Op een stal helpen, de afspraken..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aardpa

Op een stal helpen, de afspraken..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 16:17

Hoij,

Ik had een discussie met een vriendin over wat goede afspraken voor op een (proffesionele) stal zijn, dan bedoel ik dus een wedstrijdstal, fokkerij of trainingsstal. Pensionstal bewust niet, omdat je daar veel verschillende eigenaren hebt. Op de andere stallen zijn de paarden toch vaak van 1 eigenaar.

Dus wat is belangrijk? En wat "loopt wel los"?
Moet alles ook zwart op wit of zijn mondelinge afspraken ook goed? En anders wat moet er dan zwart op wit en wat niet?

Vaak zie je namelijk als je het over verzorg/bijrijdpaarden hebt, en die staan gewoon bij iemand aan huis dat de afspraken snel gewoon mondeling zijn. En daarbij vroeg ik mij af, is dat ook zo op de grote stallen? En dan nog het verschil in afspraken? Is die er wel? En zo ja waar kun je dat vooral goed aan merken?

Nou ik zou zeggen; Brand los!

Groetjes,,

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Op een stal helpen, de afspraken..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:05

het lijkt me dat de meeste afspraken op papier staan over het houden van paarden en de verzorging. De rest mondeling..
Hangt natuurlijk wel af over welke afspraken je het hebt.
Takenpakket, dierenarts bellen, noodgevallen, evacuatie enz?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:08

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld. Bedoel je de verantwoordelijkheden die je hebt op zo'n stal als stalmedewerker?
Of bedoel je wat anders. Leg eens uit Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:10

Ik snap ook niet goed wat je bedoeld. Gaat het om werken op een stal en wat daar tegenover staat?

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:13

Jah wat maanling bedoelt, je meot het zien als dat jij ergens op stal helpt en welke afspraken er gemaakt worden. Wat wordt er verwacht?
En asl er evt. geld bij in het spel komt, hoe doe je dat? (dus als jij bv. betaalt krijgt (dat je er dus meer als werknemer aan de slag bent) of dat je moet betalen..

En ook de verantwoordelijkheden,, DA lijkt mij eigenlijk vrij van zelf sprekend.. Nagelbijten / Gniffelen als het neit te ernstig is eigenaar waarschuwen die daarna kan kijken of er een DA bij moet of niet,, maar bv. bij een koliekaanval.. of iets anders ernstigs bel je tochg elijk de DA?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:19

ligt denk ik ook aan het soort bedrijf; een trainingsstal is weer anders als een fokker omdat bij een trainingsstal je rekening houd met de verschillende eigenaren, wanneer een paard beleerd moet zijn, per maand betalen of als het paard beleerd is.
dus is een beetje moeilijk te vergelijken wat voor afspraken er zijn omdat het totaal verschillend is

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:28

Het gaat meer om een fokkerij Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:29

Oke, ik zal wat typen, misschien dat je er iets aan hebt.

In mijn ogen is het werken op een stal met alleen maar paarden van 1 eigenaar niet anders in verantwoordelijkheid dan op een pensionstal. Zeker niet gezien jij niet de verantwoordelijkheid hebt maar bijna altijd onder iemand werkt. Of dat nu de eigenaar is, de eigenaar van de stal of de hoofdstalmedewerker is.
Is die niet in de buurt en ben jij bijv. tijdelijk alleen op stal, dan moet diegene bereikbaar zijn voor noodgevallen waardoor je kan overleggen en dus niet zelf de verantwoordelijkheid hoeft te nemen. Diegene is in mijn ogen ook altijd de persoon die contact op neemt met de eigenaar mocht er iets zijn met het paard. Betekend wel dat jij ook moet opletten, dingen op dient te vangen en mee moet denken. Maar jij hoeft niet de directe verantwoordelijkheid te nemen.

Maar ben jij toevallig de enigste op stal en is de verantwoordelijke niet te bereiken, in twijfel ALTIJD da bellen. Beter een keer te vaak dan een keer te weinig.

Als je bij een proffecionele stal werkt is er toch bijna altijd een contract. Daar kan je dan in bekijken wat voor verantwoordelijkheden je hebt. Over het algemeen, ben je dacht ik maar voor heel weinig verantwoordelijk. Maar dit verschilt natuurlijk ook met betrekking tot je werkzaamheden. Ben jij alleen maar voor het uitmesten, tja, dan sta je vrij laag. Maar gebeurd er tijdens het uitmesten iets waardoor een paard gewond raakt door jouw schuld, ben je verantwoordelijk, maar hoeverre dat financieel loopt weet ik niet.

Veel stallen kan je ook zwart werken en dat staat meestal niet zwart op wit. Voor je echte gemoedsrust kan je iets op papier laten zetten.

Euhm, is dit een beetje wat je bedoeld?

edit: typfoutjes
Laatst bijgewerkt door RianneH op 03-09-08 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:30

Ik zou afspraken maken over de taken, de verantwoordelijkheid en de betalingen, en dan alles op papier zetten aangezien paardenmensen niet bekend staan om hun sympathie en eerlijkheid (ik ben een uitzondering!)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:33

In mijn geval gaat het alsvolgt:

Het betreft een pension/trainingsstal

Ik werk er elke zaterdag(ochtend) omdat de eigenaresse door de week een stagiaire heeft maar op zaterdag niet.
Ik maak de paarden klaar voor longeren/rijden, ik zet ze in de molen, stap met ze, zet ze in de wei en uren later er weer uit. Ik maak medicijnen klaar indien nodig en ben verantwoordelijk voor de middagvoerbeurt (12.00) en als het even kan ook voor de avondvoerbeurt (17.00)
Soms mag ik zelf paarden longeren als de eigenaresse geen tijd heeft of er iets tussen komt. (maar dit is maar heel sporadisch)

Op zondag ben ik verantwoordelijk voor de avondvoerbeurt en indien nodig zet ik paarden buiten en weer binnen. Maar meestal is hier iemand anders voor (degene die de stallen doet)

Verder wordt ik nog zo'n beetje ingezet voor hand en spandiensten mits mijn fulltimewerk dit toelaat.

Mijn betaling voor de zaterdagochtend is een priveles per week, en laatst heb ik een éénmalige betaling gekregen (niet verwacht overigens, was een leuke bijkomstigheid) voor alle voerbeurten die ik dus op me neem en voor de hulp toen de eigenaren een weekje weg waren. De priveles is eigenlijk alleen betaling voor de zaterdag, en de voerbeurten doe ik er zelf voor niks bij (ben er toch) maar die betaling was toch wel zeer welkom Knipoog

Ik betaal verder gewoon volledige pensionstalling.

Wat verantwoordelijkheden betreft: ik bel ALTIJD de eigenaresse, en nooit zomaar zelf de DA. Ik heb wel een keer contact gezocht met een klant dat het niet goed ging met haar paard en wat ze wilde dat we deden. Maar ook dat was met medeweten van de eigenaresse. Ik ga die verantwoording gewoon niet aan.

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:40

Nee ik bedoel ook over dat DA bellen als je de eigenaar niet kunt bereiken, en verder ook niemand die boven jou staat.

RianneH bedankt! Hier heb ik wel wat aan Lachen

MarcoBorsato schreef:
Ik zou afspraken maken over de taken, de verantwoordelijkheid en de betalingen, en dan alles op papier zetten aangezien paardenmensen niet bekend staan om hun sympathie en eerlijkheid (ik ben een uitzondering!)

Jah dat ze zo bekend staan weet ik, de hele paardenwereld staat zo bekend..
En er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar in de meesten gevallen is dat niet zo. Omdat je het weet ben je toch altijd wat voorzichtiger, en dat zei m'n instructrice ook die ervaring heeft met helpen op stallen. Duidelijke afspraken maken!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 05-09-08 07:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:51

Duidelijke afspraken zijn erg belangrijk, zeker als je niet betaald wordt. Soms wordt je nogal snel als slaafje behandeld, terwijl het eigenlijk vrijwilligerswerk van jouw kant is.

Maar het alles belangrijkste, zoals maanling ook zegt, zorg dat je niet de eindverantwoordelijke bent. Overleg altijd met de staleigenaar zodat die weer met de eigenaar kan overleggen. En ook belangrijk, ga niet echt de rug van eigenaar om.

En verder, eerlijk zijn en plezier in je werk. Vertrouw je het niet, stel dan gewoon een contract op.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:52

Aardpa schreef:
Nee ik bedoel ook over dat DA bellen als je de eigenaar niet kunt bereiken, en verder ook niemand die boven jou staat.

Als het echt foute boel is, en er is echt niemand anders (aanwezig of te bereiken) dan vind ik dat laatste ten eerste een hele slechte zaak.

Maar dan zul je toch de VA moeten bellen inderdaad.

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:01

Ja klopt Rianne, en dat heb ik ook geleerd Nagelbijten / Gniffelen
In principe vertrouw ik deze mensen wel, maar zit vooral met; Wat is belangrijk om afspraken over te maken?

Zoals wat jij zegt; Zorg dat je nooit de eind verantwoordelijke bent, had ik nooit aan gedacht.. Nu denk ik dat hier eigenlijk altijd wel iemand op stal is.

Maanling schreef:
Aardpa schreef:

Als het echt foute boel is, en er is echt niemand anders (aanwezig of te bereiken) dan vind ik dat laatste ten eerste een hele slechte zaak.

Maar dan zul je toch de VA moeten bellen inderdaad.

Daar heb je gelijk in. Gelukkig is het bij mij nog nooit voorgekomen dat er een DA moest komen,, en zelfs om de kleinste dingetjes (bv. een heel klein schaafplekje) roep ik de eigenaar al.. En denk nooit; Oh kan wel! Al is het alleen maar om dat ze het even weten,,
Laatst bijgewerkt door Tanja op 05-09-08 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:14

[PP] > [TAO]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:29

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 17:25

Ja dankje! Dat is inderdaad wat ik bedoelde Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:49

en vergeet niet als jij aan het werk bent en er gebeurt wat met jou? dus als jij een ongeluk krijgt, wie gaat dan betalen als jij bijvoorbeeld invalide raakt door je (onbetaalde) bijbaantje?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 05:41

Zelf heb ik een pensionstal: mensen die hier komen helpen en/of stagelopen krijgen van mij altijd een boekje waarin alles staat. Hierin staan de stalregels, wat zij van mij kunnen verwachten, wat ik van hen verwacht, verantwoordelijkheden, verzekeringen, vergoedingen, etc.
Daarnaast is een constante communicatie erg belangrijk; ik ga bv nooit zonder iets te zeggen zomaar een paar uur weg > altijd geef ik dat door en maak duidelijk wie de verantwoordelijke is op het moment dat ik even weg ben, dan weet iedereen wat te doen áls er iets gebeurt.
Ik weet dat er op veel stallen anders gewerkt wordt en vind ook dat het tijd wordt dat die andere stallen dit soort zaken beter moeten regelen; dat zegt nl veel over vakmanschap en ondernemersschap.
Er werd hier al een opmerking gemaakt hoe 'de paardenwereld' bekend staat en helaas is dat ook zo; te droevig voor woorden... Tijd voor verandering dus.
Maak duidelijke afspraken en zet deze op papier, dat is beter voor iedereen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 06:44

gewoon afspraken maken met de eigenaar van de stal of paarden. Wat wet en niet onder je werkzaamheden vallen en wat er van je verwacht wordt. Dit is op elk adres verschillend en anders.

mokary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:12

Citaat:
een boekje waarin alles staat

heb je hier een voorbeeld van?