overschrijven van eigenaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

overschrijven van eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 18:59

Hey Bokkers,

Ik heb gisteren een pony gekocht en heb al veel geregeld maar hier had ik nog niet over nagedacht:
Mijn pony is ingeschreven in het NL welsh pony en cob stamboek. Nu zit daar een stamboekbewijs bij waar de naam van de oude eigenaar op staat. Maar dit is niet de oude eigenaar waarvan ik de pony heb gekocht. Hoe zit dat dan en kan ik dit verranderen? Moet ik dan contact opnemen met deze oud-eigenaar? Want onderaan het blad staat: "Nevenstaande verklaart deze pony te hebben verkocht aan" + handtekening koper en verkoper. Ik zou toch wel graag willen hebben dat mijn naam daar op komt te staan. En moet ik deze wijzingen dan ook doorgeven aan het stamboek?
Ik heb ook ergens gehoord dat de chip ook op jou naam moet staan. Is dit zo en weten jullie waar en hoe ik dit kan doen?

Ik heb aan alles gedacht maar hier heb ik totaal geen verstand van.
Bedankt!
Lindsey

Balou_k

Re: overschrijven van eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:04

Ten eerste gefeliciteerd, ten tweede ik zou het niet weten, misschien contact opnemen met de oud eigenaar of het stamboek van de pony.

Wat voor pony heb je eigenlijk en hoe oud ? phoe vet nieuwschierig.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:07

van harte gefeliciteerd met je aankoop Pling
paspoort en papier kun je opsturen naar desbetreffend stamboek incl al jou gegevens en dan zetten hun em op jou naam... waarschijnlijk moet je dan wel lid worden van het stamboek maar dat kunnen hun jou allemaal vertellen Haha!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 19:13

Dapy schreef:
Ten eerste gefeliciteerd, ten tweede ik zou het niet weten, misschien contact opnemen met de oud eigenaar of het stamboek van de pony.

Wat voor pony heb je eigenlijk en hoe oud ? phoe vet nieuwschierig.

Ik heb een 7 jarige welsh-k merrie gekocht van 1,51 Haha!
Haar vader is Vita Nova's Celesto en haar moeder Dempsy Anita

Ik ga contact opnemen met het stamboek!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 19:14

Rianneke schreef:
paspoort en papier kun je opsturen naar desbetreffend stamboek incl al jou gegevens en dan zetten hun em op jou naam... waarschijnlijk moet je dan wel lid worden van het stamboek maar dat kunnen hun jou allemaal vertellen Haha!

Ok dat zal ik eens doen !!
Dankje Haha!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:37

LinZZZZ schreef:
Rianneke schreef:

Ok dat zal ik eens doen !!
Dankje Haha!

Klopt inderdaad gewoon opsturen met je eigen gegevens erbij, maar toch een dingetje omdat een papier een kostbaar iets is, stuur het aangetekend op, gewoon voor de zekerheid.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:44

Wij hebben daar ook naar gekeken, maar ervanaf gezien.

Als je de naam wil veranderen moet je eerst jezelf inschrijven bij het stamboek, wat iets van 70 euro kostte. Dan kostte het overschrijven ook nog iets van 10/15 euri.

Het enige voordeel is dat het voor je zelf misschien een ander gevoel geeft, en dat als je wedstrijden gaat rijden, dan heb je het nodig. Anders heb je geen voordelen aan, want het is verder geen eigendomsbewijs wat dat betreft, bij diefstal ofzo. Dan is dat geen geldig bewijs, heel ingewikkeld verhaal maar dat was waar het op neer kwam, je kon niet via het papiertje of stamboek aanspraak maken op de pony.

Maar ik zou gewoon even contact opnemen als ik jou was Vingers aflikken

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:47

Sjapaz schreef:

Als je de naam wil veranderen moet je eerst jezelf inschrijven bij het stamboek, wat iets van 70 euro kostte. Dan kostte het overschrijven ook nog iets van 10/15 euri.

Het enige voordeel is dat het voor je zelf misschien een ander gevoel geeft, en dat als je wedstrijden gaat rijden, dan heb je het nodig. Anders heb je geen voordelen aan, want het is verder geen eigendomsbewijs wat dat betreft, bij diefstal ofzo. Dan is dat geen geldig bewijs, heel ingewikkeld verhaal maar dat was waar het op neer kwam, je kon niet via het papiertje of stamboek aanspraak maken op de pony.

Klopt ook, een papier is geen eigendomsbewijs, evenmin als een paspoort toch is het wel fijn als je eigen paardje op je naam staat.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:48

Sjapaz schreef:

Dan ben je voor die 70,- een jaar lid van het stamboek en krijg je elke maand het NRPS nieuws.
Voor wedstrijden is het niet nodig de pony die ik verkocht is nooit overgeschreven en uitgebracht in de sport.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:49

De pony is bij de vorige eigenaar al gechipt neem ik aan?

Ik had het geluk dat ik haar zelf heb laten chippen waardoor ik haar ook direct op mijn naam heb laten zetten (paspoort en chip etc). Dit kon toen tegen een gereduceerde prijs bij het NSPS.

Als ik haar verkoop dan moet ik dat doorgeven aan het NBG (Nederlandse Bond van Gezelschapsdieren) waarbij ik 'haar' adres verander in het nieuwe adres.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:55

Ikvond het ook zeker een fijn idee, maar 80 euro vind ik toch wel wat erg veel centjes, voor alleen het idee voor mezelf dat ie op mijn naam staat...

Maar dat is ieders eigen keuze natuurlijk, vooral afhankelijk van de portomonee!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:23

Even offtopic maar we hebben nog steeds geen foto van je nieuwe aanwinst gezien LinZZZZ.