[H][wb]United of Zizi-top voor Zelhem x Le mexico merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

[H][wb]United of Zizi-top voor Zelhem x Le mexico merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 19:29

Tja, na tijden 'beraad' heb ik eindelijk mijn lijstje verkort naar twee hengsten :D . Er is ook zoveel moois te zien! Ik ben dus op zoek naar een lekkere kerel voor mijn zelhem x le mexico x amor merrie. Aan moeders kant zit veel engels en Angelo bloed. Nu heb ik mijn oog laten vallen op Zizi-top en United. Ik wil de volgende punten verbeteren aan mijn merrie:

Meer hoogte (stkmt is 1,57)
Hogere hals aanzet
Hoger in het voorbeen
Meer bergopwaards
Sterker achterbeen

Mijn merrie is een echte :+ merrie met flink wat looplust. Ze is een vrij pittig ding en wat eenkennig maar voor de juiste persoon gaat ze door het vuur. Ik weet helaas niet zoveel af van de karakters van Zizi-top en United, misschien kunnen jullie mij wat inzichten geven en mij verder helpen met mijn keus? :D

Foto's kun je vinden in mijn profiel.
Laatst bijgewerkt door gomir op 16-04-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

pantarhei

Re: [H][wb]United of Zizi-top voor Zelhem x Le mexico merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:01

als ik je merrie zo zie zou ik niet kiezen voor United, ik zou huiverig zijn voor een 'tank' veulen. Ik zou iets fijnere hengst zoeken. Zizi top ken ik onvoldoende om oordeel over te geven Als je toch Flemming/krack lijn wilt zou je Tolando kunnen overwegen, maat elegantie en braaf karakter. Oscar wil het ook nog wel eens goed doen op een dergelijke merrie, hoewel zelf niet zo elegant, geeft die toch fijne veulens braaf, goed lopen en maat. ook Uphill zijn zoon staat zo bekend
Valdez zou ook nog optie kunnen zijn, maar daar zijn nog niet zoveel gereden nakomelingen van. Hoewel zijn afstamming anders doet vermoeden zijn het doorgaans toch wel fijne paarden

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:16

United...tank :?

Oscar fijn :?

Gussie het is toch mooi om steeds weer bij te leren

Waarom wil je trouwens met een merrie van 1.57 fokken????

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:22

Sarabande, ik heb enkele nakomelingen van united gezien die uit een niet zo fijne moeder kwamen en die waren bepaald niet fijn gebouwd. TOeval?? zou kunnen ik heb er geen 100 gezien, daarom geef ik ook aan mijn keuze zou het niet zijn

Tja ik ken alleen maar Oscar nakomelingen die fijn zijn om te rijden, niet qua bouw maar zeker niet zo grof als hij zelf is. Edoch ook hier kunnen verschillende paarden een ander beeld geven. Ik geef dan ook mijn mening :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 11:30

Ik wil met haar fokken omdat ik een soort 'opvolger' wil voor als ze wat ouder is. Het is namelijk verder een fijn paard en ik ben zelf niet zo van die reuze paarden zeg maar. 1.65 vind ik al meer dan hoog zat! Daarnaast heeft ze een leuk kleurtje waarvan ik hoop dat die doorgegeven zal worden. Mijn VA vraagt ook al jaren waarom ik er niet een veulen uit fok (en die zit vrij diep 'in'de kwpn fokkerij).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:29

United geeft niet de mooiste nakomelingen,wel goede bewegers.Zizi top voegt denk ik een mooi model toe maar ook een vrij neerwaartse romp en dat heeft deze merrie ook.Hoe zijn haar bewegingen en sta je nog open voor andere hengsten?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:46

Haar bewegingen zijn voor haar hoogte zeer ruim. Voor in het been heeft ze meer actie dan achter. Omdat ze zo naar voren is gebouwd toont ze daar ook vrij massief, daar wil ik eigenlijk een klein beetje vanaf. Ik sta absoluut open voor nieuwe suggesties! Ben wel op zoek naar een bruine i.v.m. kleurvererving. Daarnaast zoek ik een hengst met dekgeld onder de E1000,- Brand maar los hoor!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:41

Grappig ik heb een merrie uit een Zelhem x Le Mexico.

Misschien Uphill ?? alleen zit je wel boven de 1000 euro.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:00

Rytir schreef:
United geeft niet de mooiste nakomelingen,wel goede bewegers

naar mijn mening heb ik alleen maar super mooie nakomelingen gezien van United.
Bij ons op de stoeterij staan er drie, en twee zijn echt om te kwijlen.. :o
En zijn inderdaad qua beweging heel goed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:17

Elisa2 schreef:
United geeft niet de mooiste nakomelingen,wel goede bewegers.

prutsmuts bedoel je dat, wellicht is het hoofd soms wat Partout achtig lomp, maar over het lijf zijn het veelal correcte paarden, en zie het United topic, daar is de ervaring dat ze allemaal een fijn karakter hebben.

Maar een verkeerde trainer kan veel verpesten bij een jong paard heb ik al meerder malen mogen ervaren, helaas.
Het zijn geen paarden die je een domme wil moet opleggen en die met geweld wil doordrijven, dan heb je inderdaad een lastig paard op stal.

Mijn mening is dat zo iemand helemaal niet met jonge paarden zou moeten omgaan

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:45

Elisa2 schreef:

Dit jaar niet op merriekeuringen of misschien de hengstenkeuring geweest? Die volgens jou niet zo mooie nakomelingen stonden namelijk regelmatig vooraan. United vererft niet alleen beweging, maar ook exterieurmatig goede paarden.

Nu weer on topic, TS leuk dat je bij je merrie een veulentje wil gaan fokken, maar waarom koop je er niet eentje?
Ik heb de foto's in je profiel even bekeken en begrijp me niet verkeerd ik zie een leuk gebruikspaard, maar geen fokmerrie in jouw merrie terug.
De handel is nu in een stadium dat je voor niet al te veel geld een leuk veulen wat aan al je wensen voldoet kunt kopen.

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:04

Frenka schreef:
Elisa2 schreef:

Dit jaar niet op merriekeuringen of misschien de hengstenkeuring geweest? Die volgens jou niet zo mooie nakomelingen stonden namelijk regelmatig vooraan. United vererft niet alleen beweging, maar ook exterieurmatig goede paarden.

Nu weer on topic, TS leuk dat je bij je merrie een veulentje wil gaan fokken, maar waarom koop je er niet eentje?
Ik heb de foto's in je profiel even bekeken en begrijp me niet verkeerd ik zie een leuk gebruikspaard, maar geen fokmerrie in jouw merrie terug.
De handel is nu in een stadium dat je voor niet al te veel geld een leuk veulen wat aan al je wensen voldoet kunt kopen.

Sluit ik me volledig bij aan...

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:23

United is een belofte in de fokkerij, maar de merrie is behoorlijk horizontaal gebouwd. Ook gezien de bloedvoering kun je er ook voor kiezen om een goedbewegende springer te nemen. Warrant zou haar wel passen, Ultimo ook wel, maar dat is een vos. Maar het is niet echt een merrie waar je zomaar een dressuurpaard uit fokt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:32

Ik ben ook niet op zoek naar een echt 'dressuur'paard, gewoon een fijn gebruikspaard met hier en daar wat verbeteringen. En een veulen uit mijn eigen merrie fokken, tja, dat is eigenlijk altijd een beetje een droom geweest, en nu kan het! Het is ook i.p niet zo dat ik een paard voor de markt wil fokken maar voor mijzelf.

Daarnaast zijn de foto's in mijn profiel ook niet optimaal (ik kan niet zo goed fotograveren...). Mijn Va vind het namelijk wel een erg leuk fokdier en zit zelf in de KWPN fokkerij alleen dan richting de springpaarden (maar die kant wil ik niet echt op)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:01

Leeftijd: 5 jaar
Geslacht: hengst
Niveau: M (Klopt niet meer)
Kleur: bruin
Stokmaat: 1.69 m - 1.71 m
Stamboek: KWPN
Eigenaar: Stoeterij Sollenberg, Almere
Fokker: de Vries-Teeuwen, te Brakel

11de in de finale van de PAVO cup
5de tijdens de hengstencompetitie in 2007/2008

Deelnemer finale WK jonge paarden Verden 2008.
Hij heeft daar zeer goed gelopen en er veel fans bijgekregen.
Hij eindigde op een super 9de plaats van de wereld.

Na Verden zal hij te zien zijn tijdens de PAVO cup en tijdens de hengstencompetitie 2008/2009.

Foto:
Afbeelding

Hij is een Flemmingh x Contango.
Goede beweging, helaas weet ik niks over zijn karakter en dekprijs..

Uphill zou ook nog kunnen, maar kan nergens de dekprijzen vinden.
Van hem weet ik zeker dat z'n karakter wel goed zit!

Kijk anders op http://www.stallaarakkers.nl :)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:32

Als je uit 1 van deze 2 een keuze wilt maken dan zeg ik United.
Dan heb je iig een kans dat de hals van het veulen wat meer opwaarts is, wat de lengte gaat doen tsja.....

United wordt vaak aangepaard op merrie,s met voldoende lengte in de hals en in de rug, dus weet niet wat dit bij jou merrie gaat doen.(geloof niet dat dit gaat passen)

Ik zou voor een andere hengst gaan.
United is een hele goede hengst, maar hij past echt in mijn ogen duidelijk niet op jou merrie.
Zou zonde zijn voor de reputatie van de hengst als mensen hem zomaar op hun merrie gaan zetten omdat hij zo mooi en goed is.
Dan krijgen we nog meer brandhout, en daar willen we nou juist net vanaf....

Dus mijn mening is een andere hengst, die maat, lengte, en een lange opwaartse hals doorgeeft!

Dat je met jou merrie dekt vindt ik je eigen keuze eigenlijk, ik kan daar best in komen dat je daar een veulen van wilt.
Wat is er mis met de stokmaat volgens sommige hier??
Kleine merrie zegt niets!
Wij hebben er 1tje van 1.53m een volbloed merrie,tje en die geeft paarden van 1.70m!
Als je er maar de juiste hengst op zet. (dan nog blijft het idd afwachten, maar dat is met de hele fokkerij zo!)

Suc6 ;)

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:04

je beschrijving van afstamming klopt alleen niet. Je noemt de hengstenlijn van de vader. Zelhem is van le mexico en die is van amor.

Jou paardje is dus een Zelhem x ?

succes met de zoektocht!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:33

Staat toch duidelijk dat haar merrie een Zelhem is.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:13

Maseike schreef:
Staat toch duidelijk dat haar merrie een Zelhem is.

dat staat er inderdaad duidelijk! Maar voor het fokadvies zou het misschien handig zijn als ook de moederlijn genoemd werd. Dat bedoelde ik!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:00

Tja, moederlijn ligt wat ingewikkelder; heb pas dankzij bokt haar ouderlijn gevonden. Ze is van moeders kan van Ashby Springfarm en the Meastro: een hele lijn vol Engels, Angelo en arabisch bloed.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:55

Oh, en @ Manueeltje, hoogte hoeft idd niets te zeggen. Daarbij hoef ik ook niet zo nodig een heel groot paard, maar iets groter zou wel oké zijn. Als extra info, omdat jij dat noemde, ze is relatief kort in de rug maar lang in de hals.

Blijf het lastig vinden om een hengst te kiezen. Zat eerst ook te denken aan Amazing Star, maar qua gangen ben ik nog niet helemaal onder de indruk (nu heb ik hem pas 2 keer zien lopen...) Maar verder wel een mooi beeste met van wat ik hoor een prettig karakter.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:58

Ik zou het helemaal niet bij het KWPN zoeken als ik jou was, maar bij het NRPS.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 21:14

Ik zat ook eerst na te denken over het NRPS gezien de bloedvoering van moederszijde. Maar ben toch tot de conclusie gekomen dat ik een beetje minder xxen en oxen wil in haar lijn. Daarnaast heeft ze papier van het KWPN.

Ik heb contact opgenomen met de hengsthouder en die denk Tango, Zizitop op United... Zat dus toch in de richting maar heb nog steeds geen keuze kunnen maken :+ . Ik heb een topic geopend met foto's die ik heb opgestuurd:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?

Deze foto's zijn iets duidelijker dan die in mijn profiel!

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:06

Bovenstaande link werkt niet ?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:12