[H][KWPN] Hengsten met laag dekgeld gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

[H][KWPN] Hengsten met laag dekgeld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:26

Hoi,

Een kennisje van mij wil uit haar eigen KWPN merrie een veulen fokken voor eigen gebruik, en zat te denken aan Kingston of Haarlem (mede vanwege de lage dekgelden). Ondanks dat verschillende mensen het haar hebben afgeraden, is ze vast besloten...

Nu vraagt zij zich alleen af of er een mogelijkheid een veulen van een afgekeurde hengst in te schrijven bij het KWPN?
En of ik nog meer hengsten wist met laag dekgeld... Ik kan haar alleen niet verder helpen, dus misschien hebben jullie nog een idee. Zodat zij een grotere (en hopelijk betere) keuze aan hengsten heeft...

Anoniem

Re: [H][KWPN] Hengsten met laag dekgeld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:33

Slechte zaak om op dekgeld te willen bezuinigen. KWPN begint bij 800 euro en een goedkope is dan 200 of 300 euro goedkoper. Dat verschil is een fractie van het bedrag dat je kwijt bent aan de veearts als het drachtig worden niet wil of er wat misgaat tijdens de dracht/geboorte/veulenperiode
Daarbij is het veulen ook minder waard, omdat het geen vol papier krijgt van een wachthengst of afgekeurde hengst.

Als ze zo vastbesloten is laat je het haar toch lekker zelf uitzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:08

Voor weinig dekgeld zou je er een van de A of B jaargang moeten kiezen, eentje met amper nakomelingen dus.

Een afgekeurde hengst of een op wacht heeft niet voor niets die status gekregen..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:10

afgekeurd is niet voor niets afgekeurd....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:14

Misschien een NRPS hengst?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:23

Kennisje kan beter even doorsparen lijkt mij, en dan een goede hengst erop zetten die haar merrie verbeterd, ipv te gaan vermeerderen en straks misschien een heel erg slecht veulen te gaan krijgen. Afgekeurd is idd niet voor niets afgekeurd.....

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:26

Equador kost € 450,00.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:25

0ojannekeo0 schreef:
Voor weinig dekgeld zou je er een van de A of B jaargang moeten kiezen

Nou... De A of B gang zit ook gewoon in het gemiddeld dure segment.

Met dekgeld alleen ben je d'r niet. De rest kost ook geld.. als ze geen geld heeft of niet wil uitgeven moet ze er gewoon niet aan beginnen. Simpel. Op dekgeld moet je niet beknibbelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:47

Sammie schreef:
0ojannekeo0 schreef:

Met dekgeld alleen ben je d'r niet. De rest kost ook geld.. als ze geen geld heeft of niet wil uitgeven moet ze er gewoon niet aan beginnen. Simpel. Op dekgeld moet je niet beknibbelen..

Maar dan nog over het algemeen het goedkoopst der goed gekeurde.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 09:30

Sammie schreef:
0ojannekeo0 schreef:

I totally agree. Het is best een mooie merrie hoor, en het is niet zo dat ze er geen geld aan uit wil geven... Maar ze wil gewoon een pretveulentje voor zichzelf fokken, en wat haar betreft hoeft dat niet direct een bewezen hengst te zijn. Ze wil graag een leuke basis allrounder fokken, en dacht daarom aan iets als Haarlem. Haar merrie is gewoon een leuke basis (sport) merrie, die niet zonodig verbetert hoeft te worden van haar (Lees: Ze heeft niet de hoop dat de nakomeling een gigantisch sportpaard met flair word ofzo, tis puur voor eigen gebruik). Alleen met het oog op de toekomst, zou ze het fijn vinden als hij/zij wel papieren kan krijgen... Zodat niet de worstenfabriek als 1e in de rij staat.

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal nog maar eens aansturen op een A-jaargang.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:21

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:21

Pinda_Dipje schreef:
Alleen met het oog op de toekomst, zou ze het fijn vinden als hij/zij wel papieren kan krijgen... Zodat niet de worstenfabriek als 1e in de rij staat.

Nochtans blij dat jij inziet wat ik bedoel, maar je vriendin begrijpt helaas dus niet dat ook papierenworsten tegenwoordig mogelijk zijn. Daar is een papier tegenwoordig ook géén garantie voor. Gewoon fatsoenlijk fokken met een beetje verstand kan een hoop ellende voorkomen.

Dus niet aansturen op een A- jaargang, maar aansturen op zoeken naar een hengst die erbij past..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:47

En ook een paard voor eigen gebruik mag een beetje kwaliteit hebben, dus ze mag er best even over nadenken om te voorkomen dat ze straks met een of andere krant zit die veel aan diernartskosten heeft gekost (want ik had ook beter een driejarige kunnen kopen ipv mijn hengstveulen te fokken...) en nog niet te verkopen is ook!

Ik vind "pretveulentje" ook een heel naar woord overigens, dat arme dier heeft er niet om gevraagd om op de wereld gezet te worden... Kan je d'r maar beter voor zorgen dat het nog ergens op lijkt, toch?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:32

Het pretveulen heeft tegen de tijd dat het 3 jaar oud is, al best heel wat geld gekost.
Dus wat maakt die paar 100 euro dekgeld dan uit.

Niet willen verbeteren lijkt me een vreemde manier van fokken.
Ook al fok je een veulen voor jezelf, dan zijn er toch altijd punten van je merrie die je verbeteren wilt.
(dit hoeft hem trouwens niet in de hoogte van het dekgeld te zitten)
Ipv naar de jonge hengsten kun je juist ook eens kijken naar de oudere hengsten, die zijn vaak inmiddels wel weer wat goedkoper, behalve de stempelhengsten natuurlijk.
En hier is wel veel meer over bekend.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:13

Ik vind het altijd een beetje raar gezegt als ze zeggen een veulentje voor zichzelf te willen fokken. Er kan altijd een tijd komen dat je je paard moet verkopen door omstandigheden. Dat kan niemand vooruit bekijken. Je moet zorgen (vind ik tenminste) dat je en veulentje fokt die ook goed in de markt ligt qua afstamming. Een veuelentje van een goedkope, niet graag geziene hengst kost in de opfok net zoveel als eentje van een modehengst. Waarom zou je dan besparen op je dekgeld?? Zoals eerder gezegt maakt die paar honderd euro op het hele bedrag nks uit.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:52

Pinda_Dipje schreef:
I totally agree. Het is best een mooie merrie hoor, en het is niet zo dat ze er geen geld aan uit wil geven... Maar ze wil gewoon een pretveulentje voor zichzelf fokken, en wat haar betreft hoeft dat niet direct een bewezen hengst te zijn. Ze wil graag een leuke basis allrounder fokken, en dacht daarom aan iets als Haarlem. Haar merrie is gewoon een leuke basis (sport) merrie, die niet zonodig verbetert hoeft te worden van haar (Lees: Ze heeft niet de hoop dat de nakomeling een gigantisch sportpaard met flair word ofzo, tis puur voor eigen gebruik). Alleen met het oog op de toekomst, zou ze het fijn vinden als hij/zij wel papieren kan krijgen... Zodat niet de worstenfabriek als 1e in de rij staat.

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal nog maar eens aansturen op een A-jaargang.

Dat snap ik dus niet. Als je fokt, en dus niet vermeerderd (het lijkt een beetje op vermeerderen wat je vriendin gaat doen nu) dan wil je het ras verbeteren. En dus een beter paard fokken wat meer aan de raskenmerken voldoet en dus je merrie verbeterd. Anders hoef je niet te gaan fokken lijkt mij. Als ze er papier bij wil, zou ik juist wél voor een goede hengst gaan. Een "pretveulen" kan ook heel erg fout uitpakken en dan zit je misschien met een onverkoopbaar paard mocht het ooit zover komen, niemand kan in de toekomst kijken. Als de merrie dressuurgefokt is zou je er bv. een springer op kunnen zetten en zo een meer allround paard krijgen, maar ze zal ten allen tijden toch moeten nadenken hoe en wat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:49

flyfly schreef:
Ik vind het altijd een beetje raar gezegt als ze zeggen een veulentje voor zichzelf te willen fokken. Er kan altijd een tijd komen dat je je paard moet verkopen door omstandigheden. Dat kan niemand vooruit bekijken.

Daarbij.. een veulen voor jezelf... dan wil je toch ook het best mogelijke? Dan moet je imo júist extra kritisch zijn en nitpicken.

Anders kun je net zo goed een aftandsding bij de slager kopen, geef je dat beest een nog een kans op een goed leven ipv er bewust één te creeeren met een verhoogde kans om ook dáár te eindigen..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:52

flyfly schreef:
Equador kost € 450,00.

Niemand reageerd hierop, maar ik moet zeggen dat ik dit nog niet eens zo'n slecht idee vindt. Is een wat oudere hengst, maar geeft super nakomelingen en helemaal niet ouderwets.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:56

Er valt toch niks zinnigs te zeggen als je niks weet over de merrie..

Je kan pas met hengsten komen als er meer informatie over de merrie beschikbaar is en dat is lastig enkel via internet.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:26

Mja, misschien heb je iets aan de volgende hengsten, maar een beetje discutabel is het wel ;)

Hoelgaards Boston, dekgeld € 500,-
Clochard, dekgeld €500,-
Opan, dekgeld € 600,-
Baron, dekgeld € 500,-

Persoonlijk ben ik ook van mening dat je niet moet bezuinigen op het dekgeld, je moet gewoon kijken naar wat je wilt en welke hengst daar het beste bij past. Omdat karakter bij mij op een dikke vette nr 1 staat, heb ik gekozen voor Clochard en heb ik 'geluk' dat het dekgeld laag is, maar als zijn dekgeld € 800,- was geweest had ik het ook gedaan.

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:01

Ik kwam kimberley tegen. €600. Ik ben ook opzoek naar een beetje goedkopere hengst. Want mijn merrie heeft nog nooit een veulen gehad en ik niet zeker weet wat ze er mee gaat doen. Dus vandaar om te testen even een wat goedkopere hengst.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:13

Tanya21 schreef:
Ik kwam kimberley tegen. €600. Ik ben ook opzoek naar een beetje goedkopere hengst. Want mijn merrie heeft nog nooit een veulen gehad en ik niet zeker weet wat ze er mee gaat doen. Dus vandaar om te testen even een wat goedkopere hengst.

Een pretveulen, even een veulentje testen... dit is toch de Efteling niet 8)7 .
Die 400,00 euro dekgeld verschil merk je niet meer als het veulen er eenmaal is, want er kunnen allerlei complicaties op je pad komen (zeker in de eerste drie jaar). Kijk naar wat voor hengst er past bij de merrie, zoals hierboven al is omschreven. en zeuren over het alleen fokken met een röntgenologisch goed gekeurde merrie, zal ik nu zeker maar niet doen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:19

Echt waar, inderdaad, het dekgeld is echt de grootste kostenpost niet als je pech hebt... Beetje dierenartsbegeleiding voor de dracht bijvoorbeeld, en mijn merrie ging op een pootje staan na de geboorte. Beschadigde groeischijf, keuze tussen afmaken of opereren, heb laten opereren en dat was 1500,-. Heeft worminfectie opgelopen, ook alweer 350,- dierenartskosten. (en nu is ie nog maar één...) Dan is het wel prettig als het veulen er ook nog een beetje op lijkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:26

Ik heb ook een hele dure jaarling. Dekgeld was echt een schijntje vergeleken met de veeartskosten...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:05

[***] schreef:
Ik heb ook een hele dure jaarling. Dekgeld was echt een schijntje vergeleken met de veeartskosten...

Het besef dat je voor hetzelfde geld NU een leuke gezonde driejarige had kunnen kopen is best een beetje pijnlijk he...

Maar ja, een hobby mag geld kosten zeggen ze dan he :+