Veulen in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Veulen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:25

Wij gaan vrijdag met onze merrie en met ons hengstenveulen naar hoek van holland, vanaf groningen. Dat is dus een behoorlijke rit van rond de 4 uur rijden. Ik weet niet zo goed wat we nou met het veulen moeten doen. Moeten we die nou vast zetten of los laten staan?
Hij is nu 5,5 maand en het is een haflinger. Hij is al behoorlijk groot voor zn leeftijd (word ouder geschat).
Toen hij naar ons toe kwam, toen was hij 3 maanden is hij ook met de trailer gekomen, een rit van 1,5 uur ongeveer.
Ik weet niet of ze hem toen vast gezet hebben of niet, daar wil ik graag jullie advies.
Mijn merrie komt uiteraard vast te staan, naast hem, maar ik weet niet wat we nou met hem moeten doen..
Ik hoor veel dat mensen hun veulens los laten staan..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C36IXAXO.jpg
Dit is hem.
Ik ben benieuwd, wat zouden jullie doen, vast of los?
En moet ik sto in de trailer leggen of niks?
Bedankt! Haha!

pasdedeux

Re: Veulen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:27

Wij vervoeren veulens altijd los naast de merrie. Stro kun je neerleggen geen probleem.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:30

Maar de merrie die er bij in komt is dus niet de moeder..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:32

Oke dat is een ander verhaal, heb ik geen ervaring mee, maar dan denk ik aan vastzetten en met tussenschot ipv beiden bij elkaar en veulen los.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:35

Gewoon vastzetten.. Wij laten ze vaak ook los.. Maar vaak met 3,4 maand is dat al geen doen meer en zetten wij ze gewoon vast

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:37

Okee dus gewoon tussenschot en allebei vast.
En is met of zonder stro beter?

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:38

Of je je veulen los of vast zit hangt er vanaf hoe groot het nu is, en of hij onder de stang door kan aan de voor kant. Is hij te groot om onder de stang door te kunnen en kan hij al aan een halster staan dan zet je hem vast. Indien hij nog te klein is en hij zou onder de stang door kunnen dan zou ik je afraden om het veulen los te vervoeren in een trailer waar nog een vreemde merrie bij staat.

Indien je het veulen wel perse mee wil nemen maak dan een schot aan de voorkant zodat hij er niet onder door kan en laat hem dan verder los staan. Het is wel handig om in beide gevallen een hengsten schot neer te zetten (is een verhoogd tussenschot)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:40

Merrie vast zetten, en aangezien het niet haar veulen is, deze ook vast zetten.
Gewoon met een schot ertussen, wat op de bodem wat urine absorbeert en een hooinet wat hoog hangt en ook onderaan goed vast, zodat deze niet kan gaan bungelen van links naar rechts.
(evt een kleine baal stro aan de voorkant dat hij niet onder de stang door kan..)

Niet te vaak stoppen onderweg, maar gewoon door blijven rijden, stoppen kan onrust brengen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:47

Ik zou hem ook vastzetten met het tussenschot ertussen inderdaad. Als het de moeder zou zijn dan is het een ander verhaal natuurlijk. Maar ik denk dat het in dit geval slimmer is om ze apart te zetten. Ik zou het veulen wel redelijk kort zetten, aan de voorstang vast (opzij vastgeklikt en dan ook nog aan de onderste ring van het halster aan de voorstang), dan kan hij niet zijn benen er overheen gooien als ie in paniek zou raken.
En ik zou een hooizak erbij hangen zodat ie die hele reis wat te doen heeft.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:52

Moet 'ie echt mee? Want volgens mij gingen jullie voor een korte trip naar Hoek van Holland (dacht ik uit je andere topic begrepen te hebben).

Als jullie echt gaan verhuizen, dan heb je natuurlijk geen keuze, en dan zou ik 'm als ieder ander paard vervoeren. Maar als het voor een korte vakantie is zou ik me eens heel goed afvragen of je een veulen zo'n trip wel aan wil doen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:53

femmefatale1 schreef:
Gewoon met een schot ertussen, wat op de bodem wat urine absorbeert en een hooinet wat hoog hangt en ook onderaan goed vast, zodat deze niet kan gaan bungelen van links naar rechts.
(evt een kleine baal stro aan de voorkant dat hij niet onder de stang door kan..)

Niet te vaak stoppen onderweg, maar gewoon door blijven rijden, stoppen kan onrust brengen..

Je moet dus geen baal stro aan de voorkant neer leggen want hier kunnen ze weer op gaan staan en ik kan je vertellen dat er dan nog meer ongelukken kunnen gebeuren

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:54

Wij zetten altijd de veulens vast. Hoe jong dan ook. Met of zonder moeder. En we hebben een tweepaardstrailer en dan wel altijd met tussenschot er tussen.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:58

vastzetten en rijden wel een normaal halster vastzetten niet het touwhalster op de foto!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:42

Bimmetje schreef:
femmefatale1 schreef:

Je moet dus geen baal stro aan de voorkant neer leggen want hier kunnen ze weer op gaan staan en ik kan je vertellen dat er dan nog meer ongelukken kunnen gebeuren

Als je de baal stro op zijn kant zet komt deze net zo hoog als de stang.
Dan heb ik em liever over een baal stro hangen, als over de stang.
Maar meestal gaat dat gewoon goed..

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:12

ook dan is het gevaarlijk en is de kans nog groot dat ie op de baal gaat staan en half over de stang komt te hangen.
Maar dat is ieder voor zich.
Ik heb het al eens mee gemaakt en bij mij komt never nooit geen baal stro meer voorin de trailer.
Zet er dan zo'n schot voor zoals eerder vermeld, dat is een heel stuk veiliger.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:22

Ok, goed ieder zijn mening en ervaring.
Ik heb juist weer een hele goeie ervaring met een baal stro..
Als deze er niet had gelegen, was de schade niet te overzien...

Maar denk dat het karakter van het dier ook een grote rol speelt in hoe te vervoeren...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 08:21

Zoals al eerder gezegd, het veulen heeft al eerder een rit van anderhalf uur gemaakt, en daar zijn geen problemen mee geweest, hij kwam er onbezweet en rustig uit.
Hij is ontzettend mak, loopt zo achter je aan, ook zonder halster.
En we zetten ze uiteraard niet aan touwhalsters vast! Lachen
Bedankt allemaal!
En ik denk zelf dat hij groot genoeg is om niet onder de stang door te kunnen komen, maar we kijken wel even hoe hoog de stang is.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:17

Niet vast zetten. Toen mijn jaarling van Tilburg naar Geesteren moest, is hij los vervoerd met Sedolin. Maar of dat nodig is ligt ook aan het karakter van je paardje.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:08

niet vastzetten.... dat zorgt alleen maar voor ellende, als je idd wat zachts op de bodem neerlegt, dan kan er veel minder gebeuren... mijn ervaring is dat veulens zelfs liever gaan liggen tijdens het rijden ook...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:14

Dat past toch nooit, liggen.. Het is geen klein mini'tje maar een stevig veulen.. En ik weet nou nog steeds niet wat ik moet doen.//

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:39

indien het veulen al gewent is vast te staan kun je hem vastzetten echter gezien de lange rit zou ik hem loslaten zodat hij onderweg kan drinken bij zijn moeder.
Let er wel op dat je een tweepaardstrailer gebruikt MET VEULENREK zodat hij er niet onderweg uit kan komen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:56

Vraag anders eens info. op bij een fokker/opfokbedrijf, heb ik toendertijd ook gedaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:21

friesiszwart: De merrie is niet de moeder van mijn veulen..

Less: dar heb ik inderdaad ook al aan gedacht.. Vast staan kan hij trouwens al wel aan een hek enzo, we zullen nog wel even bellen.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:27

Laat je nog even weten wat ze hebben gezegd dan of hoe je het hebt gedaan?
Mijn veulen moet nl komende maand vervoerd worden vanuit Duitsland naar hier,toch een dikke 4 uur rijden.
Ze moet dan alleen op de trailer en ik vind het eerlijk gezegd doodeng.