[H]Welke hengst voor mijn Haflinger X Arabier ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

[H]Welke hengst voor mijn Haflinger X Arabier ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 14:57

Ik wil dus mijn paardje laten dekken, ik heb alleen geen idee welke hengst, en wat voor een ras ik erop wil hebben.

de info:
haflinger x arabier
1.43 hoog
stevig gebouwd
schimmel

Ze kan goed springen, dressuren, en is western ingereden. Ze heeft een heerlijk koel en braaf karakter.
Schrikt bijna nooit ergens van, vind alles goed. Ik kan er zo zonder zadel en hoofdstel mee de bossen in.
Ze is mooi stevig gebouwd, en dit wil ik ook graag zo houden!

foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Miracle_

Re: Welke hengst voor mijn Haflinger X Arabier ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:19

nog even de plus en min punten op een rijtje:

PLUSPUNTEN:

Ruime, mooie draf
vriendelijk in de omgang
nieuwschierig
mooie bouw
een echt knuffeldier
goede achterhand
(bijna)nergens bang voor
koel karakter
goede kinderpony

MINPUNTEN:

'cross'-galop ( kan leuk zijn in de bossen, maar niet als je serieus wil rijden)
weinig manen/voorpluk
redelijk dunne staart
behoorlijk heet als ze écht aan het werk moet

NatasjavE

Re: [H]Welke hengst voor mijn Haflinger X Arabier ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:01

Ik zou in het NRPS bestand zoeken naar een hengst met een voldoende lange nek en hals en die voldoende galopeer vermogen heeft.

Zaken als een dunne voorpluk en dunne staart zou ik niet op selecteren bij de hengst.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:11

NatasjavE schreef:
Ik zou in het NRPS bestand zoeken naar een hengst met een voldoende lange nek en hals en die voldoende galopeer vermogen heeft.

Zaken als een dunne voorpluk en dunne staart zou ik niet op selecteren bij de hengst.

Nee okee, de dunne manen en staart gaat het niet om idd. Maar het zou mooi meegenomen zijn. Knipoog
Ik zat te denken aan de hengst Andronito.. Echt een prachtig beest..
Iemand ervaringen met deze hengst?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:14

Waar is deze hengst gekeurd?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:17

Bachelor, NRPS, is wel flink aan de maat, 1.70m. Nrps.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:19

NatasjavE schreef:
Waar is deze hengst gekeurd?

Dat weet ik nog niet, heb alleen nog maar gekeken naar de eigenschappen, de bouw en zijn gangen.
Ik wil graag alle opties nog even open houden. Knipoog

@detour: Ik zal eens even kijken! De maat maakt niet zo veel uit.. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:54

Afbeelding

Hij heeft Baccarat ox en Burggraaf in zijn bloed zitten, is erg nuchter en braaf, had mijn merrie ook gedekt, echter is zij verongelukt, hoogdrachtig.. Verdrietig

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:55

detour schreef:
Afbeelding

Hij heeft Baccarat ox en Burggraaf in zijn bloed zitten, is erg nuchter en braaf, had mijn merrie ook gedekt, echter is zij verongelukt, hoogdrachtig.. Verdrietig

Ziet er wel goed uit, zover ik kan zien op de kleine foto Knipoog

Dat is wel heel erg zeg!! Ach gut Dus je hebt verder niet echt ervaring ermee?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:58

Jawel, de kids die hij heeft zijn erg braaf, hij heeft een supergalop en kan enorm springen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:59

detour schreef:
Jawel, de kids die hij heeft zijn erg braaf, hij heeft een supergalop en kan enorm springen.

Oké dankje Ja
Heb je misschien een website waar ik wat meer over hem kan vinden?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:08

probeer eens op google "de nieuwe heuvel" in Lunteren.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:21

Oke, thanks! ff proberen Ja

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:58

Een hengst van 1.70 op een pony van 1.43 lijkt me niet echt een goede combi.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 00:21

schiet mij nu niet af, maar met een kruising haflinger x arabier gaan kweken en je weet nog niet welk ras van hengst...
de schoft maakt niet zoveel uit?
mja zou niet mijn idee zijn van fokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 01:44

Waarom koop je geen veulen of jaarling, in plaats van er zelf eentje te willen fokken?
Ik vind dit nu niet echt een merrie die zou moeten worden ingezet voor de fok. De merrie heeft een duidelijke onderhals en is verder ook niet echt mooi, dit even aan de hand van de foto's. Zo te zien niet echt een verfijnd hoofd, maar een grote bakkes. Zit totaal geen luxe aan.
En wat is je doel met het veulen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:59

Maat makt geen bal uit, foetus pas zich aan de merrie aan.

Sul, als mensen zo willen fokken, dan vind ik eigenlijk dat ze dat zelf moeten weten, hoor!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:05

suleilitha schreef:
Waarom koop je geen veulen of jaarling, in plaats van er zelf eentje te willen fokken?
Ik vind dit nu niet echt een merrie die zou moeten worden ingezet voor de fok. De merrie heeft een duidelijke onderhals en is verder ook niet echt mooi, dit even aan de hand van de foto's. Zo te zien niet echt een verfijnd hoofd, maar een grote bakkes. Zit totaal geen luxe aan.

Bedankt..... Scheve mond

Nou het is mijn smaak toevallig wel, het is wel degelijk een mooi paard. En ik hoeft niet zo'n 'luxe' paard..
En waar slaat een grote bakkes op??
En ik wil geen veulen of jaarling kopen, ik vraag toch niet voor niets welke hengst.
Ik wil ook niet met haar gaan fokken, ik wil gewoon 1 veulen, en die ga ik zelf houden.
Omdat ze een super karakter heeft. En ik vind haar wel mooi, ik houd niet van een standaard groot en smal KWPN paard, die heet gefokt is, en zodra je opstapt aan de teugel loopt.
Het is nou eenmaal mijn keuze, en ik vind mijn paard wél mooi.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:19

suleilitha schreef:

nou nou mag het wat minder.
iederen heeft toch een eigen smaak?

ik vind het ook een heel mooi paard,

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:22

Miracle, trek je niets aan van diegenen die zeggen dat je niet met je kruisling moet fokken. Het KWPN wordt door de overheid verweten niet afzetmarkt gericht te fokken, waardoor te karaktervolle paarden bij amateurs welzijnsschade oplopen. Jouw merrie is allround en heeft een fijn karakter, dus zij lijkt mij uitermate geschikt om mee te fokken. Zo' n groot hoofd heeft ook voordelen: dat kan je goed vastpakken om lekker te knuffelen. Ik zou me wel goed oriënteren om te kijken wat goed bij je merrie past. Vooral het karakter van de hengst zou ik mee laten wegen als je een nakomeling met een fijn karakter wilt.

De suggestie van Natasja om met een NRPS hengst te fokken vind ik wel een goede. Het veulen kan daar dan bij het NRPS geregistreerd worden. Ik ben zelf erg gecharmeerd van Cees, een jonge springhengst (ook schimmel) die ook drie goede gangen heeft. Als je een pony maat wil, zou behalve een NRPS ook een Connemara hengst een idee zijn.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:26

Sammyoo schreef:
Miracle, trek je niets aan van diegenen die zeggen dat je niet met je kruisling moet fokken. Het KWPN wordt door de overheid verweten niet afzetmarkt gericht te fokken, waardoor te karaktervolle paarden bij amateurs welzijnsschade oplopen. Jouw merrie is allround en heeft een fijn karakter, dus zij lijkt mij uitermate geschikt om mee te fokken. Zo' n groot hoofd heeft ook voordelen: dat kan je goed vastpakken om lekker te knuffelen. Ik zou me wel goed oriënteren om te kijken wat goed bij je merrie past. Vooral het karakter van de hengst zou ik mee laten wegen als je een nakomeling met een fijn karakter wilt.

De suggestie van Natasja om met een NRPS hengst te fokken vind ik wel een goede. Het veulen kan daar dan bij het NRPS geregistreerd worden. Ik ben zelf erg gecharmeerd van Cees, een jonge springhengst (ook schimmel) die ook drie goede gangen heeft. Als je een pony maat wil, zou behalve een NRPS ook een Connemara hengst een idee zijn.

Dankje Knipoog
Inderdaad, ik wil echt goed kijken wat nou wel of niet bij dr past. En vooral karakter telt. Uiterlijk is natuurlijk wel mooi meegenomen!
NRPS ligt inderdaad voor de hand, maar connemara is eigenlijk ook wel een goed idee! Ik zal eens kijken of ik daar wat mee kan Knipoog
Enne, heb je misschien foto's/informatie/website van Cees? Bloos

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:34

niks aan trekken van sommige hier hoor!
ik vind je pony heel erg mooi! Prachtig hoofd en een lief karakter. Verder is er echt niks mis met haar bouw. weet zelf helaas niet veel van hengsten. Maar het zou natuurlijk wel super zijn als je een veulen krijgt met een braaf karakter. een nrps is natuurlijk heel leuk. Veel keus Haha!
Maar misschien een ponyras is ook leuk Ja had laatst ergens op youtube gezien....moet je maar even kijken op stoeterij du bois. Dat zijn wel pony's. Wel prachtige hengsten!
connemara's geven volgens mij ook hele leuke pony's, braaf karakter ook voor kinderen maar ze kunnen ook flink sjouwen hoor! Haha!
Maar nogmaals, echt prachtige merrie!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:38

Omdat ik lid ben van het NRPS heb ik de verrichtingen van Cees een beetje gevolgd in het maandblad wat we krijgen. Dat was allemaal erg positief. Op de site van de NRPS is hij met foto terug te vinden bij de hengsten. Helaas staat er niet zo heel veel informatie bij. Volgens mij kreeg hij voor stap, draf en galop allemaal achten. Dat is toch best goed voor een springhengst. Hij is wel aardig aan de maat, maar zoals hier eerder stond, het veulen past zich aan de baarmoeder aan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:44

@essie_blue: thanks! Lachen
Ik zal even kijken op youtube! Ja

@Sammyoo: Okee, ik zal even een kijkje nemen op de NRPS site. Had je misschien ook nog een Connemara hengst in gedacht? Of weet je er zo geen?

Oja, even een galop foto van haar:
Afbeelding
Hier zie je wel een beetje het crossen zeg maar.
Ik wil dus graag een hengst met een wat fijnere galop.. Ik moet zeggen dat haar galop onder het zadel wel heel erg fijn zit, alleen gaat ze soms veel te hard Knipoog
In de bossen is dat geweldig, maar in de bak wat minder Nagelbijten / Gniffelen

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:32

ff ter verduidelijking, ik vind jou merrie wel mooi! tis een specialleke en ik heb ze ook liever breed gebouwd, ben ook zo niet voor de luxe types Knipoog

ik vroeg me gewoon af of je dan niet extra moet uitkijken naar welke hengst je zou nemen?
ze is al een kruising, ga je dan voor een haflinger, een arabier of nog iets totaal anders... ik vraag me gewoon zulke dingen af Bloos