silmme haf vervelend bij trailer-laden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

silmme haf vervelend bij trailer-laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 17:27

hai!!
Ik heb echt een groot probleem.
Ik wil graag officiële wedstrijden gaan rijden, maar het trailerladen is echt een ramp Boos!
Ik ga wel eens naar onderlinge wedstrijden en dan krijg ik haar na 1.5 uur (soms) wel op de trailer.
ik zorg er altijd voor dat er 3 mensen zijn om te helpen. Bix in de trailer hooi en een beetje mest.(dan ruikt het vertrouwd)
We gebruiken NOOIT een zweep!(Om te slaan, wel als armverlenging) dat wil ik ook niet.

hebben we het al geprobeert:
Eerst probeerde we het met een longeerlijn achter de kont.dat had ze na 1 keer door
toen met 2 lijnen dat had ze ook meteen door. ze gaat er gewoon op zitten!! Huilen
Toen met hetzelfde draad als de omheining, ook dat had ze naar 1 keer door.
Het probleem is dat ze zo slim is om er steeds weer omderuit te komen.
Het is nu zelfs zo erg dat we haar nieteens meer in de buurt van de trailer krijgen met z'n 3 en.
ze draait haar kont ernaartoe en wil niet meer omdraaien(zijwaarts,achterwaarts enz.)van Zo'n haffie win je het met kracht nooid!

Er zijn wel eens mensen die komen "helpen" maar dat gaat dan met een jas over haar hoofd en een bezem in de kont Verdrietig
Ik wil graag dat ze er zo gewoon mogelijk in loopt en niet met een longeerzweep , bezem of wat dan ook erin geslagen wordt!
We hebben geen (helaas) eigen trailer dus ik kan niet elkedag oefenen ofzo.
Heeft iemand een idee hoe we haar beter en sneller in de trailer kunnen krijgen?

In de zomervakantie stond ze in een "vakantie" weiland. Daar hebben ooit schapen in gelopen dus die hekken staan daar nog. Toen we die naast de trailer zetten kon ze geen kant op dat snapte ze zelf ook wel, dus stond ze er binnen 5 minuten in.
Helaas heb je op wedstrijden niet zulke mogelijkheden.

Mijn vader is niet zo van de paarden dus had hij afgesproken met vrienden dat ze om en om zouden rijden naar wedstrijden.
Daar ben ik dus al super blij om. Maar als ik haar niet eens in de trailer krijg...... Huilen

Heeft iemand tips????? (srry voor het lange verhaal)

deniece

Re: silmme haf vervelend bij trailer-laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:13

Loopt ze met en jas over dr hoofd wel zo de trailer in?

Zo gaat mijn vzhaf namelijk ook gewoon de trailer in...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:20

Ik vind dat moeilijk hoor, ook omdat ik je fjord niet ken.
Mijn kwpn-er loopt er in zodra je de zijkanten afschermt met (longeer)lijnen.

Heb ooit iemand op een wedstrijd gezien die haar paardje de trailer in reed (zonder zadel). Maar ik weet absoluut niet of dat verstandig is en of het wel werkt bij jouw fjord.

Sterkte, en hopelijk vind je er wat op...

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:52

hoi

dit komt me in zekere zin bekend voor.

bij mijn haf was het zo. die bleef voor de klep staan en die stond daar echt met zo n hoofd van Slapen : nou welke twee benige s u k k e l krijgt mij hierin!
make my day!!!

ze heeft toen met laden echt een paar flinke lellen op die billen van haar gehad, maar het was zo bekeken. daar houd ze niet van, dekentje wel omhoog, anders voelen ze het niet!
dat is wel vervelend, ik vind dat ook niks, maar wel effectief en ook maar 1 keer nodig! nu loop ik met haar richting trailer en er loopt 1 iemand achter, geen probleem meer.
wat wel belangrijk is: is het echte angst, ja dan kan je hem geen lel verkopen, geduld, maar staan ze je gewoon in de z e i k te nemen, is het echt geen drama als je eens een tik verkoopt, paarden onderling geven ook geen aaien als ze het niet met elkaar eens zijn! ze kunnen best wat hebben....

ik snap je gevoel van het niet slaan. ik krijg uit je verhaal niet de indruk dat jouw pony bang is, en dat ie gewoon een loopje neemt: welk levend wezen op twee benen, gaat mij vertellen dat ik in dat stal op wielen moet????ja dddaaaaag! hij lacht zich kapot!

wat ook handig is, zet de trailer naast een muur, zo kan hij er maar aan 1 kant langs, en eten, het is een haflinger, daar MOET hij van houden! Haha! vanuit zn stal emmer voor zn neus en laat m maar ruiken en het water in de mond krijgen, geen hap voor hij erIN staat. ze zijn niet dom, poot op de klep is hap, zo nu kan ik er weer af. nee hele pony in trailer met stang erachter, dan pas hap.

zet het voordeurtje open en zorg voor voldoende licht.

verder zou ik het ook niet weten.
suc6!

gr leonie

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:59

mijn paard ging eerst ook niet een trailer op. als we er voorstonden zette hij zijn nek vast en draaide om en was niet te houden . gewoon om te etteren. we hebben dit op gelost .door een longeerlijn voor een slag om de stang te doen en er een achter met een bezemstok of zweep er bij. en dan gewoon aantikken. nu loopt hij er meestal zo op. heb altijd nog de longeerlijn mee en de zweep ,voor als ie een keer niet wil, dan gooi ik de longeerlijn slag om de voorste stang en ga dan met de longeerlijn net op de klep staan ( je heb zo wat meer macht zodat je paard niet achteruit kan) en in de andere hand de longeerzweep en tik ik hem zo in de kar , en trek terwijl hij de kar op loopt de longeerlijn aan, stang erachter en klaar!( tja je moet je alleen kunnen redden)

ik snap eigenlijk niet waarom je er geen zweep bij wil. je hoefd je paard ook niet dood te slaan maar gewoon even een zetje geven. van een tikje voelt hij niet zo veel hoor. en als je hem er zo een paar keer er opgehad hebt dan kan je het afbouwen tot geen zweep en loopt ie er straks zo op....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:20

Slag om de voorstang zal ik niet meer snel doen

Het paard van een vriendin van mij ging zo hard achteruit, dat hij de hele voorkant van de trailer kapot trok Boos!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:21

Onder dwang is het nóóit leuk om erin te moeten, en worden paarden juist sneller zenuwachtig.
Als een paard de trailer niet op wil dan is dat altijd wel een beetje angst, beetje zenuwachtig, niet weten wat er komen gaat.. of de herinnering aan de vorige keer, dat wiebelen helemaal alleen in die krappe stal..
En als je als paard dan ook nog eens erin gejaagd of geduwd wordt, ja dan ik het al helemaal griezelig, dan gaat er iets engs gebeuren! En die negatieve herinnering nemen ze weer mee voor de volgende trailerrit.

Mijn paard heeft het ook een tijdje gedaan. Liepen we richting de trailer, en op 2 tot 3 meter afstand bleef hij stilstaan. Ik vanalles geprobeerd.. achteruit-vooruit-achteruit-vooruit.. Even streng doen.. Tikje geven.. Rondjes draaien.. Hij werd alleen maar meer gestressed en opgefokt.
Uiteindelijk ben ik gewoon in de trailer gaan staan, achter de stang, en heb hem geroepen.. met snoepjes in mijn hand gerammeld. En zo heb ik daar zeker een half uur gestaan. Bij elke pas in mijn richting héél uitbundig beloont. Daarna touw weer een beetje strakker (maar nóóit eraan trekken, dan trekken ze alleen maar terug). Touw draaide ik een keer om de stang heen, zodat, als hij achteruit liep, hij niet verder kon, net zoals ze op de poetsplaats vaststaan. En uiteindelijk stond hij dan voor de klep.. Ik gewoon door geroepen "kom maar jongen! krijg je wat lekkers! tis niet eng! kom dannnn!! koooommmmm maar..." En toen hij eindelijk op de klep stond is ie er in een keer in gelopen. Ik natuurlijk héél uitbundig beloont. Hij kreeg een emmertje lekkers. En vanaf toen ging het elke keer beter en sneller. En nu loopt ie er helemaal vanzelf in Lachen Ik blijf wel altijd een emmer met wat lekkers erin zetten, dat werkt toch t beste bij onze veelvraatjes Haha!
Het werkt ook heel goed om de methode hierboven eens te proberen als je niet weg hoeft. En zodra hij erop staat, even de stang erachter. Een aantal minuutjes laten staan, en weer uitladen. Dan weet hij dat hij niet élke keer weg hoeft, en dat is ook weer een goede herinnering erbij Lachen

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:11

heb ook zo'n eigenwijze pony.heb het ook met vooruit achteruit gedaan.
voor de trailer een flink stuk achterwaarts zetten en dan vooruit naar de trailer.zodra ze verzet weer een stuk achterwaarts en dan weer naar voren,voet op de plank,weer achterwaarts zetten en dan weer vooruit.net zo lang tot ze erin staat.wel heel consekwent zijn.kan vermoeiend zijn,maar paard word het achterwaarts gaan op den duur zat en zal dan voorwaarts de trailer in willen.
nog een andere manier die bij die van ons werkt is een hengstekettting door het halster.stopt ze of trekt ze terug dan zet ik druk op de ketting,loopt ze braaf door dan ontspan ik de ketting en houd ik alleen het halstertouw strak.
succes ermee en laat is horen of het is gelukt en hoe.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:52

Brainless schreef:

Het paard van een vriendin van mij ging zo hard achteruit, dat hij de hele voorkant van de trailer kapot trok Boos!

dan zou ik eerst nadenken of ik mijn paard wel op zo'n trailer wil. als een paard zo gaat hangen knapt in 99 % eerst het halster of touw wel! het kan toch niet zo maar gebeuren dat een paard de trailer uit elkaar trekt???

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 20:18

Alvast bedank voor jullie reactie's !!
Het is idd erg vervelend. De longeerlijn om de stang doen aan de voorkant hebben we ook geprobeerd. maar dat overleefde het halster niet...Boos! ik hou jullie op de hoogte

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:25

Mijn pony wilde eerder ook erg moeilijk de trailer in. Waarom? Geen idee. Hebben ook verschillende mensen geholpen, totdat het zo zat was dat ze ook even met de zweep een beste tik heeft gehad, ze vloog naar binnen. Daarna liep ze er telkens zo in, tot ik de eerste keer haar alleen moest laden, weer er niet inwillen. Toen heb ik haar ook een beste tik gegeven en nu loopt ze er bij mij ook zo in. Ze heeft er helemaal geen problemen meer mee. Was bij haar gewoon echt testen. Want ik gebruik normaal ook nooit een zweep bij haar met wat dan ook. Ik kan nu gewoon in mijn eentje met haar weg en haar ook alleen van de trailer halen.

Wat eerder ook bij mijn pony hielp was om de trailer een stuk de schuur in te rijden en de deuren te sluiten of langs de muur te zetten, dan kon ze er niet langs. Maar die mogelijkheid heb je ook niet overal.

En daarna ook als ze er wel op staat, rustig rijden. Denk dat sommige paarden daardoor ook minder makkelijk de trailer op gaan.

Wat mij is geleerd om zeker geen eten in de trailer te hangen. Is voor een korte rit helemaal niet nodig, het geeft alleen maar troep en als het op is heb je kans dat ze herrie gaan maken. Heeft een vriendin van mij nu ook, is het eten op, gaat het beest lopen stampen en doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:42

MysticTinker schreef:
Onder dwang is het nóóit leuk om erin te moeten, en worden paarden juist sneller zenuwachtig.
Als een paard de trailer niet op wil dan is dat altijd wel een beetje angst, beetje zenuwachtig, niet weten wat er komen gaat.. of de herinnering aan de vorige keer, dat wiebelen helemaal alleen in die krappe stal.. En als je als paard dan ook nog eens erin gejaagd of geduwd wordt, ja dan ik het al helemaal griezelig, dan gaat er iets engs gebeuren! En die negatieve herinnering nemen ze weer mee voor de volgende trailerrit.

Mijn KWPNer is ook een lastige trailerlader, laatst ging ik met haar en de fries met de trailer op bosrit, de eerste keer buiten de bak en vanwege de verheid van het bos en de drukke verkeer hier langs de weg besloten de trailer te pakken.. Soms loopt ze er normaal in, soms is ze een heuze draak!

De heenweg uit voorzorg eerst de fries erin gezet, dat is haar maatje en wiltz e altijdzo dicht mogelijk bij in de buurt zijn.. Daarna 3 keer op de klep afgelopen, bij de 4e keer liep ze zonder morren naar binnen, uitgebreid beloond, veel snoepjes en knuffels en we zijn weggereden..

Na het rijden werden we weer opgehaald met de trailer, zelfde verhaal, eerst fries erin, maar Mooi niet dat mijn KWPNer de trailer in wou! De klep op tot de ingang, verder niet! Ze werd van achteren aangeduwd zat zowat op de grond, maar zette echt geen voet naar binnen! Dus toen fries eruit en nog een keer geprobeert nu met KWPNer eerst, zelfde verhaal als daarvoor.. Dus fries weer ingeladen, nog 10 keer geprobeert en toen was ik het zat, heb haar weer opgezadelt en de hele weg naar huis gereden voor de auto met trailer uit met gemiddelde van 30 km/h.. Pfoef dat dier heeft me toch een conditie Vork
Maar het is dus echt niet omdat ze alleen in de trailer staat, in het geval van de mijne is het echt gewoon een spelletje niet meer en niet minder, ze heeft ook absoluut geen slechte ervaringen met de trailer dus tja..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:57

Maar het punt blijft toch dat ze er niet in wil.
Als het leuk zou zijn op de trailer dan zou ze er geen spelletje van maken, dan zou ze er gewoon in willen. Paarden doen nooit iets alleen om ons te treiteren Knipoog
Dus, waaróm wilde je paard er liever niet in? Dat hoeft dan niet perse een slechte ervaring te zijn geweest, maar kan ook dat ze het opgesloten gevoel gewoon niet prettig vind, of het bewegen van de trailer. Misschien voelt je paard zich op eigen terrein veiliger, en vertrouwt jou daar meer dan op vreemd terrein.. Misschien was jij een beetje moe of gestrest na de rit wat je overbracht op het paard.. Het kan vanalles zijn. Maar er is altijd wel een oorzaak. Als je paard het echt zou doen om te pesten (en dat kunnen paarden niet in mijn ogen) dan zou ze dat ook op andere plekken doen, dat zou ze ook haar stal niet in gaan, en de wei niet in gaan, en de rijbak niet in gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:39

Soms loopt ze er geheel zonder problemen in hoor, dus het punt is niet zo zeer datz e er niet inwilt, maar dat ze er op dat moment niet inwilt Knipoog Soms gaat ze inderdaad ook kloten bij de ingang van de stal, wilt ze met geen mogelijkheid naar binnen.. Bij de bak net zo, maar dan stap ik gewoon voor de bak op en loopt ze wel gewoon naar binnen..

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 22:50

ik denk ook dat ze het niet doet om te pesten. Maar ik denk dat ze het heleidee van opgesloten staan in een wiebelende en keine "stal"op wielen niet erg leuk vind. MAar ze heeft er niet echt een slechte ervaring mee (voor zover ik weet)

Ik denk dat ze nu gewoon door heeft hoe het spelletje werkt en dat ze ons te slim af is. Maar hoe kunnen we slimmer dan haar zijn????? Sterker worden we tog nooid....
Bijna iedereen komt met z'n paard in de trailer naar wedstrijd. Dan moet het bij die van mij tog ok lukken (zou je denken tog?!)
Ze hoeft er ook niet binnen 2 seconden in te staan(liefste wel natuurlijk)Maar anderhalf uur is wel een beetje Té lang..
Bedankt voor jullie reacties!
Meer tips zijn nogsteeds welkom.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:32

Ken je misschien niet iemand die een trailer heeft?
Die zou je eventueel kunnen gebruiken voor te oefenen.
( Dat is mijn idee hoor weet niet hoe jullie erover denken:P)
Succes nog met je Haffie Knipoog
Groetjess!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:46

als je het voor elkaar krijgt een trailer tijdelijk te lenen..
zet haar op de wei niet te grote wei, en voer haar uitsluitend in de trailer. water hooi bix gewoon alles.
op die manier gaat ze de trailer vertrouwen en er is niks of niemand die haar dwingt of vastzet.
zo hebben we onze tinker ook vertrouwd gemaakt met de trailer
succes.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:51

Staat je pony soms heel onstabiel in de trailer?
Ik heb dit namelijk ook precies het zelfde gehad met mijn pony en daar bleek het probleem dus te zijn dat ze heel onstabiel stond en omdat mijn moeder dan voor haar te hard reed vond ze het eng. Nu we heel rustig aan doen (met 2 km per uur door de bocht en 200 m voor een stoplicht o.i.d al beginnen met afremmen) loopt ze er zonder problemen op.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 00:20

Mijn vz fries is echt een draak daarin.
De eerste paar keren trailerladen in haar leven gingen super, niks aan het handje en mevrouw liep er zo in.
Nooit iets vervelends gebeurt in de trailer, ze was ook nooit nat ofzo of gestressd met het eraf halen, maar een paar weken geleden besloot ze toen ik ergens was wezen rijden, dat ze er niet meer op wilde.
Gewoon meelopen tot aan de plank en dan op rust gaan staan!
Niet bang, gewoon niet willen.
We hebben een uur lang alles geprobeerd, eerst lief, indd in de trailer staan en bij elke beweging uitgebreid belonen: hielp niet.
Toen het trucje van erop af lopen en weer achterwaarts, lopen en weer terug etc (wat hierboven ergens ook al beschreven staat): hielp niet.
Longeerlijn achter haar kont, hielp niet.
Met een longeerlijn aan haar halster en om de voorstang: hielp niet.
Toen een keer geprobeerd met deken omhoog en een paar flinke lellen met de zweep: ook niet geholpen.
Toen kregen we een nieuwe tip. We hebben een longeerlijn om haar buik gedaan, vlak achter haar voorbenen, dan het uiteinde door haar voorbenen door, door de halsterring, door de ring voorin de trailer en rijgen maar. Het doet haar geen zeer, maar het is wel ongemakkelijk, want als zij gaat hangen, wordt de druk op haar buik/schoft groter. Uiteindelijk hebben we been voor been op de plank gezet en toen gaf mevrouw het op en liep er in een keer door op.
Vandaag weer hetzelfde, na 10 minuten gewoon proberen met bovenstaande methode begonnen en toen stond ze er binnen 5 minuten op.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 00:26

Verhaal komt me bekend voor ik heb ook zo'n tante die je aankijkt van 'make my day'.

Hoe meer zwepen en lijnen hoe verder ze van de trailer wegbleef. Wij zijn haar toen een tijd lang in de trailer gaan voeren en ik blijf aan de zijkant vd klep staan ipv mee te lopen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:51

HA --> TAO

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:57

Als je een tweepaardstrailer hebt kun je toch bijv. hekken meenemen? Als dat de oplossing is.
Weet niet of het mogelijk is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:03

cowboyberend schreef:
Brainless schreef:

dan zou ik eerst nadenken of ik mijn paard wel op zo'n trailer wil. als een paard zo gaat hangen knapt in 99 % eerst het halster of touw wel! het kan toch niet zo maar gebeuren dat een paard de trailer uit elkaar trekt???

Dat was al eens eerder gebeurd (en is toen achterover gekukeld) en om dit te voorkomen hebben ze een speciaal halster met touw gebruikt. Dit hielp een paar keer, maar toen hij zich weer een keer heel bang maakte trok hij de stang mee, met als gevolg de voor kant van de trailer kapot en krom.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:08

volgens mij is de grap van het trailer laden dat je het niet moet doen als je paard er binnen een uur in moet.
Je moet het wekelijks terug laten komen. Dus oefenen!

Zorg dat je leert dat die trailer niet eng is. loop erom heen, loop dwars over de laadklep, zet m met 1 voet op de laatklep en zet m bewust weer terug, steeds verder en wissel steeds waar je mee bezig bent.
Verder is het handig als je paard weinig tijd heeft om op de omgeving te letten, zet m aan het werk aan de hand. maak m goed gericht op jou, door commando's stap, ho en terug heel duidelijk te laten blijken, door belonen en verwacht direct wat jij wilt.
Bij het stappen op de klep 'stap' zeggen. gaat ie vooruit, 'Braaf' en gelijk 'terug' dan twee stapjes en nog eens. vaak afwisselen is ook goed. Op deze manier heeft het paard niet het idee dat hij daar zonodig in moet, maar dat ie gewoon naar jou moet luisteren.

als je dit vaak doet, trek hier echt een paar maanden voor uit, moet het echt makkelijker gaan.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:09

Heb je tijdens het laden ook de voorkant open?
Hou je het hoofd laag, dan kan ze zien wat er voor haar bevindt (paard kan alleen zo diepte zien).
Al eens geprobeerd met 1 paard er al in en dan laden.

10 min na laden stil laten staan en 10 min voor het uitladen, dan assoceerd ze de trailer niet alleen met rijden en bewegen.

Zo zijn er dus 1001 manieren om het op te lossen Knipoog