Hengstenkeuze Barock pinto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:00

Denk dat je eerst moet kijken welke hengst op je merrie past,

Maar welke zijn " de meeste"?... ik heb ieme en idd daimond gevonden, maar verder kan ik eigenlijk geen hengsten vinden. En als ik geen namen/ afstamming heb, dan weet ik ook niet of ze bij mijn merrie passen.[/quote]

Die snap ik niet geloof ik?
Op de site van het barock pinto staan toch alle hengsten.[/quote]

Dat klopt dat daar alle hengsten staan, maar veel hengsten staan in het buitenland en bij de hengsten die in Nederland zijn staat er maar bij een enkele een website.. je kunt eigenlijk weinig vinden of ze beschikbaar zijn voor de dekdienst en waar.

wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:01

janderegelaa schreef:
Ik vind dat je wel goed op moeten letten. Van Diamond weet ik alleen KI maar als een hengst KI en natuurlijk dekt loop je zo tegen een EVA- of CEM besmetting aan. Als ze op een erkend station staan mag het ook niet.

Dank je... ik zal dat navragen als ik een passende keuze heb gevonden

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:24

wisanda2003 schreef:
Denk dat je eerst moet kijken welke hengst op je merrie past,

Maar welke zijn " de meeste"?... ik heb ieme en idd daimond gevonden, maar verder kan ik eigenlijk geen hengsten vinden. En als ik geen namen/ afstamming heb, dan weet ik ook niet of ze bij mijn merrie passen.


Die snap ik niet geloof ik?
Op de site van het barock pinto staan toch alle hengsten.[/quote]

Dat klopt dat daar alle hengsten staan, maar veel hengsten staan in het buitenland en bij de hengsten die in Nederland zijn staat er maar bij een enkele een website.. je kunt eigenlijk weinig vinden of ze beschikbaar zijn voor de dekdienst en waar.[/quote]

Klopt daar ben ik het mee eens. Vorig jaar zag ik veel barock pinto hengsten via marktplaats ter dekking staan.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:26

wisanda2003 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik vind dat je wel goed op moeten letten. Van Diamond weet ik alleen KI maar als een hengst KI en natuurlijk dekt loop je zo tegen een EVA- of CEM besmetting aan. Als ze op een erkend station staan mag het ook niet.

Dank je... ik zal dat navragen als ik een passende keuze heb gevonden

Ik heb mijn best voor je gedaan :D

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:36

Was de moeder van de merrie toevallig niet ook een bonte?
Eens met een eerdere poster dat kleur fokken de onbekende afstamming wel commercieel houdt, maar als de moeder ook bont is heb je best wat kans dat ze homozygoot bont is, dat zou je dan nog kunnen laten testen en dan heb je inneens een heel ruim aanbod.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:31

Ik denk niet dat zij homozygoot is als ik zo naar de foto's kijk.
Ik mis de kenmerken.

wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:01

Ik heb mijn best voor je gedaan :D[/quote]

Dat klopt!
Waarschijnlijk gaat het ieme worden!

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:39

Silly1972 schreef:
Ik denk niet dat zij homozygoot is als ik zo naar de foto's kijk.
Ik mis de kenmerken.


Dat zegt niet altijd iets ;) ken er aantal die homozygoot zijn en niet de kenmerk hebben.

Enige zekerheid is een test

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:53

Volgens mij werd er ook niet om een homozygotr gevraagd

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:40

Volgens mij lees jij de berichten dan ook niet goed, want er wordt hier helemaal niet gesproken over homozygote hengsten maar of de merrie eventueel homozygoot zou kunnen zijn >;)

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:41

ivy_power89 schreef:
Volgens mij lees jij de berichten dan ook niet goed, want er wordt hier helemaal niet gesproken over homozygote hengsten maar of de merrie eventueel homozygoot zou kunnen zijn >;)

Daar vroeg toch ook niemand om? :o

Edit.
Of hebben jullie het over de merrie van TS. Dan heb ik niks gezegd :D

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:11

Kabayo schreef:
ivy_power89 schreef:
Volgens mij lees jij de berichten dan ook niet goed, want er wordt hier helemaal niet gesproken over homozygote hengsten maar of de merrie eventueel homozygoot zou kunnen zijn >;)

Daar vroeg toch ook niemand om? :o

Edit.
Of hebben jullie het over de merrie van TS. Dan heb ik niks gezegd :D


Daar begon ik over :j . Omdat er op de eerste pagina werd gezegd dat een bont fokken commercieel wel interessant is en er nu vanalles aan bonte hengsten voorbij komt. Maar als de merrie zelf homozygoot is dan hoef je niet perse opzoek naar een bonte hengst en heb je veel meer keuze.
Bij sommige van de dieren die worden aangedragen vind ik dat ze niet perse erg allround zijn.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:15

Maar van een barock pinto kun je ook niet verwachten dat deze allround zijn. Een echte BP voert namelijk fries bloed, dan ga je het wat betreft springen bijv al niet op vooruit

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:04

Ik ga sowieso af en toe huilen als ik zie wat daar op de keuring aangeboden wordt als hengst en dan nog goedgekeurd wordt ook.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:19

Eens...
Had gehoopt dat de kwaliteit van de paarden inmiddels echt vooruit was gegaan. Maar het valt me tegen...

Alejandro was destijds ook goedgekeurd als type FB, met de kennis van nu, had ik hem niet aangeboden op de keuring. Hij zit qua bouw en bewegingen wel goed in elkaar en heeft zich ook wel als veelzijdig paard bewezen, maar het geld wat je moet betalen vind ik het niet waard. Promotie valt tegen, kwaliteit valt tegen, zijn altijd dezelfde die voorop lopen, hele systeem qua mensen is in al die jaren niet veranderd, dezelfde mensen in het bestuur, dezelfde mensen die keuren.

Ik was echt 300% fan van het stamboek, en ik heb nog steeds 2 barock pinto's maar ik ga er niet meer bewust wat mee doen. Heb nog getwijfeld om mn merrie naar de keuring te doen maar die staat toontredend voor, en met mijn reputatie weet ik nu al dat mn merrie niet onbevooroordeeld gekeurd wordt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:32

ivy_power89 schreef:
Eens...
Had gehoopt dat de kwaliteit van de paarden inmiddels echt vooruit was gegaan. Maar het valt me tegen...

Alejandro was destijds ook goedgekeurd als type FB, met de kennis van nu, had ik hem niet aangeboden op de keuring. Hij zit qua bouw en bewegingen wel goed in elkaar en heeft zich ook wel als veelzijdig paard bewezen, maar het geld wat je moet betalen vind ik het niet waard. Promotie valt tegen, kwaliteit valt tegen, zijn altijd dezelfde die voorop lopen, hele systeem qua mensen is in al die jaren niet veranderd, dezelfde mensen in het bestuur, dezelfde mensen die keuren.

Ik was echt 300% fan van het stamboek, en ik heb nog steeds 2 barock pinto's maar ik ga er niet meer bewust wat mee doen. Heb nog getwijfeld om mn merrie naar de keuring te doen maar die staat toontredend voor, en met mijn reputatie weet ik nu al dat mn merrie niet onbevooroordeeld gekeurd wordt

Alejandro vond ik echt zo verkeerd nog niet. Maar ik zag nu een hengst…leek wel een jaarling. En dan nog nul bespiering ook.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 01:04

Daimond zijn zoon Armin staat ook op KI :j
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:37

janderegelaa schreef:
Ik ga sowieso af en toe huilen als ik zie wat daar op de keuring aangeboden wordt als hengst en dan nog goedgekeurd wordt ook.

Ik ook. Jammer dat ze helemaal niet zo goed kijken war ze goedkeuren. Twee van de friezen die ze hebben goedgekeurd snap ik ook niet. Die lijken wel 1.5 jaar oud :=

Wel zitten er echt wel kwalitatief goede tussen, als je goed zoekt. (Voorbeeldje, Jidde, Ieme, Ivan, Jorryt, Haike, Kees ). Maar de helft van hun hengstenbestand kan eigenlijk wel de prullenbak in :o

Vind het bij het bonte paarden stamboek nog erger.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:03

Die hebben alleen het voordeel dat ze via Duitsland wél erkend zijn dus bij NRPS een A papier krijgen en eigen paspoorten hebben. Barock Pinto heeft nog steeds geen erkenning.

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 02:11

Sorry lang niet hier gekeken haha,
Maar kan ik gewoon laten testen of zei homozygoot is? Dan heb ik idd veel meer keuze

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 02:21

Mocht het veulen dan verkocht worden is dit waarschijnlijk wel intresanter en makkelijker te verkopen inderdaad. Maar in principe is het de bedoeling om een allround paard te fokken, Na mijn weten heeft mijn eigen merrie ook niet veel fries bloed maar dit zou getest kunnen worden, zou een bonte warmbloed hengst ook een optie zijn denken jullie bij hoeve ter linden zie ik best leuke hengsten maar of dit bij haar past?

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:10