Alleenstaand en eigen paard. Wie? En hoe doe je dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Alleenstaand en eigen paard. Wie? En hoe doe je dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 20:26

Ik woon al een jaar of 5 alleen en heb nog veel langer bijrijdpaarden.
Door verschillende omstandigheden en gebeurtenissen (verkoop paard, verhuizing paard, enz) ben ik de bijrijdpaarden eigenlijk een beetje zat en ben ik aan het kijken voor een eigen paard.
Maar het brengt nogal een hoop kosten met zich mee.
De aankoop is het probleem niet. Ik ben niet veeleisend en hoef niet op een luxe stal te staan. Zo heb ik een stal gevonden voor 165,- in de maand. Containerstal, maar wel met weidegang en bak.
Zo zijn de maandelijkste kosten ook niet heel hoog, maar het is toch al snel 250 euro in de maand meer.

Het type paard/pony waar mijn voorkeur naar uitgaat zijn koudbloeden of kruisingen. Gewoon lekkere buitenrijpaarden, wat steviger, maar om ook wel leuk in de bak te rijden.
Wedstrijden doe ik niet aan, dus die kosten heb ik niet.
Ik heb een leuke spaarpot voor als er wat gebeurt.

Maar is het niet een heel groot risico om als alleenstaande een paard/pony te kopen?
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik zoek dus echt mensen die alleen zijn met een vast inkomen, huis (huur of koop) en bijbehorende lasten.

Sammie

Re: Alleenstaand en eigen paard. Wie? En hoe doe je dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:38

Een risico is het altijd, maar dat is het ook als je een andere sport gaat beoefenen. Alleen tennis/hockey of noem het maar op kun je makkelijker een keer overslaan dan een paard.

Ik denk dat je heel goed je eigen financiën op een rij moet zetten en daarbij in je achterhoofd bedenkt dat je dan niet op elke cent moet gaan beknibbelen. Zorg dat je elke maand toch wel wat over houdt om te leven, onvoorziene uitgaven en ook stél dat er wat aan je paard of huis gaat mankeren. Heb je dat geld ook?

Als je nu een bijrijdpaard heb waar mee je kunt doen wat jij op dit moment leuk vindt zou ik het persoonlijk voorlopig daarbij laten. Mocht dat spaak lopen of een eigen paard toch geen kriebelen kun je altijd nog kijken voor een eigen paard. Die zijn er op elk moment van de dag zat te koop. En ondertussen kun je sparen en meer financiele zekerheid opbouwen. Lachen En wie weet loop je vanzelf ergens tegenaan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:38

Ik was ook alleenstaand toen ik mijn eerste paard kocht. Nooit spijt van gehad, inmiddels 18 jaar verder en nog steeds paarden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 20:41

Sammie: ik heb momenteel geen bijrijdpaard. Daarom ben ik aan het kijken.
Financiën heb ik op een rij en een flinke spaarpot voor tegenslagen ook.
Dat is dus het probleem niet.
Maar meer de maandelijkste kosten, de risico's, verzekeringen, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:43

Waar denk je precies aan als je risico's noemt?

Ik ben ook alleenstaand en heb sinds kort een eigen paard. Ik heb voor de aanschaf goed berekend of ik de normale maandelijkse kosten (gemiddeld genomen, wormkuren, hoefsmit etc. erbij) kan betalen en heb ook wat achter de hand voor onvoorziene uitgaven, dat heb jij dus ook. Volgens mij is dat het belangrijkst.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:43

Ik heb een vaste baan, huurhuis en 2 paarden. Ben niet helemaal alleenstaand, maar wel financieel alleenstaand. Clown Ik heb eerst goed bekeken of ik het financieel aan kon, en of ik er de tijd wel voor had. Qua tijd is het vooral goed plannen, huishouden gaat ook door, maar financieel kon ik het goed aan. Het risico wat ik heb is als ik werkeloos wordt. Hoewel ik daar ook inmiddels geen risico meer mee loop, omdat ik het geluk heb dat mijn paarden me zelfs geld in het laadje tegenwoordig brengen qua fokkerij. Pling

Zeker als je geen luxe wilt en niet met de setjesrage mee loopt is het financieel goed te doen als alleenstaande met een fulltime baan die de financien goed heeft bekeken. Maar, het zijn juist de extraatjes die je koopt die het duur maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:47

Op die fiets.. Nu, ik werk nu 1,5 weken van de maand voor m'n knollen. Dat wordt binnenkort wel wat minder, hopelijk Nagelbijten / Gniffelen (1 week). Werk nu via deta, dus is bekant minimumloon.

Verder eens in de 2 maanden ijzers/bekappen. Onderlaatst een dure da rekening gehad. Binnenkort de ballen van de ander eraf. Ik woon thuis, maar het loon van die maand is toen eigenlijk bijna geheel naar m'n paard(en) gegaan. Maar als jij daar een apart potje voor hebt, hoef je zo niet te denken. Dan moet je dat potje daarvoor gebruiken.
Eigenljk moet je gewoon voor jezelf het e.e.a. op een rijtje zetten qua kosten en dat afzetten tegen je inkomsten. Als je dan vindt dat je voldoende overhoudt en je wil écht een eigen paardje dan moet je er voor gaan. Ja

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:56

ik was getrouwd toen ik mijn paardje had, en ook alleen kon ik het redden, heb haar nog steeds, sta dan ook wel super goedkoop, bij een vriendin, geen stallingskosten, wel aanschaf van eten en hooi enz. voor eigen rekening, en ik verdien niet veel, minimum salaris ( ik zit op de taxi, besproken vervoer met gehandicapten, dus geen fooien) en ik red het ook makkelijk. Heb ook een spaarpotje, voor het geval dat. Alleen tijd is een probleem, zoek nu dus ook iemand erbij die haar wil en kan rijden als ik weer eens een week maak van 50 uur of meer....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:00

Toen ik in het begin op mezelf woonde (ik had wel een vriend) had ik 2 paarden en een duur huurhuis (vrije vestiging) en een klein autootje. Ik had dan wel een goede baan. Ik ging verder eigenlijk niet uit en nooit op vacantie.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:02

Ben ook alleenstaand en heb ook nog een zoon van bijna 10 jaar en een baan van 24 uur p/w. Door de toeslagen die ik krijg gaat het net. Sta ook niet op een super goedkope stal maar heb dat opgelost met een bijrijdster die meebetaald. Scheelt dus tijd en geld en kan mijn paardje lekker houden Knipoog

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:11

Hier nog een alleenstaande met eigen paard.

Voor ik mijn paard 3,5 jaar geleden kocht, heb ik heel lang nagedacht, gesproken met mensen die al een eigen paard hadden en alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen.
Ik heb een lijst gemaakt van alle kosten en gekeken wat ik gemiddeld per maand aan een paard kwijt zou zijn.
Tot slot heb ik dat bedrag een paar maanden lang opzij gezet en gekeken of ik kon rond komen van wat ik overhield.

Gelukkig kon ik dat en kon ik op zoek gaan Haha!

Ik heb een stevige spaarpot achter de hand voor onvoorziene omstandigheden, die ik maandelijks aanvul.
Maar goed ook, want de laatste maanden zijn er veel van die onvoorziene omstandigheden geweest (lees: hoge doktersrekeningen Knipoog

Tot nu toe heb ik nog geen seconde spijt gehad.
Behalve het plezier dat ik met mijn paard heb, vind ik het ook fijn om andere mensen dan collega's te spreken op een dag.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:20

Ik ben alleenstaand, eigen appartement gekocht en heb een paard. Nou moet ik toegeven dat mijn paard voor 85 euro per maand gestald staat (excl kosten krachtvoer) dus dat is wel voordelig. Stalling van 200 euro per maand zou meer moeite kosten al zou het nog haalbaar zijn.

vakanties zijn een zeldzaamheid maar dat komt ook door de investering in mijn appartement (verbouwing + aanschaf inrichting en apparatuur) en het opstarten van mijn webshop. Dus wie weet lukt dat volgend jaar weer eens Knipoog

Ik denk dus dat het haalbaar is, maar je zult wel heel bewust met je uitgaves bezig moeten blijven (dat doe ik nog wel eens te weinig Bloos )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:24

Bedankt voor alle antwoorden!
Een setjesfreak ben ik niet. Al moet er wel een goed zadel en hoofdstel komen. Alhoewel een Wintec voor mij al goed genoeg is. Maar geen zadelmarkt zadel of iets dergelijks.

Ik werk fulltime, heb een redelijk goedkope huurflat. Wil wel groter wonen, maar dat zal dan nog even moeten wachten Haha!
Verder rij ik auto en heb aan spullen al alles wat ik wil. Dus geen gekke uitgaven die ik kan doen. Nou ben ik daar nu ook al heel voorzichtig mee.

Kortom, het moet dus lukken Ja

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:26

Hier nog een alleenstaande Lachen
Je hebt voor jezelf alvast een lijstje gemaakt met vaste lasten en de vaste lasten voor een paard..onvoorziene uitgaven en anderen onkosten..das mooi.
Ik leef van het minimum van het minimum en daar were het minimum van Tong uitsteken en ik red het prima. Moet niet duurder gaan staan met de paarden, want dan heb ik een probleem.
Ik ben verzekerd, want heb te weinig inkomsten per maand, om voor onverwachte uitgaven te staan. Heb ze dus optimaal verzekerd en dat scheelt al een hele hoop. Het spaarpotje kan nl op in zomaar 2 veeartsbezoeken bijwijze van en zie dat spaarpotje dan maar vlug weer aangevuld te krijgen Knipoog
Als je de hoefsmid, supplementen eventueel?, wormenkuren, stallingsgeld +voer + hooi + bodembedekking, verzekering? hebt genoteerd en je daar makkelijk bij kunt komen, dan denk ik dat er geen probleem hoeft te zijn.
Onthoud wel goed, het kost altijd meer dan hoe je het uitrekent Knipoog (althans bij mij gebleken, bv orthopedisch beslag, noem maar wat geks).

Wat Innepin aanhaald, geld apart zetten om te kijken of je het hard nodig hebt, is een hele goede..
Stel he, die €250 pm geef je nu uit aan stappen, shoppen etcetc, dan valt dat weg..die luxe vervang je dan weer voor het houden van een paard..maar houd er wel rekening mee ook, dat je op een gegeven moment echt wel weer een keer wilt stappen en kleding nodig hebt Knipoog of een wasmachine die plots kapot gaat etc..dus niet de onvoorziene uitgaven die je bij je paard zou kunnen hebben, maar ook in je huishouden..als je je daar geen zrgen over hoeft te maken dan is de kans groot dat we vast jou eerdaag een fijn topic zen openen met je nieuwe aanwinst Tong uitsteken

Ik heb echt prioriteiten moeten maken, mn paarden of andere hobby's en een socialer leven..ik ben echter vreselijk gelukkig met mn dieren om mij heen en heb die stapavondjes niet elke week nodig, haha..en mijn financiele tijden kunnen alleen maar beter worden en heb het mooi wel gekund al die tijd..

Veel succes.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:26

Ik ben nu niet meer alleenstaand, maar ben dat wel jarenlang geweest. En al die tijd heb ik fulltime (40+ u p/w) gewerkt, naast het rijden op en verzorgen van mijn paardje. Qua situatie waarin ik haar hield, verschilde dat niet heel veel van het beeld dat jij schetst: loopstalletje met bakje/paddockje en weidegang, bij een boer hier in de buurt.

En moest daar dus ook echt alles zelf doen: voeren, uitmesten, onderhoud van het stalletje en de hekken, het schrikdraad, you name it. Daar beklaag ik me niet over, want ik vind dat ook nog wel soort van leuk om te doen en bijkomend voordeel is dat ik het dan a. zo kan doen als ik het zelf graag wil hebben en b. zeker weet dat het goed gebeurt. Maar er gaat alles bij elkaar best wel een hoop tijd in zitten. Nou ja, (een) paard(-en) houden is een way of life, zullen we maar zeggen.

Mede daardoor was het kostenplaatje voor mij wel wat gunstiger dan het jouwe, ik stond daar (weidegang/loopstal en onbeperkt hooi/kuil) voor €45,- p/m. Daar kwamen dan natuurlijk wel de kosten voor krachtvoer, supplementen, hoefbeslag, harnachement, wormenkuren etc., etc. nog bij, dus gemiddeld op maandbasis was ik in totaal zo tussen de € 125,- en € 150,- kwijt. Dat was prima op te brengen, mede dankzij een lage hypotheek (bewust een klein 2-kamerappartement gekocht, nog in de "goedkope" tijd (1997)) en een leaseauto van mijn werk.

Inmiddels is het paardenbestand wat uitgebreid - naar 3, met nr. 4 onderweg en nog even afwachten of nr. 5 dat ook is (zie profiel) - en ben ik via mijn vriendin op een pensionstal met iets meer faciliteiten terecht gekomen. Ik ben nu dus ook navenant duurder uit, maar omdat ik inmiddels met haar samenwoon en de woonlasten dus gedeeld door 2 gaan, kan dat wel uit.

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 25-07-08 21:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:27

Amanda schreef:
.Ik werk fulltime, heb een redelijk goedkope huurflat. Wil wel groter wonen, maar dat zal dan nog even moeten wachten Haha!

Herkenbaar Knipoog

Ik heb bekeken wat ik nog wilde qua grote uitgaven en een afweging gemaakt. Ik woon op zich prima, over een paar jaar verhuizen kan ook nog. Al met al kan ik het goed bekostigen, maar dingen als uitgaan en kleding kopen moeten wat minder nu ik een paard heb. Geen probleem, heb ik er helemaal voor over Lachen

Volgens mij heb je het goed voor elkaar hoor Ja

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:29

Die maandlasten schelen een hoop dan EricPrast. Maar dat is hier in de buurt niet te vinden. Die 165 euro stal is zo'n beetje het goedkoopste. Randstad is erg duur helaas Scheve mond

Amy77: waar heb jij die verzekering afgesloten? Wat zijn je maandlasten daar van?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:32

Ik zit via een tussenpersoon bij Hippo nogwattus, moet het even nakijken voor je, hihi..betaal €35 pm en dat is alles uitgebreid, verzekerde waarde €2500..
Ik ga het morgenochtend even voor je opzoeken, telnr van die man pb ik je wel even, kun je mss even bellen voor informatie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:33

Oh, dat is prima. Dank je wel!
De verzekerde waarde is dan de waarde van het paard? 35 per maand is goed te doen Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:35

Ja, als het paard overlijdt krijg je dat bedrag Lachen

Er zijn veel verzekeringen, zoveel dat je door de verzekeringen de polissen niet meer ziet Haha! Ben toevallig op zoek naar een beetje polis/verzekering die goedkoop is en uitbetaald voor dingen die ik graag zie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:38

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:39

Ook ik ben alleen en heb een eigen paardje...

Moet er een hoop dingen voor laten maar het is voor mij wel een goede uitlaatklep dus dat paard heeft een grotere meerwaarde dan bv op vakantie gaan of een hele uitgebreide garderobe.
Maar het is zeker te doen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:41

Wat heb je in de maand ongeveer over Amanda? Je zegt dat je spaargeld hebt, heb je dat op kunnen bouwen in de periode dat je al op jezelf woonde? Kun je reeel bekijken wat je per maand kunt besteden, buiten die 165,-? Reken met alle bijkomende kosten maar op 250,-.. Als je dat kunt missen, eventueel een beetje schrappen op luxe dingen als kapper, kleding en uitgaan, dan zie ik geen probleem?

Ik heb het ook jaren gedaan. Het is soms wel lastig als er dingen tegenzitten: een dure autoreparatie, een hoge aanslag voor je huis, etc. Want spaargeld opmaken is sneller gedaan dan opbouwen Knipoog Het is voor mij wel een opluchting dat ik nu samenwoon en de rekeningen kan delen met iemand.. Maar ik leefde dan ook best luxe met een koopappartement, auto, paard, hond en katten..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:44

250 euro in de maand red ik makkelijk. Dan kan ik nog zeker 200 sparen. Verder heb ik een aardige spaarpot waar ik niet direct bij kan, maar wel in noodgevallen. Luxe dingen als uitgaan, kleding, enz. interesseren me niet. Vakanties zijn leuk, maar ook geen noodzaak.
Ik heb 4 jaar lang moeten schrapen, dus weet waar ik wel en geen geld aan uit kan geven Haha!

Kortom: het moet dus lukken Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:46

Nou... dan zou ik zeggen.. Gaaaaaaaaaannn met die banaaaaaaaaaaaan Haha!