Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Guppie_ schreef:Haflingers zijn sowieso een stuk goedkoper dan KWPNers. Voor 2500 euro heb je echt wel een betrouwbare, goede haflinger hoor! Tinkers zijn volgens mij wat duurder, maar dat zal ook geen 10.000 euro zijn! Een haflinger is trouwens niet zo groot, maar 1,50 moet wel kunnen.
De vraag over een goed betrouwbaar adres, kan ik je geen antwoord op geven, daar ben ik ook erg benieuwd naar, aangezien ik zelf op zoek ben naar een veulen...
Maar er zijn wel KWPN-ers van boven de 170 en dat wordt me best groot met mijn lengte. Die van 10.000 was trouwens zo'n 1.70. Dat vond ik dus hoog zat (moet er dan toch wel met opstapje op)
Miss_Malfoy schreef:Hé jammer dat het pas over 5 jaar is, anders had ik het perfecte paard voor je geweten!
Een van onze manegepaarden heeft namelijk een peesblessure opgelopen, waardoor hij een half jaar op rust moet en daarna geen manegewerk meer kan, enkel recreatie werk.
Jammer joh, ik gun dat dier namelijk ook een leuk gezinnetje, met kinderen, daar is 'ie gek op.
Citaat:Maar ik vraag me af hoe je een 4 jarig paard bomproof kan noemen.....
Zilfstar schreef:Miss_Malfoy schreef:Hé jammer dat het pas over 5 jaar is, anders had ik het perfecte paard voor je geweten!
Een van onze manegepaarden heeft namelijk een peesblessure opgelopen, waardoor hij een half jaar op rust moet en daarna geen manegewerk meer kan, enkel recreatie werk.
Jammer joh, ik gun dat dier namelijk ook een leuk gezinnetje, met kinderen, daar is 'ie gek op.
Tsja en ik zoek geen paard dat eerst een half jaar op rust moet en waar ik dan dus stalgeld voor betaal en er niks mee kan! Wil wel een paard waar ik meteen mee kan werken, longeren en rijden. En een peesblessure: hoeveel kans heb je niet dat t een zwakke plek blijft en later dus terug komt. Ik weethet, dat risico loop je met ieder paard. Maar om bewust een paard te kopen die al zo'n blessure gehad heeft...
Blijft dus ook de vraag: waar vind je een betrouwbaar adres/ goed paard... ? Op zich denk ik dat we dan wel iets van MP of Bokt gaan bekijken hoor. Maar daar zitten altijd ook onbetrouwbare verkopers tussen. Blijft lastig. Al hebben we met de koop van onze verzorgpony erg veel geluk gehad. En die vonden we op MP!
nieky1993 schreef:mijn eerste paardje was voor de recreatie bedoeld betaalde mijn moeder 2000 voor en achteraf bleek dat het paardje ook nog eens goed dresuur kon en bovendien 1.20 kon springen dus eigenlijk recreatie gekocht maar ik wou haar gebruiken voor de sport ( paard overleed voordat ik de kans kreeg om hem in te schrijven voor een wedstrijd). Dit paard was bomproef, kleine kinderen van 2 jaar konden ermee overweg en ze was heel erg lief.Mijn tweede paard was een sportpaard had super papieren en daar betaalde we 4500 voor helaas kon ik hem niet aan en was deze te gevaarlijk, was echt een rotpaard met een stom karakter. Nu heb ik een tinker waarvoor ik 4000 euro heb betaalt. Dusja tis maar wat de gek ervoor geeft. Je hebt goedkope paarden die superlief zijn en je hebt dure paarden met weet ik veel hoe een stamboom maar die echt een stom karakter hebben. Ik zou gewoon tot 3000-4000 euro sparen, en hier kom je ruim maar dan ook meeer dan ruim mee toe. Gewoon goed zoeken naar een rustig paardje
Miss_Malfoy schreef:Maarja, hij vind denk ik wel een goed huisje, als je 'm zou zien snap je 't wel, een prachtige bonte kwnp van 1.80, maar zo ongelovelijk lief. Heeft ook nog in het tuig gelopen.
_Guppie_ schreef:Het voordeel van haflingers vind ik dat ze vaak een erg lief karakter hebben (net als fjorden trouwens). Natuurlijk heb je er ook monstertjes tussen zitten. Mijn fjord Oscar was op 4 jarige leeftijd ook niet bepaald een softie, maar als je goed selecteert kun je makkelijk een goede betrouwbare haflinger of fjord vinden. Pluspunt is ook dat kinderen meestal helemaal gek zijn op fjorden en haflingers en andersom! Toen Oscar een jaar of 6 was, liet ik er af en toe een 8 jarig meisje op rijden. Hoewel Oscar mij regelmatig 'uitprobeerde' op hoe stevig ik in het zadel zat, zette hij bij dit wat onzekere meisje geen stap verkeerd! Het is vast ook niet voor niets dat fjorden vaak gebruikt worden voor bijvoorbeeld gehandicaptenpaardrijden.
Succes met je keuze!
Waratje schreef:nieky1993 schreef:mijn eerste paardje was voor de recreatie bedoeld betaalde mijn moeder 2000 voor en achteraf bleek dat het paardje ook nog eens goed dresuur kon en bovendien 1.20 kon springen dus eigenlijk recreatie gekocht maar ik wou haar gebruiken voor de sport ( paard overleed voordat ik de kans kreeg om hem in te schrijven voor een wedstrijd). Dit paard was bomproef, kleine kinderen van 2 jaar konden ermee overweg en ze was heel erg lief.Mijn tweede paard was een sportpaard had super papieren en daar betaalde we 4500 voor helaas kon ik hem niet aan en was deze te gevaarlijk, was echt een rotpaard met een stom karakter. Nu heb ik een tinker waarvoor ik 4000 euro heb betaalt. Dusja tis maar wat de gek ervoor geeft. Je hebt goedkope paarden die superlief zijn en je hebt dure paarden met weet ik veel hoe een stamboom maar die echt een stom karakter hebben. Ik zou gewoon tot 3000-4000 euro sparen, en hier kom je ruim maar dan ook meeer dan ruim mee toe. Gewoon goed zoeken naar een rustig paardje
Je bedoelt waarschijnlijk een karakter waar jij niet mee uit de voeten kunt. Belangrijk punt bij het kopen van een geschikt paard is je eigen niveau correct inschatten.
En braaf of bombproof is ook niet zo zwart/wit als mensen wel eens denken. Bij de ene persoon kan een paard een complete neuroot zijn terwijl bij een ander alles kan. Heeft te maken met de mens die zich met het paard bezig houdt. Ook daar dus weer: wat is je eigen niveau?
Zilfstar schreef:Daarom wil ik ook eigenlijk een paard kopen als ik die minsten 2 keer gezien heb en er een keer zelf op gereden heb. Is dat billijk om te vragen aan een verkoper? Of anders minstens 1 keer zien EN er zelf op gereden hebben. Ik moet gewoon voelen of t goed zit. En dan bedoel ik niet aleen de gangen, maar ook het karakter, reactie op de hulpen. effe stukkie aan een halster wandelen om te zien of er een klik is. Met dit dure paard had ik dat meteen. Er stonde meerdere paarden maar bij deze had ik meten wat. Snappie? Zelfs nog voor hij me aangeboden was! gewoon meteen die klik. Dat moet er gewoon zijn voor mij. Zo heb ik ook mijn poezen en honden uitgekozen. Dat je zo'n dier aankijkt en denkt: ja met jou heb ik wat.

) Zilfstar schreef:Miss_Malfoy schreef:Maarja, hij vind denk ik wel een goed huisje, als je 'm zou zien snap je 't wel, een prachtige bonte kwnp van 1.80, maar zo ongelovelijk lief. Heeft ook nog in het tuig gelopen.
aaaahhhhh BONT! ben gek op bont. Maar 1.80 is wat hoog voor mij hoor! Hihi. nee ga nu echt niet kijken want dan wordt manlief beetje boos. Hebben duidelijke afspraken gemaakt dat we financieel wat dingen goed moeten hebben zitten, (heb ook 2 kids!) en dan over 5 a 6 jaar hopelijk zijn we zo ver. Die maandelijkse kosten he, die hakken er nou eenmaal in! En een akkefietje dat je een DA nodig hebt. duur duur duur!