[H][wb]hengst voor klassieke wat nerveuze Contango merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brandus

[H][wb]hengst voor klassieke wat nerveuze Contango merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:47

Hebben jullie tips vwb hengstenkeuze van een Contango x El Corona merrie 1.73 hoog. Ze heeft veel front, een mooie opwaartse hals, goede krachtige beweging. Negatieve punten: nerveus karakter, kort voorbeen, wat klassiek type, voskleur. Ik denk aan bv: Oscar, Apache, Rousseau, San Remo, Valdez, Wynton.
Laatst bijgewerkt door gomir op 27-05-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

Zarah05

Re: hengst voor klassieke wat nerveuze Contango merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:25

Ik was ook op zoek naar een hengst voor mijn Contango merrie. Ook een klassiek type met een kort voorbeen. Vivaldi lijkt me erg goed passen, maar ik wilde eens wat anders en liefst Jazz, Ferro en Flemmingh vrij. Uphill is een goede optie, beter dan zijn vader Oscar imo, omdat Uphill wat hoger in het bloed staat. Zelf heb ik gekozen voor Zambuka. Vond ik eerst zelf niet zo voor de hand liggen, omdat zijn vader Scandic nogal buffelig is, maar na advies van Johan Hamminga, die Zambuka traint en hele hoge verwachtingen van deze hengst heeft, heb ik toch met hem gedekt. Ik heb een aantal veulens uit vrij gewone moeders gezien, die erg rassig en hoogbenig waren. Ik kan je eventueel wel wat foto's doormailen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:14

brandus schreef:
Hebben jullie tips vwb hengstenkeuze van een Contango x El Corona merrie 1.73 hoog. Ze heeft veel front, een mooie opwaartse hals, goede krachtige beweging. Negatieve punten: nerveus karakter, kort voorbeen, wat klassiek type, voskleur. Ik denk aan bv: Oscar, Apache, Rousseau, San Remo, Valdez, Wynton.

je wilt goede karakters, maar schrijft wel hengsten op dat ik denk :S:S karakter ver te zoeken...

Oscar komen heel fijne beesten van, heb er een jaarling van, heeeel makkelijk in de omgang, als veulen al en een heel mooi type,
maar ik weet niet wat oscar gaat doen op een wat klassiekere merrie...

qua type zou ik zeker voor rousseau gaan en het vult prachtig aan op je bloedlijn!!

Bon_charmeur

Re: [H][wb]hengst voor klassieke wat nerveuze Contango merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:17

hmm... Johnson misschien??

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:34

Beauty_J schreef:
hmm... Johnson misschien??

Is ook niet de braafste vrees ik :o

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:39

jahwell..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:45

ja qua karakter kan ik daar idd niks over zeggen! heb er alleen maar goeie verhalen van gehoord en heb er een 2 jarige van, die ook heeel makkeijk is, die heb ik gekocht op de veiling omdat ie zo opviel als een braaf, net opgevoed veulen! in tegenstelling tot veel andere veulens! en het blijkt, ik kan er alles mee! alleen op de trailer, zonder het schot om te zetten, hoefsmid, poetsen, vastzetten alles :D

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:46

en ik heb een drie en half jarige merrie van johnson kijk ma op mijn profiel voor foto's;)

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:03

Ik heb mijn 2 contango merries met Wonderboy laten dekken,
de ene is ook een wat nerveuzere merrie.
Wonderboy zelf heeft een heel rustig karakter.

gr

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:32

Johnson staat juist bekend om het goed doorgeven van z'n superkarakter!
In elk geval, de mijne probeert altijd, maar 1 maal op z'n plaats gezet en hij weet wat mag en niet mag, en dat is nu net wat een slim paard typeert!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:34

Ik zou anders Royal Dance voorstellen, al zit je daar ook met het 'nadeel' voskleur (voor mij eerder een pluspunt, maar wie ben ik...).

Rubinstein-bloed, dus super karakters, geeft mooie typetjes vind ik met altijd een knap kopje erop, al z'n nakomelingen trekken op elkaar vind ik...
Zou goed kunnen passen op een nerveuzere merrie.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:20

Ik heb zelf een Oscar veulen uit een bloedmerrie. Mooi veulen, maar minder bloed (dus een klassieke Contango) zou ik niet doen. Uit de Contango die ik nu met Zambuka heb gedekt heb ik dit jaar een Jazz-veulentje. Heel mooi hoogbenig en superbraaf. Jazz x Contango is natuurlijk ook een bewezen combinatie, maar ik denk echt dat je in de fokkerij een stap vooruit bent als je probeert een combinatie te maken zonder JFF-bloed. Ook heb ik een Royal Dance die ik zelf in de sport uitbreng. Inderdaad: super karakter, heel fijn paard, maar de rug is wel echt een aandachtspunt. Hij geeft ze heel vaak nogal week in de rug, maar qua karakter zou het zeker kunnen passen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:53

Je zou kunnen kijken voor Zjengis Khan. Geeft maat en een sterk achterbeen.
is een Rousseau x rubinstein x donnerhall x argentinus. Mooi bloe dus.. Wel een vos, maar een goed paard heeft geen kleur lijkt me.. En bovendien een super braaf karakter..

heb nu een ontzettend mak veulen van hem..

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:29

Zarah05 schreef:
Ik was ook op zoek naar een hengst voor mijn Contango merrie. Ook een klassiek type met een kort voorbeen. Vivaldi lijkt me erg goed passen, maar ik wilde eens wat anders en liefst Jazz, Ferro en Flemmingh vrij. Uphill is een goede optie, beter dan zijn vader Oscar imo, omdat Uphill wat hoger in het bloed staat. Zelf heb ik gekozen voor Zambuka. Vond ik eerst zelf niet zo voor de hand liggen, omdat zijn vader Scandic nogal buffelig is, maar na advies van Johan Hamminga, die Zambuka traint en hele hoge verwachtingen van deze hengst heeft, heb ik toch met hem gedekt. Ik heb een aantal veulens uit vrij gewone moeders gezien, die erg rassig en hoogbenig waren. Ik kan je eventueel wel wat foto's doormailen.

Yep, helemaal mee eens, Zambuka fokt bloed en een mooi voorbeen met de juiste lengte door. Het karakter van deze hengst is super werkwillig en geen nerveus gedoe in het werk of omgang. De moederlijn van deze hengst bestaat uit merries die hard en droog zijn, altijd willen werken en veel vermogen hebben.

Wij hopen zelf volgend jaar een Zambuka te hebben lopen bij 1 van de merries :P .

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:50

een link naar haar verdere afstamming op paardenfokken en een goede standfoto zouden hier welkom zijn!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:35

Ik heb Zambuca laten staan omdat hij luchtzuigt.
Maar wellicht een ander idee, ik heb een niet onaardige Zhivago uit mijn (niet nerveuze) Contango merrie. Zie mijn onderschrift.

Richy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:03

Zhivago, Ampere, Apache, Vivaldi etc. Oscar zou ik zeker niet doen omdat je dan een te 'zwaar' paard krijgt. Valdez lijkt wel goe maar niet uitzonderlijk. Wynton is ook prachtig maar je hebt wel een merrie met een lange hals nodig. Wellicht Sorento?

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:41

Aanrader ja, Sorento, ik heb er ook 2 nakomelingen van en hij fokt een goede maat, mooie halslengte en niet te fors.

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:23

hih toevallig, ik heb ook een nerveuse vosse Contango merrie,

Is dat kenmerkend voor Contango's dat ze nerveus zijn?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:38

charlie1989 schreef:

absoluut niet!!!! :D (wij hebben er nogal wat nl ;) :o )

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:11

essiesilly schreef:
charlie1989 schreef:

absoluut niet!!!! :D (wij hebben er nogal wat nl ;) :o )

ah ok, dan zal het toeval zijn zeker

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:16

dat denk ik wel ja :)) ken er geen 1 die nerveus of lastig is ofzo contango staat ook wel bekend om zijn goede karakters :D

brandus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:12

Ik denk dat het nerveuze (moeilijke) bij El Corona vandaan komt. De moeder is ook zo. Ze heeft al een veulen van Johnson gehad die ook kortbenig is en best moeilijk qua karakter. Een luchtzuiger zou ik ook niet snel voor kiezen. Ik zit steeds meer te denken aan Rousseau.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:47

Mijn Contango is de fijnste en liefste merrie die er bestaat. Ook zadelmak geboren en nog nooit een bok of iets onder het zadel getoont.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:32

Richy schreef:
Zhivago, Ampere, Apache, Vivaldi etc. Oscar zou ik zeker niet doen omdat je dan een te 'zwaar' paard krijgt. Valdez lijkt wel goe maar niet uitzonderlijk. Wynton is ook prachtig maar je hebt wel een merrie met een lange hals nodig. Wellicht Sorento?

Sorento ken ik niet en wat Oscar betreft ben ik het met je eens. Dat is geen goede combi met een zwaardere merrie.
Maar 'zware' veulens uit Vivaldi / Zhivago?? Die mening deel ik absoluut niet.