Paard meegegeven aan de verzekering, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Paard meegegeven aan de verzekering, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 22:59

Ik weet niet of het hier goed staat maar het leek mij wel een goede plek Knipoog

Ik lees en hoor zo af en toe dat mensen hun door medische redenen afgekeurde paard meegeven aan de verzekering. Ik vraag mij ten eerste af wat gebeurt er met deze paarden? Worden ze onderhands door verkocht en begint hun lijdensweg opnieuw of gaan ze op zo een vreselijk slachttransport naar het buitenland?

Ten tweede vraag ik mij af waarom je je paard mee geeft aan onbekenden? Wil je niet weten hoe het de laatste uren doorbrengt en zeker weten dat het paardvriendelijk gebeurt?

Voor een luttel bedrag kan je je paard toch terug kopen van de verzekering of niet?

Nancy1983

Re: Paard meegegeven aan de verzekering, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:15

Ik heb toevallig onlangs voor deze beslissing gestaan.

Mijn paard had ernstige artrose is de hals, niks meer aan te doen en veel pijn voor paard (was pas 9)
Ik was verzekerd bij Hippo Zorg.

Ik heb mijn paard aan hen terugverkocht. Was allemaal heel netjes, mocht zelf kiezen voor een spuitje, of naar de slager.

Misschien voor veel mensen moeilijk maar ik heb voor slacht gekozen, vanwege persoonlijke ervaringen. Heb paarden gezien die wel 10 min. tegen spuitje vechten en dan worden ze opgehald en in een vrachtwagen gelegd, bah. Bij de slager is het 1 pen door het hoofd en weg zijn ze.

De verzekering heeft een bedrijf die dat voor je regelt, ik mocht zelfs mee naar slachthuis om er tot einde bij te blijven. Gaat heel netjes vanaf stal op een vracht wagen met stro en eten, heel vriendelijke man, en echt een paardwaardig afscheid.

Ik weet dat sommige mensen misschien een andere mening hierover zullen hebben, maar ik heb hier echt een heel goed gevoel aan over gehouden. Ik hoop dat iedreen respect hiervoor heeft

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:21

ik heb 2 x een paard meegegeven aan de verzekering
en idd mocht ik ook mee naar het slachthuis,deze is vlakbij Goes.
ik heb dat niet gedaan,en ben door de verzekering bij mijn eerste paard 2 dagen erna gebeld met de vraag of alles naar mijn idee naar wens gegaan was en om me sterkte te wensen.
de man die 2x mijn paard heeft opgehaalt was een erg sympatieke man die erg lief voor mijn paarden was en ook oog had voor mijn verdriet

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:50

Nancy1983 Zoals jij dat vertelt klinkt het heel erg netjes hoe ze dat hebben gedaan

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 07:14

Dat klinkt inderdaad wel netjes maar ik zou ook niet anders verwachten.

Waarom zijn jullie, of iemand die je goed kent en vertrouwd, er niet tot het laatst bijgebleven om zeker te zijn dat alles tot het laatst netjes is afgerond? Ik ben misschien iets te wantrouwig maar ik zo toch graag echt willen weten dat het is afgerond en niet dat mijn paard ineens weer ergens opduikt..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:22

Persoonlijk zou ik nooit mijn paard meegeven. Heb teveel gezien en meegemaakt om nog enig vertrouwen in verzekeringsmaatschappijen te hebben.
Leerling van me heeft het laatst met veel pijn en moeite wel gedaan. Bij haar verzekering bleek het niet mogelijk te zijn om het paard terug te kopen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:22

Om daar zeker van te zijn raad ik altijd aan om zelf het paard weg te brengen. Koop hem terug van de verzekering, en breng hem zelf weg. Of laat iemand dat doen die je goed kent.

Mooie paarden die ogenschijnlijk niks mankeren willen idd nog wel eens bij criminele slagers via de achterdeur verkocht worden.
Een goed paardenslager verkoopt zo'n paard niet door.

Zo ken ik een slager, die kreeg een kerngezond paard aangeboden. Beest mankeerde niks, alleen de eigenaresse kon er niet mee overweg. De eigenaresse wilde het paard niet verkopen (achte zich een goed ruiter, en wilde niet dat een ander met de eer zou strijken als die ander het paard wel klaar kreeg Lips are sealed )
Slager vond het vreselijk, maar zou nooit het paard hebben verkocht, met pijn in het hard kreeg het paard de pin.

En zo hoort het... de klant is koning, paard dat aangeboden word bij de slacht dient niet via de achterdeur verkocht te worden, dit is overigens ook verboden.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:36

4 paarden die ik verzekerd had zijn overleden, 1 heb ik er teruggekocht en verkocht als recreatiepaard toen ik ziek werd (in de tijd dat dat nog kon, tegenwoordig zit je met een contract), 2 heb ik er teruggekocht en thuis in laten slapen en 1 paard heb ik aan de verzekering meegegeven. Ik had dat paard nog niet zo lang, had er nog geen band mee en je deed het dier geen plezier met dierenartsen. Ze is op gehaald door dezelfde man als waar mirgino haar paard aan heeft mee gegeven. We mochten erbij zijn als we wilden, maar ik heb het niet gedaan. Ik had er genoeg vertrouwen in dat ze daadwerkelijk geslacht werd en niet via de achterdeur verkocht zou worden, overigens was dit dier overduidelijk kreupel. Ik weet niet of het een foutje is geweest, maar ik heb hier alle papieren nog liggen van dat paard incl. chipnummer etc.

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:41

Dus.. als ik het goed begrijp ben je verplicht je paard mee te geven aan de verzekeringsmaatschappij als ie is afgekeurd voor de sport?
Maar stel nou dat je hem gewoon in het weiland naast je huis zou willen houden? Dat kan dan dus niet?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:44

Bij de meeste maatschappijen kun je het paard terugkopen voor een klein bedrag maar er zijn ook verzekeringen die dat niet doen.
Altijd even goede de kleine lettertjes lezen dus.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:47

Dat ligt aan je verzekering, bij de een kan je hem terugkopen bij de ander niet. Het kan zijn dat je paard wordt afgekeurd voor de sport maar dat hij nog wel als recreatiepaard kan dienen. Maar dan mag je hem geloof ik niet meer doorverkopen.

Dat staat allemaal in de voorwaarden van je verzekering.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:58

Ik heb hier mijn verzekering ook op uitgekozen...bij afkeuring kan ik hem terugkopen en snap ook eigenlijk niet waarom niet elke verzekering deze mogelijkheid heeft.
Misschien is mijn paard niet meer bruikbaar als rijdier maar nog wel geschikt als grasmaaier en knuffeldier,ik bepaal graag zelf wanneer mijn paard aan zijn einde moet komen in zo'n geval.

Ik zal mijn paard nooit aan een onbekende afgeven,ik wil zelf mee tot de deur.Heb ik met mijn vorige paard ook gedaan...zo weet je wat er met hem de laatste uren is gebeurd en zit je niet thuis duimen te draaien en te wachten op dat afschuwelijke telefoontje.
Dit is natuurlijk allemaal persoonlijk en iedereen moet dat doen waar hij zich het meest prettig bij voelt,het resultaat is toch hetzelfde...je bent je paard kwijt en zit met bergen verdriet waar geen einde aan lijkt te komen.

Iedereen die voor zo'n beslissing staat...sterkte Ach gut

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:59

bram123 schreef:
Dus.. als ik het goed begrijp ben je verplicht je paard mee te geven aan de verzekeringsmaatschappij als ie is afgekeurd voor de sport?
Maar stel nou dat je hem gewoon in het weiland naast je huis zou willen houden? Dat kan dan dus niet?

Nee hoor, ik had bij elk paard de mogelijkheid om het terug te kopen, 1 van de paarden is pas 1,5 jaar na overname ingeslapen bij ons. Die heeft lekker op de wei gelopen met een veulen aan haar voet, daar bloeide ze helemaal van op. Ze had een zenuwsnede gekregen zodat ze zolang als het zou gaan met zo min mogelijk pijn kon genieten van haar pensioen. Helaas begon ze na 1,5 jaar weer kreupel te lopen aan hetzelfde been. Toen was het voor ons genoeg, ze had haar rust gehad, we wilden haar niet voor ons plezier nog zo'n operatie laten ondergaan. Merrie gaf zelf aan dat ze het wel genoeg vond zo.

Nancy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:55

Nou ik had mijn paard ook kunnen terugkopen en op een weiland zetten maar dat werd niet aangeraden door de dierenarts omdat mijn paard teveel pijn had.
Dus vandaar dat ik heb gekozen voor de slager.
Het bedrijf wat trouwens kwam was Kroon uit Apeldoorn
Ben er echt supertevreden over.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:01

Ik zou mijn paarden nooit aan iemand meegeven.
Ook ik heb de nare verhalen gehoord en meegemaakt van mensen die hun paard weer tegenkwamen terwijl hij ingeslapen zou zijn volgens de verzekering.
Natuurlijk zijn dit uitzonderingen maar ik wil niet de twijfel hebben dat ik dacht ergens op een weiland mijn ingeslapen paard te zien lopen.
Als het echt moet wil ik ze dood zien, hoe moeilijk ook en als het even kan ingeslapen op het weiland temidden van de kudde.
Dat is bij mijn paard gebeurt en ging heel rustig.
Maar ieder heeft zijn eigen gedachten en gevoel over deze moeilijke keus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:45

Citaat:
je bent NOOIT verplicht je paard mee te geven aan de verzekering, mits het niet in je kleine lettertjes staat als je aanspraak wilt maken op je verzekering.
Het is een risico verzekering en als je bereid bent zelf het risico te dragen dan hou je je paard toch lekker zelf. Dus zolang je geen centjes vd verzekering wilt hebben maak je zelf uit wat er met je paard gebeurt, jij bent tenslotte de eigenaar en niet de verzekering.
Sommige verzekeringen willen wel het eigendomsrecht overnemen en bepalen wat er met je paard gebeurt maar dat heb je uiteindelijk dus nog altijd zelf in de hand..... alleen heb je dan wel een bubs premie voor noppes betaald.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:56

bram123 schreef:

dat kan dus wel! heb mijn paard aflaten keuren als sportpaard, teruggekocht voor de slachtprijs, en heb haar toen verkocht als recreatiepaard aan een zorgboerderij voor autistische kinderen, om te poetsen en kleine ritjes mee te maken. heb veel geluk gehad dat ik haar kon verkopen aan die zorgboerderij. heb haar ook zelf daar heen gebracht. het was heel emotioneel, maar ze heeft een heel goed adres gekregen....

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:59

een kennis van mij heeft ook een paard toen mee gegeven.
een paar weken later zag ze hem hier op bokt staan, de nieuwe eigennaar wist helemaal niet dat die afgekeurt was.
dus die heeft hem later naar de slacht moeten brengen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:40

en bij welke verzekering zat die kennis van jou?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:12

cissy, daar krijg je vast geen antwoord op...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:15

Bij mijn verzekering is en blijft het paard van de verzekering. Ik kan het dus niet terugkopen. Maar dat geeft niet, want anders had ik toch voor de slacht gekozen en dat doen zij nu voor mij.
Hoop dat het nog niet hoeft te gebeuren, maar als er wat gebeurt kopen zij gewoon mijn paard en dan gaat hij naar de slacht.

Even nog een naschrift:
Ik heb geen zeggenschap over de verzekeringskeus en wat erna gebeurt: dat is de taak van mijn ouders Lachen Zij betalen mijn pony, stalling en verzekering dus zij beslissen ook uiteindelijk wat er gebeurt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-08-08 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:21

Ik heb ze nooit meegegeven en zal dat ook nooit doen. Ik heb mijn verzekering er ook op uitgekozen. Ik ga uit van het principe: ik heb ze gekocht, ik heb er plezier van gehad, dus doe ik ook het minder leuke gedeelte n.l het wegbrengen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:09

tyara1, misschien wel via PM?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:13

cissy, al gevraagd dan via pm?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:19

ik heb vaker het verhaal gehoord dat verzekeringen de paarden doorverkopen als het afgekeurd is bij iemand.
Weet niet wat voor verzekeringsmaatschappijen het zijn, maar die zijn er wel.