paard flipt op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovezoef

paard flipt op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:42

heej

ik heb een jong paard die verder nog niks kan...
maar ik wil er mee naar les en ik wil er gewoon mee weg kunnen dus moest ze van ons toch leren op de trailer te gaan.
eerst deed ze dit heel erg braaf!!
een tijd later moest ze weer de trailer op en wou ze niet meer maar met 2 longeer lijnen achter haar kont gaat ze wel...
maar toen we laatst naar huis gingen met haar was ze al heel moeilijk er op te krijgen en toen ze er op stond flipte ze helemaal onze auto ging heel erg tekeer:S
dus wij meteen stoppen en kijken wat eraan de hand was maar behalfve dat ze helemaal stond te snuiven en druk te doen was er niks aan de hand die balk achter haar kont zat nog goed vast en haar touw zat nog vast en zij stond waar ze staan moest dus zijn we toch maar verder gereden toen we nog geen min later weer door mekaar werden geschut doordat ze weer helemaal gek werd:S
dus wij natuurlijk meteen weer stoppen en kijken en toen lag die hele balk die achter haar kont hoort onder haar buik helemaal verbogen en die veiligheids haak was gebroken.... mensen die hoorde dat dat paard zo tekeer ging keken en zagen die hele klep dus half open gaan:S toen zijn we naar de kliniek gereden om hem een spuit te geven dat ze rustig word...

maar toen zijden mensen dat we dat schot ertussen uit moesten halen zodat het paard een 2 paards trailer voor zich alleen had en toen zijn wij naar die man gegaan die dat maakt en die zegt dat we dat juist niet moesten doen want bij de trailers waar hij dat gedaan had kreeg die meestal kapot weer terug..:S dus wat moet ik nu doen???? we kunnen haar moeilijk iedere keer suf spuiten:S

dblijham

Re: paard flipt op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:48

Het kan inderdaad helpen om een angstig paard meer ruimte te geven, misschien heeft ze wel moeite om haar evenwicht te bewaren als ze te krap staat.
Verder zou ik veel blijven oefenen en pas als ze rustig op de trailer staat kleine stukjes gaan rijden.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:09

als je 1 paard een 2 paards trailer geeft
heb je kans dat hij valt en niet meer wil.
heetf het paard nare ervaringen enzo.
is er te hard gereden?
ga echt alles na
had ze wel genoeg hooi?

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:16

Ik denk dat dit gewoon een kwestie is van tijd en vertrouwen. Veel oefenen thuis erin en er weer uit zodat ze weet dat er niks gebeurd. dan stang erachter en de klep open laten. En dan korte periodes dicht ik zou het heel rustig opbouwen. Denk niet dat het een kwestie is van hoe je trailer ingericht is. Mijn tinkerruin liep er ook van de een op de andere dag niet meer in tewijl er niks gebeurd was. IK ben toen rustig gaan oefenen met veel geduld en niks overhaasten en inmiddels loopt hij er weer op. Alleen in de trailer vind hij het nog spannen maar met korte stukjes rijden en rustig opbouwen gaat het steeds beter.
Suc6 ermee.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:07

Ik zou het eerder zoeken in iets dat vervelend geweest is op de trailer aangezien het eerder wel goed ging. Te hard gereden, te hard door de bochten, onverwachts remmen etc.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:51

Bij die jonge paarden kun je soms toch niet verklaren waarom en waar ze ineens van schrikken. Toen ik vorig jaar met mijn drie jarige langs de weg wandelde vloog er laag een helikopter over. Ik dacht "nou gaat het gebeuren" en hij deed er vrij weinig op. Twee min. later zag hij een stop streep op de weg en wilde er vandoor en was niet meer voor reden vatbaar. Nadat je alles hebt uitgesloten of er inderdaad niet iets is fout gegaan met het rijden, kun je soms alleen maar op je hoofd krabben Ach gut en rustig door oefenen. Succes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:24

Citaat:
ik heb een jong paard die verder nog niks kan...
maar ik wil er mee naar les en ik wil er gewoon mee weg kunnen dus moest ze van ons toch leren op de trailer te gaan.
en wát gaat er hier dan fout....!?

Jij kunt wel willen maar je zegt zelf al dat ze niks kan, jij wil/wil/moet er mee weg maar verzuimt haar een degelijke opleiding te geven zodat ze braaf is op de trailer. Jij hebt helaas niks te willen en zult je naar je paard moeten voegen en haar moeten helpen te leren wat een trailer inhoudt.
Zolang je dat overslaat gaat het fout en zien we hier het zoveelste topic over niet laden verschijnen...

sorry, ik klink hard maar het paard is de leidende factor hier en niet jij.
Je hebt je paard toch ook een keer zadelmak gemaakt en leren rijden waarom dan niet leren trailerladen??? Het hoort gewoon bij de opleiding van een jong paard, dat kun je niet overslaan.
Dus investeer tijd en geduld in je paard en leer haar fatsoenlijk trailer laden.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:57

Als hij de eerste keren wel netjes meekon en rustig bleef staan, en nu inéne zichzelf losmaakt dan weet ik niet of het te maken heeft met angst. Als ze eenmaal ontdekken dat ze zichzelf los kunnen rukken door de boel te verbouwen zal dat toch snel afgeleerd moeten worden. Paarden die gaan hangen in 't halster totdat 't knapt leren dat ook bijna niet af.
Misschien elke dag op de trailer zetten, voeren en rustig opbouwen 5min, 10min tot dat je 'm 'n half uurtje kunt laten staan. En volgende stap is dan 'n stukje mee gaan rijden tijdens het voeren.

Misschien is het ook een optie om 'n maatje mee te nemen de eerste tijd, 'n kleine rustige pony ofzo. Ik ken het karakter van je paard niet.

In ieder geval deze situatie proberen te voorkomen want daarmee leert hij slecht gedrag. Maar daar was je vast zelf ook al over uit ! Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:12

Je zult dit heel voorzichtig moeten gaan aanpakken wil je geen traumapaard eraan overhouden (voor zover ze dat dan al niet is).

Om te beginnen, heeft ze geen maatje waar ze zich aan optrekt? Kan helpen om die ernaast te zetten. Of een heel ervaren paard dat weet hoe het op trailer moet staan.

Maar dan nog.

Je zult moeten beginnen met opnieuw leren opladen.

Opladen op de meest rustige manier. Moet het met lijnen erachter, dan is dat zo, maar verder niets! Geen zweep, geen bezem, helemaal niets. En zodra ze ook maar 1 cm richting trailer beweegt, druk van het halster. Even loslaten en weer opnieuw.

Als ze erop is niets doen, alleen belonen met wat handjes muesli (bijv) en weer eraf. Klaar.
Dat doe je een paar dagen tot ze er vlot op loopt.

Dan doe je hetzelfde maar je doet de stang achter dicht. Even laten beseffen dat ie dicht is. Weer belonen. Eraf. Klaar.
Dat doe je weer tot ze rustig blijft staan.

De tijd bouw je op, en uiteindelijk laat je de deurtjes openstaan, maar ga je zelf heel even uit zicht.
Dat bouw je op tot ze rustig 10 min blijft staan zonder dat jij in de buurt bent.

Datzelfde met de klep dicht, dan alles dicht.

Dan laad je haar op, rijdt een HEEL klein stukje (stukje parkeerplaats ofzo) en dan gelijk weer eraf, klaar.
Dat bouw je op, en je eindigt de eerste paar keren telkens weer thuis! Niet naar vreemde omgeving rijden en haar daar afladen.

Pas als dat allemaal goed gaat kun je eens denken aan 'echt' vervoer.

Bij alles geldt; zodra ze rustig is, eraf en is de oefening klaar. Dat is haar beloning: rust.

Veel succes en geduld.

lovezoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:51

het trailer laden is verder geen probleem.. zolang ze die lijn achter zich heeft is er niks aan de had dat doet ze ook heel ontspannen.
maar als ze er op staat en wij gaan weg dat ze ons niet meer ziet dan is ze braaf tot ze geen zin meer heeft dat is natuurlijk super fout als we haar er dan uit gaan halen dus hebben we haar een paar keer laten staan en dat ging dus weer super goed dan geeft ze zich vanzelf over maar ik heb er ook een keer bij in gezeten toen we naar de kliniek gingen om haar suf te spuiten ( een heel klein stukje dus!!) dan is ze super braaf maar toen reden we half stilstaand de oprit op met een bocht en toen viel ze echt helemaal om!! dus toen dacht ik dat dat schot er toch wel beter uit kon dat ze steviger gaat staan.....
en een hooi net hebben wij niet in de trailer want onze pony had van de vorige eigenaar een trauma aan de trailer die is naar mensen geweest die met probleem paarden werken en die zeiden dat dat heel erg gevaarlijk was als een paard een paniek aanval krijgt en steigert en gaat maaien met zn benen zit ie vast in het hooi net...

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:57

Je hebt tegenwoordig ook hooizakken dan moeten ze wel heel raar doen willen ze daarin blijven hangen misschien is dat wat;) Ikzelf heb er ook een en ben er erg tevreden mee;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:13

Inderdaad, ze moeten toch wel echt iets te doen hebben hoor. Het kauwen op hooi werkt ook ontspannend. Die hooizakken zijn voor een paar euro te koop.
Hier bijv:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=26533

Ennu... knap paard dat het voor elkaar krijgt te steigeren als ie goed vaststaat...

Je moet die zak natuurlijk hoog genoeg hangen. Ik zou dat als stap 1 regelen: hooi te knabbelen onderweg.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:17

Je kunt het proberenmet andere stangverdeling nl. 2/3 + 1/3
Het paard staat dan net wat breder en dat kan helpen. Paard de hele 2 paardstrailer geven, vind ik geen goed idee. Dan hebben ze veel te veel ruimte.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:21

Ik zou in dit geval proffesionele hulp inschakelen.

Klinkt idd alsof er niet voorzichtig genoeg mee is gereden. Let ontzettend goed op hoe je door de bochten rijd, met een jong paard het liefst stapvoets.Zodat het paard leert zijn of haar balans te houden tijdens de bochten.
Ook te hard remmen kan ervoor zorgen dat een paard een trauma overhoud aan het rijden met de trailer.

Schakel nu proffesionele hulp in, voor het dalijk echt eens mis gaat.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:38

Dit klinkt idd alsof er toch te hard gereden is met het paard in de trailer.
Ook al lijkt het voor jezelf alsof je heel rustig rijdt dan nog kan het paard het
ervaren als te snel en vooral in de bochten.

Aan welke kant van de 2-paards trailer zetten jullie het paard als het er alleen in staat?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:51

Heb je tijdens het vervoeren de bovenklep/zeil dichtgehad of open? Als je het open hebt laten staan kan het ook zijn dat je paard dat als een "uitweg" ziet en daardoor helemaal flipt. Mijn paard staat links trouwens ook veel rustiger als rechts..
En zoals velen anderen hier al aangeven is heeeel rustig rijden gewoon heel belangrijk wat voor ons als rustig wordt ervaren kan voor een paard heel anders zijn. Misschien kan je je paard thuis ook een paar keer op de trailer zetten en daar laten eten dan ervaart ze het op een positieve manier om er in te staan en verder eerst weer wat kleine stukjes rijden voor je weer een eind op weg gaat.
Veel succes!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:58

Mischien dat een klein veewagentje beter zal gaan. Ik heb een vos ruin die absoluut niet de trailer in gaat , honderde malen geoefent , een trailer met achter en opzij een klep om hem er door heen te laten lopen niks werkte om hem rustig te krijgen. Toen probeerde ik een veewagentje ( b rijbewijs) met een zij klep licht en ruim van binnen, en daar liep meneer zonder een kick te geven zo in en stond als een schaap op de wagen. Ik gebruik nu altijd een veewagentje, voor mezelf omdat ik het veel prettiger reizen vindt en voor de paarden omdat ik gewoon merk dat ze achterste voren erin staan veel fijner vinden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:00

Idd als je 1 paard in een 2-paards trailer zet, zet het dan altijd aan de
linkerkant van de trailer, dit heeft met de wegligging van de trailer te maken, het
paard zal dan waarschijnlijk rustiger staan dan aan de rechterkant Lachen

lovezoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:32

we rijden niet hard we gaan zo ongeveer stilstaand door de bochten maar ze valt gewoon om...:S
maar we hebben haar idd wel rechts staan dat was de kant die zei het lieft op wou dus dachten we dat dat wel goed zou zijn en bij mijn pony werd ook aan de rechterkant geoefend...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:13

mijn lievelingspaard had dat ook, maar het paard van mijn vriendin is haar dikste maatje, dus hadden we haar erbij gezet en toen ging het super:)
dus misschien moet je er een ander paard bijzetten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:00

lovezoef schreef:
we rijden niet hard we gaan zo ongeveer stilstaand door de bochten maar ze valt gewoon om...:S
maar we hebben haar idd wel rechts staan dat was de kant die zei het lieft op wou dus dachten we dat dat wel goed zou zijn en bij mijn pony werd ook aan de rechterkant geoefend...

Ik zou de volgende keer gewoon eens proberen om haar links te laden, best kans dat
er dan niks aan de hand is Lachen Succes in ieder geval. Mocht het niet lukken neem eens
contact op met Petra Vlasblom van 2-moons, zij kan je zeker weten helpen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 03:25

lovezoef schreef:
het trailer laden is verder geen probleem.. zolang ze die lijn achter zich heeft is er niks aan de had dat doet ze ook heel ontspannen.
maar als ze er op staat en wij gaan weg dat ze ons niet meer ziet dan is ze braaf tot ze geen zin meer heeft dat is natuurlijk super fout als we haar er dan uit gaan halen dus hebben we haar een paar keer laten staan en dat ging dus weer super goed dan geeft ze zich vanzelf over maar ik heb er ook een keer bij in gezeten toen we naar de kliniek gingen om haar suf te spuiten ( een heel klein stukje dus!!) dan is ze super braaf maar toen reden we half stilstaand de oprit op met een bocht en toen viel ze echt helemaal om!! dus toen dacht ik dat dat schot er toch wel beter uit kon dat ze steviger gaat staan.....
en een hooi net hebben wij niet in de trailer want onze pony had van de vorige eigenaar een trauma aan de trailer die is naar mensen geweest die met probleem paarden werken en die zeiden dat dat heel erg gevaarlijk was als een paard een paniek aanval krijgt en steigert en gaat maaien met zn benen zit ie vast in het hooi net...

Lees het antwoord van Cissy nog eens terug. Daar staat eigenlijk de oplossing.

Deze post spreekt weer van "braaf totdat ze er geen zin meer in heeft" en "super fout als we haar er dan uit halen". Paarden denken niet op zo'n manier. Vergeet het moeten en ga het vragen.

Een jong paard moet je opleiden. Alleen het feit al dat ze dus niet probleemloos laadt, dat is het eerste teken. Probleemloos betekent: zonder longeerlijnen. Trailerreizen zijn zo onnatuurlijk voor een paard dat we ze feitelijk dankbaar mogen zijn voor hun medewerking. Omvallen/liggen en hangen komt voort uit ANGST. Oerangst. Dat wordt veroorzaakt door balansverlies, meestal omdat de chauffeur onvoldoende zijn rijstijl aanpast.

Over het algemeen ligt de oplossing in meer ruimte zodat het paard weer kan leren zijn balans te vinden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:27

thanks Monya! Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:59

Weet niet of het al gezegd is, maar zet hem eens samen met een paard dat heel relaxed is op de trailer. Met zijn 2en is vaak minder eng..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:59

ik sluit me volkomen aan bij Monya, met een aanvulling. Veel paarden staan graag schuin op een trailer, en dat lukt niet in een 2paards. Je kunt het schot schuin zetten (wel een lange stang erachter dan!) of eens beginnen met een anderhalfpaards trailer.