trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 08:18

dit keer geen laadprobleem. Knipoog

ik ben een 2 weken geleden op wedstrijd geweest met mijn paard. net paar weken ervoor E rijbewijs erbij gehaald. en paar keer geoefend en nu was het zover dat ik de snelweg opmoest.
ging allemaal prima. tot op gegeven moment. trailer begint mega te slingeren. kon nog net oprit van een bp pakken en em uit laten rolle. ik uitstappen en dachten dat de band lek was. gelukkig reserveband bij en lieve mensen die hem konden vervangen.
wij rijden verder zit weer net op de snelweg en weer begint de trailer goed te slingeren. ik rustig doorgereden en volgende afslag moesten we hebben. maar ook op de normale wegen begon hij weer te slingeren.

na wedstrijd binnedoor voorzichtig naar huis gereden. ik tegen mn vader verteld. en meteen gaan proberen wat het kon zijn. eerst met de auto van mn pa ervoor. niks aan de hand zelfs op de snelweg bij goed wat snelheid niet. trailer volgde keurig. daarna met mij auto(die er tijdens het slingeren voorstond) ook snelweg en alles. niks te merke. daarna hebben we mn paard er weer ingezet en zijn we weer snelweg gaan doen. allemaal goed. zijn zelfs naar de plekken gereden waar het begon en helemaal niks aan de hand.

daarna hebben we de spanning van de kapotte band gemeten en die was tot onze verbazing gewoon goed. wel was de band beschadigt waardoor wij dachten dat die kapot was.

oftewel gewoon helemaal niks kunnen vinden.
trailer is net 1,5 jaar oud. heeft wel paar maanden geleden de trailer wat toegetakeld maar daar was aan de onderkant geen schade van.
we hebbe de dealer gebelt en zelfs die had er geen antwoord op.

wie o wie heeft er nog een ideetje wat het geweest kan zijn?

(het paard stond keurig netjes doodstil)

8nnemiek

Re: trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:37

ikke20 schreef:
heeft wel paar maanden geleden de trailer wat toegetakeld maar daar was aan de onderkant geen schade van.

Wat bedoel je hier precies mee?
Misschien iets verbogen, iets afgebroken..?

Was er die ene keer misschien veel wind?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:39

wind is idd ook hetgene wat mij te binnen schiet al zou een trailer met goede wegligging hier niet van moeten gaan slingeren..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:14

der is niks verbogen o afgebroken. paard was over de voorstang gesprongen en daarna op mn zadelkamer dus schade aan het dak en zadelkamer.

en wind was het ook niet.

afgelopen zondag zijn we er weer mee weggeweest. toen ik ree begon hij opeens weer heel erg. maar dit keer was de rede dat mn paard zn staart terug had gegooid over de stang(doe die normaal eroverheen hangen) en overheerlijk stond te schuren.
zijn gestopt staart terug gehangen pa achter het stuur gezet en doorgereden en weer was er niks aan de hand.

dat van de staart erover was toen niet de rede die hing nog op de goede plek en hij had niet geschuurd

Tricky_Dicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:40

vraagje:

hebben je trekkende auto en de trailer een gelijke spoorbreedte? vermoedelijk niet, dan kan het zo zijn dat je met je trailer ( of de auto ) precies in een spoor terecht bent gekomen, wanneer je daar weer uitkomt, kan dat een slingerbeweging geven. deze slingerbeweging ( pendule-beweging ) kan zich verergeren wanneer de trekkende auto ten opzichte van de getrokken trailer een stuk lichter is...

ik rijd veel met aanhangwagens, mijn ervaring is ( en dat is ook een advies voor degene die een aanhangwagen of trailer trekken ) dat een flinke kogeldruk ( mag gerust tussen de 50 en 75 kilo zijn ) al een hoop onrust uit de combinatie haalt... daarbij, houdt de weg altijd goed in de gaten, wanneer je "in een spoor" rijdt, probeer het dan ofwel gewoon te blijven volgen of ga er een stuk naast rijden...

belading van de trailer kan nauw luisteren, weeg de kogeldruk eens in lege toestand en controleer de kogeldruk ook nog eens wanneer je paard er in staat...

succes, en rij voorzichtig..!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:00

@tricky_dicky. dit had ook de oorzaak kunnen zijn. helaas ging de trailer door over een langere lengte en ook op andere wegen.
savonds hebben we datzelfde stuk met dezelfde combinatie nog een keer gereden en niks gemerkt. mijn auto is idd wel smaller als de trailer al scheeld het niet veel