Extrieurbeoordeling en hengstkeuze merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Extrieurbeoordeling en hengstkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 15:43

Leeg
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:48

Poeh, bij die afstamming had ik een ander soort kruis/achterhand verwacht. Verder een leuke merrie, maar ik denk dat de complete bovenlijn een uitdaging gaat worden om te verbeteren. Ook lijkt ze een kort voorbeen te hebben en een mager bespierde hals.

Heeft ze al eerder een veulen gehad? Ik zou -ivm jouw dressuurwens- gaan naar een allrounder met goede bovenlijn en achterhand.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Extrieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Cappucino x Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:01

Ik zou denken aan een modellen verbeteraar als bijvoorbeeld Houston. Belangrijkste is de gehele bovenlijn, kruis en halsaanzet en halsvorm. Liever nog kocht ik een veulen, maar de afstamming vind ik niet verkeerd, vandaar dat ik toch een advies geef.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Extrieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Cappucino x Joost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 20:12

Ik weet dat ze niet moeders mooiste is qua ideale bouw voor een paard, daarom ben ik ook niet zeker of ik wel een veulen wíl fokken. Maar het blijft toch een beetje een droom als je zelf een merrie hebt die ouder wordt.
@Cayenne dat korte voorbeen had ik ook op een lijstje staan met minpunten idd. De mager bespierde hals ziet er al ietsjes beter uit. Deze foto is echt genomen na haar periode van stilstaan/weinig aan het werk. Dat is inmiddels anders.
@Lante ik ben het met je eens hoor maar even voor me eigen nieuwsgierigheid en leergierigheid wat zou je graag anders willen zien aan haar halsaanzet/halsvorm?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Re: Extrieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Cappucino x Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:24

Een merrie met een behoorlijk aantal pluspunten!
Jammer dat ze in de bandages staat op de standfoto, daardoor is het beenwerk slecht te beoordelen.

Het is een merrie met een hals die qua lengte goed is, maar die wat bespiering mist aan de bovenkant.
Merrie heeft een mooi hoofd met een vriendelijk oog en een mooie ronde kaak.
In de gehele bovenlijn is ze wat strak/recht. Met name de lendenpartij is strak. Het kruis had iets hellender en langer gemogen. Wel heeft ze een mooie lange broekspier en ook heeft ze veel rompdiepte (belangrijk voor een veulen en ruwvoer vertering) doordat ze veel rompdiepte heeft lijkt het voorbeen kort. Overigens is het voorbeen niet alleen de onderarm en pijpbeen, maar behoord de opperarm en het schouderblad daar ook bij. (Lijkt het dan nog kort?) de merrie is namelijk NIET overbouwd.

Que fundament is het lastig te beoordelen, maar ze lijkt zo wat bokbenig.
Doordat de merrie wat strak in de bovenlijn is heeft ze ook moeite om haar achterbeen goed onder te brengen.

Ik zou kijken voor een hengst als bv. Indoctro/ hengsten uit de duitse C-lijn.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:43

Ik weet niet zo veel van springers, maar als je in de KWPN database kijkt naar springpaarden, komen de volgende eruit met een hoge waarde voor het exterieur:
index exterieur - index beweging - naam
113 - 105 - CHELLO III VDL = contender x sandro x cor dl B
114 - 104 - DAKOTA VDL = casall x contender x landgraf
118 - 105 - PADINUS keur = heartbreaker x grannus x tangelo
114 - 110 - ULTIMO = phin phin x burggraaf x cadmus
113 - 108 - UP TO DATE = camerino x colino x landon
115 - 102 - WHITAKER = CLINTON X INDOCTRO x admiraal z
113 - 102 - WIZZERD WV = INDOCTRO X CORLAND x glenridge

Ik zou daarbij niet teveel volbloed dichtbij willen hebben en contender ook niet te dichtbij.
Chello valt af op contender te dichtbij
Dakota zou kunnen, wel lijnenteelt op contender
padinus zou ook goed kunnen, is keur (dus redelijk bewezen) en geeft lijnenteelt op graphit via grannus, moet haast wel wat meer massa geven
Ultimo zou ook kunnen en heeft (als het wat mag betekenen) de beste waarde voor de gangen, maar met een lagere betrouwbaarheid als padinus
up to date heeft wel heel veel xx aansluiting
whitaker idem, erg veel xx aansluiting
Wizzerd idem, erg veel xx aansluiting

Nu zijn er zat fokkers die zweren bij bloed aansluiting en ramzes en cor de la bryere en ladykiller etc kan er dan niet genoeg in zitten, daar moet je zelf naar kijken.

Je kunt ook kijken naar een springegefokte hengst die het qua beweging misschien beter doet in de dressuur, Flemmingh is daar een voorbeeld van of westenwind (flemmingh x contango) geeft ook lijnenteelt op contender of ravel (contango xdemocraat)

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Extrieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Cappucino x Joost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:29

@ Alikesflame bedankt voor je reactie, ik vind hem ook fijn onderbouwt.
Idd als je daar naar kijkt valt haar voorbeen wel mee qua lengte
@ART_UMA bedankt voor je reactie, ik zal me eens in de hengsten gaan verdiepen en in lijnenteelt.