Fokadvies Elite Sport Sandreo x Zeoliet x Kaiserstern x Amor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lail

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Schiedam

Fokadvies Elite Sport Sandreo x Zeoliet x Kaiserstern x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 22:15

Hallo Bokkers,

Ik wil mijn merrie laten dekken, maar ik mis de kennis om een definitieve keuze te maken... Het gaat om mijn 10-jarige ZZL/ZZZ Elite, Sport, Ibop merrie, 1.68m, in de merrielijn wil nog wel eens een kleintje voorkomen. Sandreo x (keur) Zeoliet x (keur) Kaiserstern x (ster, pref) Amor, https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1571090/disco.
Hierbij een filmpje van de CK: https://www.youtube.com/watch?v=5-Bp9crkEQg.

Ik wil in principe voor mijzelf fokken, stamboek maakt niet uit. Ik hoef geen “mode-veulen”, maar een functioneel sportpaard. Ik ben daarom voornamelijk geïnteresseerd in bewezen hengsten. De merrie heeft een heel goed karakter in de omgang, onder het zadel is ze goed scherp maar kan spanning niet altijd goed handelen in haar lijf. Ik schuw geen hete paarden, zolang ze maar betrouwbaar zijn, ik wil niet inleveren op karakter/rijdbaarheid. Wat ik wil verbeteren aan mijn merrie is kracht vanuit het achterbeen, verbinding in de lendenen, front. Ze is wat horizontaal gebouwd, heeft een hele goede stap. De draf en met name galop missen draagkracht. Ik heb helaas geen goede standfoto.

Ik heb een lijstje met hengsten, hoor graag jullie mening, of toevoegingen! _/-\o_
Damon Hill
Dark Pleasure
Desperados
Escolar
For Romance
Lord Leatherdale
United
Romanov
Skovens Rafael
Zack


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Fokadvies Elite Sport Sandreo x Zeoliet x Kaiserstern x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:42

Op basis van de wensen die je opgeeft zou ik naar Dreamboy kijken.Heb je het Ferro bloed wat zich eerder heeft bewezen in de lijn en kracht van achter en vermogen tot sluiten( ik kan mij zo voorstellen dat dit bij deze merrie een punt is). De merrie heeft redelijk wat lengte in het lijf dus zou dat aandurven. Knappe merrie!

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Elite Sport Sandreo x Zeoliet x Kaiserstern x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:52

Wat leuk, Disco..als ik het filmpje zo bekijk dan zou ik voor een hengst gaan met een krachtig achterbeengebruik die goed opwaarts kan bewegen. {met de schoft omhoog}

De eerste hengst die mij te binnen schiet is Ferdeaux, maar volgens mij fokt hij niet perse maat. Ook Totilas bloed zou bij je wensen kunnen passen.

Dreamboy kan mij persoonlijk niet overtuigen met zijn nafok, maar het Ferro bloed zou zeker wel passend kunnen zijn.

Wellicht zou Franklin ook wel erg mooi kunnen passen.

Van je lijstje:
Damon Hill - erg mooie en goede hengst maar fokt geen maat
Dark Pleasure- fokt langgelijnde paarden met bloed, geen kracht
Desperados- ik weet niet genoeg over zijn nafok, in combi met Totilas bloed zoals Toto jr. spreekt het me wel aan.
Escolar - hele fijn bewegende hengst, kan zeker kracht toevoegen achter
For Romance- hele fijne hengst met makkelijke bewegingen maar voegt geen kracht toe
Lord Leatherdale- vererft geen sterk achterbeen
United- geeft hele goede bewegers in alle drie de gangen en ook maat..wel paarden die snel spanning opbouwen/ vasthouden en souplesse is een punt van aandacht.
Romanov- geeft een mooi front en langgelijnde paarden, maar heeft geen super achterbeen
Skovens Rafael- ken ik niet goed genoeg om wat over te zeggen
Zack- vererft zeker een goed achterbeengebruik en paarden die makkelijk kunnen sluiten.

lail

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 21:45

Dank jullie wel! Heel fijn om wat ideeën te horen :D
Nog even ter aanvulling: sluiten kan ze zeker (techniek voor pi/pa is er) maar omdat ze net wat kracht mist wordt ze daarin wat traag. Kracht vanuit het achterbeen is dus echt mijn nummer 1 criterium voor een hengst.

Dreamboy heb ik niet eerder aan gedacht, m.n. Vanwege de prestaties/leeftijd van zijn oudste nafok.

Ferdeaux doet mij persoonlijk niet zo heel veel, al is het wel een heel goed paard. Waarom denk je aan hem?

Waarom denk je aan Totilas (Totilas zelf of nakomelingen?)?

Met Franklin krijg ik 2x Flemmingh in de pedigree. Weet je hoe hij qua karakter is, hij wordt omschreven als sensibel?

Van mijn lijstje zou je dan uitkomen bij Escolar, United en Zack, ook 3 die voor mij bovenaan staan (met Skovens Rafael, maar ik twijfel of hij voldoende kracht zal geven). Fijn dat je zo uitgebreid aanvult, van sommigen kan ik specifieke dingen niet vinden. United werd mij als eerste aangeraden, vanwege kracht-verbindingen-front, maar spanning/souplesse moet ik wel in gedachten houden. Weet je toevallig nog meer van de andere 2?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Elite Sport Sandreo x Zeoliet x Kaiserstern x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:36

Totilas bloed geeft een heel fijn {en krachtig}achterbeen mee met makkelijk schakelen en paarden die goed met de schoft omhoog bewegen. En een goed werkbaar karakter.

Ferdeaux geeft ook zo,n goed en bewerkbaar achterbeen, vandaar dat hij in mijn gedachten kwam.

Ik weet niet precies hoe Franklin is qua karakter, de keren dat ik hem gezien heb was hij gewoon braaf in ieder geval. Heb ook niets gehoord over het karakter van zijn nakomelingen. Maar je krijgt inderdaad 3x lijnenteelt op Flemmingh, daar had ik niet aan gedacht.

Escolar en Zack weet ik niet heel veel van, vind de Zack zoon I'm Perfect wel een fijn paard met een goed achterbeengebruik die makkelijk schakelt. Niet heel spectaculair verder.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Fokadvies Elite Sport Sandreo x Zeoliet x Kaiserstern x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:05

Bordeaux? Karakter, formaat, bewezen.

Bretton Woods beetje zelfde verhaal, die is stuk goedkoper geworden in dekgeld ook..

lail

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 16:09

We zijn van de week voor fokadvies in Ermelo geweest.
Totilas werd afgeraden, vanwege 108 op romp. Van zijn nakomelingen zou Governor kunnen, met kanttekening op zn Franse stand. En Total US, maar dan fok ik terug op Sandro Hit.
Skovens Rafaël verbetert niet per se het achterbeen.
Ook hier kwamen we uit bij United, met de kanttekening op spanning in het lijf. Ik heb ook wat twijfels bij het verloop van zijn lendenen icm mijn merrie.
Bordeaux vond ze een betere optie dan United, m.n. Omdat hij een jongere generatie is. Ik ken alleen niet veel van Bordeaux, hebben jullie meer info?
Ferdeaux vond ze wat kort in het lijf en verloop rug/lendenen niet optimaal icm mijn merrie.
Zack is een interessante maar daar had zij te weinig jonge nakomelingen van gezien. Ik twijfel een beetje bij zijn vierkante bouw en diepvries...
Met oog op vooruitgang van de fokkerij raadde ze eerder jonge hengsten aan. Dan zou It’s a Pleasure interessant kunnen zijn vanwege zijn goede bovenlijn, maar is wel Frans. Of In Style. Genetisch gezien vond ze Jersey heel interessant vanwege zijn goede galop, werkwilligheid en goede bovenlijn.

Ik wil toch wel voor een bewezen hengst gaan. Ik kom nu dan uit bij Bordeaux/United of Zack. Met een sterke voorkeur voor Zack, maar ik twijfel heel erg over diepvries icm eerste keer dekken... Hebben jullie nog tips? Of aanvullingen :D En wat denken jullie van het vierkante?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Elite Sport Sandreo x Zeoliet x Kaiserstern x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:33

Hm apart advies wbt Jersey, als er een beknopt is met een korte rug..heeft wel een goed {Ferro} achterbeen en een goede galop.

Bordeaux fokt grootramige paarden met een goede bovenlijn, front is niet altijd even mooi en qua beweging zijn ze goed maar niet spectaculair oid. Hij kan wel {draag}kracht toevoegen. United fokt in mijn ogen betere bewegers.

Volgens mij heeft Zack wel een grootramige, langgelijnde merrie nodig.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Elite Sport Sandreo x Zeoliet x Kaiserstern x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:51

Wat is voor jou een bewezen hengst?

Er zijn in ieder geval meer bewezen hengsten beschikbaar dan Zack en Bordeaux die ook nog goed bij je verbeterpunten passen. Ik zou eerst even kijken hoe makkelijk ze drachtig wordt, de dekvoorwaarden van Zack zijn niet mis en de kosten kunnen echt flink oplopen als het niet meezit.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies Elite Sport Sandreo x Zeoliet x Kaiserstern x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:00

En z'n sperma is niet wauw... vorig jaar 5x geprobeerd en niks...

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:21

Wat een mooie merrie heb je. Misschien is het slim om toch ook nog even verder te kijken naar hengsten die bekend staan om vererven van maat? Naast het vereven van front én een goed achterbeen? Ik lees in de adviezen die je tot nu toe hebt gekregen niet zoveel daarover, maar mocht je merrie uit een lijntje komen dat kleintjes geeft (en ze is zelf ook al niet erg groot) dan is dat misschien wel een belangrijk aandachtspunt nog.
Hoe bloederig/ luxe wil je je nakomeling hebben? Misschien is Charmeur of zijn zoon High Five iets voor jouw merrie. Front, kracht, verticale halsrichting, sterk bewegen, grootramig en maat (op de index dan; in praktijk kan het vererven van meer maat wel wat verschillen begrijp ik). Maar ook bot en massa: dat moet wel je smaak zijn. Karakter weet ik niet, maar goed dat kun je toch ook niet 100% van te voren bestellen.
Succes met je keuze!

lail

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 14:35

Bewezen is voor mij internationaal gelopen en gegeven, of bijna. Daarmee kom ik automatisch bij de wat oudere hengsten uit. De jonkies wil ik zeker niet uitvlakken, maar ik vind het heel moeilijk om ze te beoordelen op vermogen om te sluiten. En dat is juist wel een punt dat ik aan mijn merrie wil verbeteren.

Jersey is voor mij geen optie, om de reden die jij noemt Elisa.
Over Zack begin ik steeds meer te twijfelen. Ik heb idd geen grootramige, langgelijnde merrie, ze is wel iets lang maar zeker niet overdreven. En van de dekvoorwaarden schrok ik idd ook nogal, daar had ik mij nog niet in verdiept. Fijn om jullie mening/ervaring hierover te horen!

Ik moet zeggen dat ik Ferdeaux toch ook wel steeds interessanter ga vinden. Bij United twijfel ik een beetje over de rug/lendenen verbinding. Genetisch gezien past Bordeaux misschien beter, maarja uiteindelijk gaat het er toch om wat ze er in beweging mee doen. Kortom, ik ben er zeker nog niet uit |o Ik sta iig open voor suggesties!

Elisa, had jij specifiek Totilas-bloed in gedachten?

lail

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 14:47

LHS_80 schreef:
Wat een mooie merrie heb je. Misschien is het slim om toch ook nog even verder te kijken naar hengsten die bekend staan om vererven van maat? Naast het vereven van front én een goed achterbeen? Ik lees in de adviezen die je tot nu toe hebt gekregen niet zoveel daarover, maar mocht je merrie uit een lijntje komen dat kleintjes geeft (en ze is zelf ook al niet erg groot) dan is dat misschien wel een belangrijk aandachtspunt nog.
Hoe bloederig/ luxe wil je je nakomeling hebben? Misschien is Charmeur of zijn zoon High Five iets voor jouw merrie. Front, kracht, verticale halsrichting, sterk bewegen, grootramig en maat (op de index dan; in praktijk kan het vererven van meer maat wel wat verschillen begrijp ik). Maar ook bot en massa: dat moet wel je smaak zijn. Karakter weet ik niet, maar goed dat kun je toch ook niet 100% van te voren bestellen.
Succes met je keuze!


Dank je wel! Maat is zeker een belangrijk punt. Ik hoef ze niet per se heel veel groter dan mijn merrie, maar veel kleiner ook zeker niet. Ik heb geen voorkeur vwb bloederig/luxe. Mijn merrie is behoorlijk popperig, dat vind ik mooi maar ik houd ook van wat steviger paarden. Ik wil er iig niet op fokken, kwaliteit en functionaliteit is het belangrijkste.
Charmeur werd mij eigenlijk direct afgeraden vanwege zijn strakke bovenlijn. Automatisch heb ik ook niet naar zijn nakomelingen gekeken.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:32

Bij jouw nummer 1 selectie criterium hoort wat mij betreft bij uitstek Negro.
Bewezen, beschikbaar, goed bevruchtend, even Van Olst vragen voor een aanbieding vanwege de sportprestaties van je merrie.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:12

Aimee schreef:
Bij jouw nummer 1 selectie criterium hoort wat mij betreft bij uitstek Negro.
Bewezen, beschikbaar, goed bevruchtend, even Van Olst vragen voor een aanbieding vanwege de sportprestaties van je merrie.

Negro en maat?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:46

lail schreef:
Kracht vanuit het achterbeen is dus echt mijn nummer 1 criterium voor een hengst.


Maat was niet het eerste selectie criterium.

Ik lees ook nergens dat het veulen perse meer maat mee moet krijgen dan de merrie. Totilas geeft ook geen maat mee, de meeste succesvolle Zack nakomelingen hebben maat en massa van moederszijde meegekregen.
Voor een bewezen hengst die maat geeft, ga je naar Jazz. Maar dan vind ik Negro beter passen vanwege de lenden-verbinding en het front.
Voor iets meer chique Painted Black.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:48

De merrielijn staat er om bekend dat er wel eens een kleintje uit komt. Die gok zou ik nooit nemen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Elite Sport Sandreo x Zeoliet x Kaiserstern x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:25

Zo bekend is de moederlijn toch niet.
Maar goed, als TS ook zo bang is om de maat, valt Totilas sowieso af en Zack zelf zou ik dan ook laten.