Hoi allemaal,
Zit een beetje met een dilemma. Het zit namelijk zo: wij hebben drie paarden/pony's: een fjord (Oscar), een shetlander (Sammie) en een belgisch trekpaard (Boris). Oscar was er eerst, daarna kwam er als weidemaatje een shetlander (Sammie) voor hem bij. Sinds vorig jaar hebben we er een belgisch trekpaard (Boris) bij. Boris staat apart (draadje ertussen), omdat Sammie hem 'aanvalt' en dan hele plukken vacht uit Boris trekt (Sammie is 6 jaar en hengst, en Boris is 3 jaar en sinds kort ruin). Met Oscar (fjord) en Boris (belg) wordt echt wat gedaan: Ik rijd op mijn fjordje en mijn vriend werkt met oude werktuigen met Boris en binnenkort wordt Boris ook ingereden. Met Sammie (shetje) hebben we wel eens aangespannen gereden (aluminium karretje), maar hij staat eigenlijk veel teveel stil. Oscar en Boris zouden wel bij elkaar kunnen, maar dat lukt nu dus niet, omdat Sammie dan apart zou moeten. Oscar en Sammie staan al 5 jaar samen en het lijkt alsof Sammie dus geen andere paarden in zijn kudde gedoogt (Sammie is overigens niet de baas, dat is Oscar).
Nu is het dilemma: Zullen Sammie verkopen omdat hij bij ons eigenlijk niks staat te doen (ook wel sneu voor hem)? Het voordeel zou zijn dat Oscar en Boris dan samen zouden kunnen en Sammie niet alleen achter blijft als we Oscar en Boris meenemen (buitenritten of op vakantie, wat we volgend jaar wel van plan zijn). Voor Sammie is het misschien ook leuker om ergens te wonen waar er ook echt iets met hem gedaan wordt... Aan de andere kant ben ik nogal sentimenteel aangelegd en vind ik het echt moeilijk om een dier weg te doen... Ook staan Oscar en Sammie al 5 jaar samen (vanaf dat Sammie nog geen 1 was), dus ik weet niet hoe ze gaan reageren als ze ineens uit elkaar worden gehaald (Oscar is al eens 'depressief' geweest toen zijn weidemaatje (een haflingermerrie) van de stal waar we toen stonden naar een andere stal ging). Maar aan de andere kant heeft Oscar wel Boris, die hij al 'kent'. Maar wat zou het met Sammie doen om verkocht te worden...?
Praktisch gezien zou het beter zijn om Sammie te verkopen (handiger voor ons en misschien ook leuker voor Sammie), maar gevoelsmatig vind ik het moeilijk... Ik zou ook echt zeker willen weten dat Sammie goed terecht komt. Heeft iemand tips?
Groetjes, Inge