Kalmeermiddel transport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arakhan

Kalmeermiddel transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 08:51

Ik zou een paardje moeten vervoeren, voor een 4 uur durende rit.
Het gaat om een jonge Quarter en ze hangt heel erg aan haar weidegenootje. Ze wordt hysterisch als ze zonder hem de trailer op moet.
Om te beletten dat het paardje zich pijn gaat doen had ik graag een kalmeermiddel toegediend.
Kan iemand me een merk geven van een middel die niet schadelijk is voor de gezondheid van het paard?

Tinky12

Re: Kalmeermiddel transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:09

Kun je het weidegenootje niet gewoon meenemen? Anders krijg je middelen als Sedasan of tranqiugel...die heeft een inwerkingstijd van ongeveer 20 minuten en een werkduur tot zo'n 8 uur (mijn ervaring,in de bijsluiter spreken ze van een uur inwerken en 8-12 uur werking).
Er zitten wel nadelen aan deze pasta...bij hengsten/ruinen kan het zijn dat ze gaan uitschachten,als dit te lang duurt kan het inschachten een probleem worden.In enkele gevallen is penusamputatie noodzakelijk...

Ook met voeren moet je oppassen...geen hooi in de trailer totdat ze weer goed wakker zijn,anders kunnen ze verstopping krijgen.

Andere langdurigwerkende middelen zijn er bij mijn weten niet...er zijn wel homeopatische druppels te verkrijgen maar als je dat gaat gebruiken zou ik eerst een testrit gaan maken.
Als een paard eenmaal in paniek is valt er bijna niet meer tegen te spuiten vanwege het hoge adrenaline gehalte.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 09:14

Tinky12 schreef:
Kun je het weidegenootje niet gewoon meenemen? Anders krijg je middelen als Sedasan of tranqiugel...die heeft een inwerkingstijd van ongeveer 20 minuten en een werkduur tot zo'n 8 uur (mijn ervaring,in de bijsluiter spreken ze van een uur inwerken en 8-12 uur werking).
Er zitten wel nadelen aan deze pasta...bij hengsten/ruinen kan het zijn dat ze gaan uitschachten,als dit te lang duurt kan het inschachten een probleem worden.In enkele gevallen is penusamputatie noodzakelijk...

Ook met voeren moet je oppassen...geen hooi in de trailer totdat ze weer goed wakker zijn,anders kunnen ze verstopping krijgen.

't Is een merrie Knipoog. Neen, dan zit mijn Haflingertje meer of 8 uur op de trailer, hij is nog heel jong en ga hem geen trauma doen oplopen, hij laadt zo al niet graag. Ander paard is verkocht, dus dan zit hij alleen op de terugweg.
Thx voor het advies Knipoog.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:26

Voor een merrie kun je het wel toepassen Knipoog Lees goed de gebruiksaanwijzing en geef de gel een uurtje van te voren.Je ziet de oogjes vanzelf loom worden...inladen en wegwezen.

Voor het voeren moet je uiteraard wel oppassen,laat haar voordat je de gel gebruikt,nog even drinken.Soms krijgen ze van water een enorme opkikker en dat wil je pas aan het einde van de rit hebben Knipoog

Even voor de volledigheid...neem een mes,extra halster en touw mee Knipoog

Succes!! laat je weten als je je paardje hebt weggebracht?

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 22:04

Ok, thx Knipoog.
Waarom extra halster en touw? In de trailer gaat ze die toch niet kapot trekken zeker?
Zal ik doen, laat zeker iets weten Knipoog.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:00

Arakhan schreef:
Ok, thx Knipoog.
Waarom extra halster en touw? In de trailer gaat ze die toch niet kapot trekken zeker?
Zal ik doen, laat zeker iets weten Knipoog.

Bij mij hoort dat bij de standaart uitrustig als ik op stap ga...je weet maar nooit en brood eten doet het niet Knipoog

Succes met de rit Doei!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:50

Qua reservespullen kun je nooit genoeg meenemen.
Ik heb standaard een poetskist bij me, daarin zit o.a.:
Sedasan
Intraveneus kalmeringsmiddel
2 reservehalsters
2 longeerlijnen
halstertouwen
trailerlijnen
Vetflex flexwrap
dekensingel
schone handdoek

En in mijn trailer hangt standaard een paardenEHBOkit tesamen met een brandblusser.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:56

Helemaal gelijk Imker,EHBO-doos zit standaard in de auto bij ons.

Longeerlijnen ed. is handig als je de paarden niet kent (of ze juist wel Tong uitsteken ) ik heb dat niet bij me omdat die van mij heel makkelijk laden en lossen Haha!

Met jouw beroep kun je niet zonder,ik zit ook in een dergelijk beroep met een uitgebreide medicijntas en reserve spullen.Zonder dat voel je je "naakt",beter 10x voor niets mee dan 1x "had ik maar...." Knipoog