hebben jullie ervaring met de kia sportage?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

hebben jullie ervaring met de kia sportage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 11:02

hallo,

ik ben van plan om dit jaar wedstrijden te starten en ben dus aan het rondkijken voor een wagen die een trailer kan trekken
Er staat nu in de buurt van mijn pensionstal een kia sportage te koop en ik vroeg me af of er mensen die ervaring hebben met deze auto en of deze auto een trailer mag trekken
en op hoeveel km op 1 liter dat de auto rijdt en wat deze in de belasating kost e.d.

Frantic

Re: hebben jullie ervaring met de kia sportage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:11

hoe oud???? De mijne was van 1996, heerlijke techniek alleen wat een rampenbak!

benzinepomp, krukassensor, startmotor, lek zonnedak, afgebroken uitlaat, inhouden, en zuipen!! hij reed 1 op 8( zonder trailer!) op de snelweg.

Ik was heel blij dat ik hem kon verkopen. Ver onder de prijs, maar dan maar het verlies op de koop toenemen. Want de koppeling kwam er ook weer aan.....

En de belasting was ook hoog vanwege zijn gewicht, maar ik blijf er bij, het zijn gave jeeps die ook een echte lage gearing hebben en 2 wheel drive keuze.

Rij bij een proefrit ook in 4 wheel en lage gearing achteruit, die is vaak stuk!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 11:13

ik weet niet precies van welk jaar; de auto zit er van de buitenkant af nog wel heel goed uit en ze vragen er 2000 euro voor
heb al eens op marktplaats zitten kijken wat de normale prijzen zijn voor deze auto's en ze staan idd vanaf 2000 euro te koop

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:15

nog een aanvulling, voor een 1,5 paardstrailer kan je ook een Mondeo, s60, Vectra, oid zetten. Die zijn veel betrouwbaarder en goedkoper.

Als er maar 1.8 of zwaardere motor in ligt.

Voor 2000 heb je dus idd eentje uit 1996 of 1997. Heel voorzichtig zijn dus.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:18

kia staat idd niet bekend om zijn duurzame auto's ....

Ik zou dan ook liever kijken naar een goede , sterke station of andere luxe wagen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:19

Bij rdw.nl en zomoto.nl kun je een kenteken invoeren, en dan krijg je een boel info over hoeveel de auto weegt, wat ie kan trekken, en volgens mij ook hoeveel ie verbruikt enzo.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:26

Als je perse een 4x4 wil hebben moet je eens gaan kijken naar een Toyota RAV4. Dit zijn 1 van de goedkoopste 4x4's in verbruik. Ik heb er vorig jaar 1 gekocht en verbruik was bij mij ook een belangrijk punt. Ik rij zonder trailer gemiddeld 1 op 12 op de rijksweg en anders 1 op 14. Toyota is niet super goedkoop in de aanschaf maar over het algemeen wel een degelijk merk. Ik betaal liever iets meer voor mijn auto dan dat hij iedere maand in de garage staat. Daar wordt je ook niet vrolijker van.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 12:13

ik heb net eens op marktplaats gekeken voor de toyota rav4 maar ik persoonlijk vind dit niet zo'n mooie auto en tja het oog wil ook wat Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 12:13

MysticTinker schreef:
Bij rdw.nl en zomoto.nl kun je een kenteken invoeren, en dan krijg je een boel info over hoeveel de auto weegt, wat ie kan trekken, en volgens mij ook hoeveel ie verbruikt enzo.

bedankt voor de tip!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:26

amondi schreef:
hoe oud???? De mijne was van 1996, heerlijke techniek alleen wat een rampenbak!

benzinepomp, krukassensor, startmotor, lek zonnedak, afgebroken uitlaat, inhouden, en zuipen!! hij reed 1 op 8( zonder trailer!) op de snelweg.

Ik was heel blij dat ik hem kon verkopen. Ver onder de prijs, maar dan maar het verlies op de koop toenemen. Want de koppeling kwam er ook weer aan.....

En de belasting was ook hoog vanwege zijn gewicht, maar ik blijf er bij, het zijn gave jeeps die ook een echte lage gearing hebben en 2 wheel drive keuze.

Rij bij een proefrit ook in 4 wheel en lage gearing achteruit, die is vaak stuk!

Heerlijke techniek, die je om de haverklap in de steek laat? Mag ik dat even niet snappen?
Dat Land Rover niet altijd even betrouwbaar is, moge bekend zijn, maar dit wekt niet de indruk beter te zijn......... Daarbij kan elke handige sleutelaar een Land Rover op de weg houden; moet ik met een Kia nog zien gebeuren.
MandyR schreef:
Als je perse een 4x4 wil hebben moet je eens gaan kijken naar een Toyota RAV4. Dit zijn 1 van de goedkoopste 4x4's in verbruik. Ik heb er vorig jaar 1 gekocht en verbruik was bij mij ook een belangrijk punt. Ik rij zonder trailer gemiddeld 1 op 12 op de rijksweg en anders 1 op 14. Toyota is niet super goedkoop in de aanschaf maar over het algemeen wel een degelijk merk. Ik betaal liever iets meer voor mijn auto dan dat hij iedere maand in de garage staat. Daar wordt je ook niet vrolijker van.

Ik vind 1:12 - 1:14 niet echt zuinig, in vergelijk tot het autootje. Disco II td5 doet je dat probleemloos na, zelfs met een trailer......

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:21

@ ikke Voor zo'n grote auto is het toch niet veel hoor. Als je echt zuinig wilt rijden moet je een suzuki swift kopen die rijden 1 op 25 ofzo. Maar dan moet je ook blij zijn dat je een shetlander kan verplaatsen, zonder trailer.
@tamaramt Het ligt eraan wat voor een rav4 je hebt gezien. De nieuwste modellen vind ik ook niet mooi. Ik heb een 2,0 d4d uit 2005. Maar smaken verschillen gelukkig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:46

MandyR schreef:
@ ikke Voor zo'n grote auto is het toch niet veel hoor. Als je echt zuinig wilt rijden moet je een suzuki swift kopen die rijden 1 op 25 ofzo. Maar dan moet je ook blij zijn dat je een shetlander kan verplaatsen, zonder trailer.
@tamaramt Het ligt eraan wat voor een rav4 je hebt gezien. De nieuwste modellen vind ik ook niet mooi. Ik heb een 2,0 d4d uit 2005. Maar smaken verschillen gelukkig.

Een Discovery is een fors grotere auto dan de RAV4, met dezelfde cijfers. Daarmee is die RAV4 een zuipschuit. Dat ding zou feitelijk 1:15 - 1:16 moeten halen, om vergelijkbaar te zijn.
Onze oude Pinda doet 1:20, ondanks dat ie 18 jaar oud is en 170.000 op de klok heeft. Ding mag zelfs 800kg aan de haak hebben, ook in dat opzicht heeft ie nog wat te bieden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:51

ik heb tot vorig jaar een Kia Sportage gehad. oude model mag 1800 kg trekken en het nieuwe model 1600 kg. Heerlijke wagen. Reden dat ik hem weggedaan heb is dat ik op diesel ben gaan rijden. Heerlijke wagen en goede trekkracht.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:58

De eigenaar van m'n verzorgpaarden heeft 5 jaar een kia sportage gehad en heeft hem uiteindelijk weggedaan omdat hij stukje bij beetje uit elkaar viel Nagelbijten / Gniffelen

Een keer viel er de hele ventilator onder uit...

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:19

Mijn collega rijdt in een Kia Sportage en die bevalt haar goed, ook met de trailer erachter.
Omdat wij lease auto´s rijden krijgen we iedere 2 1/2 a 3 jaar een nieuwe auto, dus waarschijnlijk tegen de tijd dat de auto problemen gaat krijgen, krijgen wij een nieuwe.
Hij is inderdaad niet zuinig. Zelf rij ik in een Nissan X trail en die rijdt veel zuiniger dan de auto van mijn collega en trekt ook de paardentrailer erg makkelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:53

Ik heb alleen ervaring met de oude Sportage (idd rond 1996) en dat was absoluut een ongelooflijke K*bak. Nooit meer KIA voor mij.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 21:21

ok, ik denk dat ik hier genoeg redenen dus hoor om geen kia ana te schaffen Verdrietig

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:29

Citaat:
Daarbij kan elke handige sleutelaar een Land Rover op de weg houden; moet ik met een Kia nog zien gebeuren.

Dat bedoel ik idd met heerlijke techniek... ik wist altijd precies wat er stuk was....De oude Kia is gewoon ouderwetse techniek.
Jarenlang Triumph gereden dus ik weet wel wat sleutelen is. Maar ik zou een 2500TC nog liever voor mijn trailer hebben dan de Kia.

Nog iets dat ik tegen Kia's heb van 1996, geen enkele airbag.....

Techniek is echt veroudert t.o.v. andere auto's van vergelijkbaar bouwjaar en zeker qua prijs.

Een Kia kost je €2000 en een Ford mondeo 2.0 met Zetecmotor van het oude model misschien € 800....
En dan geef ik je op een briefje dat de Ford( mits hij netjes onderhouden is) probleemloos je trailer voor een paar jaar kan trekken.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 21:35

ik ben echt op zoek naar een soort jeep in een goedkopere prijsklasse (tot 3000 euro) ongeveer aangezien ik de auto aan wil schaffen voor de trailer te trekken
iemans tips wat voor auto ik naar op zoek moet gaan??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:20

tamaramt schreef:
ik ben echt op zoek naar een soort jeep in een goedkopere prijsklasse (tot 3000 euro) ongeveer aangezien ik de auto aan wil schaffen voor de trailer te trekken
iemans tips wat voor auto ik naar op zoek moet gaan??

Een Dikke Mondeo of Passat trekt een 1,5 paards net zo goed als een goedkope 4x4. Als je ECHT iets te zeggen wilt hebben aan die trailer, dan zul je een flinke 4x4 moeten nemen, Land Rover, Range Rover, Toyota, Jeep, de rest is voor mindere goden.
Een "kleine" 4x4 heeft nauwelijks meer in te brengen dan een flinke Mondeo of Passat en bovendien zijn laatstgenoemde goedkoper in de heb, veelal betrouwbaarder en vooral veel zuiniger.
Wat vastzitten op modderige parkeerterreinen betreft, daar sta je met een kleine 4x4 ook gewoon vast, je komt gewoon massa te kort om grip te maken, nog los van het feit dat 90% geen flauw benul heeft hoe met een 4x4 om te gaan in tricky terrein.........

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 07:49

ik denk ook dat niemand je een jeep echt kan aanraden. Zelfs echte Jeep Die-hards weten dat je idd veel beter een dikke auto van een goed merk kan aanschaffen voor een 1 paardstrailer.

Sinds de voordelen van een grijs kenteken zijn verdwenen zie je op concoursen bijna alle 1 paards trailers met luxe auto's verschijnen.
Dat heeft een reden, Jeeps zijn te duur in onderhoud en kosten.

Die ene keer dat je dan door een trekker van het terrein af moet worden geholpen neem je dan graag op de koop toe.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:35

Mijn vriend heeft een kia sportage gehad, wat een piepauto!
Zag er leuk uit maar daar bleef het ook bij.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:41

Een goede kennis van mij heeft een Kia Sportage nu 2 jaar oud en bevalt prima nog geen problemen mee gehad en trailer (1.5) houd hij ook prima. Meerdere keren mee gereden met trailer en paard en ging prima.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:52

Ik heb een Kia sportage diesel. Ik heb hem uit frankrijk geimporteerd omdat diesels nooit gemaakt zijn in nederland en ik perse een diesel wou. Deze komt uit 1997 , heeft bij de vorige eigenaar een tijd stilgestaan maar reed meteen als een zonnetje, nu na drie jaar krijgt hij wat probleempjes.
Afbeelding

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:21

_Cynthia_ schreef:
Een goede kennis van mij heeft een Kia Sportage nu 2 jaar oud en bevalt prima nog geen problemen mee gehad en trailer (1.5) houd hij ook prima. Meerdere keren mee gereden met trailer en paard en ging prima.

Het zou dan ook schandalig zijn als een twee jaar oude auto ook al problemen had.... TS heeft 3000 euro te besteden. Daarvoor kan ze een Ford Mondeo ghia 2.0l uit 2000 kopen of een Kia uit 1997. Een Passat, Vectra, Carina, golf 1.9 tdi, noem maar op, ze zijn allemaal stukken goedkoper dan een Jeep.
Alleen weet ik van die auto's dus niet tot welk bouwjaar je kunt gaan voor 3 mille.