[H] welke hengst voor deze bonte dame??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

[H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 17:02

hallo allemaal

met bibberende knietjes maak ik dit topic!
ik ben opzoek naar een hengst voor mijn merrie...
ze heeft voorheen veulens gehad! en wil graag met haar nog 1 veulentje fokken voor mezelf :)

merrie
-zelf heeft ze geen papieren
-ze is 1,45 hoog
-ze is verkocht aan mij als tinker al denk ik zelf dat er ook fries in zit
-karakter is super cool in het koppie

veulen
-minimaal 1,45 hoog liever iets groter nog
-hoeft geen sport ambities te hebben
-rustig karakter

hengst
-hoeft niet persee papieren te hebben liefste wel
-liefste een koudbloed (mag echt alles zijn)
-geen hengst die grote gangen doorfokt (heb veel rugklachten en dat gaat niet zo goed)

Afbeelding

wie heeft er een idee???!?!?!

en graag geen opmerkingen van : ze heeft geen papier dus niet fokken.... wil zelf graag een veulen van me merrie.

edit : ik ben uiteraard voor het volgende dek seizoen aan het zoeken dus ik heb nog tijd genoeg ;)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:39

Heb je al aan een Groninger hengst gedacht? Volgens mij is dat geen koudbloed, maar een zware warmbloed. Dan houd je wel het robuuste uiterlijk en rustige karakter, maar is misschien net iets fijner om te rijden.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:53

Of een gangenpaard? De kans bestaat dan dat je veulen ook een extra gang heeft, waardoor je zonder rugklachten kan rijden.

DiamondHorse

Berichten: 1306
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Rijpwetering

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:20

Ik zou in haar geval een beetje bij het "type" blijven, misschien idd een Friese hengst!

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 17:56

een frisse hngst gaat dnk ik de grote gangen doorgeven heb er wel gaan gedacht maar gok het er denk ik maar niet op.

een gangen paard heb ik ook gaan gedacht maar die zijn vaak weer kleiner... en wil minimaal 1.45 groot lievr naar de 1.50

groninger heb ik nit aan gedacht ik kan wel een google raadplegen :j
of heb je nog een tip qua hengst??

bedankt voor de leuke reacties :D

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:27

Ik ben niet thuis in de Groningers. Op de stal waar wij vroeger stonden, stond de hengst Test. Volgens mij is / was (ik weet niet of hij nog leeft) hij ingeschreven bij een áfsplitsing van het stamboek. Dat was wel een heel leuk paard.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 17:25

Helaas valt de Groninger niet echt in me smaak ( heb even flink gezocht) toch bedankt

Schimpje

Berichten: 2015
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Tweede Exloermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:30

Hengst waar ik op rijdt voldoet wel aardig aan je eisen denk ik. :P

Tinker, zwartbont, 1.58 hoog. Heeft papieren en is bij 3 stamboeken goedgekeurd. Geeft mooie stevige veulens met veel behang. Hij heeft soepele gangen, niet extreem ruim maar heerlijk uit te zitten. Kan echt uren op hem doorzitten! Hij is nu 6 jaar en we starten net Z1.

Hij staat ter dekking in Ees, maar staat op KI dus er kan ook sperma opgestuurd worden. Foto's staan in mn profiel en op http://www.irishtinkerstable.nl onder hengsten en dan ITS Benson.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:26

Oké, geen Groninger, maar ik blijf meedenken. Heb je mijn 'veulen' in mijn profiel gezien? De painthengst Mac Summer Bar had ik voor mijn Haflingermerrie uitgezocht omdat hij groot fokt (zelf is hij 1,60, de haflinger 1,44) en hele brave nakomelingen geeft. Ook heeft een Paint fijne vlakke gangen.

En inderdaad, Jones is pas twee maar nu al supercool. Hij is nergens bang voor, ook niet voor dingen die de andere paarden wel eng vinden. Zo kon hij van onze paarden als eerste in het voerstation eten. Hij is mijn grote vriend, ik heb hem nog niks geleerd, maar hij loopt als een hondje achter mij aan.

Mac Summer Bar stond destijds bij de universtiteit in Gent ter dekking, geeft bont en levend veulen garantie en is voordeliger als er buiten het ras wordt gedekt.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:48

die is wel heel erg leuk ja!
ik ga eens wat info over hem zoeken :)

s0173957

Berichten: 5394
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:04

Ik ga het toch ff zeggen, in deze tijden van economische klojerij waar je voor paarden écht niks meer krijgt zou ik toch nog eens 5x nadenken...

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:52

Er zijn mensen die graag voor zichzelf een nakomeling van de eigen merrie willen. Heeft niets met geld te maken.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:20

nee idd ik wil gewoon een veulen van mijn merrie en ik heb er echt wel 100x over na gedacht! en met me vriend over gehad!
maar WIJ willen graag een veulen!

dus graag voor je reageert ff de openings post lezen s0173957!

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:21

ik heb inmiddels ook een hele leuke tinker hengst gevonden !

ryon o'mally! iemand bekekend met deze hengst?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:17

Volgens mij heb ik die wel eens op een hengstenshow gezien. Als ik het goed heb is het een hele koele kikker! Leuk hoor, straks krijg je de spanning van het laten dekken en dan 11 maanden wachten............. Wij hebben nu 1 x een veulen gehad en het is echt superleuk.

s0173957

Berichten: 5394
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:02

kelcy schreef:
dus graag voor je reageert ff de openings post lezen s0173957!



Heb ik gedaan hoor, alleen kan niemand in de toekomst kijken en zit je met een economisch waardeloos paard.
Let op, economisch zeg ik, het kan best zijn dat dit gevoelsmatig helemaal anders is, maar ik wou toch eventjes op een eerlijke en vriendelijke manier ook de andere kant nog eens aanhalen!

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:08

dat is niet nodig omdat ik dat ook eerlijk heb gezegt in de openings post maar goed nu terug on topic!

@ Sammyoo ik heb 1 x een veulen gekocht en achteraf bleek deze niet helemaal goed te zijn!
dus met het fokken van mijn eigen veulen hoop ik nu een goed veulentje te hebben!
ik heb er ook heel veel zin in!! kan niet wachten tot het zo ver is :)
ik ga binnenkort een keertje kijken bij ryon! ben heel benieuwd naar deze heer!

Tessie95

Berichten: 79
Geregistreerd: 08-06-08

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:55

Ik zou het bij een fries of tinker houden.
Die Ryon lijkt mij tevens een erg leuke hengst.

magicmist

Berichten: 3338
Geregistreerd: 10-09-05

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:57

je hebt ook tinkerhengst robin...
leuke hengst..braaf en geeft mooie veulens..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:08

Ik zou deze merrie helemaal niet dekken...maar goed dat zal wel het verkeerde antwoord zijn. :roll:

Om te beginnen zou ik de merrie aanmelden bij het Barock Pinto stamboek. Dan heeft ze nog steeds geen afstamming maar dat kunnen de nakomelingen dan wellicht wel krijgen (hulp of bijboek oid)

Ik denk dat je gelijk hebt dat er mogelijk wat Fries bloed in zit...ik zou dan ook gaan voor een Barock Pinto hengst je blijft dan meer bij het eigen type. Die zijn wat groter en zullen de stokmaat iets vergroten.
Daarbij moet je even naar de plus en minpunten van de merrie kijken. De hengst moet de minpunten van de merrie verbeteren.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 16:50

Ik wil geen fries achtige ivm grote gangen en rugklachten van mijzelf
Dus ook een barock pinto valt af dan.
Merrie heeft een nrps paspoortje

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:31

kelcy schreef:
Ik wil geen fries achtige ivm grote gangen en rugklachten van mijzelf
Dus ook een barock pinto valt af dan.
Merrie heeft een nrps paspoortje



Dan zou ik zeer beslist niet dekken.

Koop een paard wat geschikt is voor iemand met rugklachten.

Want stel dat jij niet meer voor dat paard kan zorgen...dan moet je er een gefokt hebben waar mensen iets mee kunnen.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 20:58

Dat vind ik echt onzin heb nu toch ook een paard en wat als er iets met haar gebeurt!
Ik wil een veulen en vraag om advies voor een hengst niet om toekomst voorspellingen of wat dan ook!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:06

Je vraagt advies???

Het advies is niet fokken....

Je moet als fokker altijd in gedachten houden dat je moet fokken voor wat de markt vraagt...dat dat met jouw paard niet gebeurt is kan jouw paard niets aan doen. maar jij kan de juiste keuze wel maken.

maar goed...luister vooral niet naar mij. Fok een veulen zonder papier, zonder dat je weet of de hengst gezond is(Rx) en als je dan onverhoopt toch ooit moet verkopen dan zie je wel waar je het veulen laat.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:14

s0173957 schreef:
kelcy schreef:
dus graag voor je reageert ff de openings post lezen s0173957!



Heb ik gedaan hoor, alleen kan niemand in de toekomst kijken en zit je met een economisch waardeloos paard.
Let op, economisch zeg ik, het kan best zijn dat dit gevoelsmatig helemaal anders is, maar ik wou toch eventjes op een eerlijke en vriendelijke manier ook de andere kant nog eens aanhalen!


Nou ja niet alleen economisch-waardeloos - als ik het paard exterieusmatig bekijk past er alles en niets bij - dus wanneer iemand mij kan voorspellen wat daar uit moet komen - zoja, dan kom ik graag eens langs voor advies om een wereldkampioen te fokken.

Nee, als er dan al zoveel sentiment is, zoveel emotionele kracht wat TS ter beschikking heeft dan zou ik zeggen - redt een bonte tinker van de slachter en heel bokt zal je vieren en bejubelen.