Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 23:21

Dees schreef:
Nee, ik kijk niet naar hengstnamen, zou er zo dus ook zeker niet eentje durven roepen.

Als ik wat van de rug zou vinden, zou het eerder zijn dat ik de lendenen wat bol vind dan dat ik de rug iets hol zou vinden. Ze heeft een mooie glooiing in hals en ruglijn.
Wat betreft het neerwaarts gebouwd zijn; ik denk dat wanneer je het front iets omhoog kunt liften in de nafok, je dat punt ook meteen hebt overwonnen. Je zoekt dus een hengst met een schouder dat verticaler ligt dan gemiddeld.


Oke dan zet ik dat op mijn lijstje en dan ga ik even kijken welke hengsten dan een beetje in die richting uitkomen. Bedankt!

Elisa2

Berichten: 37236
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:44

Neerwaarts gebouwd hoeft geen probleem te zijn zolang ze in beweging zich wel goed kan dragen achter en met de schoft rijst. Ben het wel met Dees eens wbt de bouw, daarom dacht ik aan Vivaldi bloed omdat die over het algemeen een wat wekere rug meegeeft, en week = meer souplesse.

Een hengst die ook veel souplesse en veer mee geeft is Trafalgar, ben er alleen niet zo zeker van dat hij vergroot.
De nafok van Toto jr vind ik positief wbt achterbeengebruik en rijzen met de schoft in beweging, denk alleen dat die niet zo zeer de schouder/ voorbeen verbeterd.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:48

Ik zat voor deze merrie te denken aan In Style. Voldoende tritt in de benen en souplesse. Daarbij het opwaartse front wat vader Eyecatcher ook kenmerkt, met de motor in de achterbenen.

Of Escobar v. El capone. Geen KWPN maar wel Nrps. Fijne manier van bewegen wat makkelijk tot dragen komt en echt opwaarts gebouwd. Geen rare manier van afwikkelen. Ik vond hem echt positief opvallen op de hengstenshow bij Kuypers.
Dit is zijn eerste dekseizoen volgens mij dus er zijn nog geen veulens van.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 11:34

Elisa2 schreef:
Neerwaarts gebouwd hoeft geen probleem te zijn zolang ze in beweging zich wel goed kan dragen achter en met de schoft rijst. Ben het wel met Dees eens wbt de bouw, daarom dacht ik aan Vivaldi bloed omdat die over het algemeen een wat wekere rug meegeeft, en week = meer souplesse.

Een hengst die ook veel souplesse en veer mee geeft is Trafalgar, ben er alleen niet zo zeker van dat hij vergroot.
De nafok van Toto jr vind ik positief wbt achterbeengebruik en rijzen met de schoft in beweging, denk alleen dat die niet zo zeer de schouder/ voorbeen verbeterd.


Ja dat kan ze wel. Ik heb inderdaad ook al van meer mensen gehoord dat vivaldi bloed wel eens goed kon passen. Maar kan ik dan ook kijken naar een dreamboy of geniaal?

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 11:35

simpie94 schreef:
Ik zat voor deze merrie te denken aan In Style. Voldoende tritt in de benen en souplesse. Daarbij het opwaartse front wat vader Eyecatcher ook kenmerkt, met de motor in de achterbenen.

Of Escobar v. El capone. Geen KWPN maar wel Nrps. Fijne manier van bewegen wat makkelijk tot dragen komt en echt opwaarts gebouwd. Geen rare manier van afwikkelen. Ik vond hem echt positief opvallen op de hengstenshow bij Kuypers.
Dit is zijn eerste dekseizoen volgens mij dus er zijn nog geen veulens van.



Dankjewel ik ga eens kijken naar deze hengsten. Het liefste blijf ik wel bij het KWPN maar als er echt een hele leuke tussen zit durf ik dat wel aan!

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:57

Er is meer onder de zon dan KWPN.
Tenzij je voor veulenveilingen fokt, die commissies kijken ook zelden verder.

Een Sandreo x Dutchboy x Ubis is per saldo meer in het gedachtegoed van NRPS gefokt dan van KWPN :D

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 13:30

Dees schreef:
Er is meer onder de zon dan KWPN.
Tenzij je voor veulenveilingen fokt, die commissies kijken ook zelden verder.

Een Sandreo x Dutchboy x Ubis is per saldo meer in het gedachtegoed van NRPS gefokt dan van KWPN :D


Dus dan is het misschien toch interessanter om een NRPS hengst uit te kiezen en het toekomstige veulen daar in te schrijven ?

Elisa2

Berichten: 37236
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:52

Escobar is een hele fijne hengst inderdaad, is mij ook heel erg positief opgevallen qua beweging en bouw. Instyle kwam ook nog in mijn gedachten op, vereft een goed achterbeengebruik ook. Voorbeen vind ik iets minder..{maar de achterkant is het belangrijkste}.

Je kan natuurlijk ook kijken naar Dreamboy of Geniaal, die fokken wel weer anders.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 16:22

Elisa2 schreef:
Escobar is een hele fijne hengst inderdaad, is mij ook heel erg positief opgevallen qua beweging en bouw. Instyle kwam ook nog in mijn gedachten op, vereft een goed achterbeengebruik ook. Voorbeen vind ik iets minder..{maar de achterkant is het belangrijkste}.

Je kan natuurlijk ook kijken naar Dreamboy of Geniaal, die fokken wel weer anders.


Maar jij denkt dat desperado een van de betere Vivaldi’s is dan? Of denk je dat hij gewoon beter past dan de andere ?

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 20:32

Wat denken jullie van bretton woods of fürst jazz ?

Elisa2

Berichten: 37236
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:48

leonietje schreef:
Elisa2 schreef:
Escobar is een hele fijne hengst inderdaad, is mij ook heel erg positief opgevallen qua beweging en bouw. Instyle kwam ook nog in mijn gedachten op, vereft een goed achterbeengebruik ook. Voorbeen vind ik iets minder..{maar de achterkant is het belangrijkste}.

Je kan natuurlijk ook kijken naar Dreamboy of Geniaal, die fokken wel weer anders.


Maar jij denkt dat desperado een van de betere Vivaldi’s is dan? Of denk je dat hij gewoon beter past dan de andere ?


Ik denk dat hij beter past, hoewel ik ook wel weg was van de veulens van Geniaal. En die een beter achterbeengebruik heeft. Desperado weer meer souplesse en extra galop.

De nafok van BW ben ik niet zo kapot van, Furst Jazz een hele fijne hengst zelf..weinig bekend nog over de nafok.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 13:18

Ik denk dat hij beter past, hoewel ik ook wel weg was van de veulens van Geniaal. En die een beter achterbeengebruik heeft. Desperado weer meer souplesse en extra galop.

De nafok van BW ben ik niet zo kapot van, Furst Jazz een hele fijne hengst zelf..weinig bekend nog over de nafok.[/quote]

Oke bedankt. Het is sws pas voor volgend jaar dus ik neem aan dat de eerste veulens etc dan al geboren zijn van fürst jazz en dat we dan wel wat meer weten. En charmeur?

Elisa2

Berichten: 37236
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:04

Zou ik niet doen omdat die wat strakke lendenen heeft {weinig souplesse} en ook is zijn achterbeengebruik niet super.

De eerste veulens zijn nu al geboren van FJ, maar je zal ze zelf op moeten zoeken. Hij is niet kwpn ggk dus komt ook geen afstammelingenkeuring.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 20:31

Elisa2 schreef:
Zou ik niet doen omdat die wat strakke lendenen heeft {weinig souplesse} en ook is zijn achterbeengebruik niet super.

De eerste veulens zijn nu al geboren van FJ, maar je zal ze zelf op moeten zoeken. Hij is niet kwpn ggk dus komt ook geen afstammelingenkeuring.


Oke dat wist ik niet. Maar dan ga ik ze toch graag bekijken. Lastig hoor dat fokken☺️ Oke dan ga ik deze week even een lijstje maken met hengsten die jullie aangeraden hebben en deze eens goed bekijken. Ik wil ook nog een standfoto van haar bij de hengstenhouder neerleggen en eventueel advies vragen.

Elisa2

Berichten: 37236
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:20

Dat is een goed idee, maar doe dat dan bij meerdere HH..want vooral eigen hengsten zullen aanbevolen worden.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:31

Wat je vooral niet moet doen is je laten bedotten door de mooie folders die HH uitgeven.
99% fotoshop.
Gebruik alleen een hengst die je in het echt hebt gezien, liefst in zijn blootje op stand.

Elisa2

Berichten: 37236
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:49

Niet alleen de HH, ook de foto's van het KWPN worden aardig bewerkt waarbij iedere hengst prachtig gemodelleerd lijkt. Inderdaad irl gaan bekijken.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 13:36

Beide bedankt!! Ja ik wil dit jaar echt nog de tijd nemen om hengsten en eventueel nafok te gaan bekijken dat ik een beetje een idee erbij krijg en dan aankomend jaar vroeg beginnen want het wordt haar eerste veulentje en ik weet dus ook niet of ze makkelijk drachtig wordt..

Elisa2

Berichten: 37236
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:51

Verstandig :-)

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 11:37

Wat denken jullie van grand galaxy win ?

Elisa2

Berichten: 37236
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:20

leonietje schreef:
Wat denken jullie van grand galaxy win ?


Geen hengst die echt opwaarts beweegt/ een opwaartse romprichting heeft.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 20:49

Hmm lastig. Paard heeft op dit moment een blessure wat of hoe is nog niet duidelijk. Ik moet donderdag na de kliniek maar het komt er op neer dat ze van de ene op andere dag stokkreupel staat..

Elisa2

Berichten: 37236
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:41

Balen zeg, hopelijk een onschuldige hoefzweer oid.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 14:59

Helaas toch een peesblessure. Ik ga nu de hengstenhouder bellen om toch te kijken of ik haar nog drachtig kan krijgen. Hengstenkeuze zal dus snel gemaakt moeten worden maar ik ga hem dus ook om advies vragen.

Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:12

High five misschien? Ik vond de nakomelingen fijner dat ik in eerste instantie had gedacht en beweging geeft ie wel mee. En front. Souplesse ook maar wel wat strak in de rug.

Succes met zoeken in ieder geval!