Paspoort aanvragen 21jarige merrie? hoe/kosten etc..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Paspoort aanvragen 21jarige merrie? hoe/kosten etc..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 11:25

Hoi,

Ik heb toen ik van mijn 10e tot mijn 12e een draverspony gehad waar destijds een entingsboekje bij zat.
Ze is toen verkocht naar een gezin die haar 10 jaar in bezit hebben gehad en aan mij teruggedaan hebben vorige week.
De merrie is nu 21 jaar, ras onbekend.

Ik heb geen idee wat de afstamming is en is niet te achterhalen lijkt mij.
Geloof niet dat ze gekoersd heeft, alleen getraind.
Waarschijnlijk ook geen chip. (zal ik na laten kijken)

Er zit echter dus geen paspoort en niks bij, entingen werden niet gedaan ivm dat ze 2 paardjes aan huis hadden en nooit weggingen met de paardjes.
Tetanusspuit wel gehad vorig jaar, niet genoteerd.

Hoe vraag ik een paspoort aan? Waar? Wat zijn de kosten? etc...

Had zoekfunctie al gebruikt, maar kon niet echt antwoord vinden Bloos

Glitter_

Re: Paspoort aanvragen 21jarige merrie? hoe/kosten etc..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:28

Ik had het ook, maar ik heb haar laten chippen bij de DA & daar een paspoort van gekregen. Ik weer verder niet zo goed hoe het zit. Je kan het je DA na vragen of eventueel het draversstamboek opbellen om te kijken wat hier mee gebeurd.

Succes!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:57

Volgens mij is een paspoort helemaal niet verplicht als je het paard niet in een trailer over de weg vervoerd. Mag misschien inmiddels veranderd zijn, het zijn natuurlijk leuke gelddeuntjes. Ik weet niet wat je met een paard van 21 wilt doen maar die zal toch niet meer intensief worden gebruikt lijkt mij.
Wij hebben destijds onze merrie laten chippen door de DA. Die verzorgde de rest ook en werd er dus een paspoort opgestuurd van het KWPN.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:00

Nee maar ze zal wel geënt moeten worden middels ze nu op een pensionstalling staat met nog 37 andere paarden.
Dit wordt neem ik aan in een paspoort bijgehouden en laatst toen ik met Kas naar de kliniek moest wilden ze zijn chipnummer hebben.
Wil niet in de problemen komen als ik geen paspoort voor der heb...

Zal mijn dierenarts ook wel es even vragen, maar dacht misschien weten mensen hier hoe je zoiets regelt?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:13

Dierenarts laten komen met chip spullen. Paardje wordt gechipt, DA vult papieren in en deze kun je zelf opsturen naar bijv. het KWPN. Sommige da's sturen het ook zelf wel op. Na een tijdje krijg je de rekening en na betaling ontvang je weer een tijdje later het paspoort.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:15

aslo schreef:
Dierenarts laten komen met chip spullen. Paardje wordt gechipt, DA vult papieren in en deze kun je zelf opsturen naar bijv. het KWPN. Sommige da's sturen het ook zelf wel op. Na een tijdje krijg je de rekening en na betaling ontvang je weer een tijdje later het paspoort.

Dank je!
Maar nu vraag ik me dan af waar ik het heen moet sturen Clown
Dravers stamboek? (heb 10jaar lang een kwpn'er gehad, dus geen idee...)

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:26

KNHS,
maar de DA weet daar alles vanaf.
Gewoon even een belletje en dan komt de DA met alle benodigde papieren!
De kosten zijn dus je DA consult, chip en het inschrijven bij KNHS incl paspoort kost rond de 50/60 Euro geloof ik.
Is trouwens tegenwoordig wel verplicht om een paspoort bij je paard te hebben zelfs als ze nooit van het erf af komen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:26

Gewoon ff je DA vragen waar je de papieren het beste heen kunt sturen. Mss kun je ze ook wel naar de NDR sturen, voor zover ik weet geven die ook paspoorten uit.
Oja, alle paarden/pony's dienen een paspoort en chip te hebben, ook al kom je er niet mee de weg op.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:33

Wil dat sowieso geregeld hebben want met mijn KWPN laatst moest ik ook al chipnummer geven en paspoort mee.
Ook op de trailer is een paspoort verplicht.

Dus vandaag ook de vragen Clown
Zal de DA eens bellen deze week.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:42

Je paard laten chippen en een paspoort aanvragen.
Wanneer je dat niet bij een stamboek wil/kan doen, dan is de KNHS de aangewezen plek.
Voor prijzen ed kan je vast op de website wel terecht. Die weet ik zo niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:31

Eerst je paard laten chippen door een DA. Je krijgt dan stickertjes erbij met streepjescode voor het paspoort.
Vervolgens moet je een paspoort aanvragen.

Je kunt bij ieder paspoortuitgevend stamboek terecht voor een paspoort. het is de moeite waard om even te shoppen, aangezien de prijsverschillen groot zijn! KNHS is zeker niet de goedkoopste!

Een paar jaar geleden was het dartmoor ponystamboek het goedkoopst; weet niet of dat nog zo is.

Er komt als ras gewoon 'onbekend' in te staan, hoor, heus geen dartmoor!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:42

Wij zitten een betje in dezelfde situatie.
Echter dan met een veulen.
Alle paarden pony's moeten gechipt/ DNA geregistreerd zijn.
Dus ook jouw ''oudje''. Mocht je het paard thuis hebben, dan zou je kunnen overwegen het niet te doen, maar aangezien je op een pensionstalling staat zal ik dat risico niet nemen, mede doordat een pensionstalling eerder door de AID kan worden gecontroleerd.

Wij zijn op zoek naar een leuk veulen, ook als kameraadje voor ons nu bijna 4 maanden oude veulen.
Inmiddels hebben we er een aantal op het oog, waarvan er 2 zonder papier/chip zijn, maar al wel bij de moeder weg zijn.

De veulens zijn beide zo'n 7 maanden oud en al gespeend van de moeder.
Beide hebben geen chip in en zijn al eens van eigenaar gewisseld.
Via via is dit wellicht te achterhalen wat de ouders zijn, maar waarschijnlijk wordt dit een duur grapje of is de vader niet eens geregistreerd.

Ze moeten dus wel gechipt worden, wat gaat ons dit kosten?
Dit in c.m. een knhs paspoort
Inmiddels heb ik gelezen dat een KNHS paspoort voor leden nu €20,- kost voor een veulen geboren in 2008

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 06:49

Wij hebben de paspoorten van onze mini's bij het nsps aangevraagd, die zijn niet zo duur. Chippen was 20,00 euro (via DA) en aanvraag paspoort (niet lid) was 27,25.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:26

Aanvragen kun je bij iedere Paspoort Uitgevende Instantie (PUI). Volgens mij zijn op dit moment het fjordenstamboek en het Nederlandse Appaloosa Stamboek de goedkoopste instanties.