Wat is nou verstandig en leuk om te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Small_Talk

Wat is nou verstandig en leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 08:51

Ik kom er zelf eigenlijk niet meer uit..

Ik kan en wil zelf graag een paard kopen, ik wil met dat paard gewoon lekker gaan rijden, plezier hebben en verzorgen. Het hoeft geen wedstrijdtopper te zijn maar een wedstrijdje op zijn tijd vind ik wel heel leuk.. Het gaat niet om wat een paard nou kost, dat weet ik en dat kan ik ook betalen dus dat hoeven jullie niet mee te nemen.

Nou is mijn dilemma:
- Koop ik een 1 of 2 jarige en wacht ik anderhalf jaar waarnaar ik helemaal zelf kan beginnen met alles of wil ik al een ervaren paard dat al door iemand anders is gereden en beleerd..

Wat zijn de voor en nadelen?

Ik heb vroeger ongeveer 2 jaar paard gereden op jonge leeftijd en rij nu alweer 2,5 jaar, ik heb in die tijd even op een manege gereden en voor de rest bijrijdpaarden gehad waarvan de laatste een jaar en de eigenaresse zwanger dus zorgde ik daar gewoon 7 dagen in de week voor..

Wat lijkt jullie verstandig en wat is leuker?

Heeft iemand hier ervaringen in en zouden jullie deze met mij willen delen?

morelia

Re: Wat is nou verstandig en leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:12

Wat mij verstandig lijkt is om zeker bij je eerste paard niet te kiezen voor een jong dier, maar voor een wat ouder braaf paard. De kans dat je dan met veel plezier rijd en rustig ervarig op kan doen is gewoon wat groter. Mijn eerste paard heb ik gekocht toen ze 9 jaar oud was en hier heb ik zeker geen spijt van. Voornamelijk omdat ik mensen heb gezien die met een jong ding begonnen zijn en ik regelmatig zag dat ze er huilend afkwamen en uiteindelijk de paarden weer verkochten. ( volwassen mensen hoor ) Waarschijnlijk zijn er ook genoeg mensen met andere ervaringen, maar zeker als je zelf nog geen ervaring hebt met jonge paarden zou ik gewoon kiezen voor een wat ouder ervaren paard.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:16

Ik zat destijds in dezelfde situatie als jij en heb toen gekozen voor een ervaren (9-jarig) paard.
Gewoon, omdat ik van mezelf wist, dat ik niet de ervaring en kennis had om een jong paard in te rijden.

Net als Morelia hierboven heb ik inmiddels genoeg mensen, jong en oud, gezien die aan een jong paard begonnen en waarbij het helemaal fout ging.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:17

Ik zou ook gaan voor de meest veilige optie, een ouder ervaren paard. Daar kan je meer ervaring mee opdoen en nog jaren plezier van hebben.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:48

helemaal met de rest eens,als je gelijk lekker wilt gaan rijden dan zou ik ook een wat ouder paardje kopen dan zit er toch al een stuur en rem op en dat is toch wel heel gemak Haha! succes

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:53

Ik zou ook gaan voor een ouder paard. Mijn huidig paard was ook mijn eerste paard, ik dzacht dat hij 6 jaar was, uit de keuring bleek 4 jaar, ik vond het eigenlijk te jong maar heb hem toch gekocht, en ik moet zeggen, hoewel ik al véél plezier aan hem heb gehad en al veel geleerd, dat als er nog een paard komt, dat zéker een ouder is. Zeker als het is om ontspannen te rijden enzo, is het denk ik fijner dat je gewoon op je paard kan stappen en wegrijden bij wijze van spreken.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:57

Ik heb gekozen voor een vijfjarige. De reden daarvan was dat ze al wel ingereden was, maar dat ik er nog wel een grote stempel op kon drukken. Ik durfde het vier jaar geleden niet aan om een groen paard te kopen en die zelf te beleren, was erg bang fouten te maken en dan het paard te verpesten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:01

Zou idd voor de oudere gaan lekker van genieten en leren.

Ik heb zelf bijna 4 jaar geleden voor een 3 jarige gekozen nadat ik ervoor mijn eerste eigen paard al 6 jaar had.
En toch viel het mij erg tegen. Vooral het inrijden is best zwaar je denkt dat je wat kan rijden nou je komt in het begin van een koude kermis thuis. Nou was dit ook nog een ex hengst met best veel talent in zowel dressuur als springen. Paard heeft een sensibel karakter dus moet nu nog met alles opletten anders gaat het mis.

Zo wil je niet van je eerste paard genieten. Neem de tijd desnoods maanden om de juiste te vinden waar je alles gelijk mee kan doen.

Bij een 2 jarige weet je niet wat het gaat worden en of hij wel gaat passen bij je.

EN wat wil je ermee gaan doen totdat hij zadelmak gemaakt wordt?. Denk namelijk dat je financieel niet zoveel uitmaakt alleen kosten een 1 of 2 jarige iedere maand geld terwijl je er niets mee kan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:04

Ouder paard kiezen. Zadelmak maken, opvoeden en doorrijden is echt niet makkelijk, zelfs niet voor mensen met jaren en jaren rij-ervaring. De lol kan er dan snel af zijn.

Ga op zoek naar een brave 6-10 jarige, kan je nog jaren plezier van hebben! Die zijn wel wat duurder dan een 2 jarige maar je hebt er zoveel meer lol van!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:06

Ik heb gekozen voor een 2 jarige, die nu bijna 3,5 is. Het voordeel hiervan vind ik, dat je (zeer waarschijnlijk) een paardje hebt zonder trauma's en zonder angst. Ook kan je een jong paardje 'naar je eigen hand zetten'. Maar het is wel verstandig om dan begeleiding te krijgen met het inrijden! (en dan bedoel ik wel echt iemand die daar veel ervaring mee heeft)

Toch ben ik het ook wel eens met bovenstaande reacties hoor! Ik heb (tot nu toe;)) erg geluk gehad met m'n pony. Het klikt gewoon, en heb voor weinig geld hele goede begeleiding kunnen krijgen. Ook al was het niet helemaal op mijn manier Knipoog
Enne.. met een 1 of 2 jarige kan je ook hele leuke dingen doen hoor. Maar je moet het wel leuk vinden.....

HorsFriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:31

Ik wil graag later een jaarling kopen, omdat ik hem echt zelf naar mijn hand wil rijden, nu heb ik jullie zo gehoord, dnek ik dat dit een verkeerde keuze is, maar kan je die oudere paarden ook nog dingen leren, of is dat echt rijden zoals de vorige eigenaar heeft gereden?

_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:35

Kies gewoon voor een niet al te oud paard, maar die al wel ingereden is.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:31

Ik zou een paard/pony van ongeveer 6-7 jaar kopen..
Die paarden zijn al ingereden en kunnen al van alles..
Je kunt ze nog altijd dingen leren maar dit zal (waarscheinlijk)
moeilijker zijn dan met een jong paard..

Einar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:37

ik zelf heb mijn pony gekocht toen hij net 4 was. was net zadelmak en had een rem. Links en rechts kon hij niet. En heb er absoluut geen spijt. Ik heb ik een jaarling gekocht die nu drie is. Ook nog helemaal geen spijt van.

Palino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:47

Ik raad je aan een wat ouder/ervarener paard te kopen. Ik denk dat je daarmee veel plezier kunt hebben en ook genoeg van kan leren.
Ik heb mijn eerste eigen pony gekocht toen hij 15 was. En daar heb ik geen moment spijt van gehad. Hij had al veel gezien van de wereld en was dus super braaf met buiten rijden en wedstrijden enz. Maar had wel een heel eigen karakter, waardoor het nooit saai was met `m.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:53

Ken ook een meisje die een pony gekocht heeft die nog niet ingereden was. Dat heeft ze zelf gedaan, moet zeggen dat dat niet zo goed gelukt is; de pony doet volledig haar zin en de ruiter zit er maar wat op. Ponylief steigert aan 1 stuk door, gaat alleen mee als ze zin heeft,... Als je zelf een pony wilt inrijden moet je zeker ervaring genoeg hebben en consequent zijn.

Small_Talk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 20:15

Bedankt voor de reacties..

Ik heb besloten om nog even door te sparen en dan naar een paard te gaan kijken dat aan al mijn eisen voldoet en waar ik inderdaad zo mee weg kan rijd, misschien dat ik tot die tijd gewoon een bijrijdpaard aan hou... Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:10

toen ik op zoek ging naar mijn eerste eigen paard wilde ik een ouder en ervaren paard echter alle paarden waar ik mijn oog op had laten vallen hadden gebreken: vanmorgen liep hij nog niet kreupel en dat soort smoezen. Uiteindelijk een leuk paard gevonden en dat bleek artrose te hebben.
Vandaar uitgekomen op een jong paard en na 15 jaar nog steeds geen spijt van deze beslissing.

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:09

Ik zit ongeveer met net zoiets,, alleen heb ik al 9 jaar ervaring met het rijden en verzorgen, alles eromheen. Heb zelf ookal 2 paarden gehad een 3 en 10 jarige. (heb toen ook wedstrijden gereden L1 dressuur) Om redenen met studie verkocht. maar nu naar 2 jaar zonder paarden weer begonnen en dan met verzorgpaarden. Ik mag nu dus weer een paardje van mijn ouders, dus met geld heb ik weinig te maken, het liefst wil ik ook een jong paard(2 of 2,5). Maar heb zelf nog nooit een paard ingereden, maar ik ken verschillende mensen die dit wel hebben gedaan en mij zouden kunnen/willen helpen. Het liefst zou ik dan voor een fries gaan(sowieso een barok paard)
Maar wat denken jullie? zou ik dit redden?

en om nu weer op de vraag van de ts terug te komen, ik denk dat het ook heel erg aan de kennis enz. van jou ligt. Dus ik weet niet echt wat het slimste zou zijn, want een jong paard kan zo zijn keuren hebben, maar een paard van 12 kan ook moeilijk te rijden zijn. En het voordeel van een jong paard is dus dat je het naar je eigen hand kunt zetten.

Suc-6 met je keuze!!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 05:39

Ik heb voor een jong paard gekozen vorig jaar, ik was ook zeker intensief aan het zoeken naar een paard dat niet boven de 5 was. Waarom, die kan je makkelijker naar je eigen hand zetten ?

Ja, phoe, was het verstandig, ja en nee.

Hij is heel braaf, maar op dit moment heb ik geen begeleiding, het is niet dat het slecht gaat maar het gaat ook weer niet geweldig goed, het gaat normaal op het moment, en ja ook ik heb vaak genoeg jankend voor hem gestaan omdat hij niet deed wat ik verwachte Clown Hoe kan het ook met zo'n jong beestje, maar stiekem hoop je toch dat het zo gebeurd.

Nu heb ik redelijk ervaring qua verzorging en ook het omgaan met jonge paarden, het inrijden ga ik niet zelf doen, omdat ik dat gewoon niet aandurf, niet dat ik bang ben om te vallen maar ik ben bang, nee ik weet zeker dat ik het verkeerd doe, ik laat hem inrijden en laat hem een tijdje doorrijden en daarna ga ik priveles volgen.

Phoe als ik eens nadenk worden dat dure tijden Clown Ach ik ben al vollop aan het sparen en dat komt allemaal wel goed, we zijn er nog lang niet.

Het belangrijkste is dat jij een paard zoekt waar je een klik mee hebt denk ik.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 06:13

Mijn eerste paard heb ik sinds kort, ik verzorgde hem toen net een jaar Lachen en nu is hij gedeeltelijk van mij Haha!
hij is 16 jaar, maar dat zie je zeker niet aan hem,
Ik heb zelf ook voor deze keus gestaan en ben heel blij dat ik een ervaren paardje heb Lovers

En sinds gister kreeg ik te horen dat 27-08-08 er een 2de paardje word gebracht Haha!
een hele mooie Knipoog hij is nu 3 jaar en 3 maanden, ik ga deze zelf helemaal beleren en heb er echt zin in Lachen
ik doe gewoon alles op zijn tijd etc.

Maar de keus is toch grootendeels jou mening van wat jij wilt,
Ik zou voor al een ervaren paard/pony kiezen als eerste eigen paard. waarom? omdat het toch het eerste eigen paard is, ookal rijd je al langer.. het is toch fijner Lachen (alhoewel daar wel verschillende meningen over zijn Knipoog maar dit is mijn mening )
en dan een 6 jarige? (dat is nog redelijk jong)
die het leuk kan doen in dressuur/springen (weet niet wat je wilt) maar ook prima als recreatiepaard gebruikt kan worden Knipoog

ik wens je veel succes naar het vinden van het juiste paard!
ik weet zeker dat je er een tegen zal komen Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:31

VSW-->TAO