Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 12:45

Hey!


Sommigen zullen ons nog wel kennen van dit topic:

[VVDD] Mijn trots is weer thuis!!

Helaas is mijn vader inmiddels overleden en aangezien hij zo heeft doorgezet om onze merrie hier te krijgen is de emotionele waarde alleen nog maar groter geworden.
Vandaar ook de overweging om een veulentje te fokken, puur als nageslacht van de merrie zelf, zodat er nog iets van haar is als ze er zelf ooit niet meer zal zijn. Het eventuele veulen zou ook voor onszelf zijn, maar uiteraard is het wel de bedoeling om te verbeteren :D

Wel houden we in ons achterhoofd dat ze nog nooit een veulen heeft gehad en dit jaar 11 wordt, maar de dierenarts zei dat als de merrie tiptop gezond en in conditie is, dit op zich geen probleem hoeft te zijn. Uiteraard zijn we van plan (mocht het hele feest doorgaan) om alles onder streng toezicht van een dierenarts te doen.

Maar nu.. de hengstenkeuze. Onze merrie is van Ait 410 x Atse 342 x Leffert 306.
Ait zelf is een Feitse x Reitse dus voert o.a. Jochem, Mark en Oege. Veelvoorkomende hengsten dus. Dat maakt de hengstenkeuze er niet gemakkelijker op.


Sterke punten merrie
* Goed werkwillig en vooral leergierig en erg lief karakter. Als je duidelijk bent gaat ze voor je door het vuur
* Mooie sokken
* Volle staart
* Mooie hals, echter wel wat kort. Redelijk diep uit de borst maar geen onderhals, dit zou ik graag willen behouden


Aandachtspunten merrie
* Beetje een weke rug, hengst met een strakkere bovenlijn zou verstandig zijn denk ik
* Korte benen, hengst zou denk ik het best eentje kunnen zijn die hoger op de benen staat
* Merrie heeft redelijk korte manen, lange manen zouden fantastisch zijn :D ze heeft echter wel een hele volle bos manen.
* Merrie heeft toegestane witte haartjes op haar hoofd (boven de ooglijn en gewoon toegestaan). Bij de geboorte al een klein kolletje, echter nu wat grijze haartjes erbij door vroegtijdige ouderdom, net als haar moeder. Hengst die wit doorgeeft is dus geen optie.
* Af en toe kan ze best dominant gedrag vertonen.
* Het zou mooi zijn als het veulen wat meer maat zou hebben dan de merrie.

Hier enkele gegevens van haar van het stamboek:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

De merrie zelf:


Afbeelding


Alle tips zijn welkom :D
Met onderbouwing zou super zijn, zo kan ik er zelf ook nog wat van leren :)

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:57

Gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Wat betreft je vraag; Haike 482 zou wellicht ook een optie zijn, die heeft heel weinig verwantschap. Dus mocht er dan een merrie uitkomen kun je daar eventueel weer mee door fokken?
Verder heeft Jasper 366 (heel erg geliefd maar ook zo terecht) een hele mooie beweging. Hij heeft echt een enorme "veer en balans" in zijn gangen. Dan draait / roteert het bekken naar links en voorzijde naar rechts en blijft hij perfect in balans. Tsjalle 454 heeft hier ook een handje van, ook een toppaard die hele lieve en werkwillige nakomelingen heeft.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 14:10

Dankjewel :)

Haike 482 is zeker een optie om in het achterhoofd te houden, dankjewel! :D
Hij is wel niet heel erg aan de maat. Maar komt zeker op het lijstje!

Jasper 366 geeft wel weer hoger inteeltpercentage binnen 6 generaties maar is ook zeker eentje die al op ons lijstje stond :) Maar ook niet groot.

Tsjalle 545 komt helaas boven de aangeraden maximaal 5% inteelt binnen de 6 generaties maar is wel een hele mooie hengst!!

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:47

Of het foktechnisch een slimme keuze is bij deze merrie geen idee, maar maurits 437 is de vader van onze fries en daar ben ik toch wel erg verliefd op haha. Afgelopen weekend op de hk in leeuwaarden hebben we hem gezien en het is een ontzettende knuffelig mensgericht paard! Dit zie je heel erg terug in onze merrie, die ontzettend veel van mensen houd. Dus als je een erg leuk, werkwillig mens gericht paard zoekt zou ik die in je achterhoofd houden.

Wij hebben zelf gekozen voor Alwin 469, voor onze maurits x jasper. Dit was de perfect aanvulling, haar zwakke punten waren zijn sterke punten. Aan de hand van het boek met alle hengsten van het kfps, met punten op bouw en hoe betrouwbaar die zijn aan de hand van de nakomelingen, hebben we er een hele studie van gemaakt en onze keuze gemaakt. Zo hielden we er een stuk of 15 over waar we ons in gingen verdiepen, en zo hebben we na veel mensen gesproken te hebben uit het friese wereldje de match gevonden. Het veulen wordt dit jaar geboren, en we gaan het zien!
Ik ben benieuwd waar jij op uit komt :)

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:52

Let op dat je niet veel groter gaat fokken aangezien het toch het eerste veulen van de merrie zal zijn.

Jasper is erg goed natuurlijk...

Leuk vooruitzicht!

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 14:56

Dankjewel voor je reactie :))
Bij het inteeltberekenen krijg je met Maurits deze resultaten:
KFPS schreef:
Gekozen hengst: Maurits 437
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 2.15%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 3.61%
Sinds 2014 wordt het inteeltpercentage niet alleen berekend binnen de gebruikelijke 5 generaties, maar ook binnen 6 generaties. Het inteeltpercentage binnen 5 generaties wordt voorlopig nog op het stamboekcertificaat van het veulen afgedrukt.
Het KFPS adviseert paringen te maken met een inteeltpercentage (binnen 6 generaties) van kleiner dan 5%.
Verwantschaps%:18% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde:
Rastype: 101
Bouw: 103
Beenwerk: 104
Stap: 99
Draf : 101


Zou wat dat betreft ook zeker een interessante optie zijn dus. Moet nog wel even naar zijn fokwaarden kijken :)

Alwin 469 staat ook al op ons lijstje!

Edit: qua fokwaarde is Maurits ook zeer interessant vind ik persoonlijk :) Prachtige hengst!!

@dieseltje:
Daar heb je ook wel gelijk in. En gezien de leeftijd..
Niet dat ze nu te klein is hoor, maar ik ben zelf rond de 1.80 en iets groter zou mij niet misstaan. Al moet ik wel zeggen dat ik prima op onze merrie pas omdat ze wat breder is en ik daardoor niet zo groot lijk :Y)

Bedankt voor de tip!

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:43

Ik denk dat Gjalt 426 op deze merrie ook zeker niet gek zal zijn. Gjalt is zelf goed aan de maat, laag verwantschap en voor zover ik zaterdag vanaf de tv kon beoordelen een goede sterke bovenlijn.

jenneke1029

Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:48

is Elias 494 niet een optie? vind ik persoonlijk een hele fijne hengst met heel veel talent.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 18:36

Elias is prachtig en staat zeker ook op het lijstje met potentiële dates :P Geeft alleen wel weer iets hogere inteelt. Wel lager verwantschap.

@Princesj: dankjewel!

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat het verschil tussen verwantschap en inteelt is?

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:40

Hey ts.
Met mij tije x jochem merrie die overigens een iets langere lendenpartij heeft en een rechtere rug kom ik een beetje gelijk aan met de bouw van jouw merrie.
Ook korte voorbenen. Kortere nek.

Wij kiezen voor jasper dit jaar...!

Wegens zijn bouw maar ook vriendelijke karakter

Bamii

Berichten: 1373
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:30

Misschien Tsjalke? De moeder van mijn merrie had weinig manen en was iet wat aan de kleine kant waar mijn merrie manen van bijna 120 cm lang heeft een groot is (168). Al ben ik bang dat je dan met een te hoog inteelt zit, tsjalke is namelijk een Leffert en dat is jouw merrie heeft ook Leffert

Bon_charmeur
Berichten: 1477
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:53

misschien pier 446 een optie??

Liesiep
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-03-15

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:05

Haitse 425?

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:14

Ik ben ook helemaal verliefd op Jasper 366! Mocht iemand er een hengstje van krijgen komend of volgend jaar dan houd ik me aanbevolen (heb nog steeds een Friezendroom) doe je me dan een pb? Ik word gelijk helemaal enthousiast hier achter mijn computertje hihi!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:13

Ik wil ook nog wel een Jasper-kindje hier in de wei :D <3

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:37

Heb je ook overwogen om je merrie te testen op waterhoofd/dwerggroei?

Kabayo

Berichten: 14063
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:57

Jasper zou ik laten staan. Totaal niet intressant en weke rug

Ik ga ook voor haitse Nynke!

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:18

Elias 494
Haitse 425
Beart 411


Jasper 366 vind ik persoonlijk week in de rug zijn.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 13:31

Ik ben ook fan van Jasper, echter inderdaad de weke rug waar mijn merrie ook een handje van heeft.. :(

@Iris_92: zeker! Dat gaan we doen als het zeker is dat het doorgaat :)
We willen ook alleen het beste voor de merrie dus mocht blijken dat het niet verstandig is of t risico te groot dan doen we het ook niet.

Dankjewel Elina! Haitse ben ik inderdaad ook wel een fan van :o

@hierboven; Beart 411 is geen optie ivm inteelt.
Dankjewel voor je reactie :)

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:00

In dat geval, kan ik wat verder met je meedenken. Top dat je de merrie laat testen!
Leuke merrie! Ik houd wel van de wat klassiekere type's :o

Als ik jou was, zou ik zoeken naar een hengst die niet een te klassieke opdruk heeft. Een hengst die een goed rechthoek model heeft en tenminste een horizontale romprichting heeft, Liefst zelfs opwaarts gebouwd.
Ik vind het lastig om dit goed te beoordelen op bovenstaande foto, maar naar mijn idee is de merrie wat neerwaarts gebouwd.
Hoe is de beenstand van de merrie?

De hengst zou wat hoger op de benen moeten staan, een sterke rug hebben (niet strak) en een goede kwaliteit beenwerk.

Ik vind de gedachte omtrent het Maurits bloed niet heel gek. Zijn goede gebruikspaarden/sportpaarden, met een goede bovenlijn en mooi hoofd/hals. Vond dat Maurits zich afgelopen zaterdag ook super liet zien. Geen pas eruit geraakt.
Ken Maurits via de vorige eigenaar. Plezierig paard in omgang, die in de lessen gewoon tussen de merries liep.

Ik heb afgelopen zomer veel fijne veulens van Markus 491 gezien. Deze hengst heeft een opwaartse bouw en mooie bewegingstechniek. Niet overdreven spectaculair gezwaai met de benen, maar functioneel, mooi vanuit het schoft. Jammer genoeg moet hierbij dus wel rekening gehouden worden met het waterhoofdgen (wat geen probleem hoeft te zijn als je merrie vrij is, je moet je alleen afvragen of je het veulen voor de fokkerij wilt gebruiken)
Hij heeft denk ik genoeg maat.

Wellicht is Nane 492 ook een optie? Daar heb ik ook mooie veulens van gezien. In de bovenlijn ook goed, maar naar mijn idee een tikkie minder dan de paarden met Maurits bloed.

Elias 494 vind ik zelf een prachtpaard met heel veel talent, welke denk ik voornamelijk jouw wens tot raskenmerken/behang kan verbeteren.
Heb de hengst niet echt van dichtbij bekeken, maar volgens het rapport zou de merrie wel goed beenwerk moeten hebben.

Een hengst als Pier zou ik voor deze merrie niet gebruiken. Denk dat hij hiervoor te groot is.
Alwin zou ik wat te klassiek vinden voor deze merrie. Wel een mooie hengst.
Van Haitse heb ik vooral veel show gezien, dus daar kan ik niet echt wat over zeggen. Wel heb ik wat twijfel over de bovenlijn, maar hij is natuurlijk al wat ouder.

Ik heb vooral jongere hengsten benoemd omdat ik hier een beter beeld van heb. Denk ook dat een wat moderner type wat meer toevoegt bij deze merrie.
Al zou ik je keuze voor wat oudere hengsten, gezien de bloedvoering/verdere fokkerij ook kunnen begrijpen.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:54


Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Welke hengst voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:08

Is je merrie getest voor dwerg en waterhoofd? Dit is ook zeer belangrijk om te weten bij de hengstenkeuze.