Fokadvies Rhodium x Gribaldi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Fokadvies Rhodium x Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 22:27

Hallo,

Wij zijn opzoek naar een passende hengst voor onze jonge merrie. Graag een dressuurhengst omdat het veulen voor de verkoop is uiteindelijk.

Ik heb al hier en daar wat rond gevraagd en we zoeken een hengst die wat meer lengte aan de merrie geeft, ook het voorbeen mag wat langer.

We gaan ook nog fokadvies bij de hengstenhouderijen opvragen binnenkort.

Ik ben benieuwd!
Oja ook niet onbelangrijk ; we zoeken een hengst tot de prijsklasse 1000 euro.

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1695828


Ik heb nog geen correcte stand foto's helaas maar dit geeft een idee.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


kincsem

Berichten: 198
Geregistreerd: 13-06-14

Re: Fokadvies Rhodium x Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:35

Ik zag de foto's en dacht wat een leuk dier. Kijk ik op het papier komt ze uit de volle zus van mijn merrie (v. Gribaldi, m. Ieternel).

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 22:41

kincsem schreef:
Ik zag de foto's en dacht wat een leuk dier. Kijk ik op het papier komt ze uit de volle zus van mijn merrie (v. Gribaldi, m. Ieternel).


Wat toevallig!! :D Leuk zeg, hoe oud is die van jou?
En wat doe je er allemaal mee?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:45

Wat een knapperd!
Ik weet niet wat ik er precies aan zie maar wat is er met haar bekken/rug? Ze lijkt dat stijf en opgetrokken te houden.

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 22:46

Gillbo schreef:
Wat een knapperd!
Ik weet niet wat ik er aan zie maar wat is er met haar bekken/rug? Ze lijkt dat stijf en opgetrokken te houden.



Klopt! Is mij ook al opgevallen. We hopen dat het nog een beetje bij trekt als ze groeit.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Fokadvies Rhodium x Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:49

Voor ik met haar zou gaan fokken zou ik daar eerst een osteopaat ofzo iemand naar laten kijken.
Een dracht kan de rug/bekken nog een fikse tik geven. Ik zou dan eerst zorgen dat dat oke is

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 22:52

Gillbo schreef:
Voor ik met haar zou gaan fokken zou ik daar eerst een osteopaat ofzo iemand naar laten kijken.
Een dracht kan de rug/bekken nog een fikse tik geven. Ik zou dan eerst zorgen dat dat oke is


Hmm oké, bedankt voor de tip. Gaan we doen. Wou er toch eerst een fysio bij hebben. Want met het borstelen is ze daar ook wel eens gevoelig.

Ze is wel voor aankoop klinisch gekeurd door dierenarts. Wel jammer dat die dat toen niet gezien heeft.

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Fokadvies Rhodium x Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:15

Rug/ lendenen ziet er raar uit idd. Op de stapfoto loopt ze telgang. Is meestal ook spanning/ vasthouden van het lijf

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Re: Fokadvies Rhodium x Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 23:22

Ja verrek. Je hebt gelijk! Helemaal nog niet gezien. Ga nog even het stap fimpje bekijken. Volgensmij stapt ze in de wei wel normaal. Was ook spannend moment toen we bij haar vrienden wegliepen.

Ik heb het idee dat ze met de kou ook de lendenen optrekt. Want tijdens de keuring hebt ik het niet gezien toen vond ik het minder.

kincsem

Berichten: 198
Geregistreerd: 13-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:44

Die van mij is al 19. Ik heb een fotootje toegevoegd (de foto is gemaakt voor haar zwangerschapsverlof vandaar haar dikke buik en een naar voren schuivend zadel). Misschien dat jij de familiegelijkenis ook herkent? Ik zie de merrielijn ook zeker terug in de bewegingen van jouw merrie (en vooral op de 2e foto ook in de hals-schoft lijn). Ik heb mijn merrie laten dekken door Feinrich een 3/4 broer van For Romance. Ik hoop dat deze hengst voor mijn merrie iets meer een knietje meegeeft in galop (en verder de souplesse en werkwilligheid van de merrie bevestigd). De rug is wel een aandachtspunt. Misschien in de statistieken kijken welke hengst iig geen strakke lendenen meegeeft? Of misschien weet een bokker dat wel?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:51

Toevallig zie ik je foto's, en mijn ruin heeft precies dezelfde rug (ook geen karperrug, maar wel een lendenbochel) en met hem zijn we na ruim een jaar dokteren er eindelijk (bijna) achter wat precies het probleem is en hoe je met zo'n rug om moet gaan.
Voor het geval je er iets aan hebt: bij mijn ruin staan de lendenen net zo bol als bij de jouwe, en links en rechts van de lendenwervels voel je een 'bol staande spier'. Dat zijn spieren die erg slecht tegen kou kunnen, dan verstijven en opbollen en de al bol staande lendenwervels nog boller trekken. Als deze lendenwervelbolling op zijn ergst is (wat helaas op jouw foto's te zien is) dan buigt het paard tijdens de beweging niet meer in het SI-gewricht (kort gezegd de overgang tussen bekken en lendenwervels), maar neemt het bovenste punt van de lendenwervelbolling als 'knakpunt'. De tussenwervelschijf bovenin dat knakpunt raakt daardoor overbelast en zal uiteindelijk zelfs door de vacht heet aanvoelen.
Het tegenstrijdige is dat paarden met dit probleem vaak juist heel veel schwung hebben in de rug en extreem makkelijk en ruim overstappen met de achterbenen waardoor ze juist erg goed lijken te zijn, want dat is wat elke ruiter wil. In praktijk is dit echter een ziekelijk ver en slap naar voren grijpen doordat het paard bij elke stap niet het bekken kantelt vanuit het SI-gewricht, maar vanuit het bovenste puntje van de lendenbochel. De schwung in de rug is ook geen schwung van schoft tot begin van de staart, maar vindt alleen in het lendengebied en de achterkant van het zadel plaats omdat het paard die lendenen omhoog trekt om het bekken+achterbeen aan die kant naar voren te kunnen schuiven.

Je zult dus een ontzettend goede osteo/fysio moeten vinden die daardoorheen prikt en die deze soepelheid dus niet als iets positiefs ziet maar juist als een symptoom van een behoorlijk ernstig misbruik van het lichaam.
Een andere valkuil bij dit soort paarden is dat ze door een leek (of minder ervaren behandelaar) vaak worden weggezet als paarden met een karperrug. Echte karperruggen zijn echter altijd aangeboren (de lendenwervels zijn langer dan de andere wervels waardoor ze door het ruimtegebrek bol gaan staan) en door het teveel aan bot ook stijver in de beweging, maar ze bewegen de achterhand wel gewoon vanuit het SI gewricht en hebben ook een normaal ruiterdraagvermogen.
Paarden met een 'bocheltje', zoals ik het maar noem, zijn juist extreem flexibel in de lendenen doordat ze alle bewegingen van de achterbenen door de lendenen laten doen, en doordat ze de bovenste tussenwervelschijf van dat bocheltje zelf al overbelasten hebben ze (als je ze zo door laat lopen) juist een in principe behoorlijk verminderd ruiterdraagvermogen.

Wat je ertegen kunt doen (naast naar een goede osteo/fysio etc ;) ) is vooral je paard meteen voor de rest van zijn leven echt warm in te pakken, zodat er nooit meer kou/tocht/wind van krijgt op de overspannen lendenspieren. Als deze in de stress schieten en verkorten dan trekken ze de lendenwervels namelijk nog korter en dus nog verder omhoog en met de onderkanten naar elkaar toe. Een gewoon dek is al super om te voorkomen dat het erger wordt en de boel te stabiliseren, maar warmtedekens (Back on Track/Fedimax/Rambo Ionic) kunnen enorm helpen om die spierbulten weer te laten smelten. Als je de spierspanning in de lendenwervels kunt verlagen, dan zakken de lendenwervels ook weer een heel eind terug op de juiste plek (nooit helemaal helaas, het blijft een handicap, in feite een soort paardenscoliose).
Mijn eigen paard stond 24/7 met wintervacht buiten, maar nadat hij door precies dit lendenprobleem in december lichamelijk compleet is ingestort na heeeel voorzichtig herinrijden (na 4 maanden zat ik er 10 minuten op in stap...) staat hij nu 24/7 onder een deken met warmtedekens. De spierbulten die al gestabiliseerd waren door zijn gewone dek zijn door de warmtedekens helemaal verdwenen en daardoor staan de lendenwervels ook weer rechter (niet 100% natuurlijk, daarvoor heeft hij er teveel jaar mee rondgelopen).
Omdat het zo'n funeste manier van bewegen is (als een paard inknikt vanuit zijn lendenwervels en zelfs de lendenwervels als hoogste punt heeft in de beweging zoals op je laatste foto) zul je je paard helemaal opnieuw moeten leren lopen, niet eens alleen tijdens de training maar alle passen die je paard in haar eigen tijd zet. Bij [***] was dat bovenste puntje van de lendenen al zo overbelast dat dit van buitenaf heet aanvoelde, en dus doen we nu al 7 weken lang als enige training schoftlifts in ho en stap vanaf de grond zodat hij leert om in stap en beweging de romp opgetild te houden (wat deze paarden totaal niet doen). Dat trekt de lendenwervels rechter en zorgt ervoor dat het knikpunt van het midden van de lendenen terug naar het SIgewicht verschuift. Stap 2 is om daar dan bekken-kantelstretchoefeningen aan toe te voegen, maar dat kan pas als het paard al uit zichzelf het SIgewricht meer is gaan gebruiken, want anders doet hij alle bekkenkanteloefeningen alsnog vanuit het hoogste punt van de lendenbochel. Gelukkig lijken deze oefeningen hem wel behoorlijk te helpen en mijn osteo heeft nog precies zo'n geval (KWPN) en die kan nu enigzins gebruikt worden als rijpaard en door de juiste spiertraining zelfs als menpaard (deze ruggen zijn eigenlijk extreem ongeschikt om te trekken).

In ons geval is de situatie zo dat als alles goed gaat en [***] in staat is om dat wat hij tijdens de training leert zelf ook in zijn vrije tijd toe te passen, hij waarschijnlijk oud kan worden zonder al op jonge leeftijd artrose&co in de lendenen te krijgen. Als hij echt heel sterk wordt dan is rijden misschien ook nog enigzins mogelijk. Het is een leuk beest, maar ik zou echt nooit van mijn leven met hem fokken (helpt dat hij een ruin is ;) ) omdat deze handicap gewoon te ingrijpend is: met minimale belasting kan hij hopelijk probleemloos oud worden, maar er hoeft maar iets fout te gaan (buikpijn, ruitergewicht, toch kou op de rug) en de lendenspieren verstrakken, de wervelkolom trekt krom, en vanaf dat moment maakt hij met elke vanuit de lendenen geknakte pas zijn lichaam kapot.

Zelfs als [***] een merrie was en ik zou een hengst vinden met extreem goede lendenen die dit probleem theoretisch helemaal weg kon halen uit het veulen, dan nog zou ik het niet aandurven omdat de wervelkolom tijdens de dracht chronisch overbelast zal worden en ik bijna zeker weet dat hij op een zeker moment weer zijn bochel zal inzetten om dit te proberen te verminderen (met de bochel schakel je de achterhand als drager uit en komt alle gewicht op de voorhand, dus je ontlast de wervelkolom vanaf de schoft naar achteren). Zelfs als dat goed zou gaan, dan zullen de lendenen gegarandeerd overbelast worden tijdens de weeen en geboorte zelf omdat deze niet in staat zijn om op een goede manier met belasting om te gaan: een paard met normale, rechte lendenwervels zal deze als hij de omliggende spieren aantrekt alleen maar steviger tegen elkaar aan trekken en dus als geheel misschien iets korter maar vooral sterker maken. Bij een paard met aanleg voor een bochel trekken die spieren de bochel gewoon verder omhoog.

Een andere reden om nooit met [***] te fokken is dat sommige paarden zo'n rug echt krijgen door ongeluk/ziekte/pijn (dan kun je er wel mee fokken want het veulen wordt niet erfelijk belast, maar de merrie zal zelf wel dracht+handicap moeten combineren), maar dat ik een filmpje van [***] als 1 dag oud veulen heb waarop is te zien dat hij daar al in lichte mate doet wat jouw merrie op de foto ook doet: achterbeen naar voren gooien door te knakken in de lendenen in plaats van door het been vanuit het bekken naar voren te bewegen. Geen idee of hij verkeerd in de baarmoeder heeft gelegen, bij de geboorte er verkeerd uit is gefloept of dat het echt een erfelijk botprobleem of erfelijke overgevoeligheid van het lendengebied voor kou (apart genoeg zie ik het wel vaker bij andere Andalusiers/Lusitano's), maar het feit is dat het bij hem als veulen eigenlijk al mis was. Ik ben heel blij dat ik hem heb want het is een enorm gezellig paard en ben ook blij dat ik hem zo kan helpen, maar ik zal nooit meer zo'n paard nemen (ik wist ook niet wat dit was toen ik hem kocht) en zou echt hopen dat er nooit meer veulens met deze handicap geboren worden.

Waarschijnlijk is dit niet helemaal wat je als fokker wilde horen, maar misschien dat je in elk geval al iets met de tips kunt om de merrie zelf te helpen. Hoe sneller je het kromtrekken van de lendenwervels kunt stoppen (en dan is permanent warmhouden echt het belangrijkste), hoe groter de kans is dat dit 100% herstelt en de wervelkolom in de lendenen weer op de oorspronkelijke plek terugzakt. Hoe langer je een paard zo laat rondlopen (bij [***] was dat achteraf gezien 4 jaar), hoe permanenter deze 'paardenscoliose' wordt en dat betekent in het geval van [***] dat hij altijd een bocheltje in de lendenen zal houden, ook nu de spieren eindelijk weer ontspannen liggen.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Rhodium x Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:20

Ik hou het even alleen bij fokadvies..ze lijkt wat strak in de rug/ neiging naar karperrug op dit moment.

Mijn eerste ingeving zou zijn Desperado, die geeft maat, langgelijnheid, schoudervrijheid en een goede galop en alles een slagje luxer dan je merrie. En niet geheel onbelangrijk, de hengst heeft zelf eerder een wat weke rug dan strak.

kincsem

Berichten: 198
Geregistreerd: 13-06-14

Re: Fokadvies Rhodium x Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:03

Desperado lijkt mij ook goed passen! Ik dacht verder nog aan El Capone (misschien wel iets minder hoogbenig dan Desperado).

kincsem

Berichten: 198
Geregistreerd: 13-06-14

Re: Fokadvies Rhodium x Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:04

Als je een jonge hengst aandurft (wel 1 met een goed afstammelingenrapport) dan is Hennessy misschien ook een optie. Zelf een hengst met mooie lange lijnen en een chique uitstraling.

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 15:45

Ik ga eens kijken naar Hennessy. Nog nooit van gehoord.

Overigens zal ik eens binnenkort een afspraak maken met mijn fysio om te kijken wat zij er van zegt. Ik had er zelf nog niet zulke problemen mee met haar wat strakke rug. Dacht als Jamaica van voren nog wat omhoog komt dat het wel weg trekt. Beetje overbouwd.

Ik zag ook deze merrie bij een bekende stal op internet. Gewoon helemaal goed gekeurd maar vond de rug op die van Jamaica lijken. Daardoor heb ik mij er geen zorgen verder over gemaakt. Omdat deze helemaal gezond werd verklaard.

Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies Rhodium x Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:16

Ze is strak op de lendenen. In de gate houden dat het geen medische oorzaak heeft.

Geen hengst kiezen die strak op de lendenen is.