Problemen m. opzeggen stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaomi

Problemen m. opzeggen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 08:12

Ik heb even raad nodig Tong uitsteken
Zowel ik als mijn vriendin hebben vorige week onze stalling opgezegd bij onze huidige stal omdat wij naar een andere stal gaan.
Er geld bij ons een opzegtermijn van 1 maand (staat overigens nergens op papier e.d.)
Het was 9 september dat ik mijn stalling op had gezegd dus ging ik ervan uit dat ik tot 9 oktober stallingsgeld moest betalen. Maar dit was volgens haar (de boerin) niet het geval, zij vond het logischer als ik de helft van de maand oktober (tot 15 oktober) moest betalen. Nou ja, ik heb ook geen zin om daar met ruzzie weg te gaan dus stemde ik daar maar mee in. Later bedacht ik me dat dat wel een beetje onzin was, want mijn vriendin die haar stalling 2 dagen eerder had opgezegd die hoeft dus niet de helft van de maand oktober te gaan betalen. Ik ben overigens van plan om 1 oktober naar die andere stal te gaan.
Maar goed, ik had me er al bij neergelegd tot ik gister op stal kwam en er twee nieuwe mensen voor onze stallen kwamen kijken. Nog diezelfde dag kwamen ze met hun nieuwe paarden in onze stallen staan (mijn paard en die van mijn vriendin staan nog 24/7 op het land). Toen brak toch wel even mijn klompje.. Een maand opzegtermijn dient toch zodat de staleigenaar op zoek kan gaan voor nieuwe klanten, en als hij/zij die dan gevonden heeft dan horen ze toch gewoon te zeggen dat per volgende maand die stal beschikbaar is..?

Al zou ik mijn paard op stal willen zetten dan kan dat niet want er staat een ander paard in, maar er wordt wel van mij verwacht dat ik tot 15 oktober de volle pot betaal. Dat is toch vreemd of niet?
Mijn vriend zegt dat ik 1 oktober weg moet gaan en dat ik verder geen extra kosten betaal.

Dit is toch een aparte situatie? Wat zou jij doen in mijn geval?

tamaramt

Re: Problemen m. opzeggen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:15

geen extra kosten betalen;
betaalde je altijd een x bedrag voor 24/7 of stond je paard ook al een dagdeel op stal??
in dat laatste geval zou ik niks meer betalen
je hebt tenslotte geen stal meer

kun je niet per direct al naar die andere stal want dit is echt belachelijk van de pensioneigenaar; dat zouden ze bij mij niet moeten doen!!
ik had gewoon die nieuwe paarden eruitgehaald!!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:17

Ik zou gewoon net als je vriend zegt per 1oktober opstappen en omdat ze al andere paarden in de stallen hebben staan hoef je echt niet extra te betalen en dan erbij ze mogen jou stal niet eens verhuren terwijl jij er nog staat tot 1oktober,ik zou er wel wat van zeggen dat dat niet kan want die stal huur jij nog deze maand en is nu dubbel verhuurt,stel dat er iets met je paardje gebeurt ondertussen waardoor hij op stal moet bijvoorbeeld...dat kan echt niet hoor!!!

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:20

Je betaald toch voor je stal?? Ik zou zeker niet extra betalen. Je hebt geen stal meer dus waarom stalgeld betalen. Ik zou nu gewoon weg gaan en ze ziet maar dat ze aan haar geld komt!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:20

dit is wel heel vreemd, wat een lef heeft ie boerin zeg. ze probeert gewoon nog ff geld bij jullie af te troggelen en als jullie betalen dan denkt zij zo dat heb ik weer binnen. en dat er al nieuwe paarden in jullie stal staan vind ik ook echt niet kunnen. wat ik zal doen, tja hangt er een beetje van af hoe die vrouw is, kun je goed met haar praten of is ze niet voor reden vatbaar, ik zou niet extra betalen, en vragen als ik nu mijn paard op stal wil zetten hoe moet dat dan?? zoiets denk ik. en als ze raar reageert, kun je niet eerder bij je nieuwe stal terecht?? want dan wist ik het wel, zo snel mogelijk weg

Ninaomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 08:25

Ik ga vanmiddag even langs die nieuwe stal of ik er al eerder terecht zou kunnen.. maar ik betwijfel het

Ik ga vanmiddag ook even naar de boerin en dan zeg ik dat ik mijn paard op stal wil hebben, even kijken hoe ze dan reageert.. de ene keer valt er wel oke met haar te praten maar soms ook echt niet, dus ik ben beniewd, maar ik ga het zeker aankaarten vandaag.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:31

Een maand opzegtermijn is hier verplicht, omdat je het stalgeld maandelijks betaalt. Dit is wettelijk bepaald. Sterker nog, als ik het uitreken, had jij voor de 1e van de maand op moeten zeggen, nu jij dit niet gedaan hebt,is de opzegmaand van 1 oktober tot 1 november en ben jij officieel stalgeld verplicht tot 1 november.

Ninaomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 08:36

Tulandro schreef:
Een maand opzegtermijn is hier verplicht, omdat je het stalgeld maandelijks betaalt. Dit is wettelijk bepaald. Sterker nog, als ik het uitreken, had jij voor de 1e van de maand op moeten zeggen, nu jij dit niet gedaan hebt,is de opzegmaand van 1 oktober tot 1 november en ben jij officieel stalgeld verplicht tot 1 november.

Dit heeft iemand mij inderdaad al eens verteld. Dat was ook mede de reden dat ik me erbij neergelegd had dat ik tot de helft van de maand oktober zou gaan betalen. Maar dan blijft het raar dat in die tussentijd mijn stalling wordt weggegeven toch? Dat is toch een vorm van contractsbreuk (of hoe je dat ook mag noemen)?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:37

jeetje wat vreemd.

in eerste instantie. oke.. die paar extra dagen. maar dat ze dan al gelijk andere paarden erin zet.. jeetje
ik zou ook zegge. van goh. het wordt weer kouder, kan mijn paard ´s nachts ook binnen? en indd gewoon zeggen dat het opzeg termijn is voor het zoeken van een nieuw iemand en dat is gelukt. du dan kun je weg wanneer je wil.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:44

Jij betaalt dus voor die stal en het weiland? jij hebt recht op jouw stal, zolang je nog betaalt en daar staat.

Ninaomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 08:49

Ik betaal inderdaad voor de stal en het weiland.
Zo direct ga ik naar stal en zal ik zeggen dat ik mijn paard in mijn stal wil zetten, als dit niet kan vind ik dat ik zonder extra kosten gewoon weg kan gaan.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:52

Ik zou het idd ook zo brengen. Ja Je betaalt nog, dus je hebt recht om gebruik te kunnen maken van de stal. Lachen Geen stal? Geen geld!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:05

In de meeste gevallen betaal je voor één stal en niet díe stal.
Als jij weg gaat, mag ze zelf weten wat ze met die stal doet, tenzij jij de stal nodig heb.
Dus je kunt idd zeggen dat jij je paard s'nachts op stal wilt hebben...

Ik vind het zéker niet netjes dat je vriendin die 2 dagen eerder af melde een ander termijn moet betalen...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:09

Wat hierboven al staat, geen stal geen geld, ik zou iets overmaken voor het weiland, maar zeker niet voor de stal!
Een maand opzegtermijn geld (imo) voor beide partijen.
Jij betaalt nu voor de stal van een ander.
Raar zeg

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:12

Ik vind dat stalling hetzelfde is als huur. Als je huur betaald, huur je ook dát huis... Nou is het met paarden wel even anders, maar ik begrijp uit het verhaal van de TS dat er verder geen stallen leeg zijn.. En dan vind ik het weer een heel ander verhaal. Oké dat je paard eens van box wisseld, omdat dat nodig is in iemand ogen.. Prima, maar een stal verhuren terwijl er in princiepe nog iemand in staat is not done.

Heel slim, dubbel verhuren Nagelbijten / Gniffelen Clown

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:47

ben benieuwd hoe dit gaat aflopen...

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:52

Tulandro schreef:

Daar zat ik ook aan te denken Ja

Trouwens ook niet slim om niks op papier te hebben staan Knipoog Dan heb je nml. geen poot om op te staan Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:57

Kaisa schreef:
Tulandro schreef:

Daar zat ik ook aan te denken Ja

Trouwens ook niet slim om niks op papier te hebben staan Knipoog Dan heb je nml. geen poot om op te staan Knipoog

Ik ben het eens met wat hierboven staat, als het daarbij was gebleven.
Dan had de boerin idd de tijd gehad om nieuwe stalhuurders te zoeken.

Wat er nu gebeurd vind ik een beetje triest. ij hebt betaald voor die stal (of igg een stal) en daar staat nu al een ander paard in. Dan had jij ook wel korting op je stalgeld voor de laatste maand mogen krijgen. Wat als je paard nu koliek krijgt of om een andere reden eerst weer 24 uur per dag op stal moet?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:02

Die boerin vangt nu natuurlijk twee keer boxhuur he? TS zal niet voor de nieuwe klanten betalen. Wel uitgekookt van die boerin, maar ja, het blijven wel boeren en de meesten vinden geld toch wel heel prettig.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:02

Wat nu gebeurd door de stalhouder is inderdaad niet netjes, en zou daar dan ook zeker wat van zeggen. Niet van, ik wil mijn paard op stal en kijken wat ze dan doet. Nee, jij betaald voor land én stal. Niet alleen land. En ondanks dat je weg gaat, heb je nog tot de laatste (betaalde) dag recht op de stal Knipoog

Ninaomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 18:52

Ik heb de staleigenaar vandaag niet kunnen spreken, zij was helaas niet thuis vandaag.
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dit zal aflopen Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:20

Tulandro schreef:

Dit is onzin. In de wet staat niets over een opzegtermijn. Als er geen opzegtermijn overeengekomen is bij het aangaan van de pensionstalling, is er geen opzegtermijn. Punt.
Een opzegtermijn is een termijn tussen opzegging en werkelijke beeindiging van de stallingsovereenkomst.
Alleen ben je met de boerin tot overeenstemming gekomen dat je opzegtermijn tot 15 oktober loopt. met andere woorden: je stallingsovereenkomst loopt op 15 oktober af. Als je daarmee akkoord bent gegaan, is die afspraak bindend.

Echter, die afspraak gold ook voor de boerin. en zij heeft vervolgens eenzijdig de stallingsovereenkomst beeindigd door andere paarden in de door jou gehuurde stal te zetten. Daarmee heeft zij de afspraak over 15 oktober met jou gebroken.
Zij heeft daarmee een ander eindmoment voor de stallingsovereenkomst bepaald, nl. nu. Er is dus geen stallingsovereenkomst meer. Daar kan je haar op wijzen, of in het ergste geval, als je het formeel wilt doen: jij kan haar in gebreke stellen, omdat zij haar verplichtingen (het beschikbaar hebben van een stal voor jouw paard) niet nakomt. Als je dat doet, hoef jij dus niets meer te betalen vanaf...vandaag (behalve weidegeld)!

n.b. dat is de formele kant van de zaak. Hoe hard je het wilt spelen, is natuurlijk aan jou.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 15-09-08 19:30, in het totaal 4 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:25

ik ben heel benieuwd! Ja

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:31

dat is zacht gezegd niet netjes, zolang jij betaald is het "jouw" stal, in princiepe zou je zelfs geld terug kunnen krijgen voor de halve maand die je nu niet in je box kan lijkt mij want de boerin pleegt contractbreuk met jou

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:34

En,, heb je nog met de boerin gesproken?
Ben benieuwd