Gechipt paard slachten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Gechipt paard slachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:34

Niet zo'n gezellige vraag misschien, maar als een gechipt paard geslacht is word hij dan nog ergens afgemeld?
De papieren zijn niet 'afgemeld' bij het stamboek maar dat is natuurlijk aan de eigenaar, registreerd een slager dit?

cissy

Re: Gechipt paard slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:35

in mijn beleving zou het paspoort moeten worden afgemeld maar geen idee wie dat doet/zou moeten doen....
stamboekpapieren is aan de eigenaar inderdaad, die hoeven bij slachten ook niet aan slachter worden meegegeven.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:37

je paspoort moet officieel bij de slager blijven voor het afmelden enzo
ik heb zelf niks hoeven regelen behalve de verzekering van mn paard afmelden.
Officieel mag je je paspoort niet mee naar huis nemen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:51

Toen ons paard geslacht werd is er nooit iemand geweest die wat heeft afgemeld, die papieren gezien heeft/afgestempeld heeft. Niks.
Ze is van de trailer afgekomen en geslacht. Punt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:53

Even bellen met een slachthuis als je het niet zeker weet.
Ik heb evt een nummer voor je van een hele vriendelijke behulpzame slager (waar oa ook de bokt excursies heen zijn gegaan).
Deze man wil vast al je vragen wel beantwoorden

Edit: als je het nummer wil moet je maar even een PM sturen

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:55

De papieren blijven ten allertijde eigendom van het eventuele stamboek en moeten ook daar naartoe worden opgetuurd. Zo weet je nl ook dat dit dier er niet meer is....
Verder hoe t in een slachthuis eraantoe gaat weet ik niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 12:21

vivana schreef:
De papieren blijven ten allertijde eigendom van het eventuele stamboek en moeten ook daar naartoe worden opgetuurd. Zo weet je nl ook dat dit dier er niet meer is....
Verder hoe t in een slachthuis eraantoe gaat weet ik niet.

Dat weet ik, maar ik weet 100% zeker dat de papieren niet zijn afgemeld. Wij zijn opzoek naar onze eerste pony en dan kom je helaas ook bij het onderwerp slachthuis, vandaar dat ik wil weten hoe dit zit met het paspoort en de chip gegevens.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:45

van mijn paard moest het paspoort offcieel ook bij de slager blijven hoor. ik heb zelf mijn paard er niet afgemeld in ieder geval.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:52

Bij mijn buren is vorige maand een paardje opgehaald door een slager, die nam ook het paspoort mee, dus ik neem aan dat die het paard dan ook afmeldt bij de instantie waar het paspoort van is

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:01

Nicole288, dit had ik nooit zo gedaan. Ik begrijp dat het bij je buren is gebeurd.

Als ik het paspoort aan de slager zou hebben gegeven, zou ik ook mijn paard dood willen zien (of iig zeker ervan zijn dat mijn paard gehemeld is).

Ik heb het paspoort en stamboekpapier gewoon gehouden, geen haan die er naar kraait.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:13

Morris schreef:
Nicole288, dit had ik nooit zo gedaan. Ik begrijp dat het bij je buren is gebeurd.

Als ik het paspoort aan de slager zou hebben gegeven, zou ik ook mijn paard dood willen zien (of iig zeker ervan zijn dat mijn paard gehemeld is).

Ik heb het paspoort en stamboekpapier gewoon gehouden, geen haan die er naar kraait.

ik heb het paspoort en stamboekpapier ook teruggehad.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:13

@ Charaz: al gebelt?
Ik ben benieuwd naar het antwoord!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:16

Nope nog niet, bel vanmiddag even.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:24

Dit heb ik gekopieerd uit een nieuwsbericht over paardenpest.
Hieruit blijkt hoe chaotisch het eigenlijk gesteld is met I&R.
Rendac haalt op zonder chip te controleren, slachters slachten paarden, zonder te controleren, anderen doen het weer wel, kortom...er zijn geen duidelijke richtlijnen over.

Cayenne schreef:
http://www.sectorraadpaarden.n

SRP-werkgroepvoorzitter Jaap Werners maakte ook nog eens duidelijk dat een aanpak van besmettelijke paardenziekten alleen mogelijk is als het ministerie van LNV hierin haar verantwoording neemt. Afrikaanse Paarden Pest is als bestrijdingsplichtige ziekte hierin dreiging nummer één, maar ook het West Nile Virus en Infectieuze Anemie kunnen hierbij in één adem worden genoemd. De problematiek moet op de nationale en internationale agenda worden gezet om – daar waar nodig – met een passend vaccinatiebeleid preventief aan de slag te kunnen gaan.
Vanuit de schapenhouderijsector wordt echter ook duidelijk, dat de paardensector voor een belangrijk deel zelf de regie in handen moet blijven houden. Drempelvrees om zaken te veranderen moet aan de kant worden gezet. Op zeer korte termijn zal de I&R problematiek moeten worden opgelost. “Vooral de ‘I’ doogt geen uitstel meer; we moeten weten hoeveel paarden en pony’s er in Nederland zijn. Daarna komt de ‘R’ wel”, aldus Marianne Sloet. Zij pleit dan ook voor keiharde maatregelen om tot een sluitend identificatiesysteem – aan en afmelden - te komen. “Slachten zonder paspoort en/of chip mag niet meer mogelijk zijn. Afvoer van kadavers door Rendac moet ook alléén mogelijk zijn met chip en/of paspoort. Met andere woorden ieder paard moet bij afvoer of export bekend zijn”. Een standpunt dat door de SRP wordt gedeeld en ondersteund.
Het ministerie van LNV zal hiervoor samen met de sector een convenant met diverse partijen moeten gaan sluiten. Wellicht meerdere. “Daarnaast kan bij de bestrijding van besmettelijke dierziekten een Convenant Diergezondheidsfonds tussen en LNV en de sector de basis vormen voor een adequate aanpak. De schapenhouderij, maar ook de rundvee, varkens en pluimveesectoren hebben dat al over twee periodes van vijf jaar in samenwerking met LNV aangetoond” , aldus Toon van Hoof van LTO-Nederland. De uitdaging voor de paardenhouderij is daarbij in zijn ogen vierledig: in de eerste plaats een sluitende I&R (elektronisch) realiseren, het opstellen van een agenda met prioriteiten diergezondheid, opzetten monitoring, en preventieve maatregelen toepassen in een sector met zeer veel wisselende contacten. “Kan niet en mag niet bestaat daarbij niet. Het is slechts een kwestie van tijd dat met behulp van de elektronica, chips en andere nieuwe ontwikkelingen ieder dier op ieder moment kan worden gevolgd. Eerste voorwaarde is echter wel een sluitende identificatie”.

Meer informatie via de website http://www.sectorraadpaarden.nl

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:31

In België kan een paard niet geslacht worden als hij geen chip EN paspoort EN registratie heeft. Dan komt hij het slachthuis zelfs niet binnen, je wordt gewoon terug naar huis gestuurd met paard en al. Het paspoort wordt daar gehouden en de melding gebeurt bij de centrale databank.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:32

JaBa schreef:
In België kan een paard niet geslacht worden als hij geen chip EN paspoort EN registratie heeft. Dan komt hij het slachthuis zelfs niet binnen, je wordt gewoon terug naar huis gestuurd met paard en al. Het paspoort wordt daar gehouden en de melding gebeurt bij de centrale databank.

En wat is de centrale databank in België?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:40

Die zit bij VLACO paard geloof ik. Het is sinds kort verplicht om elk paard in Blegië te registreren bij de databank. Daar wordt onder andere een signalement bewaard van je paard, de verblijfplaats, verzorger, eigenaar, leeftijd, naam, slachtpaard of niet enzovoort. Zonder dat ze daar dus geregistreerd zijn, kunnen ze het slachthuis niet binnen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:00

JaBa schreef:

Dit komt overeen met wat hier gebeurde, het paspoort moet ten alle tijden bij het paard blijven bij transport, dus ze moesten het meegeven. Paardje was overigens overgenomen door de verzekering en was echt niet meer door te verkopen, dus het was duidelijk dat het gewoon geslacht zou worden en niet doorverkocht zoals je wel eens hoort

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:04

JaBa schreef:
Die zit bij VLACO paard geloof ik. Het is sinds kort verplicht om elk paard in Blegië te registreren bij de databank. Daar wordt onder andere een signalement bewaard van je paard, de verblijfplaats, verzorger, eigenaar, leeftijd, naam, slachtpaard of niet enzovoort. Zonder dat ze daar dus geregistreerd zijn, kunnen ze het slachthuis niet binnen.

ff een heel andere vraag. Mijn paard staat geregistreerd als niet slachtpaard (iig niet voor consumptie).
Toch wil ik mijn paard niet laten inslapen, maar laten slachten en afvoeren (dus niet in de voedselketen, maar gewoon naar de Rendac). Ik weet dat dat in NL wel kan, maar kan dat dan niet in België?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:05

Volgens mij wel hoor. Je kan hem altijd laten schieten thuis en laten ophalen door Rendac.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:15

Onze pony is niet afgemeld bij de paspoorthoudende instantie, dit is overigens een Nederlandse.
Ik heb begrepen dat hij dan niet in België geslacht mag worden.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:29

Hij mag niet in België geslacht worden, omdat hij niet EN een chip EN een Europees paspoort EN registratie in de centrale databank heeft.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:30

Wat houd dat precies in, hij is gechipt, paspoortuitgevende instantie is KNHS, via de site van productschappen vee, vlees en eieren is hij te vinden.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:43

Hij staat niet met zijn signalement en chipnummer in de centrale databank van België. Als je dat gedaan hebt, dan krijg je een mutatiedocument dat geldt als eigendomsbewijs van je paard. Zonder deze registratie komt hij geen enkel Belgisch slachthuis binnen. Ben jij van België?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:45

Er staat in je stamboekpapieren precies wat je moet doen als het paard overlijd. Namelijk de papieren zo snel mogelijk naar het stamboek terugsturen, die zorgen ook voor de registratie van de chip.