Paard van een ander in training, betaling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Paard van een ander in training, betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 00:16

Ik ga binnenkort bij een nieuwe baas beginnen (en ga daarmee stoppen met het 'fulltime-in-de-paarden' gebeuren en eindelijk eens wat doen met m'n hbo-diploma), en doordat ik dan niet meer van die idiote uren werk heb ik ineens veel meer tijd voor m'n eigen paard(en)
Heb een tijdje terug een vraag gekregen van iemand hier uit de buurt, heeft Friezen en wilde weten of ik ook wel tijd had om er eentje van hem door te trainen.
Hij weet hoe ik rij, wat voor werk ik gedaan heb, en dat ik dus niet ff puur voor de recreatie rondjes ga rijden Tong uitsteken (er loopt al een meisje dat dat doet, maar als de paarden echt een beetje voor elkaar moeten worden gemaakt voor de verkoop komt dat niet goed)
Ik ken die man al jaren, en er valt best mee te praten. Ik hoef niet rijk te worden ofzo, maar wil er wel een paar centen aan verdienen als ik voor hem wat ga rijden (dat gaat hij immers ook doen als ie zo'n dier dan verkoopt)
Welke constructies houden jullie daar nou op na? Trainingsgeld en een x percentage mee als het paard wordt verkocht? En aan hoeveel moet je dan denken? En wedstrijden? Gewoon bonnetjes 'declareren' zeg maar?

Ik ben geen topruiter hoor, start M2, maar heb bijv. in het verrichtingsonderzoek gereden, handelsstal in amerika was ik (enige) stalruiter, heb wel veel verschillende paarden gereden. Nu is het mijn werk, maar dat is het tegen die tijd dus niet meer.

Brainless

Re: Paard van een ander in training, betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:20

Ik kreeg altijd een percentage van de winst.
Maar ik was er ook bij als het paard gekocht werd,
dus ik wist wat voor vlees ik in de kuip had, en wat de aankoopprijs was.

Als jij daar geen beslissingen over mag/kan nemen en niet weet wat de aankoopprijs is
(en dus ook niet wat de winst word bij verkoop), zou ik gaan voor een uurloon.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 00:24

Ik weet idd niet wat de aankoopprijs is.. Maar in principe wel de vrijheid om zelf te kiezen waar ik wel en niet op ga zitten. Hij heeft op dit moment een paar jonge net zadelmakke dieren lopen, ik mag gewoon aangeven waar ik wat in zie.
Winst bij verkoop is altijd zo lastig te bepalen (aangezien je er als eigenaar uiteraard ook kosten aan hebt gehad) veel tussenpersonen pakken toch ook een bepaald deel van de prijs bij verkoop? Dus niet speciaal van de winst

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:47

Bedragen zijn fictief!!

Wij deden bv.
paard gekocht voor 1500 euro
verkocht na bv 4 maanden (=4 x 150 euro) zijn kosten paard per maand + onkostenvergoeding voor de verzorging door de eigenaar.

Is dus 1500+600= 2100 euro. Verkoopprijs bv 3500 euro is dus 1400 winst. Daar dan aan loon bv 30%.

Dat klinkt niet veel voor 4 maanden werk, maar als je 6 paarden per week kan doen ( is 1 dag)
Heb je na 4 maanden dus 6x 420= 2520 per 4 maanden / 4 = 630 Euro per maand voor 1 dag werken per week.

Het ligt er natuurlijk ook aan in welke prijsklasse hij paarden handelt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 05:34

Volgens mij is 10% van het eventuele verkoopbedrag en een vast bedrag per maand vrij standaard?