[H]welke hengst zouden jullie doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zosja24

[H]welke hengst zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 22:50

ik mag van mijn ouders een keuze maken tussen 3 hengsten maar vind het moeilijk om te kiezen
info over mijn merrie
naam:zosja van t' hakenbosch
leeftijd:5
afstamming: solitairX samber
schofth:1,63
foto van zosja
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik heb hier links van de hengsten graag wil ik weten of mensen nakomelingen hebben van ze en hoe hun karakter is
en of het een goede keus is en wat jullie zelf zouden doen
1. http://www.vbommel.com/justroyaldancer.html zelf vind ik deze wel de beestje ook kwa stamboom
2. http://www.vbommel.com/dreamcatcher.html
3. http://www.vbommel.com/delatio.html
Laatst bijgewerkt door petraaken op 28-01-09 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:28

wat wil je zelf van het veulen kwa kwaliteiten??
bijvoorbeeld dat ie iets groter word dan de moeder??
en kwa de bewegingen en de bouw??

dat kan je natuurlijk ook nog helpen met de beslissen, dan kijk je welke hengst wat doorfokt..
maakt de keuze misschien iets makkelijker ;)

anjaenrene

Re: welke hengst zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:32

Je moet idd bedenken welke dingen je aan je veulen anders wil dan wat de merrie heeft, het is niet raadzaam om een hengst puur op de foto bij je merrie te koppelen. 2 mooie plaatjes maken nog geen goed veulen! Kijk naar de veulens die de hengsten tot nog toe hebben!! En dan nog fokken blijft gokken! Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:28

Heeft de merrie predikaten, interessante moederlijn, kwaliteiten die haar geschikt maken als fokmerrie?
Plus en minpunten van de merrie, fokdoel, wat wil je met het veulen?

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 11:15

nou bouw maakt mij eigenlijk niks uit als het maar een goede draf en stap heb
zelf heb ik graag niet veel groter als zosja dus niet groter al 1,70
en zosja haar moederlijn vind ik zelf wel een intressant
omdat zosja haar moeder bont is en dat ze zelf zwart is en niks wit heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:33

?
Dat haar moeder bont is zegt niks over de merrie zelf, dat vererft geen generatie over. Dat ze zwart is heeft ook niks met kwaliteit als fokmerrie te maken.
Je merrie heb ik qua bouw nogal wat op aan te merken, dus als het jou voor een hengst niks uitmaakt dan weet ik niet wat voor veulen je krijgt :(:)

Ik raad je aan je er eerst eens wat meer in te verdiepen.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 11:43

[***] schreef:
?
Dat haar moeder bont is zegt niks over de merrie zelf, dat vererft geen generatie over. Dat ze zwart is heeft ook niks met kwaliteit als fokmerrie te maken.
Je merrie heb ik qua bouw nogal wat op aan te merken, dus als het jou voor een hengst niks uitmaakt dan weet ik niet wat voor veulen je krijgt :(:)

Ik raad je aan je er eerst eens wat meer in te verdiepen.

het enige wat ik eigenlijk belangrijk vind is dat hij zij lief is en het veulen ook maar ik vraag ook om karakter an de paarden / de hengsten en daar heb ik nog niks over

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:59

Voor je besluit welke hengst je wilt gaan gebruiken voor je merrie moet je eerst goed onderzoek doen :)

Wat verwacht je van et veulen (dresuur,springen, etc.)
Wat zou jij aan je eigen merrie willen verbeteren (zwakke punten)
Ga anders eens gewoon ter informatie naar een hengstenkeuring om te kijken ofzo.

Zelf gaf je aan dat je Just Royal Dancer wel interessant vond. . . persoonlijk ben ik niet zo van afstammelingen van Jazz. Je moet echt goed weten wat je doet en het zijn geen makkelijke paarden dus denk daar wel goed overna. Bij de andere twee zat Donnerhall in. . . die ken ik dan ook wel een beetje. De nakomelingen die ik ken zijn goud eerlijk en safe maar wel pittige paardjes.

Succes met zoeken !!!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:02

zoals de meeste zeggen *ofwel iedereen* eerst even kijken wat je van het veulen wil..

Ik vind de laatste erg leuk :o

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:15

Ik denk dat er weinig mensen zijn die met deze hengsten gedekt hebben, er zijn namelijk geen indexen te vinden van deze 3 hensgten. Kijk anders eens op paardnfokken.nl/dan het kopje paardenfokken aanklikken/Fokkerij-tools dan kun je kijken welke hengst het beste bij jou merrie past. Maar je hebt de merrie pas waarom wil je er dan al mee gaan fokken.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 14:37

daffie1986 schreef:
Ik denk dat er weinig mensen zijn die met deze hengsten gedekt hebben, er zijn namelijk geen indexen te vinden van deze 3 hensgten. Kijk anders eens op paardnfokken.nl/dan het kopje paardenfokken aanklikken/Fokkerij-tools dan kun je kijken welke hengst het beste bij jou merrie past. Maar je hebt de merrie pas waarom wil je er dan al mee gaan fokken.

ik vind een veulen zelf erg mooi en ik heb zosja al 1 jaar niet pas

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:07

Tjonge jonge dat is nog eens met overleg fokken........ 8-)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:38

Ik ben het er mee eens dat je eerst wat meer info over de hengsten zelf moet gaan bekijken en wat je wil met het veulen. Wil je recreatie rijden of wil je de sport in met het veulen wil je het houden of word het weer verkocht?
Als je recreatie gaat rijden zijn er namelijk voldoende hengsten die niet zo duur zijn om mee te fokken en ook een lief en mooi veulentje kunnen maken.
Als je de sport in wilt zou ik eerst eens gaan kijken wat je merrie voor kwaliteiten heeft en welke hengst je er het best zelf bij vind passen en dan ook nog eens goed kijken naar de bloedlijnen enz.
Maar zoals je aan geeft mag je van je ouders uit deze 3 hengsten kiezen zouden je ouders misschien al een selectie hebben gemaakt van wat het beste bij jou merrie staat en hebben je ouders de hengsten alvast voor je geselecteerd? Want dan is het natuurlijk een stuk simpeler en hoef je zelf niet meer te zoeken hoef je alleen nog te zeggen welke hengst jou het mooist lijkt.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik het verkeerd heb hoor maar dit kan ik uit jou verhaal opmaken.
Succes met je keuze.
Groetjes,

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:31

kappiegirl schreef:
Ik ben het er mee eens dat je eerst wat meer info over de hengsten zelf moet gaan bekijken en wat je wil met het veulen. Wil je recreatie rijden of wil je de sport in met het veulen wil je het houden of word het weer verkocht?
Als je recreatie gaat rijden zijn er namelijk voldoende hengsten die niet zo duur zijn om mee te fokken en ook een lief en mooi veulentje kunnen maken.
Als je de sport in wilt zou ik eerst eens gaan kijken wat je merrie voor kwaliteiten heeft en welke hengst je er het best zelf bij vind passen en dan ook nog eens goed kijken naar de bloedlijnen enz.
Maar zoals je aan geeft mag je van je ouders uit deze 3 hengsten kiezen zouden je ouders misschien al een selectie hebben gemaakt van wat het beste bij jou merrie staat en hebben je ouders de hengsten alvast voor je geselecteerd? Want dan is het natuurlijk een stuk simpeler en hoef je zelf niet meer te zoeken hoef je alleen nog te zeggen welke hengst jou het mooist lijkt.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik het verkeerd heb hoor maar dit kan ik uit jou verhaal opmaken.
Succes met je keuze.
Groetjes,

mijn ouders willen deze 3 hengsten
omdat ze allemaal op de zelfde stal staan dus is makkelijker

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:33

In dag geval zou ik voor Just Royal Dancer gaan, hij is mooi, heeft een goede bouw en is fijn gebouwt jou merrie is wat steviger gebouwt en hij is niet zo heel groot. Omdat je aangaf dat het veulen niet te groot moet worden. Hoe zijn karakter is kan je beter even vragen aan de mensen die hem op stal hebben staan als je je merrie toch zo ie zo daar laat dekken dan zou ik gewoon even bellen en vragen wat hun bij jou merrie vinden passen zo hebben wij dat ook de eerste keer gedaan. Een hengstenhouder heeft over het algemeen altijd wel een betere kijk op dat soort dingen als wij zelf.
Succes,

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:15

mag ik wat vragen misschien niet echt de goede plek .. maar rond welke tijd is het beste om je merrie te laten dekken ?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 08:50

De beste tijd om je merrie te laten dekken is voor iedereen weer verschillend vind ik. De ene dekt vanaf maart de ander wil pas is mei beginnen maar meestal loopt het dekseizoen van Maart tot Augustus volgens mij maar pin me er niet op vast hoor.
Wij beginnen dit jaar met een merrie van 17 die al een poosje geen veulens heeft gehad rond maart dan kan ze als het niet is gelukt gewoon weer gedekt worden tot het wel lukt.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 08:59

Wellicht gaat hier ook het gezegde op:

De domste boeren hebben de dikste aardappelen!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:46

kappiegirl schreef:
In dag geval zou ik voor Just Royal Dancer gaan, hij is mooi, heeft een goede bouw en is fijn gebouwt jou merrie is wat steviger gebouwt en hij is niet zo heel groot. Omdat je aangaf dat het veulen niet te groot moet worden. Hoe zijn karakter is kan je beter even vragen aan de mensen die hem op stal hebben staan als je je merrie toch zo ie zo daar laat dekken dan zou ik gewoon even bellen en vragen wat hun bij jou merrie vinden passen zo hebben wij dat ook de eerste keer gedaan. Een hengstenhouder heeft over het algemeen altijd wel een betere kijk op dat soort dingen als wij zelf.
Succes,

Dat is inderdaad een goed idee. Maar de keuze Just Royal Dancer zou ik toch echt goed over na denken hoor. Kijk ook naar de afstammelingen en probeer daar ook informatie qua karakter in te winnen.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:09

Je zoekt dringend stalling voor je paard, maar wilt er ook een veulen bij?
Lijkt me niet erg handig.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:33

Ach wat leuk, een veulentje fokken!! Zo schattig.

Sorry, maar ik kan er niet echt heel goed tegen. Er wordt soms te makkelijk nagedacht over fokken. Het brengt wel risico's met zich mee hoor, medisch gezien. En het wil helemaal niet zeggen dat als je ook een lieve hengst uitzoekt, dat het veulen ook heel vriendelijk en lief gaat worden.

Misschien is het beter al je een lief paard gaat kopen. Dan kan je ook nog de kleur zelf uitkiezen.

Trouwens, ik weet niet wat er verder achter de merrie zit, maar ik mag hopen een goeie moederlijn. Wat exterieur betreft, vind ik de merrie niet echt aantrekkelijk. Het kunnen natuurlijk ook slechte foto's zijn.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:50

Ik ga me niet uitspreken over het feit of de TS al dan niet zou moeten/mogen fokken met haar merrie.... Dat is wat verloren moeite, elk doet toch wat ie wil. Enige wat ik wel zie, is dat TS slecht 14 jaar oud is, dus ik hoop dat ze goede begeleiding gaat krijgen bij "dit avontuur"

Dat TS gebonden is aan een hengstenstation door haar ouders, en waarschijnlijk ook aan een budget, is jammer, maar daar zal iedereen zich moeten bij neerleggen. Zo ken ik nog mensen, helaas...

De merrie heeft inderdaad een paar punten tegen... zoals hierboven al enkele malen werd gemeld. Ook zie ik nergens foto's van gangwerk, onder het zadel, etc, dus kunnen we moeilijk oordelen over wat moet verbeterd worden. Aandachtspunt vind ikzelf wel haar hoofd. (ma ja, da's persoonlijk, is altijd het eerste wat mij moet aanspreken)

Waarom vind je Just Royal Dance zo interressant qua stamboom? Door de naam Jazz?
Deze zou volgens mij het minste passen bij jouw merrie en vooral jouw wensen van een veulen, want karakter is hier een aandachtspunt.

De laatste, Delatio, is nog niet voorgebracht voor de keuring???

Dus zou ik voor de 2de hengst opteren. Deze is wel bruin, mssch niet het modekleur bij uitstek, maar heeft vast en zeker de beste afstamming en met de nadruk op rittigheit/karakter lijkt me dit voor jou de beste keuze.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:55

Ook ik zag in haar profiel dat ts 14 jaar is. Dat maakt het nog niet dat ik me er in kan vinden.
Je hebt inderdaad gelijk hoor, zoiets hou je niet tegen. Maar ook al is ze nog maar 14, is wil de ts toch meegeven dat het misschien helemaal niet zo romantisch is als het lijkt.

Dan een vraagje aan ts: waarom wil je persé een veulen fokken?

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 09:02

mbkaatje schreef:
Ook ik zag in haar profiel dat ts 14 jaar is. Dat maakt het nog niet dat ik me er in kan vinden.
Je hebt inderdaad gelijk hoor, zoiets hou je niet tegen. Maar ook al is ze nog maar 14, is wil de ts toch meegeven dat het misschien helemaal niet zo romantisch is als het lijkt.

Dan een vraagje aan ts: waarom wil je persé een veulen fokken?

ik vind het zelf erg mooi en mijn eigen merrie is ee solitair X samber
ik vind zelf eden veulen beter dan een nieuw paard kopen wat een veulen kan je zelf naar je hand zeten en ik heb aan vele mensen gevraagd welk paard het meest geschikt kan zijn enik heb mijn bestuit
hetv word dreamcather waarnschijnlijk

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:16

Hoi,

Ik heb zelf een nakomeling van just royal dancer. Hij is bij ons zadelmak gemaakt en is nu 4 jaar. Op dit moment rijden we L1 maar in april gaan we (als alles goed gaat) over naar het L2.

Hij is niet zo groot 160 op dit moment maar groeit nog wel wat. Verder kan die supper goed bewegen en is supper los in zijn lijf (een elastiekje lijkt het soms als je er op rijdt) verder moet ik er wel bij zeggen dat hij op stal en met poetsen supper lief/braaf is maar hij is met rijden wel wat kijkerig en vlug. Ik vindt dit supper maar je moet wel consequent zijn en niet bang zij van jezelf.
Dit is alleen hoe mijn paard is natuurlijk dat wil niet zeggen dat alle afstammelingen zo zullen zijn. Maar ik ben er supper blij mee en als je denkt dat je hier wel mee om kunt gaat zou ik zeker voor deze hengt kiezen.

Groetjes ellen

P.S als je nog mee wilt weten pb maar even.