Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Ik heb eens de minimale eisen opgesteld, juistr voor dit soort topics.
Voor een 1,5 paards trailer goed en veilig te trekken heb je zeker onderstaande eisen nodig:
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg
Dit zijn minimale eisen!! Haalt een auto één van de eisen niet; laat maar staan, ga je spijt van krijgen.
Ford Mondeo, VW Passat, dat type auto's moet je aan denken. Wat je ook kiest, neem de grootste motor die leverbaar is. Alleen het sterkste is goed genoeg.
Snovje schreef:Wij hebben ookk een ford focus die 1200 kg mag trekken. Je mag je ford incl trailer met B rijbewijs rijden als: De trailelrr incl paard samen niet zwaarder zijn dan het het ledig trekkend vermogen van je auto (1200 kg) en de combinatie samen (trailer en auto) niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Is dat niet het geval dan moet je een BE rijbewijs hebben. Kijk voor de zekerheid ook eens op de site van het cbr....Of google erop of gebruik de zoekfunctie op bokt. Er zijn al veel topics over.
Succes verder...
Snovje schreef:Wij hebben ookk een ford focus die 1200 kg mag trekken. Je mag je ford incl trailer met B rijbewijs rijden als: De trailelrr incl paard samen niet zwaarder zijn dan het het ledig trekkend vermogen van je auto (1200 kg) en de combinatie samen (trailer en auto) niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Is dat niet het geval dan moet je een BE rijbewijs hebben. Kijk voor de zekerheid ook eens op de site van het cbr....Of google erop of gebruik de zoekfunctie op bokt. Er zijn al veel topics over.
Succes verder...
ikke schreef:Snovje schreef:Wij hebben ookk een ford focus die 1200 kg mag trekken. Je mag je ford incl trailer met B rijbewijs rijden als: De trailelrr incl paard samen niet zwaarder zijn dan het het ledig trekkend vermogen van je auto (1200 kg) en de combinatie samen (trailer en auto) niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Is dat niet het geval dan moet je een BE rijbewijs hebben. Kijk voor de zekerheid ook eens op de site van het cbr....Of google erop of gebruik de zoekfunctie op bokt. Er zijn al veel topics over.
Succes verder...
Nee, dat mag je niet!
Een Focus heeft een toegestane kogeldruk van 50kg, een paardentrailer geeft minimaal 70kg kogeldruk, vaak meer.
P.S. Cissy, dank voor de quote; scheelt mij weer zoekwerk
Snovje schreef:De kogeldruk kan net zoals het trekkend vermogen ed per auto en dus ook per focus verschillen. IS afhankelijk van bouwjaar, o.a. Bel zoals ik eerder zei met het cbr zei kunnen ook nakijken in een bepaald systeem wat bovegenoemde kg zijn voor jouw auto specifiek.
montoya schreef:ik heb een ford focus en ik heb met het zelfde probleem gezeten maar als je laadvermogen en je ledegewicht niet boven de 1200 komt mag je de 1,5 paardtrailer gewoon met je b rijbewijs trekken.
mijn laadvermogen heb ik terug gezet naar 600 kilo en de trailer weegt 550 kilo dus zit ik onder de 1200 kilo dus kan hem met mijn b rijbewijs trekken
montoya schreef:ben het niet met je eens heb de rwd gebelt omdat ik geen ricico,s wil lopen en op deze manier mocht het wel
cissy schreef:en dan, hoe zwaar is je paard? en wil je dat achter zo´n lichte auto hangen.....
Citaat:Ik heb eens de minimale eisen opgesteld, juistr voor dit soort topics.
Voor een 1,5 paards trailer goed en veilig te trekken heb je zeker onderstaande eisen nodig:
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

Citaat:wie zegt dat de auto licht is?

cissy schreef:ik denk dat je het nog niet begrijpt: in het geval van de TS mag ze maar 1200 kg TREKKEN, dat is dus niet het gewicht vd auto, dat zal dus lichter zijn....
en dan kom je weer met de regel dat de MTM van de trailer minder moet zijn dan de auto leeg weegt excl laadvermogen, dan ga je dat dus niet redden met een lichte auto met B rijbewijs.
(Even buiten beschouwing gelaten dat het niet veilig is en de kogeldruk waarschijnlijk niet klopt)
TS wat weegt jullie auto?

luxje schreef:uhm, TS schrijft dat ze "het rijbewijs" heeft, dus ik ga er vanuit dat ze het E rijbewijs bedoelt, dan maakt het toch niet uit hoe zwaar de trailer + laadvermogen is, om zonder E te mogen trekken
Talida schreef:@Luxje: precies, zoiets had ik ook, als paard plus trailer niet boven die 1200kg uitkomt ben je klaar en volgens mij was dat dr vraag, meer niet