Trailer Keuze Aluminium, Polyester of hout

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Trailer Keuze Aluminium, Polyester of hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 14:54

Ik ben me op de trailer markt aan het orienteren. Ik ben er al wel uit dat ik zeker geen nieuwe terailer ga kopen maar een goede 2de hands. Het enige probleem is dat je veel verschillende prijzen en matriale en merken ziet. Iedereen zijn voorkeuren uiteraard kwa luxe. Maar mijn vraag is eigenlijk. Waarom zou jij kiezen voor een houten trailer of een polyester trailer of een Aluminium trailer? Wat zijn de verschillen en hoe onderhouds gevoelig zijn de matrialen?

Ik heb totaal geen idee wat beter is en tja zie zoveel prijzen dat het ook in het budget moet passen. Maar veiligheid van mijn paard staat voorop!

KarinvdM

Re: Trailer Keuze Aluminium, Polyester of hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:36

Aluminium vind ik erg mooi en ze zijn erg slijtvast.
Ik had een aluminium trailer, we hebben hem ingeruild tegen eentje van polyester trailer omdat ik die ook heel mooi vind om te zien, maar bij nader inzien had ik liever weer eentje van aluminium gehad. Voor mijn gevoel zijn ze degelijker.
Hout zou ik nooit kiezen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-08 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout op verzoek aangepast.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:21

Hout, absoluut!! Dat is de enige trailer die je relatief eenvoudig zelf kunt repareren. Polyester kun je ook wel zelf doen, maar is al een stuk lastiger en aluminium is voor profs, daar kun je als hobbyist vrijwel niets mee.
Daarnaast bijten aluminium en ijzer elkaar nogal hard en ik moet de eerste trailer nog tegenkomen die de juiste maatregelen ingebouwd heeft gekregen. Ja, ik weet dat geen hond hier me geloofd, maar in de tussentijd is er ook geen hond die het lef heeft om naar mijn auto te komen kijken! Je weet wel, Land Rover, veel aluminium en ijzer en dus dito problemen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:42

TJa ik was dus aluminuum aan het afwegen omdat deze relatief dacht ik onderhouds vrij waren. Tja en polysterter is makkeijk gegoten en ziet er leuk uit maar als je er een tikje mee pakt inderdaad zijn ze kapot...en moeilijk te maken en duru dat wist inmiddels. Zit dus dan inderdaad naar hout of aluminium te kijken en tja ik heb straks als het goed is een mercedes g ervoor.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:58

Aluminium trailers zijn ook onderhoudsvrij. Ja
Polyester overigens ook.
Het enige wat wij doen is één keer paar jaar/anderhalf jaar een onderhoudsbeurt.
Het grote nadeel van hout is dat het kan gaan rotten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:47

Tja lastig blijft het. Kwa gewicht maakt het mij niet uit want ik heb BE rijbewijs dus mag veel met de juiste auto ervoor. En dat komt er dus. het is dus gewoon een gevoelskeuze van wat je wil.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:13

Polyester kan ook rotten!

Bij veel polyester trailers zit er tussen de 2 polyester lagen nog een "houtlaag" voor de stevigheid van de trailer. Als dát 1x gaat rotten ben je met een levensgevaarlijke aanhanger op pad. Geloof me, de wanden worden dan zó zacht dat je ze gewoon naar buiten/binnen kan duwen met je duim...

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:25

ikke schreef:
Hout, absoluut!! Dat is de enige trailer die je relatief eenvoudig zelf kunt repareren. Polyester kun je ook wel zelf doen, maar is al een stuk lastiger en aluminium is voor profs, daar kun je als hobbyist vrijwel niets mee.
Daarnaast bijten aluminium en ijzer elkaar nogal hard en ik moet de eerste trailer nog tegenkomen die de juiste maatregelen ingebouwd heeft gekregen. Ja, ik weet dat geen hond hier me geloofd, maar in de tussentijd is er ook geen hond die het lef heeft om naar mijn auto te komen kijken! Je weet wel, Land Rover, veel aluminium en ijzer en dus dito problemen.

totaal niet mee eens. Hout is heel erg rot gevoelig. je ziet al snel een oude trailer van hout die toch wat makkelijker door de bodem gaat of met gaten zit. polyester is licht en prima voor een trailer. De minst gevoelige trailer voor onderhoud is aluminium en is ook nog eens de lichtste trailer qua materiaal gebruik. Over de de Land Rover ben ik het ook niet mee eens. Zelf rijden we ook al jaren Land Rover en serieus geen problemen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:35

Wij hebben al 14 jaar met veel plezier een dubbelwandige, geisoleerde aluminium trailer met veiligheids-rolbeugels voor als je een koprol maakt. Merk: Ume, Zweeds.
Heerlijke trailer, degelijk, sopje er over en schoon.
Het nadeel van hout is splinteren en rotten, het nadeel van polyester is als je een aanrijding krijgt, het polyester in superscherpe stukken uiteen spat die als messen door je paard kunnen gaan.
Kennissen van ons hebben met zo'n trailer een ongeluk gehad (werden achterop gereden toen ze voor het stoplicht stonden) en zijn zich wezenloos geschrokken wat er van hun (dure!) polyester trailer overbleef............ paard heeft het gelukkig nog overleefd, maar 't scheelde niet veel.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:02

wij hebben een polysetser trailer, en zijn daar super blij mee. gaat echt al heel lang mee en ziet er nog steeds netjes uit. alleen een keertje een muurtje geraakt met het spatbord en er is dus vervolgens een nieuw spatbord opgemoeten omdat het polyester idd kapot scheurde

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:22

Wij hebben ook een polyesther trailer. Bouwjaar 1990 en hij ziet er nog als nieuw uit, alleen de bodem is pas geleden vervangen.
Terwijl iemand die ik ken een houten trailer heeft van 2000 en daarvan was álles aan t rotten, bodem, zijwanden.. En die van haar had 2000 euro gekost, en die van ons 1300 (en met nieuwe bodem erin ook 2000)..
Ding kan nog makkelijk 10 of 20 jaar mee..
Hout zou ik persoonlijk dus nooit nemen, of je moet al heel erg handig zijn en elke 5 jaar de wanden en vloer zelf kunnen vernieuwen.
Aluminium heb ik geen ervaring mee, volgens mij zijn die een stuk duurder, maar zullen dan ook wel heel fijn zijn Lachen

En ja, polyester kan makkelijker splinteren, we hopen maar gewoon nooit een aanrijding te krijgen Knipoog

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:25

die van ons is nu al 15 jaar oud en heeft een nieuwe bodem na heel intensief gebruik met heel veel ritjes nederland-oostenrijk en verder nog prima in orde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:13

MysticTinker schreef:
Hout zou ik persoonlijk dus nooit nemen, of je moet al heel erg handig zijn en elke 5 jaar de wanden en vloer zelf kunnen vernieuwen.

Goh, dan is onze trailer al zeker twee jaar "over tijd" en om eerlijk te zijn: ik zie voorlopig nog geen enkele reden om aan dat ding te gaan schroeven.
Hout is inderdaad kwetsbaarder, daar heb je gelijk in; maar hout is ook eenvoudig zelf te repareren, waar alu en poly altijd proffesionele inbrepen veren, zeker als je het een beetje netjes wil doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:49

Ik zou nooit zelf aan mijn trailer gaan schroeven, vind ik veelste gevaarlijk, en ik zou ook niet weten hoe, dus ik zou het altijd bij een trailerbedrijf laten doen. En dan met je met een polyester trailer toch een stuk goedkoper uit Lachen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:35

Nee ik zou het onderhoud ook uitbesteden aan iemand die er iets van weet. Want ben als de dood dat je iets verkeerd doet en mijn paard straks iets heeft. Je vervoert tenslotte wel levende haven. Ik ben dus nu wel serieus aan het kijken naar een Alimiuum 2de hands trailer inderdaad wat duurder maar begint steeds meer te lijken dat dat toche en goede keuze is.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:47

Ik heb enige tijd geleden ook een 2e hands gezocht en uiteindelijk een houten gekocht. Ik ben van alle trailers (zowat het hele land doorkruist Verdrietig ) geen 1 nette 2e hands polyester trailer tegengekomen. Allemaal met barsten of compleet kale stukken in de kap of rotte delen tussen de wanden. Wat kunnen sommige mensen hun spullen toch slecht onderhouden zeg... Huilen

Alu heb ik verder niet meer naar gekeken, maar leek mij eerst wel een goede keuze. Maar gezien mijn schoonvader timmerman is, zijn we toch voor hout gegaan. Ik heb er nu 1 van 6 jaar oud en helemaal laten keuren en alles laten vervangen wat nodig was, gelukkig enkel wat remschoenen en veertjes etc.

Ondanks het keuringsrapport trapte m'n paard 2 weken later een gat in de klep, werkelijk 1 stukje rot van amper 10 x 10 cm waar hij iets te lang op stond tijdens het uitladen. Gelukkig een mat dus verder geen schade aan het paard. We hebben gelijk een betonplex plaat gehaald en zelf gemonteerd en uiteraard goed behandeld en overal nieuwe bouten etc. geplaatst. Waren nu amper 100,- kwijt voor een oerdegelijke achterklep in bijna dezelfde kleur hamerslag (verf) dan de rest van de trailer. Wat ben ik blij met zo'n handige schoonpa, want het had me bij een dealer veel meer gekost. Ik ben dus reuze blij dat we voor hout gegaan zijn, want je kunt alles zelf goed controleren op slechte plekken en makkelijker vervangen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:05

Ja lees het vaakbij hout en moet je toch zelf of iemand in je omgeving hebben die handig is met hout. Nu is dat in mijn vrienden kring gelukkig niet zn probleem of ze erop wachten weet niet aha. DUs kijk toch naar Aluminiuum hoor er positive dingen over en zie ze inderdaad weinig te koop staan 2de hands

Tricky_Dicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 00:01

ik volg dit stukje met belangstelling....

ik ben werkzaam in het transport en vervoer veel en vaak met aanhangwagens. bij aanhangwagens heb ik goed kunnen vergelijken en daar is mijn voorkeur voor aluminium boven hout duidelijk...

polyester is mooi omdat je daar heel knappe modellen door kunt bouwen, de nadelen zijn inderdaad dat het bij schade vaak splintert en daardoor letselrisico verhogend is... hout is inderdaad degelijk, het weegt ook behoorlijk natuurlijk en je dient rekening te houden met meer onderhoud...

hoe dan ook, voor elke keuze is wel iets te zeggen. het is allemaal sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeur...

succes in de zoektocht!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:41

Bedankt voor je mening. Die wordt gewaarderd! Inderdaad je merkt echt dat mensen voorkeuren hebben. Tja ik ben meer van het wat onderhouds vrije dus dan wordt het goed doorsparen en naar een goede aluminium 2 paardstrailer. Ze zijn relatief duur in aanschaf maar ja verdiend het hoop ik terug in onderhoud.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:45

Dan nog een ander onderwerp. Ik heb weleens gelezen dat paarden liever achteruit reizen omdat ze dan als er bijvoorbeeld geremd wordt de druk beter op kunnen vangen. Toch heb ik nog geen een trailer gezien waar paarden aan de voorkant erin gaan en achteruit reizen. Paarden die moeilijk laden schijnen na een paar keer achteruit reizen makkelijker te laden.Het is al wel even geleden dat ikd at bij een onderzoek gelezen heb en weet ook niet waar en of er verder onderzoek naar gedaan is. Maar anders zo ik het nog zien als een leuke nieuwe business voor de trailer markt. En tja als je paarden hebt heb je ook al snel je E rijbewijs teminsteik heb dat gedaan gelukkig betekend watminder denken en rekenen als je een trailer mee neemt. Moet je alleen goed kijken naar auto trailer combi

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:12

Kostolany schreef:
Dan nog een ander onderwerp. Ik heb weleens gelezen dat paarden liever achteruit reizen omdat ze dan als er bijvoorbeeld geremd wordt de druk beter op kunnen vangen. Toch heb ik nog geen een trailer gezien waar paarden aan de voorkant erin gaan en achteruit reizen. Paarden die moeilijk laden schijnen na een paar keer achteruit reizen makkelijker te laden.Het is al wel even geleden dat ikd at bij een onderzoek gelezen heb en weet ook niet waar en of er verder onderzoek naar gedaan is. Maar anders zo ik het nog zien als een leuke nieuwe business voor de trailer markt. En tja als je paarden hebt heb je ook al snel je E rijbewijs teminsteik heb dat gedaan gelukkig betekend watminder denken en rekenen als je een trailer mee neemt. Moet je alleen goed kijken naar auto trailer combi

En al deze problemen los je in één klap op door een vrachtwagen te nemen. Je kunt je paarden dwars of achterwaarts laten reizen, hoeft niet op je gewichten of wat ook te letten (laadvermogen is eenmalig een punt bij aanschaf).
Wat nog erger is: zodra je één keer met zo'n vrachtwagen weg bent geweest, is de rest voor mindere goden. Dit is ook de enige reden dat ik ondanks het bezit van een Range Rover en een trailer, tòch weer een vrachtwagen heb gekocht.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:57

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:40

Oke..maar vrachtwagen moet ik dan nog wel even een rijbewijs voor halen en die zijn ook niet misselijk in prijzen voor halen. Of bedoel je zn klein vrachtwagentje op b rijbewijs?

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:43

je hebt ook vrachtwagens die B rijbewijs hebben waarbij de paarden scheef staan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:46

Kostolany schreef:
Oke..maar vrachtwagen moet ik dan nog wel even een rijbewijs voor halen en die zijn ook niet misselijk in prijzen voor halen. Of bedoel je zn klein vrachtwagentje op b rijbewijs?

B-rijbewijs-gebakjes zijn voor particulier niet te betalen.
vrachtwagens (>3500kg TMM) kosten een schijntje om op de weg te houden en je zit tenminste niet met het gezeur van laadvermogen.
Dat rijbewijs is een éénmalige investering, die het ook nog eens goed doet op je CV.