Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:11

Opwaartser model zou haar goed doen zoals ferdinand of eye catcher. Blijft het veulen vast nog stevig genoeg. Karakters van Vivaldi nakomelingen zijn goed.

Moet ook zeggen dat ik de macho polo ook te neerwaarts en te strak in de bovenlijn gefokt vind.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:28

Het was iig niet mijn bedoeling om de merrie af te kraken Heb uit mijn merrie ook een veulen gefokt voor eigen gebruik Waar ik heel blij mee ben Maar om de zelfde reden geen predikaten en ook iets neerwaarts gebouwd is het bij dat ene veulen gebleven waar ik heel veel plezier aan heb Maar wat voor de verkoop niet interessant is

Had ik voor het geld wat ik er in die 4 jaar ingestopt heb een beter paard kunnen kopen waarschijnlijk wel Maar ik ben er blij mee

Muronia

Berichten: 19566
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 15:30

Het is afwachten hoe ze uit gaat groeien, maar Macho is zelf natuurlijk niet neerwaarts gebouwd:
Afbeelding

Mij spreekt Casaron wel heel erg aan vanuit de tips die ik tot nu toe hier gelezen heb. Ik ben benieuwd hoe zijn nakomeligen opgroeien. Ik heb natuurlijk ook het veulen van Roosmarie gevolgd en dat is wel een hele fijne.

snap ik dresjoepie, geeft niet hoor.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:48

Bij de aandachtspunten in het exterieur van deze merrie blijf ik bij Alexandro. Die geeft vrij consequent zijn beweging en type door. Doet het ook goed op rijpaard merries. Alexandro's doen het goed in de handel.

Wil je meer de springrichting op dan Casaron inderdaad. Echter zijn vader Ginus geeft eerder een springmodel mee. Ik zou het op jouw merrie niet aan durven. Komt wel uit een erg goed lijntje en heeft goede veulens laten zien.(maar wel allemaal uit zeer goede Gelderse fokmerries)

Imposant zal wel eens net als zijn vader een mooi front kunnen geven. Heeft inderdaad een prachtige moeder. Danser is echter wat aan de kleine kant. aan de andere kant stempelt elegant juist enorm en geeft ze eerser groot.

Moet wel zeggen dat ik deze merrie voor de Gelderse fokrichting geen commerciële keuze vind.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:52

Hij heeft toch echt wel een neerwaartse romprichting hoor.
Maar dat heeft bijvoorbeeld Scandic ook. Bij Scandic zag je het ook heel goed in beweging. Maar dat hoeft geen beperking te zijn.

Tevens las ik wat over punten voor beweging. De mate van training is natuurlijk ook enorm belangrijk en kan veel invloed hebben op de punten. Plus de omgeving en hoe een dier daarop reageert. Belangrijkste in deze? Hoe goed heb je je paard voorbereid om zoveel mogelijk die invloeden van buitenaf te beperken en het paard zo goed mogelijk zijn natuurlijk beweging te laten zien.

Maar het is zeker niet onbelangrijk in de verkoop. Want er wordt nu eenmaal best wel wat op papier gekocht. En fokken noemen ze gokken (in deze lijkt me dat zeker), maar een veulen kopen ook.
Dus wees realistisch over wie jouw koper is en hoeveel deze ervoor over heeft om het dier gezond te laten opgroeien om er over een paar jaar pas iets mee te gaan doen?

Ik denk bijna dat je met deze beter een leuk kleurtje kan proberen te fokken, en dat ligt bij de Geldersen nu binnen handbereik, om je geld er uit te kunnen halen... Dan gaan kijken naar een chique hengst.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:10

Janine1990 schreef:
Hij heeft toch echt wel een neerwaartse romprichting hoor.
Maar dat heeft bijvoorbeeld Scandic ook. Bij Scandic zag je het ook heel goed in beweging. Maar dat hoeft geen beperking te zijn.


Ik denk bijna dat je met deze beter een leuk kleurtje kan proberen te fokken, en dat ligt bij de Geldersen nu binnen handbereik, om je geld er uit te kunnen halen... Dan gaan kijken naar een chique hengst.


Ehm over welke hengst heb je het in je eerste zin?

Oh ja, Edmundo, helemaal vergeten. Qua werkwilligheid en blijheid in het werk lijkt hij me erg fijn. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van zijn (onder)hals.

Muronia

Berichten: 19566
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:11

Ik ga sowieso niet op kleurtjes fokken hoor! Het model moet passend zijn.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:13

Olympia96 schreef:
Janine1990 schreef:
Hij heeft toch echt wel een neerwaartse romprichting hoor.
Maar dat heeft bijvoorbeeld Scandic ook. Bij Scandic zag je het ook heel goed in beweging. Maar dat hoeft geen beperking te zijn.


Ik denk bijna dat je met deze beter een leuk kleurtje kan proberen te fokken, en dat ligt bij de Geldersen nu binnen handbereik, om je geld er uit te kunnen halen... Dan gaan kijken naar een chique hengst.


Ehm over welke hengst heb je het in je eerste zin?

Oh ja, Edmundo, helemaal vergeten. Qua werkwilligheid en blijheid in het werk lijkt hij me erg fijn. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van zijn (onder)hals.


Ben er ook niet zo heel erg van gecharmeerd hoor, maar afhankelijk van het verkoopdoel is een kleurtje soms wel een optie als de merrie niet voldoet aan de huidige commercie.

Maar er zijn ook nog twee palomino springhengsten, bij het AES? Weet zo niet meer bij welk stamboek... Weet niet hoe die ze geven qua bewegen, maar met de opmerking van Dees misschien ook geen gekke optie.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:14

Murosch schreef:
Ik ga sowieso niet op kleurtjes fokken hoor! Het model moet passend zijn.


Wat als je straks een tegenvallende vos hengst hebt? Dan schiet je er sowieso bij in natuurlijk als je uitgaat van die 800/900 euro.

Vandaar mijn vraag, wat is je doel met verkopen?

Muronia

Berichten: 19566
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:16

Ook voor een tegenvallende vos hengst zal een passende eigenaar zijn Janine. Daarbij is een vos niet voor iedereen ongeliefd. En het dekgeld lijkt mij heel normaal bij de Gelderse hengsten. Ik ben nog niet veel duurdere tegengekomen eerlijk gezegd, dus ik begrijp niet helemaal waarom je dat steeds aanhaalt.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:20

En als je gelders wil: rubus B? Geeft hele brave fijne sportpaarden

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:21

Cayenne schreef:
Ze is dus in 2010 in Groningen op de stamboekkeuring geweest, waar ze 55 punten op exterieur en houding scoorde en 60 op beweging, stap en draf.
Haar beste gang was de galop (65 punten).

TS heeft dat paard zelf voorgebracht. En wees eerlijk, dat kan gewoon niet meer Cayenne. Ik ben ervan overtuigd dat als je haar netjes klaarmaakt ze hele andere punten krijgt.

Dekadvies? Henkie. Beweging, beweging, beweging.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:26

Murosch schreef:
Ook voor een tegenvallende vos hengst zal een passende eigenaar zijn Janine. Daarbij is een vos niet voor iedereen ongeliefd. En het dekgeld lijkt mij heel normaal bij de Gelderse hengsten. Ik ben nog niet veel duurdere tegengekomen eerlijk gezegd, dus ik begrijp niet helemaal waarom je dat steeds aanhaalt.


Ik heb het idee dat je mijn berichten als een aanval ziet.
Ik probeer echter enkel voors en tegens te geven en misschien een andere kijk op de verkoop. Ik wil je niets ontzeggen, ik geef enkel aan waarom in mijn ogen een kleurtje een optie is.

Omdat je mijn vraag niet beantwoort, vraag ik me af of je voor jezelf het verkoopdoel wel duidelijk hebt. Wat ook verklaart waarom je de opmerkingen van 'niet fokken' verkeerd interpreteert.
Als jouw verkoopdoel is om het eens te beleven, prima... Dan maakt het inderdaad niet uit wat er uit komt. Maar wil je er een 100/150 euro aan overhouden, dan zijn er wat dingen om rekening mee te houden in de ogen van de mensen die hier reageren.

Muronia

Berichten: 19566
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:40

Wat ik graag wil is een aantal fijne, gezonde nakomelingen fokken uit mijn merrie en deze spreiden zodat:
- ook andere mensen er het plezier aan kunnen beleven dat ik eraan beleef (zowel deze merrie, als haar moeder in het verleden als haar dochter in de toekomst)
- de merrielijn die ik persoonlijk wel waardevol vind weer veilig is gesteld om door te lopen en te verder te verbeteren, ook bij andere eigenaren die wellicht met een nakomeling zouden gaan fokken
- ik haal zelf mijn plezier uit het fokken en mijn merrie heeft zich voor mij nu bewezen als een goede moeder en ik weet dat ze geniet van een veulen aan haar zijde
- quitte spelen in de kosten zou mooi zijn. Een paar centen verdienen is mooi, verlies kan worden ingecalculeerd. Ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen.

janderegelaa dank je voor je reactie. Dat was mijn eigen conclusie namelijk ook wel een beetje na de keuring, maar goed, daar koop je niks voor.

Ik ga eens kijken naar Henkie en Rubus B.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:20

nou ik vind de toon in dit toppic soms wel een beetje minder aardig... toen TS 2 jaar terug een veulentje fokte was iedereen wel enthousiast volgens mij en heb toen ook met plezier gevolgt, en ga dat nu weer doen
tja een grand prix dressuurpaard komt hier niet uit, maar daar orienteert TS niet op. volgens mij zijn er zat liefhebbers van het gelders ras die een veulen met iets langere benen dan deze merrie ontzettend graag willen hebben.

verder heb ik er de ballen verstand niet van, dus ik ga gewoon lekker volgen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:56

janderegelaa schreef:
Cayenne schreef:
Ze is dus in 2010 in Groningen op de stamboekkeuring geweest, waar ze 55 punten op exterieur en houding scoorde en 60 op beweging, stap en draf.
Haar beste gang was de galop (65 punten).

TS heeft dat paard zelf voorgebracht. En wees eerlijk, dat kan gewoon niet meer Cayenne. Ik ben ervan overtuigd dat als je haar netjes klaarmaakt ze hele andere punten krijgt.

Dekadvies? Henkie. Beweging, beweging, beweging.


Mee eens. Tegenwoordig laat vrijwel iedereen zijn merrie professioneel klaarmaken. Zelfs bij de Gelderse.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:02

Janine1990 schreef:
Murosch schreef:
Ik ga sowieso niet op kleurtjes fokken hoor! Het model moet passend zijn.


Wat als je straks een tegenvallende vos hengst hebt? Dan schiet je er sowieso bij in natuurlijk als je uitgaat van die 800/900 euro.

Vandaar mijn vraag, wat is je doel met verkopen?


Ik vind het van TS een hele gezonde gedachtengang.

Want een palomino geeft 50% kans op een palomino.

Dan liever een zo'n goed mogelijk paard proberen te fokken.

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:24

Misschien een hele andere denkrichting hoor, maar waarom niet weer een Groninger? Evt. met een scheut Gelders bloed. Idd op letten dat de hengst dan wel meer opwaarts gebouwd is. Groningers is best wel vraag naar.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:16

Ik zou Rubus zelf niet aanraden. Denk dat er andere Gelderse hengsten zijn die meer 'resultaat' gaan geven. Henkie is wel lekker commercieel hahaha. Best een interessante optie.

Sizzle

Berichten: 35696
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:36

Vitens (ook al ben ik fan) zou ik niet doen bij dit paard, veel te verschillend en het risico is dat je zijn langelijndheid met de voorhandlastigheid van je merrie combineerd.
Edmundo ook echt niet met zijn bovenlijn.
Eerder Dancer of Alexandro P, ook ivm achterbeen activiteit.

Echter zou ik persoonlijk nog 2 jaar wachten en dan je jaarling dekken ipv de moeder.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:58

Voor zo'n merrie moet je eigenlijk een hengst hebben die best wel stempelt. Dan zou ik toch in dit geval naar Alexandro neigen.
Imposant kan je ook overwegen, de merrielijn waar hij uit komt stempelt behoorlijk, en Danser ook zeker wel, dus ik hoop dat Imposant zijn eigen type er ook goed door drukt.
Casaron is om zn springbloed en zn fantastisch brave karakter heel interessant. Maar omdat het qua genen wat meer aansluit weet ik niet of je er op deze merrie een opwaartser model uit gaat krijgen, dat komt meestal niet bij de springers vandaan, dus dat zou meer een gok zijn.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:13

Als er geintresseerden zijn voor je jaarling, waarom niet aan die personen aanbieden dat zij met je merrie mogen fokken?

Dan heb je een wat zekere afzet van het veulen, kan de betreffende persoon zelf de hengst kiezen (en betalen) en jij kan het veulen geboren zien worden/ zien opgroeien.

Ook ik zou een veulen voor verkoop uit deze merrie fokken persoonlijk niet interessant vinden, maar door eerst een liefhebber te vinden en dan een veulen te fokken is het misschien leuker dan hem maanden op marktplaats te moeten hebben staan voordat mogelijk iemand zich meldt.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:40

Waarom niet fokken met deze merrie? Een grand prix dressuurveulen fok je er inderdaad niet uit, maar lang niet alle ruiters hebben die ambitie. Een fijn allround recreatiepaard lijkt me prima te fokken uit deze merrie, en er is zeker ook vraag naar zulke paarden.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:21

isabel_94 schreef:
Een fijn allround recreatiepaard lijkt me prima te fokken uit deze merrie, en er is zeker ook vraag naar zulke paarden.


Een fijn allround recreatiepaard FOK je niet. Dat is een veulen dat ooit eens is gefokt, waar iemand mee aan de slag is gegaan toen het minstens 3 jaar oud was, daar heeft iemand heel veel tijd ingestoken om het dier van alles en nog wat te laten zien. Dat dier heeft alles tussen de oren kunnen verwerken en heeft daar ook de tijd voor gekregen. Daarnaast is het rijtechnisch makkelijk aan de hulpen gezet, ipv sport-scherp. Een fijn allround recreatiepaard MAAK je.

Een veulen fokken om als veulen te verkopen onder de noemer "recreatie" is daarom echt onzinnig. Er is geen rendabele markt voor recreatie-veulens. En per saldo, als je de uren van training meeneemt voor een fijn recreatiepaard, kan de verkoop van een recreatiepaard ook niet uit. Want kennelijk moeten die altijd spotgoedkoop zijn.

Wil TS wat centjes verdienen aan de verkoop van een veulentje uit deze merrie dan is het wellicht een overweging om juist wel een apart kleurtje te fokken, of er een (tijdelijk) waanzinnig populaire hengst (verrichtingstopper komend voorjaar) op te zetten die nog laag in het dekgeld zit (en dat zal tegenvallen).

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:40

Murosch schreef:
Wat ik graag wil is een aantal fijne, gezonde nakomelingen fokken uit mijn merrie en deze spreiden zodat:
- ook andere mensen er het plezier aan kunnen beleven dat ik eraan beleef (zowel deze merrie, als haar moeder in het verleden als haar dochter in de toekomst)
- de merrielijn die ik persoonlijk wel waardevol vind weer veilig is gesteld om door te lopen en te verder te verbeteren, ook bij andere eigenaren die wellicht met een nakomeling zouden gaan fokken
- ik haal zelf mijn plezier uit het fokken en mijn merrie heeft zich voor mij nu bewezen als een goede moeder en ik weet dat ze geniet van een veulen aan haar zijde
- quitte spelen in de kosten zou mooi zijn. Een paar centen verdienen is mooi, verlies kan worden ingecalculeerd. Ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen.

janderegelaa dank je voor je reactie. Dat was mijn eigen conclusie namelijk ook wel een beetje na de keuring, maar goed, daar koop je niks voor.

Ik ga eens kijken naar Henkie en Rubus B.


Bedankt voor het verduidelijken! Het laatste puntje vind ik in deze het meest belangrijk, omdat je naar verwachting geen topper zult fokken. Maargoed, what are the odds? Het kán altijd... Al zal dat waarschijnlijk pas op latere leeftijd wetenschap worden.

Je hebt het voor jezelf in ieder geval duidelijk voor ogen, dan kan ik me ook heel goed vinden in het feit dat je geen kleurtje wilt fokken. Zoals Dees ook zegt, wil je er wat aan verdienen dan is het een optie. Maar dat is niet je hoofddoel.

Waarom wil je per se bij het KWPN blijven? Of is iets daarbuiten (KWPN-erkend) ook een optie? Want dan kan je veel breder kijken natuurlijk.