Opzeggen stalling door verhuurder, hoe en wat? DRINGEND

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Opzeggen stalling door verhuurder, hoe en wat? DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 12:48

Tsja, nu eens gezien van de andere kant.

De boer waar ik sta heeft met een van zijn pensionklanten problemen.
Hij heeft haar gevraagd te vertrekken, omdat hij het paard straks in de winter niet binnen kan houden daar hij alles kapot schuurt (ivm binnenhuids exceem oid).
Het paard staat nu 24/7 in de wei en hij heeft zelfs een mede-weidepaard geregeld om ervoor te zorgen dat het beestje niet helemaal wegkwijnt.
Ook heeft hij gezegd dat hij buiten het stalseizoen het paard wel kan hebben, maar de stallen zijn niet gebouwd op de krachten die een koudbloed kan zetten.

De klant in kwestie weigert echter weg te gaan, die staat daar prima, paar minuutjes van huis af en zegt dat het de boer zijn eigen probleem is.

Natuurlijk, zou ik bijna zeggen, is er niets vastgelegd op papier, ook ik heb geen contract, ze gaan gewoon uit van je goede trouw en fatsoenlijke manieren... Nu ja, die heeft ze dus niet.

Wat moet je in zo'n geval doen?
Ik zei al dat hij iig schriftelijk op zou moeten zeggen en een termijn eraan stellen, maar wat kan je verder nog doen?
En wat als ze gewoon echt weigert en maar doet? Je zet zo'n beest ook niet aan de lantaarnpaal.

Anoniem

Re: Opzeggen stalling door verhuurder, hoe en wat? DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:51

Moet je ergens met een algemene sleutel bijkomen?

Anders zou ik zeggen idd termijn aangeven, die afwachten, klant dan nog niet weg, is ander slot, en gaat pas open als paard mee gaat!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:52

Pfff lastig verhaal. Je hoort het wel vaak andersom maar ik denk dat het je het op papier moet opzeggen zodat je duidelijk bent geweest en dat je een termijn van 2 maanden redelijk bent. Maar als het net zo werkt als bij huizen verhuur..dan ben je er nog lang niet vanaf als verhuurder...maar geen idee wat de wet hierover zegt. Heeft iemand niet een rechtsbijstand om het na te vragen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:53

een maand opzeg termijn (vanaf beide kanten) is iets wat normaal gesproken gewoon wordt gehanteerd.
Schriftelijk opzeggen, vanaf zijn kant is dus de beste oplossing.

ALs de eigenaar (eigenaresse) hier niet op reageerd , of hij denkt dat ze zich hier niet aan gaat houden kan hij altijd nog een regel in de brief zetten dat het paard verwijderd wordt van het erf oid (maar ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is?)
Laat in de brief duidelij zetten WAAROM het paard niet meer gewenst is.

Wel een vertrek datum er bij zetten.
Maar wat je kan doen als ze dan niet weg gaan... tja dat weet ik niet!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 13:01

Nee, ik had ook al allerlei foefjes bedacht, maar is het rechtsgeldig?
Schriftelijk opzeggen lijkt me het minst, maar in het geval van deze dame lang niet afdoende.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:18

Als ze na de termijn niet weg is, zou ik de politie bellen.
Ze is niet meer welkom, zou niet de preciese reden opgeven, maar dat de relatie ernstig is verstoord

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:25

Het is wel geen nette manier, maar als je alle nette manieren geprobeerd hebt, brieven geschreven met uitleg, dan zou ik de persoon in kwestie opbellen en zeggen dat ze het paard dan-en-dan op moeten komen halen, omdat het anders om 7u op betreffende morgen aan de eerste de beste boom langs de weg geknupt wordt.
Wédden dat ze dan komen? *ken iemand die ermee gedreigd heeft om dit daadwerkelijk te doen en 3x raden: paardje werd netjes van tevoren opgepikt door de eigenaar*

Nyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:38

ik vind dat het ook zeker haar probleem is want het is haar paard en daar is zij verantwoordelijk voor, vooral als ie de stal afbreekt ( ook al doet ie dat niet expres) een ultimatum mag gewoon gesteld worden en anders consequenties voor de eigenaar.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:28

Raadpleeg het boekje `Pleidooi voor het paard, zaken uit de hippische advocatuur´ van Stephan Wensing en Fabian Brockotter http://www.mediaboek.nl/zoeken?lang=nl&s=Pleidooi+voor+het+paard eens. Daar staan heel veel van dit soort problemen in behandeld en wat te doen in dit soort situatie´s.
Echt een handig boekje om te weten wat je rechten en plichten als pensionklant en pensionhouder zijn.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:29

Dat zal een "lekker sfeertje" worden als de persoon in kwestie zegt dat ze tóch wil blijven. Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:36

Een verhuurovereenkomst heeft 2 kanten en kan dus van beide kanten opgezegd worden.
Als de klant niet op een mondelingen opzegging reageert zou ik het idd per brief (aangetekend) doen, met een nette opzegtermijn waarbij de klant tijd genoeg heeft om iets anders te zoeken.
Aangezien er nu al een sfeer is ontstaan waarbij partijen niet zonder meer op een vriendelijke manier kunnen kommuniceren zou ik er idd een 'als' aan vastknopen, waarbij het wel handig is om even te onderzoeken hoe dat wettelijk in elkaar zit.
Je kunt idd niet een paard aan een boom knopen, maar je mag iemand wel de toegang tot je erf ontzeggen zodra iemand daar niets meer te zoeken heeft (want de huur is opgezegd).

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:38

de eigenaar mag altijd een klant wegsturen; het is zijn erf en dus zijn eigendom;
alleen als de ernst van de zaak niet erg genoeg is om de klant per direct weg te sturen dan kan de eigenaar gebruik maken van een opzegtermijn
in dit geval zou ik de klant 1 maand de tijd geven

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:44

voor mijn gevoel kan de staleigenaar indd het huurcontract opzeggen.

of hij zou de stal moeten aanpassen en dan het stallingsgeld heel erg veel omhoog doen en haar dan wel laten verplichten zo lang te blijven haha

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:14

@ jolentinus: das ook wel een optie hahaha, maar dan moet je wel een hele stal verbouwen... kan me voorstellen dat de stalhouder daar ook geen zin in heeft.
En mocht hij dat wel een optie vinden, dit laten bespreken... De stal wordt naar binnen toe verstevigd, en wordt dus kleiner. Kosten voor de aanpassingen zijn volledig voor de eigenaar van het paard en worden maandelijks doorberekend in de stalling. Eigenaresse een contract laten tekenen dat ze nog minimaal 3 jaar daar moet staan voor de hogere prijs (welke nog wel "als gebruikelijk" verhoogd mag worden tussen door ivm prijsstijgingen ed). Bij eerder vertrekken is de eigenaresse dan een X bedrag per maand verschuldigd zoda de stalhouder niet voor die aanpassingen opdraaid

Op mijn vorige stalling werden nieuwe stallen gebouwd, er stond al een percheron op stal, en voor de Percheron kwam er een box met extra dikke tralies en wat zwaarder hang en sluit werk, 4 of 5 schuiven op de deur ipv 2, en gewoon alles wat dikker/zwaarder verder....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:17

jolentinus schreef:
voor mijn gevoel kan de staleigenaar indd het huurcontract opzeggen.

of hij zou de stal moeten aanpassen en dan het stallingsgeld heel erg veel omhoog doen en haar dan wel laten verplichten zo lang te blijven haha

dat zat ik net te denken Lachen Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:59

@ma_riet_je:

of je laat indd de eigenaar van het paard de verbouwing betalen (dan geen extra kosten, omdat ze het zelf betaald heeft) of de staleigenaar betaald het en dan indd met hogere stalling.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:49

idd... maar dan heb je alsnog een sloper op stal, en weet je dan wel zeker dat de eigenaar de stal stevig genoeg verbouwd????

@TS: is er al wat meer nieuws? wat heeft de stalhouder gedaan? hoe reageerde de eigenaresse hierop?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 10:04

Ik ben van het weekend weer even langs gegaan om koffie te leuten (sta in de wei aan de overkant, dus kom niet elke dag op stal).

Het wordt een heel verhaal zo, volgens de stalhouder heeft hij gezegd dat ze een andere stal moet zoeken, dat het beest best tot december op het land kan lopen en 1 april terug mag komen, maar winterSTALling is niet mogelijk.

Het meisje ontkent echter tegen de andere meiden bij ons op stal dat de stalling haar is opgezegd.

Pensionhouder heeft geen adres van het meisje dus aangetekende opzegbrief versturen is geen optie, ik opperde dat ze dan maar een brief moesten geven als ze langs kwam en laten tekenen voor ontvangst, evt met een getuige erbij, mocht ze gek gaan doen.
Iig krijgt het vast nog een staartje.

De stal verbouwen had ze zelf ook al geopperd, maar daar is geen ruimte en of mogelijkheid voor.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:12

Maar als ze het zelf al geopperd had... dan weet ze het toch?

Nog een optie voor de brief:

Ze hebben daar toch vast wel kasten? even de brief lamineren en met een aantal nietjes op de kast vastmaken. Dan ziet iedereen op stal dat dit meisje wel degelijk een brief heeft ontvangen (en kan ze daar ook niet meer over liegen).

maar een andere vraag... is het geen optie om dat paard ook van Dec tot April buiten te zetten? enkel weidegang?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 10:30

Daar hadden ze het gister ook over, het land waar ze nu op staan (helaas geldt dat ook voor mijn knollies) is bestemd als bouwgrond, dus het kan zo maar zijn dat er volgend jaar op gebouwd moet worden dus is vertrappen niet zo erg.
Maarrr, is dat niet het geval heeft dat beest volgend jaar een kale wei... EN, weet mevrouw nog steeds haar grenzen niet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:38

Ik blijf bij mijn standpunt: na herhaaldelijk aandringen geen reactie, dan een brief in handen duwen (met getuigen, als er geen adres van haar bekend is. Dat vind ik overigens vreemd, want je tekent toch een stallingscontract waar die gegevens instaan???) Dan nogmaals mondeling de beëindiging aanzeggen.
Mocht ze daar geen gehoor aan geven: aankondigen om op dieendiedatum paard aan de eerste de beste boom aan de openbare weg te knopen!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 12:39

imker schreef:
Ik blijf bij mijn standpunt: na herhaaldelijk aandringen geen reactie, dan een brief in handen duwen (met getuigen, als er geen adres van haar bekend is. Dat vind ik overigens vreemd, want je tekent toch een stallingscontract waar die gegevens instaan???) Dan nogmaals mondeling de beëindiging aanzeggen.
Mocht ze daar geen gehoor aan geven: aankondigen om op dieendiedatum paard aan de eerste de beste boom aan de openbare weg te knopen!

Lezen ... Knipoog
Er zijn dus geen contracten, dat had het wellicht wat makkelijker kunnen maken.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:25

Tja,zeg niet dat niemand dat zou doen (paarden aan de eerste beste boom zetten) want ik heb op een stal gedaan waar de pensionhouder dit daadwerkelijk gedaan heeft met 3 paarden!
De persoon in kwestie liep al maanden achter met het stalgeld en na meerdere waarschuwingen is de pensionhouder tot maatregelen overgegaan,ze waren binnen een mum van tijd weg hoor,maar toch.
Maar hij had al een reputatie bij andere stallen in de buurt dus eigenlijk was onze pensionhouder al gewaarschuwd..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:23

Zonder contracten heeft de pensionklant al helemaal geen poot om op te staan... En idd B10: als het niet anders kan, dan knoop je ze gewoon aan de boom. Niet netjes -> wel effectief!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:27

imker schreef:
Het is wel geen nette manier, maar als je alle nette manieren geprobeerd hebt, brieven geschreven met uitleg, dan zou ik de persoon in kwestie opbellen en zeggen dat ze het paard dan-en-dan op moeten komen halen, omdat het anders om 7u op betreffende morgen aan de eerste de beste boom langs de weg geknupt wordt.
Wédden dat ze dan komen? *ken iemand die ermee gedreigd heeft om dit daadwerkelijk te doen en 3x raden: paardje werd netjes van tevoren opgepikt door de eigenaar*

Dit wilde ik ook zeggen haha *LOL*, Gewoon klant een maand de tijd geven schriftelijk en daarbij even melden als ze dan niet weg is, gebeurd wat hierboven staat ja. En ook gewoon echt doen.