Trekauto van grijs naar geel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

Trekauto van grijs naar geel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:10

Met goede tip van een bokker ben ik erachter gekomen dat wanneer je je auto van grijs naar geel wilt ombouwen je geen bpm naheffing krijgt indien de auto voor z'n grijze kenteken al geel is geweest.
Bij navraag bij belasting/douane bleek dit juist.

Onze auto is voor hij grijs was ook geel geweest, dat is nog te zien, omdat de achterbank haken er nog inzitten en de ramen geblindeerd zijn.

Mijn vraag is nu hoe kom ik er nu achter wanneer dat geweest is, waar kan ik zoiets als bewijs opvragen?
Bestaat er een site waar je de historie van een auto kan opvragen?

jeanette

Re: Trekauto van grijs naar geel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:14

Wordt je bij www.RDW.nl niets wijzer. Daar kun je het kenteken van je auto intikken en dan krijg je het eea aan gegevens van je auto te zien.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:34

Daar heb ik zojuist gezocht. En inderdaad kun je daar info opvragen, duurt dan wel 5 dagen, maar goed als zij het weten, dan is dat mooi.

Dank je voor het meedenken.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:37

Graag gedaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:23

Heb je geen onderhoudshistorie van de auto? Ik weet van mijn auto het oude kenteken, omdat ik het originele onderhoudsboekje erbij heb. Met dat kenteken in de hand maak je het de RDW wel heel gemakkelijk.
Let er bij het omzetten van het kenteken op dat ze alle gegevens goed overzetten. Ik was de papieren van de Range kwijt; nieuwe aangevraagd en nu ben ik de trekhaakregistratie kwijt!!! Ik heb de originele wel weer gevonden, uiteindelijk, dus de RDW wordt nog wel op z'n nummer gezet, maar voorkomen is beter.......

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:25

Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht. Bij bewijs dacht ik meer aan kopieen kenteken o.i.d.
Maar ik kijk gelijk even in de auto wat ik heb.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 13:20

Huilen Antwoord RDW: auto is niet eerder geel geweest.

Over op tipB dan maar.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:13

jottum schreef:
dat is nog te zien, omdat de achterbank haken er nog inzitten en de ramen geblindeerd zijn.

Mijn auto is voor zover ik weet nooit "geel" geweest en daarin zitten ook haken voor een achterbank etc.
Het is wel mogelijk om deze om te bouwen naar geel maar zoals ik zie volgens de gegevens van de dealer is hij altijd al op grijs kenteken geweest (ik ben derdere eigenaar en dealer had deze auto zelf als prive-auto gereden nadat hij hem gekocht had van een klant die eerste eigenaar was).

Dus dat er haken voor een achterbank inzitten lijkt me geen reden om aan te nemen dat de auto eerder op geel kenteken heeft gestaan (maar dat kan ik mis hebben natuurlijk Knipoog )
De tip van ikke lijkt me een goede om eens naar te kijken

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 19:03

Dat heb ik dus gedaan, naar onderhoudshistorie kijken, maar die gaf niks in die richting aan, maar gek genoeg zit er wel een kopie brief bij aan de RDW van 2005 waarin verzocht is om overzetten kenteken. Het is geen buitenlandse auto geweest, tenminste dat neem ik aan omdat het onderhoudsboekje begint met een vrijwel 0 km.stand in Nederland.

Zoals je kunt lezen heeft het RDW al geantwoord, dus ik heb pech en ga proberen de auto in te ruilen, bij voorkeur voor een LR Disco of Range Rover met achterbank/geel kenteken, eventueel eentje van voor 1984. Knipoog

Dus als je iets weet, laat het weten Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:46

jottum schreef:
Dat heb ik dus gedaan, naar onderhoudshistorie kijken, maar die gaf niks in die richting aan, maar gek genoeg zit er wel een kopie brief bij aan de RDW van 2005 waarin verzocht is om overzetten kenteken. Het is geen buitenlandse auto geweest, tenminste dat neem ik aan omdat het onderhoudsboekje begint met een vrijwel 0 km.stand in Nederland.

Zoals je kunt lezen heeft het RDW al geantwoord, dus ik heb pech en ga proberen de auto in te ruilen, bij voorkeur voor een LR Disco of Range Rover met achterbank/geel kenteken, eventueel eentje van voor 1984. Knipoog

Wat voor verzoek was dat dan aan de RDW?? Ik zou ze daar toch eens degelijk over doorzagen. Als alle fouten in het RDW-systeem als "valsheid in geschrifte" zouden moeten worden aangeklaagd, dan is justitie de komende 100 jaar onder de panne............

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:47

Ik had gezien dat je al antwoord had maar ik doelde meer op jouw zinnetje: onze auto is voor hij grijs was geel geweest, want..... etc.

Vandaar dat ik zei: de aanwezigheid van die haken en dergelijke hoeft niet te betekenen dat de auto eerder op geel kenteken heeft gestaan Knipoog

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 19:52

Haha, die conclusie had ik idd ook getrokken, ze zijn gewoon op alles voorbereid of ze zetten het gewoon standaard in de auto. Want volgens mij hebben andere landen geen grijs kenteken. Dat is typisch Nederlands, toch?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:14

Geen idee hoor zover gaat mijn kennis hiervan niet Haha!
Ik weet alleen dat ik al tweemaal een grijs kenteken auto heb gehad en beide hadden de bevestigingshaken en dergelijke wel. Waarschijnlijk inderdaad uit voorzorg voor het geval dat je hem wilt ombouwen Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:02

jottum schreef:
Haha, die conclusie had ik idd ook getrokken, ze zijn gewoon op alles voorbereid of ze zetten het gewoon standaard in de auto. Want volgens mij hebben andere landen geen grijs kenteken. Dat is typisch Nederlands, toch?

Ja en nee, grijs kenteken auto's worden in NL omgebouwd; Land Rover vaak door Terberg, waarbij dus alleen de noodzakelijke delen worden verwijderd, de rest blijft gewoon zitten, dus ook alle haken van de achterbank e.d.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:05

Ik heb mijn auto dit jaar nieuw aangeschaft. Het is een grijs kenteken auto. Zo besteld af fabriek. Ook in deze auto zijn alle voorbereindingen getroffen voor een achterbank en gordels.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 09:18

ikke schreef:
jottum schreef:

Wat voor verzoek was dat dan aan de RDW?? Ik zou ze daar toch eens degelijk over doorzagen. Als alle fouten in het RDW-systeem als "valsheid in geschrifte" zouden moeten worden aangeklaagd, dan is justitie de komende 100 jaar onder de panne............

Ik had je berichtje gemist, zie ik nu.

Tekst van de brief is:

Betreft: kenteken ......(huidig kenteken) van een Land Rover met chassisnr.LT......

Geachte mevrouw/meneer,

Hierbij verzoeken wij u bijgaand kentekenbewijs te wijzigen conform type-goedkeuringnummer LANV-1466

Hoogachtend

einde brief.

Helaas kan ik hier verder niks uit op maken.

Verder bedacht ik dat het natuurlijk mogelijk is dat de auto een Duits kenteken heeft gehad en wel in Nederland rond reed en in onderhoud was.

Tricky_Dicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:22

is het geen optie om een inschrijving bij de KvK aan te vragen, heb je geen enkele mogelijkheid om toch "grijs" te kunnen blijven rijden? of mis ik nu de clou..?

hoe zwaarder de auto - en afhankelijk van de brandstof - wordt grijs rijden natuurlijk wel een optie die het overwegen van de kosten voor het inschrijven van een bedrijf ( denk aan koerier of iets dergelijks ) wellicht interessant...

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 06:58

Je mist idd enigszins de clou Knipoog

Mijn overwegingen waarom ik van grijs naar geel wil doen in dit verhaal niet terzake. Knipoog
Heb al sinds langere tijd een eigen bedrijf en weet wat voor en nadelen van grijs en geel zijn.

Het gaat mij hier om de naheffing bpm.

Inmiddels ben ik erachter dat hoe ik het ook wend of keer, ik zal de naheffing gewoon gaan krijgen als ik de huidige auto over laat gaan naar geel.
Dat kost dus bijna 3000 euro.

Tricky_Dicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:33

duidelijk..! ( denk ik... Haha! )

is het omzetten naar geel, gezien de bpm nog wel de moeite waard dan..?

deze krasse knar zit dan even terug te rekenen naar de ouwe vertrouwde gulden en denkt dan opeens; "dat is wel ruim ƒ 6.600,-- !! " Afbeelding

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:26

Dat is dus iets wat ik wil uitvinden.
Nu zit er een nog veel groter gat tussen de theoretische inruilwaarde en de werkelijke inruilwaarde.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:04

Jottum wat is BPM?

Tricky_Dicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:31

ik heet dan wel geen jottum maar bpm staat voor belasting van personenauto's en motorrijwielen...

is een bedrag dat wordt berekend over de netto-waarde ( voor btw ) van een auto of motorrijwiel, staatskas-spek-maatregel, dus...

bij grijskenteken-voertuigen wordt dit bedrag wel bepaald, echter niet als belasting geïnd. wanneer een grijskenteken-voertuig vervolgens alsnog omgebouwd wordt naar geel kenteken, dan wordt bpm nabelast... afhankelijk van de leeftijd daalt het percentage, echter, ook bij een auto van 10 jaar of ouder wordt altijd nog een percentage van 10% belast. dat is zeer waarschijnlijk het bedrag ( € 3.000,00 ) waar het hier over gaat...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:43

Tricky_Dicky dank je wel voor je anwoord.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 17:08

msqt, ik zie dat er al geantwoord is. Knipoog helemaal mooi

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:16

Lastig is het met al die domme belastingen (mijn pa weet er ook alles van)