Lease-auto en paardentrailer trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Lease-auto en paardentrailer trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 06:53

Heel misschien kan ik volgend jaar een lease-auto van mijn Duitse werkgever krijgen en natuurlijk wil ik dan een auto hebben, die een 1,5/2 paardentrailer mag/ gemakkelijk kan trekken, inclusief paard. Als deze droom waarheid wordt, zou ik moeten kiezen tussen aan Volkswagen/Audi/BMW/Medcedes, welk merk/model is dan het beste om te kiezen? Ik wil niet dat de auto te duur wordt, want zoveel procent wordt wel weer van mijn salaris afgetrokken Bloos Heb gehoord dat het beste is om een diesel te nemen, maar waar moet ik nog meer opletten?

ikke

Re: Lease-auto en paardentrailer trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:39

Om te beginnen moet de auto voldoende mogen en kunnen trekken. Ik heb eens, ergens, de absolute minimale eisen op een rijtje gezet om goed en veilig met een trailer te rijden. Bij deze nog maar eens:

1,5 paards:
Motor
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

2 paards:
150pk (110kW)
300Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1500 - 1700kg
toegestaan trekgewicht min 1800kg
toegestane kogeldruk min. 100kg

Dit is niet gebaseerd op wetten of regelgeving, maar gewoon op ervaring en het rijden met trailers achter alle mogelijke (en onmogelijke) auto's. In de praktijk zul je deze cijfers het eenvoudigst bereiken met een Diesel. Wil je dit met een benzinemotor dan kom je al heel snel bij 6- of 8-cilinder motoren.
Mercedes, Volkswagen, Audi, BMW dat is de volgorde. Neem ALTIJD de grootste, sterkste motor die je je kunt veroorloven of eigenlijk gewoon de sterkste die leverbaar is. Hoe meer vermogen en koppel, hoe beter je de combinatie kunt beheersen en je plaats op de weg kunt opeisen in peniebele situaties.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:14

Bij VW is er recent een klein maar zeer sterk benzine motortje uitgebracht. 1.4 tsi (benzine) 150pk 240 nm koppel bij laag toerental is denk de goedkoopste optie. Kost in NL 31.500 euro in DLD (27.000). Diesel, de goedkoopste 2.0tdi Tiguan kost in NL 39.000 en in DLD 29800 euro.
Reken op 1,5 paards trailer + paard = 1400kg. Auto zal dus m.i. leeg ook zoiets moeten wegen, het liefst meer. Een iets kleinere en goedkopere vw Golf, kan ook maar extra gewichstmarge is nooit verkeerd.

Voor Audi, BMW en Mercedes betaal je in NL nog veel meer.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:30

diesel goedkoper??
afhankelijk van het aantal km dat je zult rijden is diesel of benzine voordeliger.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:58

Bedankt voor jullie waardevolle reacties. Mijn vader, die niets van paardentrailers weet, adviseerde het volgende:

Uit de merken die jij opnoemt vervallen dus De BMW en AUDI ( behalve de grotere en duurdere modellen)
VW Golfs zijn te klein , ook met de grotere motoren . Blijven over de Passat ) met 1.9 liter diesel moter ' of de gloednieuwe Tiguan met de geblazen 1.4 liter moter . Maar deze auto heeft een levertijd van meer dan een half jaar en dus razend populair en relatief duur ) geen korting .

Een reëel alternatief ) en wellicht de enige' lijkt mij de kleine klasse van Mercedes, de zogenaamde A/klasse Zowel de A 200 ( benzine) als de A 180CDI mogen 1500kg trekken . Het zijn compacte maar relatief ruime en hoge auto's. Maar niet echt goedkoop . Duurder dan Golf Typisch Duitse dames auto voor wie een volkswagen te min is. Voorkeur gaat dan m.i. uit naar de 180 CDI (diesel' vanwege het hogere koppel.

Wat vinden jullie van dit advies uit paardenzicht?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:18

jwoltmanelp schreef:
Uit de merken die jij opnoemt vervallen dus De BMW en AUDI ( behalve de grotere en duurdere modellen)
VW Golfs zijn te klein , ook met de grotere motoren . Blijven over de Passat ) met 1.9 liter diesel moter ' of de gloednieuwe Tiguan met de geblazen 1.4 liter moter . Maar deze auto heeft een levertijd van meer dan een half jaar en dus razend populair en relatief duur ) geen korting .

Touran geen optie?

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:26

Passat is super, maar ik heb zelf een VW Golf (ook lease Haha! ). De Golf is prima om voor een 1,5 prds te zetten. Hij trekt 'm met gemak en de wegligging is super (heb er een weijer 1,5 achter hangen). Ik heb een 1.9 TDI motor. Wanneer je voor een Variant gaat (station) dan heb je er wat meer gewicht voor en ook nog extra ruimte achterin Tong uitsteken .

Ik ben zelf enorme fan van de Volkswagenmerken (VW, Audi, Seat, Skoda) en zou je die dus ook absoluut aanraden, maar er zijn natuurlijk meer smaken!

Ik zou eerst eens goed naar je leasebudget gaan kijken, en dan naar een eventuele bijtelling. Hoe zit dat eigenlijk in Duitsland?? Dan kan je verder kijken naar een bepaald bedrag en kom je vanzelf al uit op een paar modellen en sluit je ook veel uit. Succes met kiezen!!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 06:55

Ja, touran is waarschijnlijk ook een optie. Ga deze week met een Duitse collega praten, die echte autofreak is en ook weet hoe het met budget e.d. werkt. Vind het gewoon leuk om er nu al over na te denken en een verstandige keuze te maken mbt trekken van een trailer. Want daar weten mijn collega's weinig van, hoeft ook niet. Bedankt voor al jullie antwoorden.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:31

Touran, is ook een prima apparaat. Zwaar en vrij hoog kan prima met een trailer gebruikt worden.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:33

het is een Tiguan geworden, moet wel 9 maanden wachten, maar die tijd heb ik, want ik heb mijn eigen aurto nog, die prima rijdt, maar helaas geen paardentrailer mag trekken. Eeen Tiguan is prima geschikt om een paardentrailer te trekken!

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:34

GEFELICITEERD! Super gave bak hoor! Echt een om trots op te zijn (en een prima merk natuurlijk Vork )

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 06:22

Ja, vind het ook een gave bak... ben helemaal blij, moet alleen even geduld hebben, want levertijd is 9 maanden....