Bodem trailer vervangen: welke bodem kies jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Bodem trailer vervangen: welke bodem kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:02

Hoi!

We hebben een Hotra Otello uit 1994 gekocht. De wanden zijn prima op het kleine deurtje na en de bodem is aan vervanging toe. Nu is mijn vriend erg handig dus het is de bedoeling dit zelf te gaan doen. Maar als ik op Bokt rond struin kom ik diverse materialen tegen om de bodem mee te vervangen:

betonplex (18 danwel 24 mm), watervast multiplex (zelfde dikte) maar ook hardhout.

Waar gaat jullie voorkeur naar uit? En waarom?

Overigens las ik ergens dat er bij hardhout ook hier en daar gaten geboord worden (om te zorgen dat vocht goed weg kan??). Natuurlijk moet dit erg goed in de lak/teerlak gezet worden maar is er iemand die dit gedaan heeft?

Nou, ik hoor heel graag van jullie... het is toch wel weer even spannend om aan zo'n projectje te beginnen!

texelse

Re: Bodem trailer vervangen: welke bodem kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:06

pfffffffffffffffff over de bodem van heen hotra trailer kan ik boekdelen schrijven. Een thriller is het dan. Bij ons was niet alleen de bodem verrot door een fabricagefout, maar waren daardoor ook de zijwanden aangetast. Als je wil kan ik je foto's sturen. Wij hebben nu onze Hotra Jumper helemaal gerenoveerd. In totaal hebben we in 8 jaar tijd, dus vanaf de aanschaf van de nieuwe trailer, al meer kosten aan materiaal gehad dan de hele trailer nieuw kostte. Heel veel sterte er mee. Ik kan je wel doorgeven hoe wij uiteindelijk onze trailer weer goed gekregen hebben, als je daar belangstelling voor hebt, dan stuur ik je wel een pb-tje

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:42

Hoi,

Wij hebben zo'n 5 jaar geleden een nieuwe bodem (bij) in onze Weijer trailer gelegd. Een kleine uitleg: de trailer is van 1986, maar in perfecte staat. Alleen zat er voor in de bodem, aan de rechterkant (voor het gedeelte waar de paarden feitelijk op staan) een slechte plek. Je kon er niet doorheen prikken ofzo, maar wij vonden het niet zo'n leuk idee dat er een rotte plek in zat, en voordat een zijwand zou worden aangetast hebben we besloten er een nieuwe bodem in te laten zetten.
Nu hebben we in onze kennissenkring een grote vrachtwagenbouwer zitten, en daar zijn we naar toe gegaan voor raad. Hij bekeek de trailer en vond het zonde om de oude bodem er uit te halen en er een nieuwe in te leggen. Beter vond hij om de trailer bij hem te laten drogen (binnen in de fabriekshal), en er dan na een paar weken een nieuwe bodem bij op te leggen.
Ze zijn als volgt te werk gegaan: Bovenop de oude bodem (houten multiplex) hebben ze aluminium L-profielen gelegd, langs de zijwanden. Daarop is een betonplex bodem (wordt ook veel in vrachtwagens gebruikt) gelegd, die precies in het L-profiel pastte. Vervolgens hebben ze met professioneel kit alles rondom vastgekit en afgewerkt.
Er zijn geen gaten in gemaakt, omdat dit de kans op aantasting van de bodem vergroot, ook van onderaf, hoe goed je het spul ook in de lak zet.
Wij hebben een perfecte bodem er in liggen, die geen slijtageplekken vertoont. (moet wel zeggen dat we er losse rubbermatten op hebben liggen voor de grip). Verder maken we de trailer direct na gebruik goed schoon en droog, dit is een behoud voor de bodem.
Volgens die vrachtwagenbouwer is betonplex sterker dan zo'n gelijmde multiplex bodem...
Als je de materialen hebt, moet dit ook makkelijk zelf te doen zijn.

Succes er mee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:15

Een bodem op de bodem? Dat is een schriftelijke garantie op ellende; bij deze afgegeven.

De beste bodem is een watervast verlijmde multiplex (25mm), die je vervolgens in de zeer goed in de lak zet; alsof het een zeegaand jacht is.
Werkvolgorde:
zaag de plaat (uit één stuk, indien mogelijk) op maat.
Boor alle benodige gaten en overige bewerkingen.
Zet de plaat zeer degelijk in de lak, 3 of 4 lagen van professionele kwaliteit, ook de gaten en andere aanpassingen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:14

Waarom zou dat ellende moeten geven? Onze trailer wordt intensief gebruikt, en staat daarnaast alleen onder een afdak (hij kan dus wel vochtig worden, maar het regent er niet in). Daarnaast wordt ie elke 2 jaar nagekeken, en helemaal geen problemen mee hoor.
Wij hadden ook het idee dat de oude bodem er uit moest. Maar op een plekje na was ie nog keihard en er zat een soort coating (of lak?) aan de onderkant op.
Degene die de nieuwe bodem er op heeft gelegd bouwt vrachtwagenopbouwen aan de lopende band, ik mag toch aannemen dat ie er wel verstand van heeft.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:47

Wij hadden een laadklep met een zwakke plek;er zit nu over bijna de hele laadklep aluminium traanplaat onder het rubber.
Ik ken ook mensen die de trailerbodem vvoorzien hebben van traanplaat.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:19

even een abo zijn net mijn vrachtwagen aan het opknappen Haha!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 15:53

@ Ikke: ik neem even aan dat de gaten, voorgeboorde gaten zijn voor de schroeven die de boel op z'n plek moeten houden?! klopt dit?
En wat is voor jou de reden om te kiezen voor watervast verlijmd multiplex en geen betonplex? (ik zag al dat jij meer weet van trailers in andere topics..Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:07

femskie schreef:
@ Ikke: ik neem even aan dat de gaten, voorgeboorde gaten zijn voor de schroeven die de boel op z'n plek moeten houden?! klopt dit?

Dat zie je helemaal correct. Wat misschien niet helmaal duidelijk is, maar dat geldt ook voor delen die je in de vloer boort, zoals de bevestigingspunten van een tussenschot.
Die delen heb ik overigens uit RVS laten maken; stalen plaat met een bus waarin de pen van het tussenschot dan valt.
femskie schreef:
En wat is voor jou de reden om te kiezen voor watervast verlijmd multiplex en geen betonplex? (ik zag al dat jij meer weet van trailers in andere topics..Knipoog

Tot op heden kan nog niemand mij bewijzen dat 25mm betonplex bestaat. Toen ik mijn trailer bouwde, was de oude wetgeving nog van kracht die voorschreef: 24mm hechthout (multiplex). De huidige wetgeving zegt dat de vloer voldoende sterk moet zijn voor de te vervoeren dieren (EG 1/2005), aangezien ik niet genoeg gegevens heb voor goede sterkteberekeningen, houdt ik als richtlijn maar gewoon de oude wetgeving aan.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 19:51

Ikke: wat vind jij van hardhouten planken voor de bodem? (natuurlijk rondom in een aantal lagen lak/verf voordat het erin geplaatst wordt..)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:02

femskie schreef:
Ikke: wat vind jij van hardhouten planken voor de bodem? (natuurlijk rondom in een aantal lagen lak/verf voordat het erin geplaatst wordt..)

Kan en mag ook (30mm dik, conform die oude wetgeving) maar waarom zou je al dat gewicht toevoegen? Gewichttoename van 50 - 100kg voor je trailer is niet vreemd. Let daar dus goed op!
Bovendien is elke naad een potentiële rottingsplek, hoe goed je ook lakt, je kunt nooit voorkomen dat er beweging zit tussen de planken en daaree beschadig je p den duur de lak en gaat de boel alsnog rotten.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 20:38

Ja precies, die gewichtstoename..Mijn vriend is dus stellig van mening dat hardhouten planken het allerbeste zijn. Ik moet hem daar nog weer even vanaf zien te praten want ik denk zelf aan multiplex dan wel betonplex. Overigens kan ik echt nergens een grote plaat betonplex vinden (3m lang en 1,50m breed en dan ook nog eens 24 mm dik!) Argh.. Is watervast verlijmd multiplex wel in die grotere maten te vinden dat jij weet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:04

femskie schreef:
Ja precies, die gewichtstoename..Mijn vriend is dus stellig van mening dat hardhouten planken het allerbeste zijn. Ik moet hem daar nog weer even vanaf zien te praten want ik denk zelf aan multiplex dan wel betonplex. Overigens kan ik echt nergens een grote plaat betonplex vinden (3m lang en 1,50m breed en dan ook nog eens 24 mm dik!) Argh.. Is watervast verlijmd multiplex wel in die grotere maten te vinden dat jij weet?

Yep, Multiplex is verkrijgbaar in 305x153 en 25mm dik. Heb ik in de trailer liggen; voldoet al 6 jaar en ziet eruit alsof ie gisteren is gelegd.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 07:04

Ik heb ook begrepen dat het uit den boze is een bodem OP de oude bodem te plaatsen,aangezien de nieuwe bodem dan ook weer binnen een paar jaar aangetast is..

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:23

Die grote maat is gewoon te krijgen bij de betere/ professionele houthandel. Soms kan een lokale bouwmarkt, ze bestellen. Niet goedkoop, maar wel te krijgen. Met een beetje mazzel zagen ze ook nog op maat voor je.

Bodem over bodem wil je niet omdat:
A) de onderplaat gewoon door rot
B) de nieuwe plaat ook aangetast wordt
C) je trailer 50/ 60kg zwaarder wordt (gaat van je laadvermogen af)