[EH] [NRPS] Welke hengst voor D-pony (v. Gomel ox)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

[EH] [NRPS] Welke hengst voor D-pony (v. Gomel ox)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 14:59

Tot mijn grote geluk heb ik mijn ex-verzorgpony kunnen kopen en nu overweeg ik haar in 2009 of 2010 te laten dekken. Shiva is 9 jaar en ze heeft nog niet eerder een veulen gehad, dus ik wil liever niet te lang meer wachten. Als ze een veulen krijgt zal dat verkocht worden, dus wat ik zelf mooi vind (liefst fokte ik er een Arabische Volbloed uit Schijnheilig ) is niet zo belangrijk. Mijn fokdoel is een goede allround sportpony met een niet te gecompliceerd karakter die op keuringen geen slecht figuur zou slaan. (Maar verder ben ik niet veeleisend hoor. Huilen van het lachen ) Ik zoek een hengst die zichzelf bewezen heeft en die mijn merrie kan verbeteren.

Ras en bloedvoering
Mijn merrie staat ingeschreven bij het NRPS en mijn voorkeur gaat daarom uit naar een goedgekeurde of erkende NRPS-hengst. Haar moeder is een Welsh-K merrie die later bij het NRPS is ingeschreven. Shiva heeft (nog) geen predikaten maar heeft zowel als veulen als bij stamboekopname een eerste premie behaald, dus een misbaksel is het ook niet. Clown Ze voert meer dan 75% Arabisch bloed en ik zie geen reden om nog meer bloed te willen toevoegen. Ik heb echter besloten om niet naar die percentages te kijken en me puur te richten op de vraag welke hengst het beste bij haar past. Haar stamboom vind je trouwens hier: http://www.allbreedpedigree.com/shiva20

Stokmaat
Shiva is 1.45 meter. Aan moederskant zit nogal wat variatie in de stokmaat waardoor het moeilijker is om de stokmaat te voorspellen. Shiva’s moeder (1.50 meter) heeft zelf niet gestrooid in de maat. (Ze kreeg 3 veulens van verschillende hengsten, 2 keer ox en 1 keer een rijpaardhengst en alle veulens werden 1.45 meter.) Ik wil een grote D- of E-pony fokken, dus ik zoek een hengst van minimaal 1.45 meter (maar geen paard!).

Prestaties
Shiva heeft geen indrukwekkende sportprestaties op haar naam staan, omdat ik eigenlijk iets te groot voor haar ben en weinig ambitieus op dat gebied. Bloos Ze is geschikt voor dressuur maar raakt snel verveeld. Springen kan ze ook, maar niet bijzonder goed. Het meest geschikt is ze voor endurance en buitenritten, ze heeft veel looplust maar blijft ontzettend fijn te rijden. Ik zoek een hengst die goed kan springen, niet alleen om haar springkwaliteiten te verbeteren maar omdat ik denk dat zo’n hengst meer goede eigenschappen heeft die verband houden met het goed kunnen springen (goede galop, kracht, werkwilligheid).

Exterieur
Wat ik wil behouden is haar Arabische uitstraling, grote oog en gewelfde hals. Wat ik graag bij het veulen zou willen zien is een beter ontwikkelde schoft, een een iets kortere rug en iets meer maat en massa (maar ik wil geen tank!). Shiva heeft goede, droge benen en heeft voor zover ik dat kan beoordelen geen afwijkende beenstanden. Haar moeder was week gekoot, dus dat is een aandachtspuntje. Sowieso wil ik eigenlijk geen concessies doen als het op benen aankomt, die moeten gewoon goed zijn!

Bewegingen
Shiva heeft een ruime stap, maar gaat achter vaak flink wijd. Ze heeft een goede draf met een mooie zelfhouding, maar gaat ook hierbij soms wijd. In de galop zou ze meer sprong mogen hebben. Ik zoek een hengst met een correcte stap en draf die gemakkelijk en krachtig galoppeert.

Karakter
Shiva is eerlijk, sensibel en temperamentvol, intelligent en gemakkelijk om mee te werken en lijkt in dat opzicht sterk op de Arabische Volbloeden waar ik mee gewerkt heb. De hengst die ik zoek mag iets rustiger en minder eenkennig zijn, maar ik wil absoluut geen (koele, maar) lompe of drammerige hengst, zoals je ze nogal eens bij ponyrassen ziet. Ik moet er niet aan denken dat het veulen drammerig én temperamentvol zou zijn, dan maar liever 'gewoon heet'. Knipoog

Ik heb natuurlijk ook nog wat foto's voor jullie. Haha!

Als veulen op de keuring, hier krijg je ook een beetje een indruk van haar moeder:
Afbeelding

Bij stamboekopname:
Afbeelding

Op 6-jarige leeftijd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard ben ik van plan om in januari naar de NRPS Hengsten Showdag te gaan, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Ik wil graag weten welke hengsten jullie geschikt vinden, maar ik hoor ook graag wat jullie van de merrie vinden en wat volgens jullie aandachtspunten zijn. Ik sta overal voor open!

flora

Re: [EH] [NRPS] Welke hengst voor D-pony (v. Gomel ox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:43

ik heb verder niet veel verstand van exterieur en blabla, maar wat ik een erg gave hengst vind is kanshebber.

heb een aantal nakomelingen van hem gezien en waren stuk voor stuk goede ponys!

zie site:
http://www.toppony.nl/net-book.php?op=cms&pageid=46&pageid_up=38&nnl=dutch

de pony's die ik gezien heb, waren wel wat bloederig, beetje heet karakter, maar stuk voor stuk
kwalitatief goede ponys. ook fijn kunnen lopen, maar vooral super springen!

heb alleen afgelopen 1e bezichtiging 1 nakomeling gezien van hem wat ik helemaal niks vond..maar geen idee
wat voor een moeder erachter zat.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 21:37

Wat betreft prestaties en karakter (hierbij ga ik even uit van het verrichtingsonderzoek) lijkt Kanshebber goed aan mijn wensen te voldoen. Wat ik me wel afvraag is of ik dan niet liever voor Krimh zou gaan. Het veulen zou dan wel een beetje meer Arabisch bloed hebben, maar Krimh is groter en hij spreekt me op de foto's ook net iets meer aan. Waar ik bij beide wel bang voor ben is dat het veulen zeker geen kortere en misschien nog wel een langere rug zal krijgen dan mijn merrie. Bedankt voor je reactie, ik zal ze in mijn achterhoofd houden. Lachen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:15

Jammer dat er niet meer reacties komen. Schijnheilig Ik zal binnenkort even een filmpje van haar maken, ze kan echt spectaculair draven, met dit frisse weer helemaal. Pling Ik heb trouwens nog wel 'advies' van iemand gehad om het met een Fries te proberen, maar daar heb ik toch vriendelijk voor moeten bedanken. ROFL

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:26

Ik zou Krimh eens overwegen. Hij is 1.52 meter, veel Arabisch bloed, en heeft op hoog niveau gesprongen en eventing gelopen onder Alice Naber.

_Eveline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:30

Kantje's Fahran is een leuke hengst.
Heeft al superveel goede nakomelingen..
Heb er ooit zelf nog mee gereden.
Hij geeft mooie veulens die geschikt zijn voor springen en dressuur. Zelf is hij heel braaf in de omgang en met het rijden.
Er rijd nu zelfs een jongetje van 10 op. Fahran is 1m47

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:24

Henkjan schreef:
Ik zou Krimh eens overwegen. Hij is 1.52 meter, veel Arabisch bloed, en heeft op hoog niveau gesprongen en eventing gelopen onder Alice Naber.

Hoezo understatement? Krimh is een volbloed. Clown Ik ben niet vies van Arabisch bloed hoor, maar zelfs al zou ik wel voor die eerder genoemde Fries gaan (wees gerust) dan zou het veulen nog ruim 3 keer meer Arabisch bloed hebben dat het NRPS vereist, dus veel bloed is geen noodzaak. Knipoog Zoals ik al zei vrees ik met Krimh voor een lange rug omdat mijn merrie ook al vrij lang is. Lachen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:30

_Eveline_ schreef:
Kantje's Fahran is een leuke hengst.
Heeft al superveel goede nakomelingen..
Heb er ooit zelf nog mee gereden.
Hij geeft mooie veulens die geschikt zijn voor springen en dressuur. Zelf is hij heel braaf in de omgang en met het rijden.
Er rijd nu zelfs een jongetje van 10 op. Fahran is 1m47

Dankjewel, weet je toevallig of ik ergens een foto kan vinden? Hij is niet goedgekeurd bij het NRPS of wel?

_Eveline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:50

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:02

Ha meis, ook al toekomst-dromen? Leuk!
Als het toch om verkoop gaat± denk aan een aparte kleur, valk, zwart etc. Hier staan moie hengsten: http://www.romantico.nl/
En denk ook eens aan een Welsh Cob, dat combineert heel goed met een fijner type (kunnen vaak goed onderbrengen, kort, rond...). Maar het NRPS heeft volop mooie hengsten en de Welsh K's zijn vaak ook om te likkebaarden.
Ben benieuwd wat je gaat doen!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:13

Een mens moet blijven dromen! Haha!

Een aparte kleur heb ik ook aan gedacht, maar tot mijn spijt heb ik moeten constateren dat het NRPS momenteel niet veel keuze heeft wat betreft kleurtjes. Le Matsjo is een palomino maar die spreekt me niet aan en dan heb je alsnog grote kans op een vos. Djamai du Bois heb ik nog niet in levende lijve gezien, maar daar krijg ik het ook niet onmiddellijk warm van. Grote kans dus dat het een gewoon kleurtje wordt, maar daar heb ik me eigenlijk al bij neergelegd. Kwaliteit boven kleur. Knipoog

Ondertussen krijg ik (ook via pb) vooral veel tips over Arabische Volbloedhengsten, maar mijn voorkeurslijstje ziet er eerder zo uit:
1. NRPS
...
...
...
...
2. Welsh of Arabisch Volbloed (erkend door het NRPS)
3. Arabisch Volbloed (niet erkend door het NRPS)

Ik zal eigenlijk alleen voor een Welsh of een Arabier kiezen als ik bij het NRPS niet slaag of als ik op slag verliefd word op een hengst, dus ik krijg vooral graag advies op het gebied van NRPS-hengsten. Van die New Foresthengst heb ik de link bekeken, maar ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik niet zoveel heb met New Forest pony's. Ik ben wel eens op een New Forest keuring geweest, maar ik vond er niet zoveel aan. Bloos

Voor het idee zal ik wat hengsten noemen die op mijn lijstje staan (het lijstje is niet compleet en in willekeurige volgorde): Nucari, Idzard, Isarco, Ismar, King Kadanz, Kanshebber. Ik zou heel graag wat meer over deze hengsten horen en ideeën over waarom de ene hengst beter bij mijn merrie zou passen dan een andere hengst zijn ook erg welkom. Andere suggesties mogen natuurlijk ook. Vork

Verder wil ik graag weten wat jullie van Khadiboj van Klaverborch (en evt. Boy) vinden. Beide hengsten (maar vooral Khadiboj) vind ik geweldig en ze zijn als twee van de weinige hengsten echt bij mij blijven hangen, maar helaas blijken ze allebei familie van mijn merrie te zijn. Blijkbaar heb ik wel een consequente smaak. Huilen van het lachen Hoe zouden jullie erover denken als ik toch voor één van deze hengsten zou kiezen? Het veulen zou dan als grootvader en als overgrootvader Gomel hebben. Bij Arabieren zie je het wel vaker en ik denk zelf dat het niet zoveel kwaad kan. Zouden jullie het aandurven?

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:39

ik ken shiva ook via de vliers..

ik zou niet voor idzard, isarco of ismar gaan. daar verbeter je merrie niet echt mee. want die verbeteren de rug niet en dat is wel een vereist (zou voor mij zijn).
Boy ken ik ook die vind ik te klein voor je
ik zou persoonlijk voor King Kadanz of kanshebber gaan uit dat lijstje.

maar heb je al gekeken naar Kasanova van klaverborch??? dat vind ik ook een helemooie hengst en ook met een goed karakter.
ik heb idzard en ismar een keer in het echt gezien gewoon op stal vond er toen helemaal niks aan. ik heb zelf een bayard (de vader van boy) x susu-hara (dat is de volle zus van Idzard) gehad. daarom heb ik die 2 in het echt gezien.

je kan ook het nrps op bellen voor advies. ze wilen denk ook vast wel helpen.

als je nog vragen hebt kan je het altijd stellen

groetjes
http://destiny-sweetheart.hyves.nl/album/29719735/paarden/gRJP1yCc/fotos/358932290/0/uuU8/
dit was mijn pony

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:19

Wat een mooie pony had je. Lachen Mag ik vragen wat er gebeurd is?

Wat betreft de rug kreeg ik, afgaande op de afstammelingenrapporten, juist een iets ander beeld:

Idzard: "Zowel rug, lendenen als croupe zijn meestal goed van lengte en bespiering."
Isarco: "De rug is overwegend goed van lengte en bespiering. Een enkele maal is de rug wat lang en arm bespierd."
Ismar: "De rug en lendenpartij is goed met een mooie bespiering."
Kanshebber: "De rug is soms wat lang maar wel goed bespierd."
King Kadanz: "De rug, lendenen en croupe zijn mooi aangesloten en sterk bespierd."

King Kadanz lijkt in dit opzicht dus wel een goede keus te zijn. Kasanova heb ik nog nooit gezien, maar ik had hem juist nog niet serieus overwogen omdat hij zo klein is (1.42 meter volgens de website van het NRPS). Boy is volgens deze website met zijn 1.46 meter dus nog een stukje groter. Clown Ik ben echter wel erg nieuwsgierig naar Kasanova, dus ik hoop dat hij naar de Hengsten Showdag komt. Als een hengst mij echt weet te overtuigen maken een paar centimeters niet meer uit. Lachen

Wie trouwens foto's heeft van NRPS-ponyhengsten en/of nakomelingen kan mij daar erg blij mee maken! Ik zal ze uiteraard alleen gebruiken voor mijzelf om te kunnen vergelijken, dus niet om ze verder te verspreiden of iets dergelijks.

Edit: die tip van het stamboekbureau bellen vind ik een hele goede, dat ga ik ook zeker nog doen als ik het ga doorzetten!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:33

Weet je al zeker of je in 2009 gaat dekken? Of ga je toch voor 2010. Zelf ben ik helemaal weg van ramzi. Die loopt nu de verrichtingen en doet het super. Afgelopen jaar heb ik verschillende veulens gezien van em en stuk voor stuk goede veulens Pling Hoe hij verbetert op de lange termijn weet ik dus niet, maar ik ga volgend jaar waarschijnlijk de kans wagen met mijn dan 4 jarige... (ong. dezelfde bouw als de jouwe)

Idzard is trouwens ook nog wel een redelijke hengst denk ik. Net zoals kanshebber.... Als ik meer tijd heb zal ik me er nog even wat meer in verdiepen Haha!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:43

Ik weet nog niet zeker of het dit jaar of volgend jaar wordt, "willen" is het probleem niet, maar het moet ook kunnen natuurlijk. Knipoog Ramzi heb ik nog nooit gezien, maar ik had zijn naam al wel een paar keer in andere topics voorbij zien komen. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar een wat oudere hengst waarvan iets meer bekend is, maar wie weet... Op de foto oogt hij wel erg mooi moet ik toegeven. En hij heeft niet zoveel Arabisch bloed, dat lijkt me in dit geval zeker geen nadeel. Maar goed, eerst zien en dan misschien geloven! Vork

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:47

Anoek had een trap gehad van een ander paard tegen haar onderbeen aan. ze heeft daardoor haar onderbeen verbreizeld, zelfs haar pezen hadden het niet gered. dus ik heb haar toen gelijk laten inslapen. had vervelendste was eigenlijk dat ze die week erna naar haar nieuwe eigenaar zou gaan.

ik ken meerdere nakommelingen van Ismar en die vind ik te lang in de rug en een beetje weeke lendenen hebben.

je moet niet alleen naar de grootte van de hengst kijken maar ook hoe groot die fokt want grootte van de hengst zegt niet altijd alles. vb rubinstein (paard) strooit heel erg met maat fokt zelfs soms opeens E-pony's terwijl rubinstein zelf ook rond de 170 is. terwijl florenstan weer wat groter fokt.
Laatst bijgewerkt door FairLady_ op 15-12-08 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 22:56

Wat ontzettend jammer zeg. Verdrietig

De stokmaat van de hengst zegt inderdaad niet alles en bij Shiva is het sowieso moeilijk te voorspellen hoe groot haar veulens zullen worden omdat haar beide ouders groter zijn (en een aantal voorouders van de moeder juist weer flink kleiner). Daarom wil ik eigenlijk niet te veel naar de grootte van de hengst kijken, als het een D'tje of E'tje wordt ben ik tevreden. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:09

goeroe schreef:
Henkjan schreef:

Hoezo understatement? Krimh is een volbloed. Clown Ik ben niet vies van Arabisch bloed hoor, maar zelfs al zou ik wel voor die eerder genoemde Fries gaan (wees gerust) dan zou het veulen nog ruim 3 keer meer Arabisch bloed hebben dat het NRPS vereist, dus veel bloed is geen noodzaak. Knipoog Zoals ik al zei vrees ik met Krimh voor een lange rug omdat mijn merrie ook al vrij lang is. Lachen

Ik ben het niet met je eens wat de rug betreft, je merrie is helemaal niet zo lang in de rug, eerder wat kort, ze heeft echter wel een weke en weinig bespierde rug en dat is wel iets waar je op moet letten.
Daarnaast vraag ik me af in watvoor conditie ze is op de foto's, ik vind haar vrij fors en heb het idee dat ze daar iets te goed in conditie was (te vet dus).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 23:15

anneliesdj schreef:
Ik ben het niet met je eens wat de rug betreft, je merrie is helemaal niet zo lang in de rug, eerder wat kort, ze heeft echter wel een weke en weinig bespierde rug en dat is wel iets waar je op moet letten.
Daarnaast vraag ik me af in watvoor conditie ze is op de foto's, ik vind haar vrij fors en heb het idee dat ze daar iets te goed in conditie was (te vet dus).

Ik denk dat de foto's iets vertekenen want ze is zeker niet kort in de rug, inderdaad wel weinig bespierd en een beetje week. Je hebt gelijk over haar conditie, bij haar vorige eigenaar was ze eigenlijk altijd aan de vette kant. Heb je misschien nog suggesties?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:17

Een betere foto dan want ik vind haar niet lang in de rug...
Heb je geen foto's waar ze wat beter in conditie is?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 23:26

Misschien dat je dit betere foto's vindt? Deze zijn vrij recent en ze is hier iets minder vet. Als je het mij vraagt is ze niet overdreven lang maar ook zeker niet kort in de rug, maar zo heel lang loop ik dan ook nog niet mee. Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:35

Ik vind haar echt niet lang hoor, wel wat week en dat is idd wel een aandachtspunt. (zeker als je wilt dekken met een arabier, die hebben dat vaker)

Overigens vind ik haar daar nog steeds vrij grof en ik zie niet waarom je er meer massa in zou willen fokken. Wil je meer richting de welsh kant soms?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 23:51

Ik ga dat ook zeker in de gaten houden, dankjewel. Ik denk niet dat ik voor een Arabische Volbloedhengst ga, zoals ik al zei ben ik zelf gek op Arabieren, maar ik wil het veulen graag verkopen en denk dat een ponyhengst beter bij haar past.

Ik vind haar zelf niet grof. Ze heeft wel een stevige hals en die hoeft niet nog forser. Vork Ik vind haar nu aan de voorkant zwaarder dan aan de achterkant en ik heb er liever aan de achterkant iets bij dan aan de voorkant iets af. *LOL* Ik weet niet of dat meer richting de Welsh kant is, daar ben ik niet zo in thuis. Lastig uit te leggen allemaal, ik hoop dat je het begrijpt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:53

Ik snap dat je het begrijpt maar zelf zou ik liever iets chiquer hebben en dat kan ook zonder arabier hoor.
Ze heeft idd een beste hals maar ze heeft ook een flink stevige kont, misschien komt dat ook doordat ze vrij dik is en zal het minder zijn als je het eraf traint maar voor nu zou ik zeggen; neem een leuke chique hengst, niet teveel arabisch bloed en een sterke rug dan komt het wel goed.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 23:56

Ok, dankjewel! Haha!