Hoe verzekerd als bijrijdster met jouw paard buiten rijdt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcato

Hoe verzekerd als bijrijdster met jouw paard buiten rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 10:28

Ik heb een hele lieve bijrijdster voor mijn paard en ze rijdt ook regelmatig met hem buiten. Maar ik vraag me af hoe het zit met de verzekering als je bijrijdster met jouw paard buiten rijdt en er zou wat gebeuren (mijn paard zelf is trouwens niet verzekerd). Wie is aansprakelijk en welke kosten zijn wel of niet gedekt?? En hoe hebben jullie e.e.a. geregeld met jullie bijrijdster?

Er zullen misschien wel al topics hierover zijn, maar kan ze zo gauw niet vinden.

Joto

Re: Hoe verzekerd als bijrijdster met jouw paard buiten rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:30

Als er nu wat gebeurt met haar of paard, ben jij aansprakelijk, tenzij je een contractje hebt opgesteld? Heb ik toendertijd ook gedaan alleen voor mij, dat als ik me been breek zij niet aansprakelijk werd gesteld, maar wel als het paard wat overkwam dat het voor haar was, door mijn toe doen of niet.. Jij bent de eigenaar dus alles komt op jou bordje..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:32

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:32

wa verzekering is het dan.
Lsst het wel goed uitzoeken door je waverzekering. Niet allen zijn er makkelijk in en anders zou jij het moeten betalen

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:44

nog een klikje!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:51

Lees eerst het verhaal dat Anoeska heeft gepost.

Als je daarna nog vragen hebt hoor ik het wel.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:26

FAQ inderdaad Knipoog

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:46

Ik was een bijrijdster en kwam door gek doen van paard tegen een stil staande fiets aan. Paard gelukkig niks fiets had schade. Mijn WA betaalde niet. Haar Wa moest het betalen maar deed moeilijk. Ik heb toen uit eindelijk uit eigenzak betaald was gelukkig geen hoog bedrag. Maar verzekeringen kunnen erg moeilijk doen als zij moeten betalen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:50

Heel simpel, maar toch ook weer niet. Ongeval door toedoen van het paard = eigenaar aansprakelijk.

Roekeloos gedrag ruiter = ruiter (dus bijrijder) aansprakelijk!

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:50

Joto schreef:
Als er nu wat gebeurt met haar of paard, ben jij aansprakelijk, tenzij je een contractje hebt opgesteld? Heb ik toendertijd ook gedaan alleen voor mij, dat als ik me been breek zij niet aansprakelijk werd gesteld, maar wel als het paard wat overkwam dat het voor haar was, door mijn toe doen of niet.. Jij bent de eigenaar dus alles komt op jou bordje..

Helaas contract opstellen heeft voor de verzekeraars geen effect. Ze stellen ten alle tijde de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor schade. De eigenaar moet het dan maar met de berijdster proberen af te handelen is hun motto.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:51

Is het niet zo dat als je je ruiterbewijs hebt, je automatisch verzekerd bent als jij met paard schade aanricht aan bijvoorbeeld een fiets/auto of iets anders van derden?

Ik ben verder zelf ook wel benieuwd hoe het zit als ik zou buitenrijden op andermans paard en het paard overkomt iets... zolang er niks is afgesproken met de eigenaar lijkt me dat voor zijn/haar kosten ofniet?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:52

SuperLiesje schreef:
Is het niet zo dat als je je ruiterbewijs hebt, je automatisch verzekerd bent als jij met paard schade aanricht aan bijvoorbeeld een fiets/auto of iets anders van derden?

Ik ben verder zelf ook wel benieuwd hoe het zit als ik zou buitenrijden op andermans paard en het paard overkomt iets... zolang er niks is afgesproken met de eigenaar lijkt me dat voor zijn/haar kosten ofniet?

Wederom:

Ongeval door toedoen van het paard = eigenaar aansprakelijk. (Bijvoorbeeld paard schrikt en slaat tegen auto aan)

Roekeloos gedrag ruiter = ruiter (dus bijrijder) aansprakelijk! (bijvoorbeeld ruiter komt in volle galop de bocht om zeilen waar het niet overzichtelijk is en hierbij een auto raakt)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:55

Helaas, eigenaar van het paard is altijd verantwoordelijk, wie er ook op zit of naast loopt of hoeveel afspraken er ook zijn tussen eigenaar en bijrijder. De eigenaar dient het te regelen met zijn WA, hoe de eigenaar het verder afhandelt met de bijrijder is eigen keuze, daar heeft de verzekering niets mee te maken. Immers als eigenaar maak je de keuze om iemand anders op jouw paard te laten. Ook al de bijrijder roekeloos gedrag te verwijten is, blijft de eigenaar aansprakelijk, hoewel ik begrepen heb dat daar nog wel eens een mouw aan te passen is bij sommige verzekeringen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:01

Mensen, wat een kletspraat toch allemaal.

Lees FAQ nou eens gewoon en neem dat nou als juist aan Rolleyes .

En nogmaals, mochten er dan nog vragen zijn stel ze maar ga niet raden, want zo breng je zoveel mensen in verwarring.