[H][KWPN] Hengst voor Negro x Cabochon merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

[H][KWPN] Hengst voor Negro x Cabochon merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:05

Vanwege een langdurige (maar niet zo ernstige) blessure van mijn merrie zijn we met enige spoed op zoek naar een hengst.

Zelf zijn we 100% leek op het gebied van fokken. We hebben al wel verschillende mensen geraadpleegd om goed voorbereid te zijn en geen domme dingen te doen.

Nu ben ik wel erg benieuwd welke hengsten jullie geschikt zouden vinden voor mijn merrie.

Charlotje:
* Negro x Cabochon x Faram
* Op 14 mei wordt ze 8 jaar
* 1.67 m / 1.68 m

--> link naar afstamming op paardenfokken: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=340598

Verbeterpunten:
- mag meer langgelijnd
- haar hals is erg zwaar en komt behoorlijk diep uit haar borst, dus een wat fijnere hals zou mooi zijn
- voorbeen mag wat sneller zijn

Haar stap is goed. Galop zou wat meer bergop gesprongen mogen worden.

Ze is behoorlijk klassiek gebouwd. (Heeft volgens mij alle Gelderse genen meegekregen)

Wat karakter betreft kan er een gruwelijke hengst op (bij wijze van spreken dan :P ), want ze is 300% nuchter en braaf.

Zelf dacht ik aan:
- Uphill
- Wynton
Maar het kan maar zo dat jullie die hengsten juist niet vinden passen. :+

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik geen standfoto van haar...

Graag suggesties!
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 22-04-09 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Re: [H][KWPN] Hengst voor Negro x Cabochon merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:15

Ik zou idd voor een hengst met wat bloed gaan Tor.
Zou ook van Norel even een belletje doen met wat zij denken en Lot dr fokker!!!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:23

Ik vond Uphill erg fijn op merries met Cabochon bloed. Hij is ook wat bloederiger dan Oscar en dat mag mijn merrie wel hebben. Hoewel mijn moeder wel gecharmeerd is van Oscar, vind ik Uphill beter aansluiten. Mijn keuze zou niet op Winningmood vallen.
Dan heb je het bij Van Norel gehad. Denk niet dat ze me Oscar of Winningmood aan zouden kunnen praten.

En ik ga de fokker van Lotje sowieso nog even vragen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:30

Bedoelde meer dat ze bij van Norel veel ervaring hebben met Cabochon merries en wat zij vaak gebruik(t)en. Kan me nl niet voorstellen dat zij alles volgooien met die drie 3 hengsten.....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:34

Nou, eigenlijk wel. :P En anders zouden ze vast hun eigen hengsten ook wel aanraden. Hengstenhouders zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen.

Toevoeging: ik vind een hengst buiten het KWPN eigenlijk ook prima :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:16

Ze lijkt me een korte hals hebben.

Wat bedoel je met het voorbeen mag sneller zijn :? Kan mij daar eigenlijk niks van voorstellen..

Waarom zou je Winningmood niet willen gebruiken? Hij doet wat klassiek aan, maar het lijkt mij een veelbelovende hengst. Uphill past trouwens ook in het 'van norel' lijntje :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 23:18

Dat klopt. Kon ik niet meer editten in mijn bericht.
Maar de hals lijkt korter dan 'ie is, omdat haar hals erg zwaar is en zeer diep uit haar borst komt.

Haar achterbeen is veel sneller dan haar voorbeen. Ze zou een meer grijpend, langer voorbeen mogen hebben.

Winningmood lijkt mij geen goede match met mijn merrie. :n (Fok het veulen toch voor mezelf en zie dan toch meer in andere hengsten.) Snap wel dat je 'm noemt, maar wij willen hem niet gebruiken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:27

Dat komt echt bij Negro en Cabochon vandaan. Ik denk dat je dat met Uphill niet echt verbeterd, diens hals komt zelf ook diep uit de borst, maar is wel lang.

Je bedoelt misschien dat de schoudervrijheid meer zou mogen? Een achterbeen dat sneller is dan het voorbeen kan feitelijk niet echt. Dan zou ze omkukkelen. Ik zie nl. eerder een paard met een zeer sterk goed ondertredend achterbeen waarbij voor en achter hetzelfde doen. (zoals het hoort). Echt een Negro achterbeen. Zou ik zuinig op zijn. :D

Je merrie spreekt mij aan, enige dat ik op de draffoto wat minder vindt is de hals, lijkt idd erg kort en zwaar aangezet.

Uphill zal wel bloed toevoegen. Wynton is van een hele ander type paard. Zelf zou ik dan eerder naar een meer bewezen Jazz-zoon kijken, als het je om Jazz te doen is. Er zijn er zat :D

Toch zou ik Winningmood ook niet zomaar afschrijven :o Het was eigenlijk de eerste waar ik aan dacht bij het lezen van je stukje :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 23:36

Huh? Hoe kan dit nou weer? Een bericht zonder tekens?

Goed, opnieuw.

Ze heeft geen ideale hals (die is echt erg zwaar aangezet), maar zo erg als op die draffoto is het niet. Ik had snel een foto in het topic geplakt. Ik zie dat ik zo ook geen goed alternatief heb.

Dat vind ik bij Uphill nog het nadeel, dat hij ook wat zwaar is. Verder vond ik zijn nakomelingen bij merries met Cabochon bloed wel erg leuk.

Net zadelmak:
Afbeelding

En dan nog een foto van slechte kwaliteit (en beroerde houding&zit van mijn kant):
Afbeelding
Hier is ook te zien dat ze van achter meer doet dan van voor.

Voorlopige lijst van suggesties
- Uphill
- Winningmood
- Wynton
- Tuschinski
- Houston
- Spielberg

En ik weet het nu al niet meer.

*edit: Ik heb advies van de fokkers van Charlotje gekregen. De mooiste veulens van de moeder van Charlotje zijn van Jazz en Johnson. Zij adviseren de laatstgenoemde. De volle zus van Charlotje heeft een veulen van Lord leatherdale gehad ,maar ze is bang dat dat te popperig wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:13

Zo dat is een mooie merrie.
Begrijp ik goed dat je meer een soort van knietje wilt zien in het voorbeen gebruik. (meer buiging?)
Achterbeen heeft namelijk aardig wat buiging terwijl voorbeen eigenlijk gewoon vlak is.

Of Johnson verbetering kan brengen in het voorbeen?? zou best kunnen als je het aanparingsadvies leest van Johnson.
Ik vind het geen verkeerde hengst.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:15

Achterbeen is voor mij uiteraard het belangrijkst, maar wat meer buiging in het voorbeen zou wel mooi meegenomen zijn. :j

Dit is een Johnson uit de moeder van mijn merrie:
Afbeelding

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:20

Winningmood kwam idd ook bij mij op. Wat ik graag zou willen zien is meer lengte in het algemeen, vooral de hals en nek.
Met Uphill ga je dat ook wel wat krijgen, maar ik denk dat het dan toch wel zwaarder wordt.
Dat voorbeen zou ik me minder druk om maken als je merrie zo'n fijn achterbeen gebruik heeft :j

Voor knie zou je richting Krack of Jazz moeten denken. Bijv Vivaldi :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:23

Vivaldi is ook al wel meerdere malen genoemd. (En door een ander weer afgeraden, omdat het een vos is. :7 :7 ) Die vind ik ook interessant.
Toen ik Winningmood zag, dacht ik herhaaldelijk dat hij niet bij mijn merrie zou passen. Kan zo niet eens zeggen waarom, maar het leek me echt geen combinatie. Nee, ik kies liever een andere hengst.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 23-04-09 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:25

Je krijg sowieso een vos dan, maar met Winningmood ook :+
Maar ik zou wel wat bloed toevoegen en vooral lengte!!

Heb trouwens ook een hele knappe Westenwind uit een Negro gezien, maar ik weet niet wat daar verder achterzit qua moederlijn.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:28

Als een hengst je niet aanspreekt moet je het sowieso niet doen natuurlijk. Al heb ik wel fijne veulens van hem gezien :j

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:31

wat een mooie merrie zeg, denk dat je daar een heel leuk veulen uit kunt fokken...

persoonlijk zou ik voor houston gaan want vind dat gewoon een fantastische hengst :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:32

Houston lijkt een apart geval. Heb mensen die hem sterk aanraden en mensen die hem sterk afraden voor mijn merrie. :+

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:33

Ik heb daar een beetje twijfel bij. Ik zie die hengst liever bij een merrie met wat meer rek. :)

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:37

Ik vind dat je een erg leuke merrie hebt met een goed achterbeengebruik! Moet je idd zuinig op zijn. Het eerste wat ook bij mij kwam was Vivaldi, zal het geheel wat 'lichter' maken denk ik. Westenwind is volgens mij ook niet zo verkeerd, heb er al wel leuke veulens van gezien, moeders kan ik niet zo voor de geest halen.
Wil je liever bruin dan kun je naar Zhivago, qua bloed bijna hetzelfde als Vivaldi, alhoewel over zijn nafok nog niet veel bekend is. Dan zou ik eerder gaan voor een vossie, dan kun je alleen nog maar speculeren over de aftekeningen :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 14:43

Vergeet jullie te bedanken voor alle suggesties. Bij deze dan maar. :D

Ik heb niets tegen vossen en ga zeker niet op kleur selecteren, dus alle voshengsten zijn welkom. :j

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:29

Wat denk je van Sir Oldenburg,
eens wat anders bloed.
Erg mooie voorhand, achterhand wat minder maar dat zal jouw Negro merrie wel kunnen compenseren.
Zwart :D , vrij van de vosfactor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:27

Maar heeft bloed nodig..

En ze zegt net dat ze niet om de vosfactor geeft.. gelukkig := Iemand die verstandig is :=

Onze hoefsmid verwacht elk moment een Westenwind uit een Negro x Pion merrie. Zit wel wat meer bloed achter, maar zou op zich wel een optie zijn voor deze merrie.

_Lorette_ schreef:
En dan nog een foto van slechte kwaliteit (en beroerde houding&zit van mijn kant):
[img]foto[/img]
Hier is ook te zien dat ze van achter meer doet dan van voor.
Ik zie hier eindelijk een paard die loopt zoals het hoort. Evenveel ruimte. zo hoort het! Er hoort bij een arbeids of middendraf niet meer ruimte van voor te zijn dan van achter... Paarden die dat doen hebben tactverlies en gebruiken zeker niet hun achterhand zo als het hoort. :)

Ze doet wat propperig aan op de galopfoto en daarom ga ik mee met youngster d'r opmerking dat Houston niet de ideale combi lijkt. Maar via Houston kwam ik op een hengst die ook wel interessant zou zijn. Niemand heeft heeft er nog aangedacht.. Hij dekt niet heel veel, dus lekker exclusief en je ben straks niet uitgefokt :D

Kroonjuweel. Belisar x Roemer.. Geweldige moederlijn :j :9 vol sport en keuringspaarden, bloed via Belisar (vader van Houston) behoud van het achterbeen. Ferro/ulft doet het geweldig met Roemerbloed. Hij is zelf ZZ-zwaar, en de kinderen die hij heeft doen het goed in de sport. (lopen er al een paar nationaal). Kinderen hebben soeplesse, draagkracht en de hals is over het algemeen verticaal, lang met een lichte hoofd-halsverbinding. Volgens mij dekt hij alleen natuurlijk, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ik zou het iig het overwegen waard vinden :j Lekker exclusief bloed, goed karakter en hij kan nog springen ook :D

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:47

Vivaldi zal hoogbenigheid en chique toe kunnen voegen en de voskleur bewaren :D . Eerst voor kwaliteit gaan! Vossen kunnen ook kampioen worden :P en Vivaldi heeft kwaliteit, rittigkeit en het is een prettig karakter! Zhivago klinkt ook goed, dat is het voordeel van een merrie zoals jij hebt met zo'n sterk achterbeen, dan breng je zelf ook wat goeds mee.

Houston zal al snel te klein en beknopt worden op deze merrie. Flemmingh bloed zal ze wel verdragen, Gribaldi ws. ook wel. Een "vrij"alternatief is misschien Zambuka(de Scandic bedoel ik)al ken ik daar nog geen nafok van.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:22

Bedankt voor het meedenken :D Ik waardeer het zeer!

Mijn instructrice adviseert Vivaldi of Johnson. Ze vond het Flemmingh bloed er wel bij passen. Kon eventueel ook nog naar Westpoint kijken. Die vond ze er dan weer beter bijpassen dan Wynton.

Ik weet niets van Kroonjuweel. Zal eens wat foto's van hem bekijken.

Vrees dat de merrie elk moment hengstig wordt, dus wil graag zsm een keuze maken. We weten immers niet hoe vruchtbaar ze is. (Het wordt haar eerste veulen.)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:20

Ik zou dan voor Vivaldi gaan :)
Die past imo beter erbij dan Johnson. Dan behoud je ook een beter gebruikend achterbeen dan bij Johnson.