Fokadvies merrie Namelus R x Gribaldi x Ariban XX

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bohopmans
Berichten: 24
Geregistreerd: 09-03-17

Fokadvies merrie Namelus R x Gribaldi x Ariban XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 20:30

Hallo allemaal,

Graag hoor ik van jullie wat je van deze merrie vindt qua exterieur en wat je er aan zou verbeteren.

Het gebruiksdoel van het toekomstige veulen zal allround zijn met de nadruk op springen, mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een springhengst.

Fokdoel
1. Meer maat (de merrie is 1,63m)
2. Een makkelijk karakter
3. Meer galoppade
4. Meer rek in het lichaam

Wat ik graag wil behouden is het goede achterbeengebruik.

Ik hoor graag welke hengsten jullie denken :)

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1641937 hier kan je de moederlijnen en verdere stamboom nog zien.

bohopmans
Berichten: 24
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 20:31

Afbeelding

bohopmans
Berichten: 24
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 20:33

Afbeelding

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Fokadvies merrie Namelus R x Gribaldi x Ariban XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:25

Knappe merrie, ben benieuwd naar het advies. Wat doe je zelf met haar? Alleen fokken of ook in de sport actief?

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: Fokadvies merrie Namelus R x Gribaldi x Ariban XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:37

Mooie merrie uit de stam van Renville, ben benieuwd naar de adviezen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies merrie Namelus R x Gribaldi x Ariban XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:42

Mooie merrie, aansprekend hoofd..wat weinig {nek} en daardoor een zware hoofd/ hals verbinding. Hals lijkt goed van vorm en lengte, iets diep uit de borst. Mooi ontwikkelde voorkant en schouder, als je kritisch bent kun je zeggen dat de schouder wat steil is.

Bovenlijn is goed ontwikkeld en de rug mooi in verhouding met de rest van het paard. Beenwerk lijkt correct ontwikkeld, droog en hard. Merrie is mooi in evenwicht gebouwd maar inderdaad meer in het vierkantmodel dan in het rechthoekmodel wat voor het springen niet zo wenselijk is.

Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar hoe de merrie zelf springt? naar de voorbeentechniek en ruggebruik. Mij lijkt wbt de bouw dat er een "trakhener" voorbeen in zit..

Ik ga even nadenken over een hengst...

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Fokadvies merrie Namelus R x Gribaldi x Ariban XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:08

ik ga mee met mijn voorganger elisa2.

inderdaad meer vierkant model, wat grof vanuit de borst.

welk budget heb je? en zie je liever een jonge hengst of een bewezen hengst op je merrie?

bohopmans
Berichten: 24
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 12:16

Omdat de merrie pas 9 jaar is en makkelijk drachtig word maakt het niet uit of het een jongere of oudere hengst is (ivm spermakwaliteit) zelf heb ik ook niet echt een voorkeur.
De hengsten waar ik zelf op uit kwam zijn
- Extase (Casall x Lancer II)
- Freeman VDL (Emmerton x Chin Chin)
- Hermantico (Comme il Faut x Colbert GTI)
- Impressive VDL

Zelf ben ik ook fan van de hengst George (Vittorio x Caretino) echter heeft verferft hij wel een weke rug en lendenen maar dat kan de merrie wel hebben want zij heeft een vrij strakke rug en lendenen. En George heeft een fokwaarde van 100 op kruislengte, deze zou ik zelf graag wat langer zien omdat de merrie wat kort in de rug is

Ik hoor graag jullie mening hierover
Alvast hartelijk dank voor het meedenken! :)

bohopmans
Berichten: 24
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Fokadvies merrie Namelus R x Gribaldi x Ariban XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 12:17

Ze staat inderdaad meer in het dressuurmodel als springmodel, daarom wil ik ook bewust een springhengst om het veulen meer in het springmodel te fokken
Qua ruggebruik tijdens de sprong mag de merrie meer rek vertonen

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies merrie Namelus R x Gribaldi x Ariban XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:02

Ik vind het moeilijk om er wat over te zeggen, gevoelsmatig zou ik hier eerder een dressuurpaard uit fokken. Maar ik denk dat ze sowieso {ongeacht de richting} een grootramige hengst nodig heeft die maat geeft en een goede galop. En daarnaast lijkt het me mooi als die hengst ook een goede beweging mee geeft zodat er een goede allrounder uit komt waar je meerdere kanten mee op kunt.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Fokadvies merrie Namelus R x Gribaldi x Ariban XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:45

Ik denk dat zowel Extase als Impressive aan jouw doel tegemoet kunnen komen. Van Extase zie je paarden met souplesse en grootramige Modellen. Hetzelfde vond ik bij de veulens van Impressive, Maar hoe die uitgroeien is nog een vraag.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:57

Ik zou hier echt geen dressuurpaard uit fokken, zeker de hoofd-halsverbinding typeert wel echt het springbloed. Aandachtspuntje is wel de korte rug en naar alle waarschijnlijkheid het karakter, Namelus fokt nogal.. eh "heftige" karakters, en dan heeft je merrie in de derde lijn ook nog volbloed. Als je meer rek en meer maat zoekt, dan zou ik je Glasgow van 't Merelsnest aanraden. Voldoende bewezen in de sport ook, dus ook nog commercieel interessant. Hoe ze in het karakter zijn weet ik niet zo goed. Wil je een jonge hengst, lijkt me Impressive VDL ook wel goed te passen. Veel lengte, maat en goed springen. Ik zou Comme Il Faut en zonen laten staan i.v.m. de maat. Met deze bloedvoering zou je (naargelang de instelling) er wel een heel leuk eventingpaard van kunnen maken.

bohopmans
Berichten: 24
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 18:07

Sorry dat het zo lang duurde, voor de geïnteresseerde;

Ik heb een top 3 gemaakt van hengsten en dat zijn:
1. Jardonnay VDL (jonge hengst)
2. Justice HL (jonge hengst)
3. Fibonacci

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:50

bohopmans schreef:
Sorry dat het zo lang duurde, voor de geïnteresseerde;

Ik heb een top 3 gemaakt van hengsten en dat zijn:
1. Jardonnay VDL (jonge hengst)
2. Justice HL (jonge hengst)
3. Fibonacci


Ik ben heel benieuwd (puur ter interesse hoor) waar je je keuze op baseert :). Ik zou ze namelijk bij deze merrie alle 3 niet kiezen. Justice vanwege de maat (ik neem aan dat het over de Harley-zoon gaat?), hij komt uit een lijn vol met kleintjes, is zelf ook niet groot, en ik vind het persoonlijk een gok wat betreft het karakter (de Nimmerdor/Erdball xx lijn die wat verder zit geeft écht geen makkelijke dieren). Kans is dan heel groot dat hij op je merrie niet veel groter gaat fokken. Fibonacci vanwege de lengte, die gaat je weinig lengte in de rug meegeven, terwijl dat wel een aandachtspunt is bij je merrie. Jardonnay is echt een plaatje, maar hierbij verwacht ik dat hij het achterbeengebruik niet gaat behouden (maakt ook de sprong achter niet heel mooi af). Maar als jij dat geen probleem vindt en je merrie dat voldoende compenseert zou dat nog wel kunnen.

Persoonlijk denk ik dat er betere matches zijn voor je merrie :).

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:14

MissMiekjee schreef:
bohopmans schreef:
Sorry dat het zo lang duurde, voor de geïnteresseerde;

Ik heb een top 3 gemaakt van hengsten en dat zijn:
1. Jardonnay VDL (jonge hengst)
2. Justice HL (jonge hengst)
3. Fibonacci


Ik ben heel benieuwd (puur ter interesse hoor) waar je je keuze op baseert :). Ik zou ze namelijk bij deze merrie alle 3 niet kiezen. Justice vanwege de maat (ik neem aan dat het over de Harley-zoon gaat?), hij komt uit een lijn vol met kleintjes, is zelf ook niet groot, en ik vind het persoonlijk een gok wat betreft het karakter (de Nimmerdor/Erdball xx lijn die wat verder zit geeft écht geen makkelijke dieren). Kans is dan heel groot dat hij op je merrie niet veel groter gaat fokken. Fibonacci vanwege de lengte, die gaat je weinig lengte in de rug meegeven, terwijl dat wel een aandachtspunt is bij je merrie. Jardonnay is echt een plaatje, maar hierbij verwacht ik dat hij het achterbeengebruik niet gaat behouden (maakt ook de sprong achter niet heel mooi af). Maar als jij dat geen probleem vindt en je merrie dat voldoende compenseert zou dat nog wel kunnen.

Persoonlijk denk ik dat er betere matches zijn voor je merrie :).


Eens met MissMiekje voor alle3