Paard lang in trailer, welke maatregelen nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wolken

Paard lang in trailer, welke maatregelen nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 21:58

Volgende week ga ik met mijn paard naar Belgie wat ongeveer 3,5 uur rijden is. Wat wordt aangeraden om aan te houden met het regelmatig stoppen ivm drinken e.d? En is het nodig om een deken om te doen?

Jobbeltje

Re: Paard lang in trailer, welke maatregelen nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:50

Niet stoppen, gewoon doorrijden is het beste advies wat ik je kan geven.

Deken is afhankelijk van de weersomstandigheden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:49

Idd gewoon blijven rijden, de meeste paarden drinken onderweg toch niet is mijn ervaring. Deken, ligt eraan wat de temperatuur is maar dan nog zou ik bij lagere temperaturen een zweetdeken aanraden en geen dikke staldeken ofzo. Paarden hebben het al gauw warm op de trailer en de meesten beginnen al weer wintervacht aan te maken.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:01

Voor jezelf zou ik wel ergens stoppen, 3,5 uur met trailer rijden als amateur is erg lang.
Maar alleen even voordeurtje opendoen, even een kriebel en kijken of het hooinet moet worden bijgevuld. Desnoods wat drinken aanbieden, maar geen drama maken met uitladen rondstappen etc. Veel te gevaarlijk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:06

amondi schreef:
Voor jezelf zou ik wel ergens stoppen, 3,5 uur met trailer rijden als amateur is erg lang.

Waar staat dat TS een amateur is? Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:47

mijn paarden staan voor een keuring wel eens 180 km op de trailer, en dan daar de hele dag.
Wij rijden in een stuk door. Wel op keuringslocatie water en hooi aanbieden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:48

Er wordt sowiezo aangeraden om om de 2-3 uur even een kwartiertje te stoppen.
Maakt niet uit of dat met een gewone personen auto is of met een aanhanger erbij.

Je paard kun je een zweetdeken opdoen, maar het liefst geen winterdeken, dit is echt te warm.
Verder het hooinet goed vullen met hooi of kuil.
Verder kun je water proberen als je zelf even pauze neemt, maar de meeste paarden hebben hier gee nbehoeft aan.

Succes

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:51

ik ben wel eens naar frankrijk gegaan (net onder parijs). Ruim 11 uur gereden. Paard oogde heel erg fris in de trailer en heb hem daarom er niet uitgehaald. Wel om de x uur 1/2 uur rust, evt. hooi aanvullen en water aanbieden.
Nu zou ik zorgen dat ie makkelijker uit een emmer drinkg (appelsap ofzo).

Voor 3,5 uur zou ik geen bijzondere maatregelen nemen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:00

ik stop niet en rij in 1x door,
ik ga volgende week naar Venlo en vorig jaar deed ik daar 3 uur over
bleek ook nog dat ze de hooizak losgemaakt had en deze lag tussen haar achterbenen Clown

ook dit keer [ hooizak extra vast gemaakt]hooi in de wagen en in 1x doorrijden.

ik vind het niet nodig om te stoppen onderweg,tijdens een lange buitenrit krijgt ze ook geen drinken ze krijgt alles bij aankomst Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:57

Wolken schreef:
Volgende week ga ik met mijn paard naar Belgie wat ongeveer 3,5 uur rijden is. Wat wordt aangeraden om aan te houden met het regelmatig stoppen ivm drinken e.d? En is het nodig om een deken om te doen?

Verstandige mensen stoppen hun tank tot de rand toe vol en rijden in één ruk door. Stoppen is voor piesen, noodgevallen en wanneer je te weinig brandstof mee kunt nemen.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:58

aslo schreef:
amondi schreef:

Waar staat dat TS een amateur is? Knipoog

Ik rij regelmatig met een trailer, dus een amateur zou ik mezelf idd niet noemen...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:07

of je stopt of niet onderweg ligt ook een beetje aan hoe jij je onderweg voelt natuurlijk, je moet niet half moe achter het stuur zitten. Ik zou het paard nooit uitladen langs de weg, ff een check bij het deurtje evt drinken geven maar verder niet. Hooi zou ik wel geven. Verder als je paard geschoren is/ onder deken staat zou ik zweetdekentje opleggen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:29

Stoppen zou ik niet aan beginnen, hooguit voor je eigen rust of als het paard dusdanig geluid produceerd dat er wat mis kan zijn. Zoek dan een bij voorkeur ruime plaats op een parkeerplaats op en kijk eerst even over de klep voordat je het deurtje opent. Verder water geven met appelsap is wel een optie, mocht een paard op een andere plek niet willen drinken, maar het paard krijgt van deze zoetigheid alleen maar meer dorst. Een bedrijf dat paarden door heel europa vervoerd gaf in een artikel aan dat je het beste geen dekens en transportbeschermers om/op kan doen. Een deken is denk ik nog niet nodig, of het paard moet ziek of geschoren zijn, gezien de temperatuur momenteel. De trailer wordt als vrij snel warm van zichzelf. Verder transport bescherming vind ik de keuze vrij aan de eigenaar van het paard. Ik heb gezien wat voor schade het zou kunnen worden veroorzaakt bij een val, gezien er overal schuim lag van mijn transportbeschermers en dat ze na éénmalig gebruik weggegooid konden worden. Verder als je een hooizak/net ophangt hang hem dan hoog op, niet dat het paard de mogelijkheid om deze los te maken of met de benen erin te gaan hangen.
Verder succes met je reis

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:43

sammie18 schreef:
Stoppen zou ik niet aan beginnen, hooguit voor je eigen rust of als het paard dusdanig geluid produceerd dat er wat mis kan zijn. Zoek dan een bij voorkeur ruime plaats op een parkeerplaats op en kijk eerst even over de klep voordat je het deurtje opent. Verder water geven met appelsap is wel een optie, mocht een paard op een andere plek niet willen drinken, maar het paard krijgt van deze zoetigheid alleen maar meer dorst. Een bedrijf dat paarden door heel europa vervoerd gaf in een artikel aan dat je het beste geen dekens en transportbeschermers om/op kan doen. Een deken is denk ik nog niet nodig, of het paard moet ziek of geschoren zijn, gezien de temperatuur momenteel. De trailer wordt als vrij snel warm van zichzelf. Verder transport bescherming vind ik de keuze vrij aan de eigenaar van het paard. Ik heb gezien wat voor schade het zou kunnen worden veroorzaakt bij een val, gezien er overal schuim lag van mijn transportbeschermers en dat ze na éénmalig gebruik weggegooid konden worden. Verder als je een hooizak/net ophangt hang hem dan hoog op, niet dat het paard de mogelijkheid om deze los te maken of met de benen erin te gaan hangen.
Verder succes met je reis

Dank je wel, ik ben wel een beetje nerveus, maar ga er gewoon vanuit dat het goed zal gaan. Hij vader rijdt mee, dus mocht ik wat moe worden kan hij het over nemen. Probleem is ook dat ik rond de spits bij Brussel rij, dus ik hoop dat het dan een beetje door kan rijden. Ik kan helaas niet op een ander tijdstip.

Hij is idd al geschoren dus zal ik hem een dunne deken opdoen. Over mijn transportbeschermers ben ik aan het twijfelen. Ik heb hoge, maar hij vind ze na al die jaren nog steeds niet prettig om om te hebben. Maar als ik ze niet om doe en er gebeurt wat... Nog even iets om over na te denken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:54

Wij hebben een jaarling in nederland opgehaald ,met een vrachtwagen.Dat was ook 3,5 uur rijden.Maar we zijn ook in 1 stuk doorgereden zonder stoppen.Voordeel was wel dat er een camera in de wagen stond dus we konden zien wat ze deed.

Brussel in de spits zou ik mijden als het kan dat is een crime.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:58

Wij stopten met internationale wedstrijden iedere 4 uur een half uur waarbij we de schotten van de vrachtwagen wat ruimer zetten zodat ze even kunnen uitrusten. Bij ritten langer dan 5 uur kan het belastend zijn voor de paarden als ze in 1 ruk door moeten rijden.
Voor zo'n stukje als wat jij omschrijft zou ik gewoon in 1 stuk doorrijden. Water is alleen nodig als het echt boven de 30 graden is anders kunnen ze makkelijk een paar uur zonder.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:33

Zijn bandages met dikke onderlappen geen optie, weet niet of hij hier rustiger mee staat, gezien dit niet over de knie valt. Of peeskappen die niet te strak zitten, dit i.v.m. het onstaan van drukplekken. Beschermen in ieder geval de pezen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:44

Wij zijn 1 keer naar Aalsmeer geweest en toen zijn we ook niet gestopt onderweg, wel had ik 2 volle hooinetten in de trailer hangen, en ik doe mijn paard 3 in 1 beschermers om in de trailer met om de achterhoeven springschoenen

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:47

Ik ben meerdere malen op en neer naar Belgie gereden. Duurde ook meestal ongeveer 3,5u. Wij stopten alleen om te tanken als dat nodig was (voor de auto) en anders niet. Ze naaien zich toch alleen maar op als je stil gaat staan (schrapen, etc). Een deken zou ik niet opdoen in dit weer. Dat is toch vaak veel te warm. Zorg juist dat er genoeg ventilatie is voor je paard. Dus geen zeiltje dichtdoen, etc. Hooinet zou ik enkel ophangen als je zeker weet dat je paard ervan eet. Anders hangt het daar alleen maar te bungelen en kan hij erin vast komen te zitten. Transportbeschermers zou ik wel omdoen, eventueel met springschoenen eronder. Ik weet niet waar je moet zijn in Belgie, maar Brussel met de spits is geen aanrader voor in de trailer. Misschien via Gent rijden ofzo? De werken in Sint-Niklaas zijn voorbij.
Tipje: zet je paard 5 minuutjes op stal na het "inpakken" en vlak voor je hem de wagen op laat gaan. Dan kan ie nog even plassen. Succes!