betrouwbare en eerlijke hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:29

Als karakter echt bovenaan staat: gelderse hengst rubus. Die fokt niet heel groot en echt echt echt alleen maar topbrave en lieve paarden.

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 10:23

Jester_ schreef:
Als karakter echt bovenaan staat: gelderse hengst rubus. Die fokt niet heel groot en echt echt echt alleen maar topbrave en lieve paarden.


Bedankt! Ik kan deze hengst vinden op google indd, maar niet waar ik evt een dekking kan regelen of meer info, weet je evt waar deze ter dekking staat?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:20

Ik dacht bij van maanen maar kan het wel voor je navragen

Je kan ook bellen naar stal te bokkel, dat zijn de eigenarem van de hengst. Die kunnen je ook meer info geven en vast zeggen waar ie ter dekking ataan

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:54

Liefsyv schreef:
Thanks! Ik ga eens kijken. Ja ponyhengsten zijn indd zeker ook een optie. Mijn merrie is 1.55 mtr. Als iemand hierin ideeën heeft?





je gaat nog geen paard kruizen met een pony.

kijk eens op marktplaats daar worden ook dekhengsten aan geboden

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:57

Of de hengst Van Gogh. Die geeft ook werkwillige paarden met functionele, correcte gangen die het allround heel goed doen op het moment.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 01:01

Roodvos schreef:
Je hebt een hele veelzijdige merrie. Is eigenlijk jammer om die veelzijdigheid (mogelijk) om zeep te helpen met een dressuurhengst. Ik zou dan liever kijken naar een goed bewegende springhengst. Om er dressuurmatig mee uit de voeten te kunnen is het belangrijk dat de hengst voldoende front heeft, ofwel, de hals moet voldoende verticaal zijn aangezet. Veel springpaarden worden tegenwoordig meer horizontaal gefokt, en voor het dressuurplaatje is dt ongewenst.

Nou zit ik niet in de springhengsten, maar het bloed van Contender geeft ze met beweging, front en springaanleg en een goed karakter. Even zoeken brengt me bij Connect (van de Watermolen). Die zou me interessant lijken voor jou.

Maddy_Paola schreef:
Ik zou zelf bij spring hengsten blijven, die hebben vaak toch een beter karakter voor de 'normale' ruiter [...]
Ik sta op stal waar 98% van de paarden in de (internationale) springsport wordt uitgebracht. Springruiters willen ze ook graag scherp hebben in het werk en er staan ook genoeg bij die ook absoluut niet geschikt voor de “normale” ruiter. Ik denk dat een belangrijker verschil zit in hoe er met de paarden wordt omgegaan. “Wij dressuurruiters” miepen veel meer om met de paarden. “Oh, dat vindt hij eng, poelie poelie lief paardje, is niet eng”. Maar bij het springen moeten ze er gewoon over, dus dat is meer “hup, knieën eraan en gaan”. Die paarden leren van jongs af aan veel meer op hun ruiter te vertrouwen.



ik heb vroeger ook 2 spring gefokte paarden gekend. Ze stonden hoog in het bloed en als ze een hindernis zien willen ze maar 1 ding. En heb ze ook gereden( dressuur). Ik vond het heel vermoeid om in ze in rust te rijden.

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 23:12

Thanks, van Gogh vind ik ook een goeie tip!

Het a.s. voorjaar laten dekken ga ik toch uitstellen denk ik. Mijn merrie doet het op dit moment heel erg fijn (in de sport) dus ik ga eerst maar eens daarvan genieten :) Wie weet hoe het gaat lopen.. ooit..

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 23:37

NenaC schreef:
De hengst dekt toch niet in natuursprong en het veulen past zich aan de ruimte jn de merrie aan zoals hierboven wordt gezegd. Je merrie is maar 155cm dus ik zou het met Spielberg echt wel aandurven. En uiteindelijk is het ook geen garantie dat je met 2 kleine ouderdieren een klein veulen krijgt.

Veulen moet door het bekkenkanaal passen en dat past zich beperkt tot niet aan.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 23:56

Liefsyv schreef:
Ik vind Spielberg echt wel een goed idee, alleen vind ik hem zo groot. Te groot voor mijn kleine merrie denk ik. Ik ben bang voor de risico's met zo'n grote hengst.


Wij hebben destijds een merrie van 1.60 door Spielberg laten dekken (eerste veulen) en dat is allemaal prima gegaan.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:19

gaat niet zozeer om stokmaat, maar aan hoe zwaar het gebouwd is

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:39

Al eens aan Westenwind gedacht. Ik weet niet of hij momenteel ter dekking staat maar zijn nakomelingen staan bekend om hun hun goede karakters.
Er is hier op bokt ook een topic over de nakomeling van Westenwind.
[FB] Westenwind: nakomelingen en info...

CStokman
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-01-19
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:25

Bon Bravour!

Fantastische hengst geeft TOP-karakters en mooie bewegingen mee.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:09

CStokman schreef:
Bon Bravour!

Fantastische hengst geeft TOP-karakters en mooie bewegingen mee.


Alleen is die niet beschikbaar dus dat is wel een beetje jammer :+

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:27

tamary schreef:
NenaC schreef:
De hengst dekt toch niet in natuursprong en het veulen past zich aan de ruimte jn de merrie aan zoals hierboven wordt gezegd. Je merrie is maar 155cm dus ik zou het met Spielberg echt wel aandurven. En uiteindelijk is het ook geen garantie dat je met 2 kleine ouderdieren een klein veulen krijgt.

Veulen moet door het bekkenkanaal passen en dat past zich beperkt tot niet aan.


Merrie is paardgefokt; het gaat niet om een kleine pony die door een gigantisch paard gedekt wordt. Dus dit is niet van toepassing hoor, als je Spielberg zou gebruiken.

Nog maar fijn genieten van het rijden TS, wie weet zien we in 2020 mooie kraamplaatjes voorbij komen van je merrie!