Calmital of tranquigel gebruiken voor rustig houden op trail

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beeker

Calmital of tranquigel gebruiken voor rustig houden op trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 11:38

Wie heeft er ervaring met het gebruik van calmital of tranquigel om je paard rustig te houden voor transport?
Ik ben benieuwd of het werkt.

Mijn paard is helemaal niet gewend op een trailer te staan. Nu moest ze op de trailer omdat haar veulen met spoed naar een kliniek moest. Dit was drama met laden maar ook drama op de trailer te staan. Het beest is het natuurlijk echt niet gewend. Ze heeft drie dagen na staan stressen van alle drukte.
Nu moet ze natuurlijk ook weer een keer van de kliniek naar huis en misschien nog een paar keer heen en weer.
Normaal zou ik het denk ik niet zo snel gebruiken maar als dit spul helpt het paard een beetje rustig te blijven zonder verdere gevaren wil ik het graag gebruiken. Wie heeft dit spul ook wel eens gebruikt voor het vervoeren van een paard en werkte dit een beetje? Wie heeft het allebei wel eens gebruikt? Wat werkt beter calmital of tranquigel of is het een beetje te vergelijken?

Alvast bedankt

Angie_ke

Re: Calmital of tranquigel gebruiken voor rustig houden op trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:58

Ik heb geen ervaring met die producten, maar wel met Sedalin gel, een kalmeerpasta voor honden die je bij de apotheek kan halen en wordt ook frequent gebruikt voor paarden.
Ik heb een jaarling die een trauma heeft opgelopen toen ze de eerste keer vervoerd werd, sindsdien heb ik ze al 2 x vrij onverwacht verhuisd.
De laatste keer hebben we 2 uur staan proberen, maar het had echt totaal geen zin...
Dan maar naar de apotheek gereden, sedalin gel opgespoten en na +- 10 minuutjes begon die te werken en kon ze de trailer op.
Ik kan het je wel aanraden als je een merrie hebt die nogal snel in paniek is, mijn jaarling is ook een stresskip en zo gaat het vervoer zo aan haar voorbij...

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 19:58

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat het bij mijn paard ook goed werkt. Scheelt een hoop stress zowel voor het paard als voor mij. Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:08

hou er wel rekening mee dat de reacties van het paard heel anders zijn dan, ze zal minder snel haar evenwicht kunnen terugvinden als je een bocht neemt, dus nog rustiger rijden dan al nodig is... Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om een paard te sederen bij transport, ze kunnen er ook ineens van gaan flippen omdat ze hun eigen lijf niet meer begrijpen.

Beter is om je paard een trailertraining te geven, waarom is ze nog nooit op de trailer geweest? ze is toch ook een keer gedekt of is dat thuis gebeurd?

Ik vind dat een paard hoort te leren trailerladen ook al ga je er niet mee op wedstrijd, er kan altijd een keer komen dat je onverhoopt weg moet, zoals nu, en dan sta je daar met een gestressed paard. Maar goed dat is nu achteraf praten maar dit had dus wel voorkomen kunnen worden, het veulen zal nu van mamma niet leren dat de trailer niet eng is, je kan dus een potentieel probleem met het veulen hebben straks....

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:10

Zowiezo weet ik niet hoe het effect van de tranquigel op de melk van de merrie heeft. Je staat nu op een kliniek met haar toch? Miss handig om het even aan de DA daar te vragen? Dat lijkt mij de kortste klap ipv de mensen hier op bokt vragen...

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:13

cissy schreef:
hou er wel rekening mee dat de reacties van het paard heel anders zijn dan, ze zal minder snel haar evenwicht kunnen terugvinden als je een bocht neemt, dus nog rustiger rijden dan al nodig is... Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om een paard te sederen bij transport, ze kunnen er ook ineens van gaan flippen omdat ze hun eigen lijf niet meer begrijpen.

Beter is om je paard een trailertraining te geven, waarom is ze nog nooit op de trailer geweest? ze is toch ook een keer gedekt of is dat thuis gebeurd?

Ik vind dat een paard hoort te leren trailerladen ook al ga je er niet mee op wedstrijd, er kan altijd een keer komen dat je onverhoopt weg moet, zoals nu, en dan sta je daar met een gestressed paard. Maar goed dat is nu achteraf praten maar dit had dus wel voorkomen kunnen worden, het veulen zal nu van mamma niet leren dat de trailer niet eng is, je kan dus een potentieel probleem met het veulen hebben straks....

Dat ga ik persoonlijk doen de eerste dag dat ik over een trailer en trekhaak beschik, maar helaas heb ik die luxe nog niet.
Voorlopig is het wel een goede tussenoplossing geweest want ze stond echt op 5 meter van de laadklep al met haar ganse lijf te beven en te zweten...
Je kan het ook goed doseren hé, je moet ze niet plat spuiten zoals ze zeggen... Bij die sedalin gel is het 1 streepje per 20 kg lichaamsgewicht, als je 1/3 of 1/2 van het lichaamsgewicht heeft zijn ze nog super bij bewustzijn maar schrikken ze niet zo snel meer van iets.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 20:55

Angie_ke schreef:
cissy schreef:

Waarom mijn paard niet gewend is aan een trailer? Dat is net zoals bovenstaande omdat ik niet over een trailer beschik. Mn paard is al eens eerder met een trailer vervoerd maar dat is al heel wat jaren geleden naar de keuring. Dat was geen probleem en ging best goed al was er wat tijd voor nodig voor ze er in liep. Dit hadden we eerst ook rustig geoefend omdat we de trailer al een paar dagen hadden staan. Maar ja dat is denk ik al meer dan 6 jaar geleden.
Nu was ze ook eerst gescheiden van haar veulentje en dat leverde ook al stress op. Ik wil niet dat ze op de terugweg te veel gaat staan zwalken want het veulen heeft een gebroken been en als ze misschien te onrustig heen en weer staat te stampen duwt ze de kleine nog aan de kant. Maar goed ik zal eerst ff in de kliniek vragen of het kan maar dat was ik toch al van plan. Ik wilde alleen weten of er mensen waren die dit al eens hadden geprobeerd en of het hielp.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:29

dan zou je nog om het veulen te beschermen ze samen in een 2 paards kunnen zetten met het schot er gewoon tussen en het veulen naast de mamma, deed ik ook met mijn kleine uk, voorkant dichtgebouwd met hooibalen zodat ze er niet voor langs kon en gewoon los laten staan. Zeiltje dicht en rijden maar (maar mijn merrie was wel trailermak). Maar als mamma gaat flippen kan ze in ieder geval niet die kleine pletten.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 22:02

Das idd een goed idee ze gewoon gescheiden van elkaar laten staan. Had is stom genoeg nog niet aan gedacht. Moet ik nog wel ff een twee paards trailer regelen. Misschien loopt de merrie er wel makkelijker in als haar veulen er al in staat. Die kleine heeft namelijk nergens schrik van.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:08

Ik weet niet hoe ver je moet, en weet idd niet of je mag sederen ivm melkgift, maar verder doe ik er niet te moeilijk over. Ik geef tranquigel (is volgens mij de 'opvolger' van Sedalin), lichte dosering. Net een beetje duf, maar nog helder genoeg om de kop er bij te houden. Doe het vooral met jonge paarden, over lange afstanden. Soms is er gewoon niet de mogelijkheid om het allemaal stapje voor stapje op te bouwen, en dan geef ik er de voorkeur aan het zo rustig mogelijk te laten verlopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:13

Angie_ke schreef:
Ik heb geen ervaring met die producten, maar wel met Sedalin gel, een kalmeerpasta voor honden die je bij de apotheek kan halen en wordt ook frequent gebruikt voor paarden.

Sedalin was eerst ook voor paarden te krijgen maar is uit de handel genomen.

Verder ben ik het eens met cissy, ookal beschik je niet over een trailer, je zult toch wel eens ergens heen moeten en dan is het toch makkelijk als je paard er zo in loopt.
Een trailer lenen en ermee aan het oefenen gaan lijkt me niet zoveel moeite, je kunt je paard dan rustig leren hoe het hoort en hoeft niet steeds met kalmeringsmiddelen aan de gang met het risico op ongelukken.
Want die zijn er nog steeds, zoals cissy zegt, sommige paarden flippen omdat hun lichaam niet meewerkt en anderen kun je sederen met een volle spuit en walsen er zo doorheen op een kritiek punt.
Paarden die gesedeerd zijn reageren vaak heel anders, houd daar vooral rekening mee.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:17

Ik heb ook mijn merrie eens tranquigel gegeven toen ze op de trailer moest. 2 streepjes maar, geen hele spuit, maar ze was gewoon nog de oude, kon nog alles, alleen de scherpe randjes waren er af. ze heeft de rit toen ook heel rustig doorstaan, geen stresskip toen ze aankwam.. Ik vond het toen heel fijn.. Maar zou er niet gauw weer naar pakken.. Ze moet het immers ook zonder kunnen. Maar toen was het een fijne oplossing.

Heb trouwens overlaatst navraag bij de DA gedaan over tranquigel en drachtige/zogende merries en die zei dat het geen kwaad kon.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 06:48

anneliesdj schreef:
Verder ben ik het eens met cissy, ookal beschik je niet over een trailer, je zult toch wel eens ergens heen moeten en dan is het toch makkelijk als je paard er zo in loopt.
Een trailer lenen en ermee aan het oefenen gaan lijkt me niet zoveel moeite.

Dan moet je ook mensen kennen met een trailer Knipoog Dat is in mijn geval niet zo, ik ken nauwelijks mensen in de "paardenwereld".
Ik ben er trouwens niet zo happig op om andere mensen hun spullen te gebruiken, als er dan al iets gebeurd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:31

dan zou je er altijd nog eentje kunnen huren om te oefenen, waar een wil is is een weg, je moet er nu toch ook een hebben om je paard te gaan halen?
En om te voorkomen dat er wat gebeurt moet je dus oefenen Lachen

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:45

Ik heb momenteel geen vervoer nodig nee, ze verhuizen naar een weide vlakbij dus ze gaan er te voet naartoe.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:13

Even navraag gedaan. Het gebruik van die gels kan geen kwaad als je het maar niet iedere dag gebruikt. Het is over het algemeen maar een licht kalmeringsmiddel dat net even kan helpen je paard rustig te houden. Het mag ook niet voor niets gewoon verkocht worden. Wordt ook veel gebruikt door ruiters met gestressde paarden op een onbekend terrein. Kan er gewoon mee blijven rijden worden er alleen iets rustiger van tenminste als je paard erop reageert en dat is maar de vraag.
Voor het veulen heeft het ook geen gevolgen. kan er hoogstens een klein beetje van binnen krijgen maar kan geen kwaad is de trailer rit ook wat rustiger. Beter een paard dat met zoiets rustiger op de trailer staat dan een paard dat niet weet wat haar overkomt en helemaal staat te stressen.
Kben er mee eens dat ze het beter gewend kunnen zijn maar dat is nu helaas niet zo dus dan is het misschien de beste oplossing. Maar misschien is het niet nodig want het veulen moet nog een poos op de kliniek staan en misschien is de merrie tegen die tijd helemaal tot rust gekomen dat ik het wel zonder durf te proberen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:19

Ik kocht vorig jaar een drie jarige merrie en moest er meteen 2 uur mee rijden met de trailer. Ze kwam zo het land uit en was niets gewend. Ik heb haar een hele spuit tranqigel gegeven en dat werkte super. Ze stond relaxed onderweg en kwam helemaal droog uit de trailer! Ik moest haar laatst samen met haar veulen vervoeren en heb haar toen niets gegeven. Ze liep zo de trailer in en stond heel rustig! Volgens mij door de goede ervaring die ze had opgedaan! Ik zou het dus gewoon doen!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:26

calmitan is iets heel anders dan tranquigel.
Bij tranquigel verdoof je ze echt en hoef je ze maar een paar streepjes te geven.
bij calmitan kun je gewoon de hele spuit geven en veranderd t gedrag niet echt, ze worden ietsjes rustiger in de schrikbewegingen, maar niet in hun temperament (weet niet of ik t duidelijk omschrijf)
Je hebt calmitan en nog een soortgelijk produkt (weet ff de naam niet) 1 van 2en is doping en de ander niet, degene die niet doping is, heb ik n paar keer gebruikt op de wedstrijd, om mijn supergespannen muts iets te laten ontspannen...

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:41

Ja had ik ook gehoord calmital is een homeopatisch middel met wat kruiden enzovoorts kun je bestellen bij de paardendrogist. Op die site staat ook wel dat het goed te gebruiken is voor paarden die gespannen op een trailer staan.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 12:03

Nog even ter afsluiting. Mn paard staat weer thuis. Heeft geen tranquigel of calmital gehad maar wel een kalmeringsspuit van een arts uit de kliniek. Haar veulen had het helaas niet gered dus ze moest zonder veulen weer naar huis. Door die spuit was ze heel rustig en is de reis voor haar zonder stress verlopen. Ik denk dat je je paard in mijn geval veel ellende kunt besparen door inderdaad iets kalmerends te geven. Zolang je niet voor iedere stiuatie naar zo'n spuit grijpt, kan het vast geen kwaad. Natuurlijk is het wel het beste als je het niet nodig hebt maar dat gaat niet altijd en dan is dit voor het paard de beste oplossing denk ik.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:10

Is Bach bloesem remedie niets? Is compleet homeopatisch, en bij mijn paard werkt het super.

Het is ook een stuk goedkoper, volgens mij is het 9.95 voor een klein flesje..Wat je een paar dagen van te voren een stuk of 5/10 druppels per dag moet geven op een broodje. Ik doe er vrij lang mee.

[edit] las je berichtje net pas, veel sterkte met het verlies

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:55

Beeker schreef:
Nog even ter afsluiting. Mn paard staat weer thuis. Heeft geen tranquigel of calmital gehad maar wel een kalmeringsspuit van een arts uit de kliniek. Haar veulen had het helaas niet gered dus ze moest zonder veulen weer naar huis. Door die spuit was ze heel rustig en is de reis voor haar zonder stress verlopen. Ik denk dat je je paard in mijn geval veel ellende kunt besparen door inderdaad iets kalmerends te geven. Zolang je niet voor iedere stiuatie naar zo'n spuit grijpt, kan het vast geen kwaad. Natuurlijk is het wel het beste als je het niet nodig hebt maar dat gaat niet altijd en dan is dit voor het paard de beste oplossing denk ik.

veel sterkte ! Ach gut

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:10

Angie_ke schreef:
cissy schreef:

Dat ga ik persoonlijk doen de eerste dag dat ik over een trailer en trekhaak beschik, maar helaas heb ik die luxe nog niet.
Voorlopig is het wel een goede tussenoplossing geweest want ze stond echt op 5 meter van de laadklep al met haar ganse lijf te beven en te zweten...
Je kan het ook goed doseren hé, je moet ze niet plat spuiten zoals ze zeggen... Bij die sedalin gel is het 1 streepje per 20 kg lichaamsgewicht, als je 1/3 of 1/2 van het lichaamsgewicht heeft zijn ze nog super bij bewustzijn maar schrikken ze niet zo snel meer van iets.

Ieder paard reageert er anders op, sommige zijn bij een halve dosiring al versuft en sommige hebben een dubbele dosis nodig.
Ik zou gewoon het zonder doen, je paard verdoven is iets wat je niet zomaar op eigen houtje moet gaan doen.