) is niet zo belangrijk. Mijn fokdoel is een goede allround sportpony met een niet te gecompliceerd karakter die op keuringen geen slecht figuur zou slaan. (Maar verder ben ik niet veeleisend hoor.
) Ik zoek een hengst die zichzelf bewezen heeft en die mijn merrie kan verbeteren.Ras en bloedvoering
Mijn merrie staat ingeschreven bij het NRPS en mijn voorkeur gaat daarom uit naar een goedgekeurde of erkende NRPS-hengst. Haar moeder is een Welsh-K merrie die later bij het NRPS is ingeschreven. Shiva heeft (nog) geen predikaten maar heeft zowel als veulen als bij stamboekopname een eerste premie behaald, dus een misbaksel is het ook niet.
Ze voert meer dan 75% Arabisch bloed en ik zie geen reden om nog meer bloed te willen toevoegen. Ik heb echter besloten om niet naar die percentages te kijken en me puur te richten op de vraag welke hengst het beste bij haar past. Haar stamboom vind je trouwens hier: http://www.allbreedpedigree.com/shiva20Stokmaat
Shiva is 1.45 meter. Aan moederskant zit nogal wat variatie in de stokmaat waardoor het moeilijker is om de stokmaat te voorspellen. Shiva’s moeder (1.50 meter) heeft zelf niet gestrooid in de maat. (Ze kreeg 3 veulens van verschillende hengsten, 2 keer ox en 1 keer een rijpaardhengst en alle veulens werden 1.45 meter.) Ik wil een grote D- of E-pony fokken, dus ik zoek een hengst van minimaal 1.45 meter (maar geen paard!).
Prestaties
Shiva heeft geen indrukwekkende sportprestaties op haar naam staan, omdat ik eigenlijk iets te groot voor haar ben en weinig ambitieus op dat gebied.
Ze is geschikt voor dressuur maar raakt snel verveeld. Springen kan ze ook, maar niet bijzonder goed. Het meest geschikt is ze voor endurance en buitenritten, ze heeft veel looplust maar blijft ontzettend fijn te rijden. Ik zoek een hengst die goed kan springen, niet alleen om haar springkwaliteiten te verbeteren maar omdat ik denk dat zo’n hengst meer goede eigenschappen heeft die verband houden met het goed kunnen springen (goede galop, kracht, werkwilligheid).Exterieur
Wat ik wil behouden is haar Arabische uitstraling, grote oog en gewelfde hals. Wat ik graag bij het veulen zou willen zien is een beter ontwikkelde schoft, een een iets kortere rug en iets meer maat en massa (maar ik wil geen tank!). Shiva heeft goede, droge benen en heeft voor zover ik dat kan beoordelen geen afwijkende beenstanden. Haar moeder was week gekoot, dus dat is een aandachtspuntje. Sowieso wil ik eigenlijk geen concessies doen als het op benen aankomt, die moeten gewoon goed zijn!
Bewegingen
Shiva heeft een ruime stap, maar gaat achter vaak flink wijd. Ze heeft een goede draf met een mooie zelfhouding, maar gaat ook hierbij soms wijd. In de galop zou ze meer sprong mogen hebben. Ik zoek een hengst met een correcte stap en draf die gemakkelijk en krachtig galoppeert.
Karakter
Shiva is eerlijk, sensibel en temperamentvol, intelligent en gemakkelijk om mee te werken en lijkt in dat opzicht sterk op de Arabische Volbloeden waar ik mee gewerkt heb. De hengst die ik zoek mag iets rustiger en minder eenkennig zijn, maar ik wil absoluut geen (koele, maar) lompe of drammerige hengst, zoals je ze nogal eens bij ponyrassen ziet. Ik moet er niet aan denken dat het veulen drammerig én temperamentvol zou zijn, dan maar liever 'gewoon heet'.

Ik heb natuurlijk ook nog wat foto's voor jullie.

Als veulen op de keuring, hier krijg je ook een beetje een indruk van haar moeder:

Bij stamboekopname:

Op 6-jarige leeftijd:

Uiteraard ben ik van plan om in januari naar de NRPS Hengsten Showdag te gaan, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Ik wil graag weten welke hengsten jullie geschikt vinden, maar ik hoor ook graag wat jullie van de merrie vinden en wat volgens jullie aandachtspunten zijn. Ik sta overal voor open!
Ik heb trouwens nog wel 'advies' van iemand gehad om het met een Fries te proberen, maar daar heb ik toch vriendelijk voor moeten bedanken.

Ik weet niet of dat meer richting de Welsh kant is, daar ben ik niet zo in thuis. Lastig uit te leggen allemaal, ik hoop dat je het begrijpt.