Komend jaar kan ik (als alles volgens plan gaat) een fokmerrie van vrienden gebruiken om een veulen voor mijzelf uit te fokken. Een foto van de merrie zelf ga ik niet plaatsen, omdat het niet mijn paard is. Ik kan wel vertellen dat het hier gaat om een merrie van Tolando x Ferro x G. Ramiro Z, en dat ik vooral iets compacter en meer front wil fokken. Ik wil zeker niet op beweging inleveren.
Enfin, de exacte hengsten keuze is niet de voornaamste reden van dit topic. Waar ik namelijk mee zit is dat in de pedigree van de merrie al Ferro, Krack C en Flemmingh terugkomt en overigens ook Rubinstein I. Ik ben zelf helemaal niet van de lijnenteelt en ben al een tijdje opzoek naar een hengst die geen van de grote 5 in hun pedigree heeft staan, met oog op de toekomst, mocht ik een merrie fokken.
Zodoende kwam ik Gunner KS tegen, een hengst die me heel erg aansprak en die ook eerst bij mijzelf vaststond als hengstenkeuze. Maarrr Gunner fokt redelijk groot, in zijn nakomelingen topic hier op bokt ben ik al een aantal 1-jarige tegengekomen die op die leeftijd al 1,60 m meten. Normaal geen probleem, maar ik ben zelf maar 1,55 m

Ik wil wel een paard fokken, richting de 1,62 tot 1,70. op dit moment is mijn eigen wedstrijdpaard ook rond de 1,70
Mijn vraag dus, heeft iemand enig idee van hengsten zonder de grote 5 (en lijnenteelt in hun eigen pedigree) die niet te groot fokken? Ik sta zeker open voor hengsten van een ander stamboek of andere fokrichtingen, mits niet wordt ingeleverd op beweging. En nog een laatste "eis" het liefst een hengst dat een goed karakter doorgeeft (rijbaarheid, omgang)
Alvast bedankt voor het meedenken!