HELP: nieuw paard kreupel na 1 week. Rechten van de koper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie2

HELP: nieuw paard kreupel na 1 week. Rechten van de koper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 09:24

Ik heb een paard gekocht bij een handelaar (B). Ik heb 'm volledig klinisch en rontgenologisch laten keuren. Ik kreeg een positief aankoopadvies van de keuringsarts. Ik heb er 8 dagen op kunnen rijden (gewoon een beetje dressuur, nog niks bijzonders of zo), toen werd hij kreupel. Ik heb direct de verkoper gebeld om dit te melden. Na 2 dagen een DA erbij gehaald, paard liep inmiddels op 3 benen. DA constateerde een beginnende hoefzweer en heeft 2 dagen stalrust met een trekverband voorgeschreven. De DA die 3 dagen later kwam heeft idd een zweertje weggesneden en constateerde ook een zoolkneuzing. Toen moest de hoefsmid erbij komen voor een ijzer met een zooltje. Daarna bleef het paard licht kreupel lopen. 2 weken later weer een DA, deze constateerde een kneuzing in de kogel. Zou met een weekje niet meer zichtbaar onregelmatig moeten zijn. Inmiddels is dat 9 dagen geleden en het is nog steeds zichtbaar. Boos!
Ondertussen met de oorspronkelijke eigenaar gebeld (dus degene die 'm had voor de handelaars) Blijkt dat hij bij haar 8 weken kreupel was aan hetzelfde been (linksvoor) en dat ze de oorzaak niet konden vinden. Zij heeft 'm voor een klein bedrag verkocht aan handelaar A. Deze heeft hem na een aantal maanden verkocht aan handelaar B. Handelaar B heeft 'm na een paar weken aan mij verkocht. B wil 'm nu niet terugnemen want volgens hem was het paard gewoon goedgekeurd. Ik heb geen zin om nog meer (dierenarts-)kosten te gaan maken voor dit paard!
Heb ik nu nog rechten volgens het burgerlijk wetboek of zo? Wie weet hier iets van??

Somebody_

Re: HELP: nieuw paard kreupel na 1 week. Rechten van de koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:28

Hij liep niet kreupel bij het keuren en ook niet bij het proefrijden? Ik denk dat je weinig hebt, je zou kunnen proberen of het valt onder de meldingsplicht van B, maar hij is goedgekeurd en liep bij hem waarschijnlijk goed, dus als hij het daarop gooit en zegt dat ie van niets weet, dan ben je alweer klaar. Jij hebt voldaan aan je onderzoeksplicht en daar kwam ook niets uit. Waarschijnlijk kun je dus geen kant op. Het is namelijk geen verborgen gebrek(zuigen/weven, ed).

Echter heb je inderdaad wel het geluk dat je hem bij een handelaar vandaan hebt, volgens mij horen die het paard in sommige gevallen wel terug te nemen, of dit er 1 van is, durf ik niet te zeggen. (heb zelf zo'n probleem gehad, KS, alleen dan met een particulier, geloof me, dat is geen doen!)
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 27-08-08 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:32

Omdat je hem bij een handelaar vandaan hebt heb je meer rechten als dat hij bij een particulier vandaan zou komen.

Het kan geen kwaad om je rechtsbijstandsverzekering in te schakelen.

Tallie1979

Moeilijk verhaal.. Ik snap nu ook meteen waarom het dier in de handel terecht gekomen is.. De vorige eigenaresse wilde er vanaf omdat er geen aanwijsbare reden is voor kreupelheid.

Zit het niet hoger in het been? Schouder o.i.d.? Of is ook dat gedeelte op de foto gezet?

devine

Ja ik ben ook bang dat je niks hiermee kan..

Maar als het paard dit al zou hebben voordat jij hem kocht wat ik lees dat de vorige eigenaar hier ook mee aan het werk is geweest maar niet konden constateren wat er aan de hand was, hoe kan het dan zo wezen dat er niks op de foto's te zien was?

Zal die keuringsarts eens aanspreken en was het je eigen keuringarts of die van de handelaar?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:33

Bloed laten trekken bij de keuring? Misschien heeft het paard wel iets pijnstillends gehad?
Voor de rest: contact opnemen met rechtsbijstand en/of hippische advocaat, die kunnen je verder helpen ( bijv. FloortjeM hier op bokt ).

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:39

pff ik weet niet of je hier wat aan kunt doen.. wel heel erg. ik volg dit topic even..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:42

erleyne schreef:
Bloed laten trekken bij de keuring? Misschien heeft het paard wel iets pijnstillends gehad?
Voor de rest: contact opnemen met rechtsbijstand en/of hippische advocaat, die kunnen je verder helpen ( bijv. FloortjeM hier op bokt ).

Dat had je kunnen doen inderdaad. Helaas heeft ze daar nu niks meer aan.

Ik zou rechtsbijstandverzekering bellen. Met het verhaal van de vorige eigenaar heb je wel iets Ach gut

succes!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:44

Hoi,

Ik had dit probleem ook wat bleek een slechte smid bij de handelaar ik kreeg dus een flink hoefzweertje en liep toen gelijk flink op 3 benen.
Heeft zeker 2 a 3 weken geduurt voordat hij goed liep.

Hij heeft het erna nog een keer gehad het zat dus schijnbaar dieper.

Ik zou het even afwachten wat er komende 2 weken gebeurt zou wel een aangetekende brief sturen met je verhaal zodat de laatste handelaar op de hoogte is.

Heb je trouwens een officieel koop contract getekend?.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:44

Ja maar een kneuzing in de kogel dat had dan toch zichtbaar moeten wezen op de foto?
En dit kan je niet weg moffelen met pijnstillers want het blijkt dat dit er al langer was.

Arm beest Bloos

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:46

hoihoi,

vervelend voor je dat je nieuwe paardje al zo snel kreupel is, joh, hopen dat het iets is dat over gaat.

Juridisch gezien zit het als volgt: In beginsel moet jij aantonen dat er op het moment van verkoop een verborgen gebrek in het paard zat. Omdat het paard is gekeurd en toen goed was, is dat heel erg moeilijk. Het gaat er in beginsel niet om of het paard daarvóór iets gehad heeft, of daarna, maar of het paard bij levering goed was. Daar zit natuurlijk wel de nuance aan vast dat als een paard een uitgebreide geschiedenis heeft met een bepaalde aandoening of blessure, dat ook als een verborgen gebrek kan gelden.

Als je van een persoon hebt gekocht die handelt in de uitoefening van zijn bedrijf of beroep (een handelaar is dat dus), dan wordt de bewijslast omgekeerd. Er wordt dan vanuit gegaan dat het gebrek al in het paard zat bij levering, als het zich binnen zes maanden na de levering openbaart. De handelaar mag dan het bewijs leveren dat het paard wél goed was op het moment van leveren. De keuring kan daaraan bijdragen, maar een verklaring van de vorige eigenaar helpt hem dan weer niet. Dat deze handelaar misschien helemaal niet van de blessure wíst, is niet relevant, als hij er inzat, mag je het paard terug brengen.

Een vraag die de rechter zeker beantwoord zal willen zien is hoe het kan dat het paard bij de verkoper kreupel was, toen bij de handelaren niet en bij jou weer wel. Als dat aan de werkbelasting ligt, is dat uit te leggen, in het andere geval is het paard gewoon alweer een aantal maanden helemaal zuiver op vier benen en is een rechter eerder genegen om te zeggen: pech voor jou, het paard was goed vóór de keuring en bij de keuring.

Succes!

@devine: een kneuzing is op een foto helemaal niet te zien, op een foto zie je alleen botstructuren. Er zijn wel MRi's waarop dit te zien is, maar het maken van zo'n scan is stervensduur en behoort mede om die reden niet tot het standaardonderzoek bij verkoop.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:50

Oke Floortje duidelijk dat wist ik dus niet...
Maar dit is een zeer duidelijke uitleg daar zal ze zeker wel wat aan hebben.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:59

Misschien kan je met de foto's van de keuring naar een andere arts voor een second opinion.

Het gebeurt zelden maar helaas heb ik het meegemaakt dat een paard bij arts A wordt goedgekeurd en een paar maanden later bij arts B wordt afgekeurd.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:20

Bedankt voor alle reacties! We hebben de handelaar zover dat hij zelf komt kijken over 2 dagen. Wat mij betreft:of het paard nou over een paar dagen goed loopt of niet, ik wil geen paard met zo'n voorgeschiedenis! (Ik heb nog een ander paardje met een peesblessure, dus ik had deze erbij gekocht om gewoon mee te kunnen gaan starten. Ik zit niet te wachten op een 2e probleemgeval) Jullie horen nog wel hoe t afloopt. Verdrietig Boos!

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:38

Tallie_Ho schreef:
Moeilijk verhaal.. Ik snap nu ook meteen waarom het dier in de handel terecht gekomen is.. De vorige eigenaresse wilde er vanaf omdat er geen aanwijsbare reden is voor kreupelheid.

Zit het niet hoger in het been? Schouder o.i.d.? Of is ook dat gedeelte op de foto gezet?

Nee het was een standaard rontgenonderzoek. Bij de voorbenen gaat dat maar tot en met de kogels

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:40

FloortjeM schreef:
hoihoi,

vervelend voor je dat je nieuwe paardje al zo snel kreupel is, joh, hopen dat het iets is dat over gaat.

Juridisch gezien zit het als volgt: In beginsel moet jij aantonen dat er op het moment van verkoop een verborgen gebrek in het paard zat. Omdat het paard is gekeurd en toen goed was, is dat heel erg moeilijk. Het gaat er in beginsel niet om of het paard daarvóór iets gehad heeft, of daarna, maar of het paard bij levering goed was. Daar zit natuurlijk wel de nuance aan vast dat als een paard een uitgebreide geschiedenis heeft met een bepaalde aandoening of blessure, dat ook als een verborgen gebrek kan gelden.

Als je van een persoon hebt gekocht die handelt in de uitoefening van zijn bedrijf of beroep (een handelaar is dat dus), dan wordt de bewijslast omgekeerd. Er wordt dan vanuit gegaan dat het gebrek al in het paard zat bij levering, als het zich binnen zes maanden na de levering openbaart. De handelaar mag dan het bewijs leveren dat het paard wél goed was op het moment van leveren. De keuring kan daaraan bijdragen, maar een verklaring van de vorige eigenaar helpt hem dan weer niet. Dat deze handelaar misschien helemaal niet van de blessure wíst, is niet relevant, als hij er inzat, mag je het paard terug brengen.

Een vraag die de rechter zeker beantwoord zal willen zien is hoe het kan dat het paard bij de verkoper kreupel was, toen bij de handelaren niet en bij jou weer wel. Als dat aan de werkbelasting ligt, is dat uit te leggen, in het andere geval is het paard gewoon alweer een aantal maanden helemaal zuiver op vier benen en is een rechter eerder genegen om te zeggen: pech voor jou, het paard was goed vóór de keuring en bij de keuring.

Succes!

@devine: een kneuzing is op een foto helemaal niet te zien, op een foto zie je alleen botstructuren. Er zijn wel MRi's waarop dit te zien is, maar het maken van zo'n scan is stervensduur en behoort mede om die reden niet tot het standaardonderzoek bij verkoop.

Hier kan ik wel wat mee idd.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:42

erleyne schreef:

Er is bloed afgenomen, maar dat wordt volgens mij maar een paar weken bewaard. En er bestaan toch geen middelen die pas na 8 dagen uitgewerkt zijn?? Of wel??

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:46

grauwman schreef:
Misschien kan je met de foto's van de keuring naar een andere arts voor een second opinion.

Het gebeurt zelden maar helaas heb ik het meegemaakt dat een paard bij arts A wordt goedgekeurd en een paar maanden later bij arts B wordt afgekeurd.

Mijn eigen arts constateerde adhv de foto's 2 ongelijke voorhoeven (was niet echt opgevallen, en op het keuringsrapport staat dat beide hoeven gelijk zijn. En verder gaf hij de sesambeentjes cijfer 2/3, terwijl op het keuringsrapport 1 staat.
De keuringskliniek (DAP Moergestel) is volgens mij een professionele kliniek met echte paardenartsen. Die indruk wekten ze wel i.i.g.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:49

Dat is even flink balen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je er geen 2 probleempaard bij wil hebben. Ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen. iig succes.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:51

erg lastig toekie2. ben benieuwd hoe dit afloopt.

als je de voorgeschiedenis wilt weten, zou ik persoonlijk niet bij een handelaar kopen (ook al zijn er veel particulieren die de boel ook goed kunnen verdraaien)

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 14:13

jolentinus schreef:
erg lastig toekie2. ben benieuwd hoe dit afloopt.

als je de voorgeschiedenis wilt weten, zou ik persoonlijk niet bij een handelaar kopen (ook al zijn er veel particulieren die de boel ook goed kunnen verdraaien)

Ik hoor ook veel slechte verhalen van mensen die een paard hebben gekocht bij een particulier, want daar wordt de waarheid ook vaak verdraaid.
Ik vind dit voor mij een wijze les: ik denk dat ik mijn volgende paard alleen bij een goed bekend staande handelsstal koop of anders rechtstreeks van de fokker. Dan maar iets meer betalen bij de aanschaf, dit weegt wel weer op tegen alle dierenartskosten en alle stallingskosten voor een paard waar je niks mee kan.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:20

Toekie2 schreef:
Bedankt voor alle reacties! We hebben de handelaar zover dat hij zelf komt kijken over 2 dagen. Wat mij betreft:of het paard nou over een paar dagen goed loopt of niet, ik wil geen paard met zo'n voorgeschiedenis! (Ik heb nog een ander paardje met een peesblessure, dus ik had deze erbij gekocht om gewoon mee te kunnen gaan starten. Ik zit niet te wachten op een 2e probleemgeval) Jullie horen nog wel hoe t afloopt. Verdrietig Boos!

Zo'n kneuzing kan met beter beslag en stappen in 6-8 weken weer goed zijn en goed blijven. om daar nou het hele paard om af te keuren is ook weer zo wat.
De mijne heeft in zijn kleutertijd 2 knieblessures gehad door de rijbodem en lederzoolkneuzing vanwege verkeerd beslag.
Is allemaal achter de rug, hij staat inmiddels op een andere stal, meneer is nu 7 en supergezond!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:32

Ik zou maar gauw je rechtbijstand erbij roepen.
Ook de keurende arts is wellicht iets te verwijten maar ingewikkeld en vervelend wordt het in ieder geval.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:49

Toekie2 schreef:
grauwman schreef:

De keuringskliniek (DAP Moergestel) is volgens mij een professionele kliniek met echte paardenartsen. Die indruk wekten ze wel i.i.g.

Dit is ook gebeurd bij een uiterst professionele arts. Als je meer info wil kan je me een pm sturen.

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:55

De wet van de consumentenrecht zit zo in elkaar: als je een paard koopt van een handelaar en dan ook een kamer van koop handel nummer heeft en dus bedrijf is en het paard zal binnen 6 maanden een (verborgen) gebrek vertonen dan moet de VERKOPER aantonen dat het paard hetgene wat het heeft niet had tijdens de aankoop. Als je een paard van een particulier koopt dan moet JIJ aan tonen dat het paard het gebrek tijdens de koop al had. Ik zou gewoon aanraden rechtstreeks contact op te nemen met een paarden advocaat en vragen wat je kansen zijn voor deze zaak. Als de vorige eigenaar ook al met dezelfde kreupelheid zat dan zou zij evt. iets op papier kunnen zetten dat het paard destijds ook al last had van hetzelfde euvel.. hiermee zou je wel sterk in je recht kunnen staan. Rontgenfotos zullen denk ik hiermee wel kunnen helpen! Heel veel succes!