is extreme hengstigheid een verkoopvernietigend gebrek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moos2

is extreme hengstigheid een verkoopvernietigend gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:31

Kan extreme hengstigheid gezien worden als een verkoopvernietigend gebrek?
Het probleem bestond al eerder maar is bij keuring niet naar voren gekomen?
Vraag die door koper gesteld is of/waarvoor merrie de laatste twee jaar bij de dierenarts is geweest? Daarop is geantwoord alleen voor inentingen. Later is gebleken dat die info niet klopt en de merrie wel voor extreme hengstigheid is onderzocht. De eigenaar vond het alleen niet zo belangrijk om er wat aan te doen en heeft er niks aan gedaan. Hij heeft nog steeds dezelfde mening en vindt dat er niks mis mee is. Is dit iets subjectiefs? Ik weet echter nog steeds niet wat er uit onderzoek is gebleken maar ik ben wel in eerste instantie verkeerd geinformeerd.
Iemand ideeen?

Sammie

Re: is extreme hengstigheid een verkoopvernietigend gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:34

Poehhhhhhhhhhhhhh

In principe heeft de eigenaar wel bewust info achter gehouden. Maar of dit reden tot vernietiging is hangt misschien af vanwege de reden van verkoop.
Aan de andere kant is het, volgens mij wel zo, dat het bewust achterhouden van info al een reden op zich kán zijn. Ja

Je gaat nu trouwens een berg met reacties krijgen die soms finaal uit de lucht gegrepen zijn of (zoals die van mij) de 'volgens mij' theorien zijn. Haha!

LDRD zou je eens kunnen pb'en. Die weet veel van recht. Lachen (niet elk recht, maar ik weet niet meer welke tak Bloos )

Interessant! en Succes

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:43

Sammie schreef:
LDRD zou je eens kunnen pb'en. Die weet veel van recht. Lachen (niet elk recht, maar ik weet niet meer welke tak Bloos )

Helaas, dit is niet mijn vakgebied .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:41

Sammie schreef:

Interessant! en Succes

Bij FloortjeM heb je mogelijk meer succes. Of dat het antwoord oplevert wat je graag wil horen is een tweede.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:20

Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij een koopvernietigend gebrek als bv de merrie de hele zomer door niet normaal te rijden is door de hengstigheid en jij de merrie als rijpaard kocht. Het paard is dan niet geschikt voor het doel dat jij voor ogen had.
Lijkt mij verstandig om de verkoper op de hoogte te brengen dat je het paard terug terug wilt brengen en dit ook per aangetekende brief bevestigd. Verder meteen een dierenarts erbij halen zodat het gebrek ook door een prof geconstateerd is.
Per gebrek is een termijn vastgesteld en soms is dat maar enkele dagen, dus niet te lang wachten.
Misschien moet je kunnen aantonen dat de verkoper hiervan op de hoogte was maar deze informatie heeft achtergehouden, dat kan heel moeilijk te bewijzen zijn.
Ik zou verder juridisch advies inwinnen om te kijken wat er mogelijk is, en welke stappen je het beste kunt ondernemen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:23

jij hebt dus voldaan aan je onderzoeksplicht, jij hebt de vraag gesteld.
Of de koper voldaan heeft aan zijn meldingsplicht lijkt mij dubieus. Hij heeft info achtergehouden, terwijl jij er wel specifiek om had gevraagd.
Heb je dit alles op papier?

De belangrijkste vraag: Is het paard geschikt voor het doel waarvoor jij het hebt gekocht?
Is de hengstigheid een "vervelende" bijkomstigheid of kan er dan echt niets meer mee gedaan worden?

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 17:03

Neen, ik heb niks op papier. Wel iemand die er bij stond. Ook toen er toegegeven werd dat de informatie is achtergehouden is.. vergeten te zeggen was daarop het antwoord!
Het paard is nog steeds te gebruiken voor het doel waarvoor het is aangeschaft maar het rijden gaat tijdens die dagen niet of nauwelijks. De merrie is (gelukkig) niet vervelend maar piest aan 1 stuk door en is in ladiedadieland, als je haar borstelt is het een krolse kat en valt ze letterlijk om van dat gekronkel. Nog nooit zoiets gezien. Ook is het vrij frequent, dus zeg om de twee weken.
Ik vond dat de verkoper de kosten die ik moet maken bij de dierenarts maar moet dekken want ik vreeste al dat het niet verkoopvernietigend zou zijn.
Dat vind hij flauwekul maar heeft er zelf eerder wel naar laten kijken. Dit mij niet verteld, er niks aan laten doen en zegt nu doodleuk dat het niks voorstelt.
Tja, en wat doe je dan?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:40