[H][wb] Brave koelbloedige springhengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

[H][wb] Brave koelbloedige springhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:01

Ik zoek een geschikte hengst voor komend dekseizoen voor mijn 9 jarige merrie.

Voordelen:
Ze is al ongeveer 1.70m groot (minimum) en mooi langgelijnd, ook mooie lange hals.
Ze heeft ruim vermogen genoeg, is zeer voorzichtig heeft een zeer snel voorbeen en een absoluut top springpaard ook qua mentaliteit, zeer groot hart, en zeer eerlijk.
Als een ruiter professioneel met haar omgaat en genoeg vertrouwen kan geven laat zij zich super makkelijk rijden en springen.
Kan zeer soepel en kort draaien, kortom een paard om elke barrage mee te winnen.

Nadelen:
Eigenlijk zijn haar voordelen ook haar nadelen (voor mij dan toch), aangezien ik zelf niet zo'n super goede en professionele ruiter ben, en we dit paard eerder per toeval hebben kunnen kopen, is het voor mij belangrijker dat haar veulen toch iets minder snel "heet" wordt wanneer ik eens een keertje een fout maak... ook als ik stress heb voor een wedstrijd, gaat dat enorm snel over naar de merrie, dus het veulen zou iets 'koelbloediger' moeten worden.
Verder zou ze veel hoogbeniger mogen zijn en haar hals mag "hoger" ingeplant zijn of hoe noem je dat ;).

Het veulen:
Zou puur voor eigen gebruik zijn, om mee te springen (sprekende gangen zijn dus minder belangrijk). Maar wil wel een leuk springend veulen met voldoende vermogen en techniek, en dat heeft de merrie nu al zeker voldoende, maar wil daar dus zeker geen afbreuk aan doen.
Het veulen mag dus wel koelbloediger en iets gemakkelijker onder het zadel, ook voor de "minder goede" ruiter.
Liefst dus ook een hengst die hoogbeniger fokt, en het veulen zou iets "moderner" mogen zijn dan de merrie.

Ze hadden mij Arko III al aangeraden, maar die z'n dekgeld gaat me net de iets te hoge kant op, zeker wanneer het veulen voor eigen gebruik wordt.
Ook Cicero is me al aangeraden, maar daar ben ik zelf niet zo wild van.

Iemand nog ideetjes?

Als het nodig moest zijn kan ik foto's plaatsen maar vind niet meteen een site om ze snel te uploaden ;).
Laatst bijgewerkt door gomir op 07-02-09 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

Steph1989

Re: [H] Brave koelbloedige springhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:05

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:28

wellicht dat Unaniem een optie is

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:36

Wij hebben verleden jaar een zeer fijn merrieveulen gekregen van Lucky Boy (v. Lavall, staat bij Enterbrook). Mooi model (bloederige opdruk, maar wel voldoende bot), fijn bewegen, goed aan de maat en bovenal een lief karakter. Ze is schaapmak in de omgang. Jouw merrie heeft al het Ramzes (Rigoletto) bloed van moederzijde en met Lucky Boy heb je het dan ook nog eens via vaderszijde! De merrie van ons is een Concorde x Joost x Rigoletto.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:29

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:28

De KWPNer Perion, is ook erg leuk! (L)
Ik heb er zelf veel ervaring mee, en ook heb
ik er ooit op gereden. Kan erg super goed springen

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:09

Ik heb hier ergens een topic lopen met echt net dezelfde eisen als jij :P heel bizar :D
Ik ga dit jaar waarschijnlijk voor adorado, al zou ik hem niet op alle merries durven zetten.
Cicero blijft ook een optie voor mij. Waarom kan hij je niet bekoren als ik dat mag vragen?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:17

Kan niet echt onderbouwen waarom Cicero niet... :), blijft ook wel een optie, maar is gewoon geen hengst die mij persoonlijk erg aanspreekt.
Adorado had ik zelf ook al aan gedacht, ik ken de eigenaren van de breemeersen sinds kort, zeer vriendelijke mensen! Maar mijn trainer is helemaal niet enthousiast over die hengst en denkt dat ik er alleen maar "afbreuk" mee zou doen aan mijn merrie... (zelf ben ik het hier niet volledig mee eens...).
Ik zag in je topic dat jij met Calvados Z als eens hebt gefokt, die hengst spreekt me ook heel erg aan. Beetje een pony-model, maar dat zou mijn merrie wel kunnen gebruiken... Hoe is het veulen ongeveer? Van karakter dan vooral?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:18

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:23

hoi hoi
ik rijd een tjungske, erg koel met springen! Ik rijd er zelf dressuur mee maar wordt door iemand anders gesprongen.
gestart begin november paar keer de bb,toen b en nu sinds december 3 wedstrijden L gesprongen: foutloos maar geen barage gereden ivm dat de ruiter ander paard moest uitbrengen op ander terrein...1 parcours met 1balkje.. en 1 wedstrijd waarin hij 2e was van de 60!
Mooi groot en soepel paard. Wat ook leuk dressuur kan lopen.(fotos zie profiel, helemaal onderaan)
nou succes ermee!

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:23

ohja diegene die hem uitbrengt met springen, rijdt hem alleen op de woensdag voor concour.. zeg denk ik wel genoeg over het karakter:)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:24

Steph1989 schreef:
Ik zag in je topic dat jij met Calvados Z als eens hebt gefokt, die hengst spreekt me ook heel erg aan. Beetje een pony-model, maar dat zou mijn merrie wel kunnen gebruiken... Hoe is het veulen ongeveer? Van karakter dan vooral?

Veulen is 100% meegevallen. Tis zeker geen reus, zal maar vanvoor in de '60' blijven denk ik (1.62m ofzo)
was wel haar eerste veulen, dus dat heeft ook wel impact.
Van karakter is die geweldig! echt super! Het veulen is alleen geboren en stond al recht toen we er bij uitkwamen (was vééél te vroeg en waren 's nachts nog gaan kijken, maar was niets te merken)
En toch van de moment we in de stal kwamen kwam het veulen af en altijd sociaal ding geweest.
Nu trouwens nog! tis gelukkig wel geen 'plakker' als je zegt van: nu hebben we genoeg geknuffeld dan blijft ze ook niet duwen en plakken en laat ze je rustig doen.
Hoefsmid is al paar keer geweest en DA ook en dit was geen probleem. We hebben ook al paar keer gewassen en vastgehangen en dat viel ook reuze mee. Tis vooral een slim dier! Ze is sociaal, minder gevoelig als de moeder maar wel duidelijk wat bloed erin, maar als je haar 1x iets uitlegt dan snapt ze het gewoon. Ze laat niet met zich sollen maar is ook naar andere paarden lekker sociaal!
Ik zal je eens wat grappige foto's door pb'en waar je haar sociale karakter kan zien ;)

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:35

Hoi :)

Misschien is de hengst Cartano wat? Is een holstein gefokte hengst en vaak zijn die wel redelijk koel in de kop.
Je hebt een mooi groot paard, en Cartano is niet zo heule groot, dus dan zal je ook niet een heel groot veulen krijgen..

http://www.wimcazemier.nl kan je informatie over hem vinden.

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3374893661 Hier een fimpje onder Jeroen Dubbeldam bij van Uytert

xKIMMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:08

Voor koelbloediger te zijn, is Cicero zeker een optie.
Cicero zelf is een zeer rustige hengst, met een super karakter.
Hij blijft altijd heel rustig en koel in zijn hoofd (juist hinnikt hij vaak voor het begin van een parcours)
En je veulen zal zeker ook voldoende vermogen hebben.

muc

Re: [H][wb] Brave koelbloedige springhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:46

En wat denk je van Cantos? Kunnen goed bewegen, goed springen, mooie types, zeer goed karakter (niet altijd koel geloof ik maar wel eerlijk)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:52

AFSTAMMELINGENRAPPORT CANTOS
Cantos toonde een uniforme collectie rijtypische goed ontwikkelde veulens die goed in het rechthoeksmodel staan en ras hebben. Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte en vorm. De hals is goed van lengte. De hals komt iets diep uit de borst en is goed bespierd. De hals wordt in beweging goed gedragen. De schoft is goed van lengte. In een aantal gevallen zou de schoft meer ontwikkeld moeten zijn. De schouder is goed van lengte en voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en goed bespierd. De lendenen zijn goed gevormd goed bespierd en goed aangesloten. De croupe is goed gevormd en heeft ruim voldoende lengte. De croupe is goed bespierd. De broekspier heeft voldoende lengte. Het voorbeen is van opzij correct gesteld. Meermalen is een franse stand vastgesteld. Het achterbeen is doorgaans correct gesteld. In enkele gevallen is er sprake van een gehoekt achterbeen. Het fundament is doorgaans goed ontwikkeld en heeft kwaliteit. In enkele gevallen is het voorbeen ingesnoerd. De stap is zuiver en heeft voldoende ruimte. De draf is goed van ruimte. In draf hebben de veulens veel afdruk, een goede souplesse en goede houding. De galop is lichtvoetig. De veulens hebben in galop een goede ruimte, goede souplesse en goede balans.

En de website: www.hbcstal.nl

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:58

Cantos is leuk, maar wel stevig aan de prijs E 300 bij dekken en E 1200 bij dracht!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:40

pantarhei schreef:
Cantos is leuk, maar wel stevig aan de prijs E 300 bij dekken en E 1200 bij dracht!

Doe maar 400 bij dekken en 1300 bij dracht!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:30

Dat dekgeld lijkt me net iets te hoog :), aangezien het toch voor eigen gebruik is...

Cicero begin ik toch ook steeds meer van overtuigd te geraken, op de open dag in Zangersheide kreeg je allemaal oude Z-boekjes mee, en daar stond een heel artikel over Cicero in, en dat heeft me ook wel een beetje mee overtuigd...

Ik vraag me alleen af, zou hij volgend jaar, of over 2 jaar al echt een stuk duurder zijn? Nu is hij nog net betaalbaar :)... Ik ben er namelijk nog niet uit, of ik ze dit jaar al laat dekken. Aangezien zij momenteel mijn enige sportpaard is, waarmee ik nog op wedstrijd kan gaan...
Hoelang kan je eigenlijk niet meer gaan springen met je merrie? Voor en na de bevalling gerekend?

Zijn ook rustig opzoek naar een 2de springmerrie... dus mss eerst afwachten tot we die gevonden hebben?

Zit zo vol met twijfels :).

Andere merrie van me, is uitgerekend rond 20 maart! Ook weer spannend, dat wordt ons eerste veulen :) ! Dus dat gaan we zowiezo ook eerst afwachten.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:32

Oja, in Zangersheide ook Calvados gezien (was net te laat om hem te zien springen), maar man, die is zo mini :D !
Zag er wel heel rustig uit, maar eigenlijk alle paarden (behalve Balougran), leek wel of ze gedrogeerd waren ofzo!
Zelfs de jaarlingen stonden er dwaas bij...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:09

Steph1989 schreef:
Oja, in Zangersheide ook Calvados gezien (was net te laat om hem te zien springen), maar man, die is zo mini :D !

Ik stel mij ook vragen bij de stokmaat van Calvados Z! Ik reed op kerstjumping mechelen mijn merrie in en in de piste daarnaast waren de 'professionals' aan het losrijden (:P) Oa iemand met calvados Z
Mijn merrie is 1.67m gemeten vorig jaar en toen ik naast hem kwam draven leek hij echt 10cm kleiner!!! :? Verder vind ik het ook bizar dat het veulen van Acasia zo klein blijft van Calvados Z. Want Acasia is echt goed aan de maat, gisteren op 1.71.5 gemeten, veulen was niet klein met geboorte (dus baarmoeder was groot genoeg voor de 1e keer),en acasia haar volle zussen hebben ook allemaal veulens van rond de 1.70m lopen en zijn zelf ook zo groot. Het is echt een grote stam, dus het is een grote kans dat het van calvados wegkomt. Verder toen ze Campari (het veulen) kwamen schetsen zei die man van zangersheide: nu super groot is hij niet, maar 1vd eerste die toch meer als gemiddeld aan de maat is. (toen was ze een 1-2 maanden oud denk ik) Dus dat zal toch zeggen dat de rest van de veulens ook gemiddeld klein zijn? Maar verder ALLEEN MAAR POSITIEF over calvados z :D Campari is echt een geweldig lieve, sociale, goedbewegende en goedspringende jaarling ondertusse!! Dat was echt een super match met onze merrie :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:12

Steph1989 schreef:
Ik vraag me alleen af, zou hij volgend jaar, of over 2 jaar al echt een stuk duurder zijn? Nu is hij nog net betaalbaar ... Ik ben er namelijk nog niet uit, of ik ze dit jaar al laat dekken. Aangezien zij momenteel mijn enige sportpaard is, waarmee ik nog op wedstrijd kan gaan...
Hoelang kan je eigenlijk niet meer gaan springen met je merrie? Voor en na de bevalling gerekend?

Ik denk dat Cicero volgend jaar rond hetzelfde dekgeld zal blijven zitten. Het zal natuurlijk afwachten worden wat hij dit jaar presteert. Moest hij een aantal grote proeven op zijn naam schrijven zal hij wel omhoog gaan, maar anders denk ik dat het dekgeld wel ongeveer hetzelfde blijft.

xKIMMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:23

Karennnn schreef:
Steph1989 schreef:
Ik vraag me alleen af, zou hij volgend jaar, of over 2 jaar al echt een stuk duurder zijn? Nu is hij nog net betaalbaar ... Ik ben er namelijk nog niet uit, of ik ze dit jaar al laat dekken. Aangezien zij momenteel mijn enige sportpaard is, waarmee ik nog op wedstrijd kan gaan...

Ik denk dat Cicero volgend jaar rond hetzelfde dekgeld zal blijven zitten. Het zal natuurlijk afwachten worden wat hij dit jaar presteert. Moest hij een aantal grote proeven op zijn naam schrijven zal hij wel omhoog gaan, maar anders denk ik dat het dekgeld wel ongeveer hetzelfde blijft.

Cicero zijn dekgeld is 1.100 dit jaar.
Je kan natuurlijk niet verwachten dat hij laag blijft staan..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:34

xKIMMM schreef:
Cicero zijn dekgeld is 1.100 dit jaar.
Je kan natuurlijk niet verwachten dat hij laag blijft staan..

Ja dat weet ik hoor. Maar dat is niet de vraag van TS.
Was cicero vorig jaar 1000? of 950?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:36

@xKIMMx: Ken jij cicero van dichtbij? Want dan heb ik wel een aantal vraagjes voor je :) :P