[H][wb]Hengst gz voor keurmerrie (v.Goodwill) Wie helpt???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chilly

[H][wb]Hengst gz voor keurmerrie (v.Goodwill) Wie helpt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:06

Hallo allemaal, hier ben ik ook weer. Het zou vorig jaar ookal maar dit jaar wordt mijn merrie Mardenta dan echt gedekt. Het streefdoel is bijna in zicht (bijna Z- dressuur) en ik wil haar dit jaar bij de hengst hebben. Ik was helemaal (en ben nog steeds) verknocht aan Ampere maar vind het dekgeld toch wel wat hoog en weet niet wat de nakomelingen doen. Het is voor mij eerste keer dat ik zelf een veulen bij haar fok. Ze heeft 5 maal eerder een veulen gehad van WeltHitII (die is Z dressuur geworden) en een jonge Trento B (net onder het zadel) en enkele Obelisks.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
let even niet op mij, mardenta had de gang er nogal in en was beetje hyper..

Het veulen moet hoger op de benen komen (merrie iets kort voorben) krachtiger en sterk van achter (vooral de draf) en makkelijk bewegen.Hengst moet een hoge dressuurindex hebben. Zelf had ik Ampere in gedachten, Special D vind ik erg gaaf en Uphill omdat ik heb gehoord dat ie hoogbenige veulens fokt. Verder Tango nog als advies van iemand anders. Zaterdag naar de hengstenshow om Ampere en Special D te zien... Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven, ik google, bekijk alle sites, zit op kwpnstallion.com en youtube en lees in de strengen maar het zijn er zoveel!!!
Laatst bijgewerkt door gomir op 17-03-09 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:51

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:16

Chilly

Re: [H][wb]Hengst gz voor keurmerrie (v.Goodwill) Wie helpt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 15:14

@Frenka: Ja inderdaad, dat is mijn merrie! Stom om de afstamming er niet bij te zetten..En ik kreeg inderdaad al een PB van eigenaresse van de TrentoB, ze had gegoogled op moeders naam en kwam terecht op een topic van Mardenta, de moeder dus van haar Atlantic. Ik heb een foto van de WeltHitII, leuk paard alleen had die last van een traag achterbeen. De Obelisks krijg ik nog foto's van maar dat schijnen erg mooie paarden te zijn. En de TrentoB dus. Mag van mij wel wat meer front maar goed, hij is nog jong! Karakter is ook wel bepalend inderdaad.. t is nazaat van Nimmerdor en ook niet altijd de makkelijkste inderdaad.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 15:15

Mardenta: Goodwill x Wisconsin (v.Nimmerdor)
In de lijn verderop zit tweemaal de stempelhengst Farn

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:59

Wat vind je van de hengst Zizi-top?
Dan heb je het Tango en Ferro bloed gecombineerd, aangezien je dit noemt als mogelijke hengstenkeuze.
Hengst heeft een goed achterbeen en goed karakter.

Het veulen heeft dan wel Jazz en Ferro in de afstamming. Je kunt er ook voor kiezen om haar vrij te houden van dit bloed. Dan wordt je keuze al een heel stuk beperkter.
Is het veulen voor de verkoop of in principe voor jezelf?

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:34

Zizi Top is bij zeker niet onopgemerkt gebleven. Ik vind het een mooie hengst. Heb even op kwpnstallion.com gekeken en paringsadvies is Zizi Top kan het model, de stap en het gebruik van het achterbeen verbeteren alsmede de instelling. dat klinkt dus wel goed... Wat vind jij van Special D? Het veulen is voor mezelf, wil er een goed dressuurpaard aan overhouden. Heb alleen nog niet zoveel informatie over zijn nakomelingen gevonden.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:35

Wat denk ik ook een aandachtspunt is bij jouw merrie is de lengte, misschien ligt het aan de foto maar zou voor een iets langere hengst kijken. Vind de Trento nakomeling helemaal niet verkeerd, erg leuk paard! Trento zelf geeft altijd een heel erg fijn en meewerkend karakter door. Met het voorbeen denk ik dat je wel een beetje op moet passen bij Zizi-top, hengst is zelf natuurlijk al iets korter dan Trento bv, maar de veulens die ik tot nu toe van Zizi-top heb gezien zijn erg aansprekend! Special D geeft vaak hoogbenige veulens, alleen ben ik met name van de hals die hij doorfokt niet zo'n fan.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:58

@Liliputter: Inderdaad goed opgemerkt, Mardenta is wat kort dus een langgelijnde hengst is het beste. Metall vind ik ook een erg mooie hengst trouwens. Ik vind de nakomeling van trento ook zeker niet verkeerd, kan aan de lijn wel zien dat ie op mijn merrie lijkt. Ik ben natuurlijk elke dag aan het zoeken, opzoeken, uitpluizen en zelf hou ik wel van bloederige paarden en vind Tuschinski ook erg aansprekend. Trento spreekt mij minder aan maar dat is puur en alleen mijn persoonlijke mening hoor!! 21 Maart zie ik Ampere en Special D in het echt, zie alleen enkele malen van die magere halsjes bij de nakomelingen..of zie ik dat verkeerd???

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:25

Ik lees dit topic even mee ... ben voor mijn merrie ook op zoek naar een langgelijnde hoogbenige hengst!
Zelf had ik 007, Sir Oldenburg, Uphill en Special D in gedachten.
Ampere vind ik ook echt eeen geweldig machtige hengst om te zien maar ben er nog niet helemaal uit of hij gaat passen op mijn merrie ...

@ TS; Je zou Sir Oldenburg en 007 ook eens moeten overwegen ????

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:35

Waarom zou je die 2 hengsten moeten overwegen Bibah???

Dat Trento je minder aanspreekt kan :) Hij past in elk geval wel op je merrie! Tuschinski zou ik niet doen, omdat je merrie al wat compacter is. Wat vind je van Armani (United x jazz)? Hengst met veel maat en lengte, super karakter en hele interessante bloedlijn!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:51

Ik vind dit wel een aansprekende merrie. Misschien wat kort, maar ze spreekt me wel zeer aan.
Dit lijkt me een merrie met een apart karakter.
Doet me wat denken aan onze Junior.

Ik zou gaan voor een hengst die vergrotend fokt, maar toch gummi doorgeeft.

Uit eigen ervaring kan ik Santano aanraden. Heeft op onze merrie zeker maat en massa toegevoegd.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:06

Santano en gummie := van achteren zeer traag, absoluut geen dekhengst in mijn ogen!

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:08

Wat dacht je van Tango, geeft ook formaat, krachtig achterbeen en goed karakter door.
Laatst stond er nog een heel artikel over deze hengst in ids,
zijn nakomelingen doen het helemaal niet slecht in de sport en ook niet op de keuring.
Ik geloof dat hij uit zijn eerste jaargang al 2 goedgekeurde hengsten heeft.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:21

liliputter schreef:

Dat Trento je minder aanspreekt kan :) Hij past in elk geval wel op je merrie! Tuschinski zou ik niet doen, omdat je merrie al wat compacter is. Wat vind je van Armani (United x jazz)? Hengst met veel maat en lengte, super karakter en hele interessante bloedlijn!

Sir Oldenburg is zelf langgelijnd en hoogbenig, en zal nu wel heelBokt over mij heen krijgen maar wat ik van deze hengst heb gezien is geen slechte achterhand .... ;) De nafok ik Duitsland is ook niet slecht! + hij is fijntjes gebouwd en dat kan deze merrie zeker hebben!

007 Vererft hoogbenig en langgelijnd + sterke achterhand!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:35

Vind dat deze merrie toch wat meer maat,front en misschien gummi kan gebruiken. Sir Oldenburg heb ik alleen op een filmpje gezien dus daar oordeel ik niet over. 007 kan, maar nou niet direct de hengst waar ik aan denk bij front, maat, massa en gummi. Je hebt een chique fijne merrie, dus Oscar zou misschien ook nog een optie kunnen zijn. Net welke kant je op wil qua bloed!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:12

ooooooooooo wat dom, sorry ,ijn fout! Ik zit twee topics (foto's) door elkaar te halen :$ :$ :$

Mbt deze merrie komt idd ook meteen Oscar bij mij op!

@ Lilliputter, wat bedoel je met gummi???

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:19

Gummie in de zin van stiek, fijn uit de schouer kunnen bewegen. Het is net welke kant de TS op wil!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:37

liliputter schreef:
Santano en gummie := van achteren zeer traag, absoluut geen dekhengst in mijn ogen!

Zoals ik al zei: maat en massa! En daar had ik hem voor nodig. In 2006 kon ik echt geen hengst vinden die dat kon toevoegen zonder een verlies aan souplesse. ECHT NIET!

Ik zie Santano ook niet als een gummi-monster, maar ook niet als een stijve hark. Bij ons heeft hij het zeker niet verminderd. Met wat er genetisch achter zit, had ik dat trouwens ook niet verwacht.
Toen deze hengst werd goed gekeurd was ik eindelijk eens blij dat er eens vlees in de kuip kwam bij het KWPN. Ondertussen zijn er best al wat anderen...

Ik blijf bij mijn mening. Santano erop. Op foto vermoed ik dat de merrie goed ondertreedt, en snel is vanachter.

Op deze merrie zou ik echt wegblijven van Jazz en Krack bloed. Veel te vernouwend op alle vlak denk ik...

Mijn bescheiden mening. ;)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:27

Je legt het tenminste uit en snap jouw punt wel! Toch zou noeg ik echt bij Santano wegblijven... Hengst mist achter echt de motor en die is toch erg belangrijk. Ondertussen zijn er genoeg hengsten die maat, massa én achterbeen (e.d) toe kunnen voegen aan deze merrie, dus is echt af te raden op deze merrie!

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 14:14

Bibah schreef:
Ik lees dit topic even mee ... ben voor mijn merrie ook op zoek naar een langgelijnde hoogbenige hengst!
Zelf had ik 007, Sir Oldenburg, Uphill en Special D in gedachten.
Ampere vind ik ook echt eeen geweldig machtige hengst om te zien maar ben er nog niet helemaal uit of hij gaat passen op mijn merrie ...

@ TS; Je zou Sir Oldenburg en 007 ook eens moeten overwegen ????

Ja Ampere ziet er goed uit natuurlijk, maar omdat het de eerste keer is dat ik bij haar een veulen ga fokken wil ik weten wat de nakomelingen doen. Uphill was ik vorig jaar ook mee bezig. Special D had jij dus ook in gedachten, ben jij ook bang voor de halsjes..?

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 14:16

liliputter schreef:

Ja liliputter, dat is waar.. ik zal het meisje die de trento B nakomeling heeft een pb sturen of ze nog wat foto's heeft.Armani ga ik meteen even uitspitten!!

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 14:17

liliputter schreef:
Vind dat deze merrie toch wat meer maat,front en misschien gummi kan gebruiken. Sir Oldenburg heb ik alleen op een filmpje gezien dus daar oordeel ik niet over. 007 kan, maar nou niet direct de hengst waar ik aan denk bij front, maat, massa en gummi. Je hebt een chique fijne merrie, dus Oscar zou misschien ook nog een optie kunnen zijn. Net welke kant je op wil qua bloed!

Bedoel je mijn merrie met Oscar, of de merrie van bibah? En zou Uphill dan ook een goede optie zijn, omdat dat een Oscar is?

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 14:22

Jan_VT schreef:
Ik vind dit wel een aansprekende merrie. Misschien wat kort, maar ze spreekt me wel zeer aan.
Dit lijkt me een merrie met een apart karakter.
Doet me wat denken aan onze Junior.

Ik zou gaan voor een hengst die vergrotend fokt, maar toch gummi doorgeeft.

Uit eigen ervaring kan ik Santano aanraden. Heeft op onze merrie zeker maat en massa toegevoegd.

Bedankt! Het is ook helemaal geen lelijke merrie hoor, ben er wel trots op. Ze kan heel goed bewegen maar dan moet ze er wel zin in hebben. Anders oogt het wat 'gewoontjes'. Ik vind dat vooral de draf wel wat meer power mag hebben en bergopwaarts. Souplesse en lekker door het lijf. Ik heb deze merrie gekocht toen ze 11 was. Als ze soms zin heeft laat ze even zien wat ze kan los in de baan. Heeft wel een apart karakter, kan braafjes zijn maar als je acht aan het werk gaat en ze echt wat moet doen kan ze heel anders uit de hoek komen. Dwars, steigeren, intimideren etc. Je moet wel kunnen rijden om m te laten lopen!! Probeert je steeds weer uit. Dus ik wil niet een te gecompliceerd karakter erop zoals je misschien wel begrijpt :P

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 14:24

liliputter schreef:
Gummie in de zin van stiek, fijn uit de schouer kunnen bewegen. Het is net welke kant de TS op wil!

Makkelijk bewegen, souplesse maar vooral sterker achterbeen als ze nu heeft. Ik zal een link naar filmpje in dit topic zetten, heb ik alleen maar van rijden trouwens.