Paard stapt scheef achteruit bij trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Paard stapt scheef achteruit bij trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 18:26

Ik heb een vraagje, mijn Fjord loopt altijd scheef uit de trailer vandaan. Als we niks zouden doen stapt hij er na twee passen al flink naast. Mijn man duwt nu zijn kont de andere richting uit en dan gaat het goed. Maar vanaf volgende week begin ik met lessen bij een manege ( tijdens school en werktijd ) en dus kan hij niet mee om me te helpen. Nu kan ik daar wel mensen vragen ,maar heeft iemand hier een oplossing voor voor in de toekomst ? We dachten er zelf aan om twee schotten aan de zijkant te maken die inklapbaar zijn....Heeft iemand hier op Bokt ook deze ervaring en hoe hebben jullie het opgelost ??

buukske

Re: Paard stapt scheef achteruit bij trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:29

dat probleem hebben wij ook,precies hetzelfde!!!
ik lees mee voor een oplossing
groetjes claudia

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:07

Allebei mijn paarden doen het ook. Maar die maak ik dus eerst voor los, loop dan zelf buitenom en maak dan de achterstang los zodat ik van de zijkant kan bijsturen.
Daar moesten ze even aan wennen (wel los maar nog niet in de achteruit) maar nu is het geen enkel probleem meer (even geduld kweken) en lopen ze dus ook niet meer naast de klep.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:10

dus jij staat naast de klep.
en t paard loopt zelf achteruit. en je vangt hem als t ware buiten de trailer weer op
heb k t zo goed?

want die van mij doet t ook graag en moet binnenkort verhuizen.

StalPalousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:51

Als je paard steeds naar dezelfde kant scheef van de wagen loopt, moet je hem aan het halster vasthouden en het hoofd en hals de kant opdraaien waar hij scheef gaat. Dan zal hij zijn achterhand de andere kant willen opdraaien. Je moet hem dus gewoon bijsturen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:52

anders even vragen of deze tips niet lukken bij de magege zelf? zullen vast mensen zijn die jou hulp willen bieden!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:55

StalPalousa schreef:
Als je paard steeds naar dezelfde kant scheef van de wagen loopt, moet je hem aan het halster vasthouden en het hoofd en hals de kant opdraaien waar hij scheef gaat. Dan zal hij zijn achterhand de andere kant willen opdraaien. Je moet hem dus gewoon bijsturen.

jah precies het is net als een auto achteruitrijden zeg maar klinkt raar maar zo is het wel

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:09

Bijsturen lukt niet, ik heb het al vaak geprobeerd. Zelf bijsturen vanaf de kant is ook geen optie want ik kan niet aan allebei de kanten tegelijk staan ....en hij is snel !! Niet onopgevoed bedoelt maar hij duikt er zo naast als je hem zijn gang laat gaan.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:15

Ja, ik sta naast de klep. Mijn paarden wachten tot ik de stang los heb en pas bij "kom maar ventje" komen ze terug.
Dan hebben ze dus een halstertouw voorin de trailer aangekregen wat ik over hun hals leg, dit kan ik buiten zo pakken.
Ik heb ze misschien drie keer moeten laten wachten, maar ze snapten het allebei in no-time! En je kunt alleen op pad, ook niet onbelangrijk.

Laden in omgekeerde volgorde. Ik loop mee de klep op, leg het touw op de hals en zeg "ga maar" . Paard loopt door naar voren zodat ik de stang dicht kan maken. Vervolgens loopt ik dan naar voren om hem vast te zetten (en te belonen met een snoeppie).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:29

Ik laad en los ook altijd alleen..
Maar ik doe het anders.

Maak vast de haakjes van achterstang los...
Maak lang halster touw aan voorzijde vast aan halster.
Draai dit touw met een slag om de voorstang...
Klip touwtjes los, waarmee ze vast staat aan trailer..

Ik loop binnen door de trailer..
en verwijder de achter stang..
Zet die voorin de trailer neer..
(uiteraard heb ik nog steeds dat lange halster touw..
Dat om de voorstang is gedraaid.. vast)
Loop weer naar haar hoofd..
Haal halstertouw slag los
en zeg.. terug....
Dan loopt ze naar achteren..
En ik loop mee...

Ook wel eens scheef.. maar ik stuur of een klein beetje bij..
Of ze slaat een stukje klep over.. (laatste stukje)
Maar aangezien ze er niet afrent.. maar netjes loopt..
Is dat niet zo'n probleem..
(wel altijd goed je sluitingen van je klep wegdraaien...)

laden.. omgekeerd..
trailer in.. slag met touw om voorstang..
stang die voorin trailer staat plaatsen..
pony vastklippen..
omlopen.. haakjes in stang..

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:32

StalPalousa schreef:

zo doe ik het ook, bijsturen met het hoofd...
tot ze volledig met al hun voeten recht op de grond staan en dan pas mogen ze draaien van mij...
in het begin is het eventjes wennen voor hen omdat ze anders gewoon zijn, maar na een tijdje zal dit beter en beter gaan zonder dat ze tgnwerken om hen te kunnen draaien..
lukt perfect, zelfs bij moeilijke paarden, eventueel ook nog een beetje bijduwen met je hand op de schouder ook...
tegenwoordig lukt het mij perfect alleen ook met een paard die vroeger al vnf ze kon met haar poten naast de laadklep stond.
nu doe ik eerst laadklep open, dan deurtje voorraan en de koord los, dan stang achteraan, snel naar voren en help ik haar, als ze ongeduldig zijn wnn je de stang los doet, ze eventjes nog tgn hun poep duwen zodat ze toch denken dat ze er nog aanhangt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:42

Inderdaad sturen met zn hoofd, als zijn hoofd naar links is gaat zn bips naar rechts en andersom, dus hoofd naar de zijkant van de trailer maakt dat zn billen naar het midden van de klep gaan.
Heb je dat al eens geprobeerd?

En de snelheid eruit halen is ook niet zo'n probleem, begin eens met maar 1 voetje op de klep en dan achteruit, dan 2 voetjes en weer achteruit, zo steeds een stukje verder de trailer in én weer uit, dan leert hij dat achterwaarts gaan best ook rustig kan.... Lachen

als je eerst met de tweede oefening begint krijg je de 1e er gratis bij als je steeds met zn hoofd stuurt....

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:46

Bijsturen met een lange zweep. Als je hem achteruit zet, een paar stapjes, als hij dan scheef gaat weer een paar stapjes vooruit en met de zweep recht zetten (niet slaan natuurlijk)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:48

Dat zou voor mijn paard onnodig veel stress meebrengen Sash.
Samen met baasje en een lange zweep in een kleine ruimte zou gegarandeerd reden voor paniek zijn.
Het bijsturen in een tweepaardstrailer lukt mij om een of andere reden ook niet echt. Daar is de ruimte te krap voor om zijn hoofd ver genoeg af te buigen zodat hij zijn kont bij moet draaien.

Nee, het alleen laden/lossen zoals hierboven omschreven werkt voor mij nog altijd het best.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:56

Bedankt voor al jullie adviezen. Het probleem waar ik tegenaan loop en nog geen oplossing voor heb gevonden is dat mijn Fjord wel rustig achteruit loopt als ik naast hem sta in de trailer ( maar scheef dus ) maar niet voelt met zijn been...als we hem niet bijsturen presteert hij het dan ook gewoon om meteen al naast de klep neer te storten, snap je ? En dat is behoorlijk hoog !! Hij is nogal onhandig soms...ha ha ha...dus je wilt hem met zijn hoofd bijsturen ,maar dan denkt mijnheertje " ik moet eraf en wel nu " tja en dan gaat ie gewoon.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:07

zolang je dan maar zn hoofd richting de wand waar hij langsstaat houdt dan moet het goed gaan. Toch gaan oefenen zoals ik het aangaf en dan lost het zich vanzelf op.