[H][KWPN]hengst voor mijn merrie van Osmium x Zeoliet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

[H][KWPN]hengst voor mijn merrie van Osmium x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:59

Voor mijn zesjarige stb kwpn merrie ben ik op zoek naar een passende hengst.
link naar afstamming http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=78830

Keuring als driejarige leverder volgende resultaat: Ext 65 Bew 67 spr 63 geen ster dus
ik weet niet in welke conditie ze is voorgebracht, ze was echter toen al gemeten op 1.70m
heb haar sinds half aug 2008 en bij aankoop was ze schraal, slecht gereden (verreden) had het niet naar haar zin etc
blijkt op veel stallen te zijn 'geprobeerd' mogelijk te snel naar niveau willen rijden.
Ze is duidelijk niet gewend om aan het been naar voren gereden te worden. We zijn nu voorzichtig met herscholing bezig en dat pakt ze goed op, hoewel ze wel een 'eigen mening' blijft houden. Ze is lief in de omgang en met rijden, wel erg voorwaarts.

Wat ik graag wil behouden is de looplust, het goede achterbeen en 'makkelijk gaan zitten' in draf en galop als ze los loopt, onder het zadel hebben we dat nog niet kunnen bereiken (en dat past nu ook nog niet bij de herscholing).
Indien ze voldoend bespiering heeft opgebouwd zal ze waarschijnlijk als dressuurpaard nogmaals worden aangeboden op de keuring, in de hoop op ster. Mogelijk wordt ze dan ook nog Ibop gestart of inde dressuur uitgebracht

Ik heb geen echter verbeterpunten. Langer in het frame hoeft niet (ene foto los vertekend door stand a'been) karakter niet heter. Voorkeur voor dressuur maar goed bewegende springhengst/allrounder schuw ik niet. Wel graag KWPN (of erkend) voor papieren

Wie heeft suggesties?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 14-12-08 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tags

pantarhei

Re: hengst voor mijn merrie van Osmium x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:12

bewegingsfoto is matig, ze kan los behoorlijk goed gaan 'zitten' in de draf, echt wel zo'n 30/40 cm zakken achter en er mooi inklimmen voor. Hoe dat onder het zadel kan zijn, is nog een verrassing Knipoog

Charlottte

Re: [H][KWPN]hengst voor mijn merrie van Osmium x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:41

Een suggestie :

Lord Leatherdale
.70 – donkerbruin – 2003 – KWPN/WESTF.

‘vernieuwend, modern, lichtheid, elegantie, instelling en topgetalenteerd’

Lord Loxley x Ferragamo

Lord Leatherdale is een bijzonder interessant gefokte hengst uit het allerbeste wat de “Westfaalse” fokkerij te bieden heeft. Hij heeft de voor het KWPN fokkerij zo begeerde vernieuwende bloedopbouw.

Zijn vader is de “Bundeschampionat” winnaar (2005) en reserve “Wereldkampioen”(2005) Lord Loxley. Zijn moeder, de zwarte schoonheid, Fairless P, was als 2-jarige Siegerstute, en is een staatspremiemerrie van Ferragamo (Freigraf – Furioso II). Grootmoeder Alma (Anmarch – Angelo xx) bracht o.a. de goedgekeurde Westfaalse “landesbeschäler”: “Lafon” (v.Laurentianer). Angelo xx is natuurlijk wereldberoemd als vader van o.a.: Ahlrich, Amon en als grootvader (moederskant) van o.a. Rubinstein en Rembrandt.

Zijn verrichtingsrapport: “Lord Leatherdale is een eerlijke, werklustige en betrouwbare hengst met een goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken. Als dressuurpaard heeft Lord Leatherdale veel tot zeer veel aanleg”.

Zijn prestaties: “Lord Leatherdale is een eerlijke, werklustige en betrouwbare hengst met een goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken. Als dressuurpaard heeft Lord Leatherdale veel tot zeer veel aanleg”.

Zijn nafok: Najaar 2007 heeft Lord Leatherdale een groep super afstammelingen laten zien: Citaat KWPN rapportage:Een uniforme collectie rijtypische veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan. De draf is bergop. In beweging hebben de veulens een goed lichaamsgebruik. Lord Leatherdale is een hengst met een grote toekomst voor zowel sport als fokkerij.

Afbeelding
Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 09:37

charlotte zou je kunnen aangeven waarom je denkt dat LL goed bij mijn merrie past?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:53

Ik vind zelf dat jou merrie wel wat maar bloed zou mogen hebben, een paard met wat minder "bot" .
Verder zie ik een paard wat erg vlak en strak in z'n rug oogt. Verder vind ik je merrie ook iets laagbenig; kort voorbeen, dit is het enige waarin de hengst net wat sterker had mogen zijn ( hoogbeniger).
Verder lijkt het mij een fijne combinatie

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:37

kortbenig vind ik meevallen, maar voor dressuur zouden ze langer mogen zijn. ik denk dat de foto's vertekenen qua strakte in de rug, die kan ze zeker in vrij bewegen mooi loslaten

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:39

Ik denk dat iets in beweging heel anders kan zijn, maar een paard heeft er aanleg voor of niet. En zover ik van de foto's kan zien ben ik het nog 100% eens met mijn voorafgaande exterieur ervaring.
Maargoed, dat is wat ik zou verbeteren aan jou merrie Lachen

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 21:19

zit zelf met een schuin oog naar Alexandro P te kijken een gelders gefokte

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 11:02

en wat vinden jullie van Magic Ronaldo, heeft veel gummi en geeft dat ook door, verder kwam die uit nakomlingenonderzoek ook goed uit en ken ik ook aantal leuke nakomelingen van hem

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:29

bijgaand nog wat recente rijfoto's van vita
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:45

inmiddels ook nog wat hengstentips ontvangen voor mijn merrie:
Vivaldi, maar die wordt komend jaar wel erg duur qua dekgeld E 1500!
Westenwind, zeker een mooie hengst
Zizitop en Ampere, echter die voeren niet al tever Ferro bloed en dan ga ik terugfokken op Ferro,moet ik dat willen?

Verder zijn Tango en Valdez gave hengsten, maar dat durf ik qua karakter niet aan

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 00:25

pantarhei schreef:
inmiddels ook nog wat hengstentips ontvangen voor mijn merrie:
Vivaldi, maar die wordt komend jaar wel erg duur qua dekgeld E 1500!
Westenwind, zeker een mooie hengst
Zizitop en Ampere, echter die voeren niet al tever Ferro bloed en dan ga ik terugfokken op Ferro,moet ik dat willen?

Verder zijn Tango en Valdez gave hengsten, maar dat durf ik qua karakter niet aan

Valdez zelf is qua karakter prima, al zou je dat vanaf papier (houston x jazz) misschien niet direct verwachten. Wat zijn nakomelingen in het karakter doen is nog niet helemaal bekend aangezien ze nog niet onder het zadel lopen.

Ik heb zelf een aantal tango nakomelingen gereden uit verschillende merries qua bloedvoering en ook deze paarden waren erg symphatiek om te rijden en prima van karakter

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 17:47

sowieso fijn om te horen hoe nalomelingen ziijn, dank je wel

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:38

Flemmingh bloed doet het goed met Ferro bloed, das al bewezen. In dat opzicht zou ik kijken naar idd Westenwind, maar ook Sandreo of Sir Sinclair.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 18:30

oke ik ga me eens nader verdiepen in deze hengsten, ik wil overigens liever niet inleveren op achterbeen gebruik

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:31

Tango zou best kunnen, geeft fijne paarden, maar hoe is haar stap?

Met deze afstamming kun je trouwens ook naar een goed bewegende springhengst: Unaniem of Wittinger!
[edit typevaut]

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 09:08

Bij Tango vraag ik me af of ik qua karakter het niet te moeilijk ga krijgen, ondanks berichten dat de nakomelingen fijn zijn, blijft toch het lijntje waar ik zo aan twijfel. Mijn merrie is heel koel in het hoofd en niet schrikkerig, maar er zit wel duidelijk een 'kop' op, mogelijk grotendeels veroorzaakt door haar verleden, maar uit deze bloedopbouw hoor je wel meer niet de makkelijkste paarden. Ze is als driejarige aangeboden op de keuring in de springrichting en had onvoldoende punten voor ster. Toen was ze al 1.70m en mogelijk ook schraal, maar dat weet ik niet. Goed bespierd en getraind zou ik haar nogmaals willen aanbieden maar dan in de dressuurrichting.

Een goed bewegende springhengst ben ik niet vies van, maar ik verwacht dat een veulen met dressuurafstamming eenvoudiger verkoopbaar is en ik verwacht niet dat ik het veulen ga aanhouden, tenslotte heb ik al twee paarden en geen eigen grond om ze op te houden en alles in (randstad)pension is vrij kostbaar.

Om even terug te komen op je vraag Bambam, haar stap is goed net als de draf en galop, mits ze niet te gehaast is, maar dat zit meer tussen haar oren Knipoog. Zodra ze lengte wil blijven nemen in de hals, zie je haar meer gaan dragen en ontstaat mooie ruimte in de beweging incl net ondergebracht achterbeen. In vrije beweging kan ze echt gaan zitten en komt het voorbeen er ook fraai uit.

Hoe kijk jij trouwens tegen Democraat aan, als allrounder? of zou dat qua kruis niet slim zijn?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 02:16

bambam99 schreef:

Met deze afstamming kun je trouwens ook naar een goed bewegende springhengst: Unaniem of Wittinger!
[edit typevaut]

Van Unaniem lopen er hele fijne nakomelingen die goed schakelen en veel souplesse laten zien Pling , ook op het hout zijn ze veelbelovend.

Democraat zou ik zelf niet direct verzinnen op deze merrie, Democraat kan meer bot geven en dat heeft deze merrie al genoeg in huis.

Je hebt PB terug.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 02:22

krackertje schreef:
bambam99 schreef:

[edit typevaut]

Van Unaniem lopen er hele fijne nakomelingen die goed schakelen en veel souplesse laten zien Pling , ook op het hout zijn ze veelbelovend.

Democraat zou ik zelf niet direct verzinnen op deze merrie, Democraat kan meer bot geven en dat heeft deze merrie al genoeg in huis.

We zijn het best vaak eens, @k!
Unaniem x Osmium? Ik zou echt gaan kijken als die op Marktplaats stond!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 02:27

bambam99, ja best vaak op hetzelfde lijntje, niet gek gezien het bloed waar we beiden in bezig zijn Haha!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 11:36

dank dames, ik ga unaniem is bekijken.

heb even gezocht, op zich dat die ook goed kan bewegen vind ik niet verrassend met Numero Uno erachter, echter die staat ook niet echt bekend om zijn rustige en fijne karakter. Afstammelingen van Unaniem lijken overigens wel fijn

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:12

unaniem en wittiger zijn leuk. Sandreo kan me niet zo bekoren (met name de afstammelingen niet)

valdez en tango zal ik me nog eens in verdiepen.

En wat vinden jullie van die ALexandro? of zou dat te grof worden?

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:18

Heb me zelf niet erg verdiept in het fokken, maar aangezien ik zelf ook een Osmium x Zeoliet heb wilde ik toch even reageren. Knipoog

Mijn Osmium x Zeoliet heeft namelijk al eens een veulen gehad, van Riverman, ook een fijne allrounder.
Schijnt een heel fijn paard te zijn, dat veulen.
Dus wie weet ook een optie.. (heb die hengst overigens niet zelf uitgekozen, was nog bij vorige eigenaar)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:20

ik ben ook wel gecharmeerd van riverman nakomelingen, maar hij is niet zo populair en staat die eigenlijk nog wel in NL?

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:22

Hm, dat zou ik zo niet durven zeggen.
Zou kunnen dat hij naar het buitenland is gegaan..